Vágólapra másolva!
Komor hangulatban távozott a Red Bull és a Mercedes az előző verseny helyszínéről. A kínai hétvégén kiderül, hogy mennyire befolyásolta a két istállón belül viszonyokat a csapatutasítások betartása, illetve be nem tartása. A sanghaji pálya eltér az előző két idei helyszíntől, ezért újra változhatnak az erőviszonyok.

Szokatlan látványt nyújtott a Malajziai Nagydíj dobogója, amelyről három komor arc tekintett le. A győztes Sebastian Vettel tudta, hogy fejmosásban lesz része, amiért a Red Bull határozott utasítása ellenére megelőzte csapattársát, Mark Webbert, aki abban a hitben volt, hogy a futam utolsó szakaszában már nem kell támadástól tartania, míg a Mercedesnél az szította a feszültséget, hogy Nico Rosberg kitartóan, de hiába könyörgött, hogy elmehessen a benzinnel spóroló Lewis Hamilton mellett, s átvehesse tőle a 3. helyet.

A Red Bull és a Mercedes nem győzi hangsúlyozni, hogy azóta mindent átbeszéltek, és lezártnak tekintik az ügyet - ezt viszont könnyebb mondani, mint ténylegesen megvalósítani. Az érintetteknek mindenesetre volt három hetük, hogy rendezzék a dolgaikat, s tiszta fejjel vágjanak neki a szezon harmadik versenyhétvégéjének, a Kínai Nagydíjnak.

Ebben a két lázadó, illetve csapataik segítségére lehetnek a szép emlékek, hiszen mindannyian itt szerezték első győzelmüket: 2009-ben Vettel és a Red Bull, tavaly Rosberg és a (modern kori önálló) Mercedes Sanghajban ünnepelhette első sikerét.

Forrás: Mercedes

A Kína délkeleti tengerpartján fekvő nagyváros 2004 óta Forma-1-es házigazda. A sportág több elvetélt próbálkozás után ekkor jelent meg először a milliárdos népességű országban, amelyben ugyan azóta sem generált tömeges érdeklődést, de valószínűleg még sokáig nem távozik onnan. Kína autópiaci növekedését a Ferrari egy Forma-1-es autó sebességéhez hasonlította, évente nagyjából ötszáz eladott közúti autóval a vállalatnak ez a második legfontosabb piaca, ami megmagyarázza, hogy összességében miért van szükség a kínai versenyre annak ellenére, hogy a lelátókon nyoma sem szokott lenni az Ázsiára jellemző zsúfoltságnak.

Hűvös idő várható

A csapatok már megszokhatták, hogy a Kínai Nagydíjra utazva érdemes meleg holmit is pakolni a bőröndbe. Nem szokott kellemetlenül hideg lenni, de a hőmérséklet ilyenkor ritkán haladja meg a 20 Celsius fokot, és csapadék is bármikor jöhet a tenger felől érkező felhőkből.

Ettől értelemszerűen a pálya sem melegszik fel nagyon, ami hatással van a gumik viselkedésére. "A jellemzően alacsony pályahőmérséklet jelentősen befolyásolja a gumik teljesítményét, főleg a hétvége kezdetén, amíg tisztul az aszfalt" - jelentette ki a Sauber vezető versenymérnöke, Tom McCullough. A hűvös időben nehezen érik el optimális működési tartományukat az abroncsok, és a felületükön szemcsék alakulhatnak ki az oldalirányú erők következtében. A Lotus technikai igazgatója elmondta, hogy a hatást az burkolat minősége is fokozza. "Nagyon sima, ezért ismét gond lesz a szemcsésedés" - mondta James Allison. Az érdesebb aszfalton ugyanis nagyobb hő termelődik a gumikban.

Forrás: FIA

A Pirelli a lágy és a közepes keménységű keveréket szállítja Kínába. Idén először választották ezt a párosítást, sőt a tavaly oly sokszor használt lágy keveréket most először vetik be 2013-ban. A gyártó autónként két-három kerékcserét vár a versenyen. Mindez újabb csavart hozhat az erősorrendbe: könnyen lehet, hogy a harmadik hétvégén háromra nő az idei győztesek száma. És azon se lepődjünk meg, ha a folytatódik a gumik miatti háborgás némelyik csapatnál.

Vizes pályán természetesen az intermediate és az esőgumik kerülnek főszerepbe, és a velük való taktikázás legalább olyan nehéz, mint a slickekkel. 2006-ban Fernando Alonso például azért vesztette el az 1. helyet Kínában, mert a bokszkiállásakor egy új szett intermediate gumit kapott, melyeket nem tudott rendesen bemelegíteni, egy évre rá pedig a sokáig élen haladó Hamilton várt túl sokáig a slickekre váltással, és a szétfoszlott abroncsokkal a kavicságyba csúszott a bokszutca bejáratánál. Jenson Buttonnak ellenben győzelmet ért 2010-ben, hogy ügyesen taktikázott az esőben.

Nyújtott ívek

A vonalvezetés a modern kori pályák atyjától, Hermann Tilkétől származik. A német szakembernek ez volt a harmadik alkotása a malajziai és a bahreini pálya után - plusz előtte még az osztrák A1 Ring felújításában is közreműködött -, s bár a kialakítása foltokban emlékeztetet a malajziaira, sokban különbözik is tőle.

Forrás: Lotus

"Sanghajban szinte nincsenek nagyon gyors kanyarok. A lassúk vannak többségben, néhány közepesen gyorssal kiegészítve" - mondta Allison. "A lassú kanyarok közül ráadásul több nyújtott, és egyre szűkül az ívük." A legjellegzetesebb a hét-nyolc másodpercen át tartó, 1-es és 2-es számmal jelölt jobbos, amelyben a versenyzők a célegyenes után fokozatosan lassítva leírnak egy háromnegyed fordulót. Ugyanígy nyújtott a 7/8-as kombináció, ahol általában csak gázelvételre és csipetnyi fékezésre van szükség, és szintén sokáig tart a hátsó egyenesre vezető, befelé dőlő, 12-es és 13-as számú forduló teljesítése. "Nehéz jól bevenni, kifinomult technika kell hozzá" - magyarázza Vettel.

A kanyarok átlagos szöge 134 fok, ami kimagasló érték az egész szezont tekintve. Ez azért említésre méltó, mert a nyújtott kanyarokban komoly terhelést kanak a gumik. Főleg az elsők kopása lehet probléma, de a hátsókat is hamar szét lehet nyúzni, ha valaki túl durván bánik a gázpedállal a kigyorsításoknál. Három hajtűkanyar (3-as, 6-os és 14-es számmal) is található a pályán, ezekben gyakran kell használnia az első sebességi fokozatot.

A Kínai Nagydíj programja

Péntek:
04.00-05.30 - 1. szabadedzés
08.00-09.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
05.00-06.00 - 3. szabadedzés
08.00-09.00 - Időmérő

Vasárnap:
09.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Ettől függetlenül a csapatok nagy figyelmet fordítanak a csúcssebességre, amivel fontos kompromisszumot kell kötni. "Olyan autó kell, amely jól működik a gyors egyenesekben, de muszáj elegendő leszorítóerőt is termelnie, hogy megfelelően menjen a szűkebb kanyarokban" - nyilatkozta Felipe Massa. Sanghajban ugyanakkor meredekebbre állítják az autók szárnyait, mint Melbourne-ben és Szepangban.

Fontos még, hogy az autók precízen követhessék a sokszor egymásba fonódó kanyarokat, ezért a mérnökök feszesre hangolják az első futóművet - az aszfalt csupán a két hosszabb egyenes féktávján göröngyös, tehát nincs szükség kifejezetten lágy felfüggesztésre -, valamint néha még az optimálisnál is meredekebbre állítják az első légterelőn a felső terelőlap szögét, hogy elkerüljék a gumik kopásából eredő tapadásvesztést.

Önigazolásra vár a McLaren

A csapatoknak az előző két és fél hétben kellett megvalósítaniuk rövid távú terveiket, ugyanis a Kínai Nagydíj után nem jön szünet: a következő hétvégén már Bahreinben lesz a mezőny, vagyis nem lesz idő újabb érdemi fejlesztésekre.

A legtöbb feladat talán a McLarenre várt. A wokingiak zsákutcába tévedtek a szezon elején, ahonnan megpróbálnak minél előbb kikecmeregni, és Malajziában voltak is arra utaló jelek, hogy visszatérhetnek az élmezőnybe. "A második és a harmadik verseny közötti háromhetes szünet hasznosan telt. Teljesen belemerültünk az MP4-28 fejlesztésébe, és bízunk benne, hogy a hétvégén olyan változtatásokat tudunk majd végrehajtani, amelyekkel szélesítjük az autónk működési tartományát, és javítjuk a teljesítményét" - közölte Martin Whitmarsh csapatfőnök.

Forrás: Ferrari

Közben nyilván a Red Bullnál, a Mercedesnél és a Ferrarinál sem tétlenkedtek, bár előbbi két csapatnál a versenyzők fegyelmezésére és a lelkük ápolására is energiát kellett fordítani. A Lotusnál Romain Grosjean is megkapja az új fejlesztésű kipufogót, melyet eddig csak csapattársa, Kimi Räikkönen használt. Az istálló az első légterelőn, a hátsó szárnyvéglapon és az oldaldobozon is változtatott.

A kínai pályán nem sokszor lehet egyértelmű favoritokat megnevezni a nagydíjhétvége előtt, évről évre változni szokott az erősorrend. Az öt élcsapat közül a McLaren három, a Ferrari és a Lotus kettő, a Mercedes és a Red Bull egy győzelmet aratott Sanghajban. (A Lotus két sikere még Renault néven született.)