Vágólapra másolva!
Vizes pályán, kevés tapadás mellett is nagyszerű rajtot produkáltak a versenyzők a Forma-1-es világbajnokság malajziai futamán. Alonso viszont újra hibázott, amiből Mark Webber profitálhatott a legtöbbet.

2012-ben Fernando Alonso szinte tökéletes szezont teljesített. Csak egyszer hibázott, a szuzukai rajtnál. Akkor nem értettük, miért volt fölöslegesen agresszív, pedig minden pontra szüksége volt. Most az év elején ismét értékes pontokat veszített egy rajtbaleset miatt, amely pedig első látásra elkerülhető lett volna. Sebastian Vettel pont előtte tökéletesen indult el, majd jól is védte a belső ívet, így aki meg akarta előzni, az kénytelen volt a pálya gumisabb (ezáltal nedves körülmények között csúszósabb) oldalát választani. Ha belegondolunk, hogy kívül még hosszabb utat is kell megtennie a versenyzőnek, ez hibás nyomvonalnak tűnik, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy Szepangban az első jobbos kanyar után rögtön jön egy balos, ahol már az lesz előnyben, aki az elején a külső vonalat választotta. Innen viszont nagyon nehéz elfordulni a kettes kanyarban, szinte biztos, hogy a kigyorsításnál a gumis ívre érkezik a versenyző, ami ugyebár jobban is csúszik.

Ennek fényében vizes pályán nagyon érdekes rajtnak ígérkezett a malajziai, és nem is okozott csalódást. Még az is tovább bonyolította kissé a sakkjátszmát, hogy a pályán a rajtvonaltól nagyon messze van az első kanyar, ezért a pilóták a start után a szokásosnál többet használják a KERS-t. Az olyan típusú pályákon, mint a szepangi, ahol még az első szekcióban van egy egyenes, a versenyzők taktikázni szoktak, hogy ki mennyi energiát tartogat arra a KERS-éből. A képlet tehát nem egyszerű, főleg, hogy most a pálya csúszott, és a második egyenesre egy nagyon gyors ívről kell rágyorsítani.

Forrás: AFP

Alonso tehát egyszerre sok mindenre próbálhatott figyelni akkor, amikor saját hibájából hátulról nekihajtott Vettelnek. Pedig szépen startolt, rögtön legyorsulta csapattársát, Felipe Massát, de Vettelt már csak kívülről volt esélye támadni. Itt azonban nem tudott jelentős előnyhöz jutni, így a kettes kanyarba Sebastian már befordult elé. Bár az ütközés Alonso hibája volt, Vettel ügyesen beültette őt a hintába. A jó kigyorsítás érdekében ugyanis inkább kivárt egy kicsit a kanyar belső ívén, és addig várt, míg majdnem egyenes kormánnyal léphet a gázra. Ez elég jellemző védekezési stílus az alacsony tapadású kanyarokban, ezért nem meglepő, hogy ezt választotta. Ráadásul az első körben, az első kanyarokban mindenki más mértékben vállal kockázatot. Vettel a vezető pozícióban joggal volt óvatos, Alonso viszont tévesen mérte fel a helyzetet, ami néha előfordul. A manőverének egyébként Vettel sem örülhetett, hiszen ebben a kis koccanásban számtalan veszély rejlett: Vettel defektet kap, vagy az autója megsérül, esetleg mindketten megpördülnek.

Alonso tehát ismét saját agresszivitása áldozata lett, ami első hallásra kritikának hangzik. Ha azonban belegondolunk, hogy ugyanennek a mentalitásnak köszönhetően a szezon során hány előzést hajtott végre az első körökben, hamar kiderül, hogy erre a hozzáállásra igenis szükség van. Persze most fájdalmas számára, hogy kiesett a versenyből, de majd csak az év végén derül ki, hogy ezzel mennyit veszített valójában.

Bár ismét Massa startolt jobb helyről, igazából már az elindulás után eldőlt, hogy az első harcot elvesztette. Rosszul indult, ezért csak annyit tudott tenni, hogy jobbra rázárt a mellette elhaladó csapattársára. Ez logikus döntés volt, hisz Szepangban az első kanyar egy szűk jobbos, tehát ilyenkor a belső ívet kell védeni, jobbra kell húzódni. Száraz pályán ugyan benne van a kockázat, hogy a viszonylag hosszú egyenes végén, az ideális íven rövidebbet fékezve valaki be tud fordulni a szűk íven védekező autó elé, de most esett, tehát a legtöbben a belső ívet keresték. Massa ezért logikusan döntött, de az egyenes nagyon hosszú, így szép sorban Lewis Hamilton és Mark Webber is támadási közelségbe került hozzá. Az első kanyart még ügyesen vette, bár belül már akkor leskelődött mögötte Webber. Itt azonban még jól állt Massa szénája, és jött a kettes kanyar, ahová ment a csapattársa után. Ekkor adódott a baj, hiszen Alonso a koccanás következményében belelassult, így útban lett neki. Massa csak egy pillanatig tétovázott a gyorsításnál, de máris ketten megtámadták. Webber öblösen kanyarodva jól használta ki, hogy az ideális íven kívül még jó lehet a tapadás, Hamilton pedig szűkebben fordulva is jobban tudott kigyorsítani, ami normális esetben lehetetlen lett volna.


Mindketten legyorsulták a Ferrarit, sőt Webber annyira jól jött ki a kanyarból, hogy Alonsót is támadni tudta. A Red Bull ausztrálja majdnem tökéletesen vette ezt a kombinációt, utána viszont talán egy kissé túl korrekt volt Alonsóval. Nagyon sok helyet adott a spanyolnak a négyes kanyarban, így a ferraris az ív melletti rész jobb tapadását kihasználva legyorsulhatta őt.

Alonso koccanásának a legnagyobb vesztese Massa volt, hiszen egy biztos harmadik helyről két kanyar alatt vesztett két helyet, sőt még Nico Rosberg is támadni kezdte. Holott az első kanyar láttán erre nem sok esélye lett volna. Rosberg egyébként a többiekhez hasonló lendülettel indult el a rajtrácsról, majd az egyes kanyar előtt vett egy rövidebb féktávot, amivel jó pozícióba került, de Webber és Hamilton mindkét oldalt zárta előtte. Kiváló érzékkel befordult Webber mögé, így a ferraris megtorpanásánál ő is követhette a Red Bullt. Ezzel jó támadási pozícióba került, csakhogy Massa is rámenős volt a négyesben, így maradt az ötödik.

A kezdő hatos után nem láthattunk nagy csatát, már csak azért sem, mert az utánuk húzott vízfüggöny mögött alig látszottak a vetélytársak. A negyedik sorból rajtoló Jenson Button és Adrian Sutil egymás mellett szépen teljesítették az első két kanyart, majd a hármasban Sutil egy kicsit túl óvatosan gyorsított ki, így maradt Buttoné a hetedik hely. A német aztán annyira elrontotta a hármas kanyart, hogy Buttont követve az egyébként rosszabbul rajtoló Sergio Pérez is megelőzte őt.