Vágólapra másolva!
Reakciók a Malajziai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 2., P2: 1.): "Egész jó nap volt. Kipróbáltunk néhány változtatást az autón, és javultunk is az edzések vége felé. Esőben is köröztünk, ami itt gyakran előfordul, és ilyen körülmények között is jónak éreztem az autót. Sok benzinnel gyakoroltunk ma, ezért nem tudom, milyen lesz, amikor mindenki könnyű autóval megy az időmérőn, de elégedett vagyok a helyzetünkkel, és eredményes napot várok holnapra."

Romain Grosjean(P1: 10., P2: 6.): "Még dolgozunk a beállításokon, mert az enyémek még nem megfelelők, és nehéz rájönni, miért. Az új első légterelőt jobbnak érzem az előzőnél, ami segít. Kimi egy frissített aerocsomaggal körözött, amely látszólag javít a teljesítményünkön, tehát tudjuk, hogy gyorsulhatunk. Ugyanakkor vannak dolgok, amiket meg tudunk csinálni a jelenlegi felszereléssel is, amint rendesen működni kezd. Kint elég meleg volt, ellentétben Melbourne-nel, viszont rendben éreztem magam, és nagyon várom, hogy fejlődjek holnap, mielőtt megkezdődik az időmérő."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 3., P2: 2.): "Úgy gondolom, ma szokatlan nap volt, mert a második edzésen a pálya egyik része nagyon vizes volt, míg a másik száraz maradt. Mindazonáltal gyorsan száradt a meleg miatt. Délután nem tudtunk sok mindent csinálni az időjárásból eredően, de délelőtt úgy tűnt, minden rendben van, habár a gumik nem bírták sokáig! Muszáj kipróbálnunk pár dolgot, hogy javuljunk holnapra."

Mark Webber (P1: 1., P2: 5.): "Zökkenőmentesen alakult a napunk, de fejlődnünk kell, javítanunk kell a tempón. A slick gumik nem voltak rosszak ilyen körülmények között, és érdekesnek látszik, hogy mikor érdemes átváltani rájuk. Jelenleg a gumik a legfontosabb alkotóelemek, minden róluk szól! Az autóban nagyon meleg van, de ha én így érzem, akkor mások is, és összességében nem volt annyira vészes a helyzet, mint a korábbi években."

Ferrari

Felipe Massa (P1: 7., P2: 3.): "Ez összességében jó nap volt, még ha a második edzés végén eleredő eső miatt időt is vesztettünk, mert akkor kellett volna hosszú etapokon összehasonlítanunk a kétféle gumit. Az autónk mindkét edzésen jól viselkedett, de a két keverék közül, amit a Pirelli elhozott ide, az Ausztráliában már használt közepeseken éreztem kényelmesebben magam. Most előttünk van a hosszú este, hogy megértsük a gumik igazi viselkedését, mert ez egyértelműen számítani fog, ettől válhatunk ütőképesebbé, felkészülve az időmérőre és a versenyre."

Fernando Alonso (P1: 4., P2: 4.): "Az autónk ma mindenféle körülmények között jól működött, és ez nagyszerű hír számunkra. Ez a pálya hívebben tükrözi az autók teljesítményét, mint az ausztrál, ezért fontos volt bebizonyítanunk itt, hogy a télen kialakult pozitív benyomásaink nem voltak illuzórikusak. A közepes gumikon teljesített körömben nem volt tökéletes az autóm balansza, különben javíthattam volna, ahogy tettem a keményeken, és akkor az 'első rajtsorba' kerülök. Most kíváncsian várjuk, mi történik holnap, mert bármikor eleredhet az eső, és ezen a pályán sokkal gyorsabban kopnak a gumik, mint Melbourne-ben. Mivel várhatóan sok kerékcserére lesz szükség, az olyan autó jelenthet előnyt, amely jobban viselkedik a versenyen, mint az időmérőn. Holnap ettől függetlenül mindent meg fogunk tenni, hogy az első rajtsorba kerüljünk, mert szokás szerint a rajt, a stratégia és a bokszkiállások együtt fogják jelenteni a siker kulcsát."

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 5., P2: 7.): "Ma rengeteget foglalkoztunk a hosszú etapos tempónkkal, sokkal többet, mint azzal, hogy egy körben gyorsak legyünk. Ahogy Melbourne-ben láthattuk, a gumikkal való bánásmód a siker kulcsa, ezért a szabadedzéseken erre helyezzük a hangsúlyt. A körülmények ma elég kemények voltak odakint, a hőség hihetetlen. Összességében sokat tanultunk, de ma és holnap még el kell végeznünk a házi feladatunkat."

Lewis Hamilton (P1: 9., P2: 9.): "A mai két edzésen előreléptünk valamelyest a beállításokkal. A száraz pályán volt egy jól sikerült hosszú etapom, amely rengeteg adatot szolgáltatott ma estére. A délutáni esőben viszont nem tudtunk meg igazán sokat, mert a pályaviszonyok elég felemásak voltak, amikor kimentem. Ma főként a hosszabb etapokra koncentráltunk, ezért még egyik keverékű gumin sem tettem meg igazán gyors kört; erre majd holnap kerül sor. De elégedett vagyok azzal az iránnyal, amerre haladunk. Kíváncsian várjuk, mit hoz a hétvége."

Force India

Paul di Resta (P1: 8., P2: 8.): "Úgy gondolom, eredményes napot zártunk. Sikerült adatokat gyűjtenünk a gumikról, és az első benyomások azt sugallják, hogy nagyjából olyan szinten áll a teljesítményünk, mint egy hete Melbourne-ben. Remélhetőleg folytatjuk a fejlődést holnapra. Összességében boldog vagyok, de még maradt munkánk estére, hogy elintézzük, hogy mindkét fajta abroncson megfelelően teljesítsünk majd a futamon."

Adrian Sutil (P1: 6., P2: 10.): "A délelőtt rendben lezajlott, egész jó volt az autó balansza. Az ebédszünetben végrehajtottunk némi módosítást, hogy csökkentsük a túlkormányzottságot, és az összbenyomásom az volt, hogy az autó jó. A délutáni gyakorlás egy részét kihagytam, de szerintem az eső mindenkit megzavart, vagyis nem sokat vesztettem a száraz pályán tölthető időből. Sikerült a kemény és a közepes keménységű gumikon is teljesítenem egy etapot délután, tehát mindkettőt kipróbálhattam."

McLaren

Sergio Pérez (P1:13., P2: 11.): "Ma nagyon elfoglaltak voltunk, Jensonnal együtt számos változtatást kipróbáltunk, hogy eldöntsük, milyen specifikációval vágjunk neki a holnapnak és a vasárnapnak. Az autó fejlődött Melbourne óta - ami elég jó hír, figyelembe véve, hogy mindössze 4 napja versenyeztünk ott - száraz, és nedves körülmények között is jobbnak éreztem. Ezzel együtt - bár ahogy mondtam, száraz pályán jobbnak éreztem az autót, mint Melbourne-ben - úgy gondolom, hogy az ellenfelekhez viszonyítva nedves pályán egy kicsit jobban teljesítenénk az időmérőn és a versenyen, mint száraz körülmények között. Szóval nem bánnánk, ha esne egy kicsit az elkövetkező napokban."

Jenson Button (P1: 11., P2: 12.): "A ma elvégzett tisztes mennyiségű munka kielégítő eredménnyel zárult, további hasznos adatokat gyűjtöttünk az MP4-28-ról. Száraz pályán jobbnak tűnik, mint Melbourne-ben, de a tempónkat még így sem lehet összehasonlítani az élen álló autókéval. Azonosítottunk néhány további javítanivalót is, amelyeket még a holnapi nap előtt elvégezhetünk, ez bíztató, ma sokat tanultunk. A wokingi McLaren Technology Centre-ben a srácok a lehető legkeményebben dolgoznak, hogy több teljesítményt hozzanak ki az autóból - és itt Sepangban is a csapat minden tagja fantasztikus munkát végez. Sokkal egyszerűbb egy olyan kocsin dolgozni, amelyik versenyeket nyer, mint egy olyanon, amelyik nem igazán versenyképes, úgyhogy mindenkit dicséret illet azért, hogy leszegett fejjel küzdenek tovább."

Sauber

Nico Hülkenberg (P1: 14., P2: 13.): "Ez összességében nehéz péntek volt. Egyelőre nem tudom, mit gondoljak róla. Szerintem a következő, holnapi edzésig még sok dolgunk lesz. Kemény dió, mert az időjárás miatt nem tudtam teljesíteni egyetlen normális hosszú etapot sem. Úgy hiszem, az autó balanszán még tudunk javítani, de ki kell várnunk, mi történik holnap."

Esteban Gutiérrez (P1: 15, P2: 14.): "Ami a beállításokat illeti, ez nagyon eredményes nap volt. A két szabadedzés között sikerült javítanunk az autó balanszán. Aztán sajnos többféle problémánk is akadt, de visszatérhettünk a pályára, hogy kihasználjuk a fennmaradó időt. A közepes gumikon nem volt alkalmam megtenni egy rendes etapot, az viszont pozitívum volt, hogy az esőben teljesíthettünk néhány kört, aztán ismét száraz lett a pálya. Holnap be kell hoznunk a ma elvesztegetett időt."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne (P1:17., P2: 15.) : "Azt hiszem, eredményes napot zártunk, beleértve a megbízhatóságot is, ami nagyon fontos. A hosszú etapokra koncentrálunk, és bíztató válaszokat kaptunk, ami fontosabb, mint a gyors köridők. Sokkal fontosabb, hogy hosszú távon egyenletes köridőket tudjunk teljesíteni. Ami a holnapot illeti, most dolgozhatunk a tempónk javításán. A gumik kopása elég jelentős, de erre számítottunk, és ez mindenkit ugyanúgy érint. Ha az egész versenyen száraz marad a pálya, elég trükkös lesz a gumikkal bánni. Az intereken nem sikerült sokat tanulnom, kiéve azt, hogy az autót magas üzemanyagszinttel vizes pályán vezetni nehéz! A hőség? Nekem nem okoz gondot."

Daniel Ricciardo (P1:18., P2: 17.) : "Ma sokat megtudtunk a gumikról. A délelőtti edzésen úgy tűnt, hogy szenvednek a hőségben, és a két edzés között elvégeztünk néhány módosítást, hogy segítsünk ezen. Javítottunk autó balanszán, hogy ezzel meghosszabbítsuk a gumik élettartamát, és azt hiszem, ez valamennyire sikerült is. De még sok dolgunk lesz ezzel. A hőség nincs akkora hatással a fékekre, mivel van idő lehűteni őket, a motor és a karosszéria hőmérsékletére azonban figyelni kell, mivel a garázsban a srácok úgy néztek ki, mintha most jöttek volna a zuhany alól. Ez a verseny fizikailag sokkal megterhelőbb, mint a többi, persze meleg van, de mivel voltam már itt párszor, fel vagyok rá készülve, és élvezem."

Williams

Pastor Maldonado (P1: 12., P2: 16.): "Sajnos ma nem volt megfelelő a tempónk. Ki kell elemeznünk az adatokat, hogy megnézzük, mit tehetünk. Sok munka áll előttünk, de keményen fogunk hajtani. Meglátjuk, mit érhetünk el holnap."

Valtteri Bottas (P1: 16., P2: 19.): "Számos alkatrészt teszteltünk ma, különböző dolgokat vizsgáltunk a két autóval. Kielemezzük az adatokat, hogy megnézzük, mi működött rendesen, aztán meghozzuk a döntéseket a holnapi kvalifikációra. Reméljük, hogy fejlődni fogunk, azonban még rengeteg feladatunk lesz, hogy csökkentsünk a lemaradásunkon."

Marussia

Jules Bianchi (P1: 20., P2: 18.): "Elégedett vagyok a ma elvégzett munkánkkal, de mindig nehéz úgy befejezni egy pénteki edzésnapot, hogy nem kaptunk tiszta képet arról, hol is állunk, és hogy még annyi változót kell figyelembe vennünk. Ennek ellenére elégedett vagyok a mai teljesítményemmel, és úgy tűnik, sikerült javítanunk a beállításokon. Ez egy ilyen verseny, egy ilyen pálya, de hát minden csapat számára ugyanazok a körülmények. Először vezetek itt, és örülök, hogy így sikerült alkalmazkodnom a pályához. Meg kell várnunk, mit hoz a hétvége további része. Lehet, hogy bosszantó lesz, lehet, hogy izgalmas. Meglátjuk."

Max Chilton (P1:22., P2: 22.): "A mai nap nem alakult a legsimábban, de tapasztalatból tudom, hogy ez a pálya sok kihívást tartogat, így ez nem ért teljesen váratlanul. Néhány területtel megszenvedtünk, de sikerült előrelépnünk, és teljesítenünk néhány jó etapot - sajnos nem az új opciós gumikkal. Már kíváncsian várom, hogy alakul a hétvége további része. Úgy látszik, az eső is közbe fog szólni - csak ennyit a biztos. Minden más még egy kicsit bizonytalan jelenleg, így szerintem izgalmas időmérő és verseny elé nézünk."

Caterham

Charles Pic(P1: 21., P2: 20.): "A pénteki edzésnap rendben ment, főleg a gumikopással és az autó balanszával voltunk elfoglalva. A reggeli edzésen egy kicsit alulkormányzott volt a kocsi, így változtattunk néhány dolgot beállításokon, amelyek úgy tűnik, beváltak. Délután egy kicsit módosult a terv, amikor elkezdett esni, de így legalább lehetőséget kaptunk, hogy megtegyünk hét kört az intermediate gumikon, ami fontos lehet szombatra és vasárnapra nézve. Itt próbálhattuk ki először a közepes keveréket is, aminek a kopásával nem volt gond. A leggyorsabb körömben, amikor a köridőre hajtottam, hibáztam egy picit, amivel vesztettem némi időt, így szerintem holnap többre lehetünk képesek, főleg az időmérőn. Közben azon is dolgoztunk, hogy csökkentsük az etapok között szükséges időt a garázsban, ami szintén eredményes volt. Összességében eddig jól alakult számomra a hét Malajziában. Sok dolgom volt, de élvezem - nagyszerű fogadtatásban volt részünk, akárhova is mentünk, és biztos vagyok benne, hogy ez a hétvége további részében is így lesz."

Giedo van der Garde(P1: 19., P2: 21.): "Azt hiszem, meglehetősen jó napot zártunk. Sok kört futottunk az összes keveréken, leszámítva az extrém esőgumikat, és az egész programon sikerült végigmennünk. Az első szabadedzésen a normális programot teljesítettük, a kemény keverékű gumikra koncentráltunk, és elkezdtük felmérni a kopás mértékét - a sebességünk és a kopás is bíztató volt ezen a keveréken. Azonban még egy kicsit tovább kell dolgoznunk azon, hogy hatékonyan fel tudjunk melegíteni, és a lehető legtovább a kopás első fázisában tartani őket. A második szabadedzésen futottunk néhány rövid és hosszú etapot is a kemény és a közepes gumikon, illetve egyet az intereken is, amikor elkezdett esni. Nem volt olyan heves esőzés, mint amit tegnap tapasztaltunk a pályán, de arra elég volt, hogy fel kelljen tennünk az intereket, és mivel az időmérőn és a versenyen is van esély esőre, értékes adatokat gyűjtöttünk. Örülök, hogy a lehető legtöbb kört tettem meg az intermediate gumikon - ez mind a tanulási folyamat része. Mivel az első és a második szabadedzésen is teljes programot teljesítettünk, jobb helyzetből várjuk a holnapot és a vasárnapot, mint múlt héten, Melbourne-ben."