Vágólapra másolva!
Idén négy csapatnál öt fiatal versenyző próbálja bizonyítani, hogy nem csak a szponzorai miatt került a Forma-1-be. A melbourne-i idénynyitó előtt bemutatjuk a 2013-as világbajnokság újoncait.

Mint minden évben, a 2013-as idény előtt is történtek változások a Forma-1 mezőnyében: míg egyesek búcsút intettek a sportágnak, öt fiatal versenyző élete első F1-es futamán állhat rajthoz Ausztráliában. Néhányuk érkezését nem mindenki nézte jó szemmel, hiszen a többek között szponzori támogatásuk miatt szerződéshez jutó újoncok olyan tapasztalt versenyzőket kényszerítettek a távozásra, mint Kamui Kobajasi, Heikki Kovalainen vagy Timo Glock. Az öt új versenyző így vélhetően mindent megtesz azért, hogy bizonyítsa, tehetsége is feljogosítja az F1-es szereplésre.

Valtteri Bottas (Williams)

A legnagyobb reményeket a Williams újoncához, Valtteri Bottashoz fűzik a szakértők. Egyértelmű, hogy a finn nem a pénze miatt került a Forma-1-be: a Williams már évekkel ezelőtt lecsapott rá, és tudatosan a 2013-as debütálás felé irányította karrierjét. A 23 éves Bottas a gokartos kezdetek után 2007-ben a Forma-Renault 2.0-ás szériában hívta fel magára a figyelmet, majd 2008-ban meg is nyerte a bajnokságot. A következő évben az F3 Euroseriesben a harmadik helyen végzett az összetettben, 2010-ben pedig megismételte ezt az eredményt. Pályafutása szempontjából rendkívül fontos volt ez az év, hiszen a Williams ekkor szerződtette tesztpilótaként. 2011-ben négy győzelemmel a GP3 bajnoka lett, tavaly azonban egyik bajnokságban sem szerepelt - a Williams tagjaként utazott az F1-es nagydíjakra, és 15 alkalommal vezethette Bruno Senna autóját a pénteki szabadedzéseken.

Forrás: Williams

Bár Bottas elismeri, hogy 2012-ben hiányzott neki a versenyzés, úgy érzi, rengeteget tanult a Williamsnél töltött évek alatt. "Miközben néztem a versenyt, természetesen az járt a fejemben, hogy én mire lennék képes. Nem volt könnyű helyzet" - nyilatkozta még januárban a tavalyi évről. "De versenyzés nélkül is folyamatosan tanultam, fejlődtem. Úgy érzem, felkészülten várhatom a debütálásomat." A finn - akinek pályafutását a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egyengeti - a téli teszteken sem okozott csalódást, rendszerint tartani tudta a lépést csapattársával, Pastor Maldonadóval.

Esteban Gutiérrez (Sauber)

Gutiérrez a McLarenhez igazoló honfitársa, Sergio Pérez helyét veszi át a Saubernél. Ő sem idén került jelenlegi csapatához, már 2011-ben is a svájciak tesztpilótája volt. Pérezhez hasonlóan ő is a mexikói telekommunikációs vállalat, a Telmex támogatását élvezi - bár valószínűleg ez is szerepet játszott a szerződtetésében, a Sauber állítja, a 21 éves versenyző képességei is nagyszerűek. Gutiérrez a Forma-BMW-ben kezdte pályafutását, 2009-ben pedig különböző Forma-3-as bajnokságokban szerepelt. Az áttörést a 2010-es idény hozta meg számára, amikor az abban az évben indított GP3 első bajnoka lett. Az elmúlt két évben a GP2-ben szerepelt, változó sikerrel: 2011-ben még csak a 13., tavaly viszont már a 3. helyen végzett.

Forrás: Sauber

Gutiérrez úgy érzi, a Saubertől megfelelő alapot kapott az F1-es bemutatkozásához. "Egyértelműen segítséget jelentett, hogy az elmúlt három évben részt vehettem a Sauber munkájában. Egyre jobban megismertem a csapatot, de nem csak őket - lépésről lépésre megtanultam azt is, hogyan működik a Forma-1" - nyilatkozta. "Megpróbálom figyelmen kívül hagyni a Forma-1-es versenyzőkre nehezedő nyomást. Mindig nagy teher nehezedik ránk, hiszen a körülöttünk lévő emberek mind azt akarják, hogy jól szerepeljünk. Azonban én vagyok az, aki leginkább elvárja a jó eredményeket - nem csak saját magam miatt, hanem az egész csapat érdekében is."

Giedo van der Garde (Caterham)

A Caterham holland versenyzője életkora miatt kilóg a többi újonc közül: áprilisban lesz 28 éves, így viszonylag későn debütálhat. Pedig korábban többször is közel került a Forma-1-hez, 2007-ben a Spyker tesztpilótája volt, majd 2008-ban is a nevét Force Indiára változtató csapatnál dolgozott. Közben a versenypályán is igyekezett bizonyítani, hogy megérdemelne egy lehetőséget az F1-ben: 2007-ben és 2008-ben a WSR egyik élversenyzőjének számított, a Formula Renault 3.5-ös szériát 2008-ban meg is nyerte. 2009-től a GP2-ben próbálkozott, s bár alkalmanként sikerült futamgyőzelmeket aratnia, az összetettben a 2011-ben elért 5. helye jelentette a legjobb eredményt.

Forrás: Caterham

"Az a legfontosabb, hogy végre valóra válik az álmom" - nyilatkozta Van der Garde a caterhames szerződéséről. "Mindig azért dolgoztam, hogy az F1-be kerüljek, soha nem vesztettem el a hitemet. Sok jó ember segített és támogatott, nekik köszönhetően végre itt vagyok." A Caterham sokáig halogatta a döntést, csupán néhány nappal az első teszt kezdete előtt jelentették be a holland leigazolását. "Nyilvánvalóan nem volt ideális, hogy ilyen sokáig kellett várni a bejelentésre, de már 2012-ben is a csapat tagja voltam, az F1-ben és a GP2-ben is, tehát semmi sem ismeretlen számomra."

Jules Bianchi (Marussia)

A 23 éves francia Forma-1-es bemutatkozására már régóta számítani lehetett, csak az volt kérdéses, melyik csapatnál debütálhat. Bianchi a Ferrari versenyzői akadémiájában nevelkedett, többször tesztelhette is az olaszok autóját. Közben 2009-ben az F3 Euroseries bajnoka lett, 2010-ben pedig a GP2-be igazolt, ahol bemutatkozó évében a bajnokság harmadik helyén végzett. A következő évben ezt megismételte, majd 2012-ben a WSR 3.5-ös szériájára váltott, ahol sokáig harcban állt a bajnoki címért, végül a második lett az összetettben. Tavaly már a Force India tesztpilótájaként is dolgozott, többször vezethette az autót a pénteki szabadedzéseken. Sokáig esélyesnek tűnt arra, hogy ő vegye át a távozó Nico Hülkenberg helyét az indiaiaknál, de az istálló végül Adrian Sutilt választotta. Bianchi így sem maradt állás nélkül, a Marussia az utolsó pillanatban őt választotta Luiz Razia helyett.

Forrás: Force India

Bianchi biztos benne, hogy tapasztalatával segítheti az előrelépésre áhítozó Marussiát. "Nagy tapasztalattal rendelkezem - nem csak azért, mert a télen a Force India autóját is vezethettem, a tavalyi szabadedzéseken is sokat tanultam" - nyilatkozta szerződtetése után. "Bár még egy versenyen sem indultam, van F1-es tapasztalatom, néha még a Ferrarit is vezethettem. Úgy gondolom, Max (Chiltonnal) együtt jó munkát tudok majd végezni."

Max Chilton (Marussia)

A Marussia teljesen kicserélte versenyzőpárosát, a másik autójukat is egy újonc, a brit Max Chilton vezetheti majd. Az ő szerződtetése sem volt meglepő, hiszen 2012 végén lehetőséget kapott a Marussiától pénteki szabadedzésen, ráadásul szponzorai révén is segítheti a csapatot. A 21 éves Chilton 2007-től három szezont töltött a brit Forma-3-as bajnokságban, 2010-től pedig a GP2-ben szerepelt. Első két idényében még felejthető teljesítményt nyújtott - először a 25., majd a 20. helyen végzett a pontversenyben -, tavaly viszont magára talált, és a Marussia GP2-es csapatával két győzelemmel a bajnokság negyedik helyén végzett.

Forrás: Marussia

"A tavalyi év fantasztikus volt számomra, nagy lépést tettem előre - a GP2-ben futamokat nyertem és pole pozíciókat szereztem, jól teljesítettem a fiatal versenyzők tesztjén, és az Abu-Dzabiban egy F1-es szabadedzésen is bemutatkozhattam" - mondta Chilton. "Ezek az eredmények mindenki számára megmutatták, hogy az autóversenyzés csúcsán is megállom majd a helyem."