A Red Bull főtervezője, Adrian Newey ismét felszólalt a szerinte túl szigorú szabályokat hozó Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ellen. A kreativitásáról és újításairól híres szakember már többször panaszkodott arra, hogy a szövetség túlságosan megköti a mérnökök kezét, így egyre kevesebb szerep jut a találékonyságnak. Ezúttal a 2012-es kipufogó-szabályokat említette példaként.
Az FIA 2011 végén betiltotta a diffúzorba vezetett kipufogók használatát, a csapatoknak így vissza kellett térniük a hagyományos, felül kivezetett verziókhoz. Newey elárulta, a Red Bull talált egy kiskaput a szabályzatban, így arra számítottak, hogy nem származik majd nagy hátrányuk a tiltásból. "Azt hittük, megfelelően tudjuk kompenzálni a tilalom hatásait" - nyilatkozta Newey az Auto Motor und Sportnak.
"Volt egy kiskapu a szabályzatban, amely a hátsó felfüggesztés mögötti területet érintette" - folytatta Newey, aki a szezon során többször is az előírások határait feszegette, így a Red Bullokat az FIA utasítására év közben is rendszeresen módosítani kellett. "A megoldásunkkal elérhettük volna, hogy összegyűjtsük a kipufogógázt, majd oda irányítsuk, ahova akarjuk."
A FIA azonban még az első teszt kezdete előtt lecsapott a Red Bullra, és betiltotta Newey megoldását. A csapatnak így az utolsó pillanatban kellett változtatnia a kipufogóján, ami az idény kezdetén is jelentősen hátráltatta őket. "Nagyon nehéz volt jó balanszot találnunk" - ismerte el Newey. "Az autónk gyakran egyszerre volt alulkormányzott és túlkormányzott."
A szakember szerint az egyre szigorúbb szabályok rossz irányba viszik a Forma-1-et, hiszen a sport egyik leglényegesebb eleme pont a mérnöki találékonyság. "Figyelnünk kell arra, hogy a szabályok ne korlátozzák a kreativitást. A Forma-1 szépsége nem csak a versenyzők küzdelmében, hanem az autók egymás elleni harcában is rejlik."
"Ez mindenki érdeke. Minél szigorúbbak a szabályok, annál gyorsabban haladunk a 'GP1' felé. Tényleg ezt akarjuk?" - tette fel a kérdést Newey, utalva arra, hogy a Forma-1 utánpótlás-szériáiban, a GP2-ben és a GP3-ban a csapatok egységes kasztnival és motorral versenyeznek. "Meglepődve tapasztalom, hogy a Technikai Munkacsoport ülésein hány kollégám áll ki a szigorítások mellett. Ez olyan, mintha a pulykák szavaznának a karácsonyra."