Vágólapra másolva!
Az FIA Motorsport Világtanácsa szerdai ülésén egy sor módosításról döntött. Jövőre tovább növelik az autók minimális tömegét, és megerősítették azt is, hogy a DRS-t egész hétvégén csak a kijelölt zónában lehet majd használni.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa (WMSC) csütörtökön Isztambulban ülésezett, és jóváhagyta a Forma-1-ben tervezett szabálymódosítások egy részét.

Közleményben erősítették meg, hogy 2013-tól már egész hétvégén, tehát a szabadedzéseken és az időmérőkön is csak a kijelölt előzési zónában illetve zónákban lehet majd használni a DRS-t. Ezt a változtatást a pilóták kezdeményezték, mert attól tartottak, hogy néhány ezredmásodperc kedvéért egyre többet kell kockáztatniuk a hátsó szárny felcsapásának időzítésével, ami felesleges veszélyekkel jár.

A csapatok legénységének pihenése érdekében bevezetett éjszakai munkastop hosszát csütörtökönként hatról nyolc órára növelik, és az eddigi négy helyett minden istálló csak két alkalommal kap mentességet alóla a szezon során.

Mivel idén is sok vita volt a Red Bull első vezetőszárnya körül, amely az ellenfelek gyanúja szerint menet közben elhajlott az aerodinamikai terheléstől, az FIA jövőre még tovább szigorítja a légterelők rugalmasságára vonatkozó terheléspróbákat. Kisebb mértékben módosítják az autók első gyűrődési zónájának szerkezetét is. 2013-tól ráadásul az összes kasztnit alávetik a nagyobb erejű statikus terhelésteszteknek, míg ezeket eddig csak az elsőn hajtották végre, a többin már 20 százalékkal kisebb teszteket végeztek el.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A várakozásoknak megfelelően eltörlik azt a szabályt, hogy vis major esetén nem jár büntetés azért, ha egy autó az időmérőn nem jut vissza önerőből a bokszutcába. Ilyenkor a tankjában a mintavételhez előírt egy literen túl mostantól legalább annyi benzinnek kell maradnia, amennyivel az FIA számításai szerint még elért volna a bokszba. E régebbi előírás idén két esetben is vitához vezetett: Barcelonában Lewis Hamiltont, Abu-Dzabiban pedig Sebastian Vettelt büntették meg miatta.

Az autók jelenlegi, a versenyzővel együtt értendő 640 kg-os megengedett minimális tömegét már jövőre tovább növelik, hogy kompenzálják az ideinél nehezebb 2013-as gumikból eredő különbséget. 2014-től, a jelenleginél nagyobb teljesítményű regeneratív rendszerrel (ERS-szel) kiegészített turbómotorok bevezetéséhez társítva pedig még tovább fogják növelik a tömeget.

Az erőforrásokra vonatkozó előírások egy részét 2014-től úgy szigorítják, hogy bizonyos technológiák használatát korlátozva mérsékeljék a fejlesztési költségeket. A leszorítóerő és a légellenállás csökkentése érdekében a karosszéria-borításon tervezett módosításokat viszont elvetették, így a 2012-es aerodinamikai specifikáció marad érvényben.

Az F1 Technikai Munkacsoportja és Hajtáslánc Munkacsoportja megtárgyalt és jóváhagyott egy új, a korábbihoz képest sok változtatást tartalmazó szabálytervezetet is. Ennek keretében 2014-től 2017-re halasztották annak az előírásnak a bevezetését, hogy az autóknak kizárólag elektromos hajtással kell közlekedniük a bokszutcában.

A 2013-as Német Nagydíj időpontját az előzőleg kitűzött időponthoz képest egy héttel előrébb hozták, július 7-re, hogy 21-én - a Magyar Nagydíj előtti hétvégén - helyet szorítsanak egy másik, "európai" verseny számára, amely feltételezések szerint az isztambuli lesz. Erre azért volt szükség, mert a New Jersey-be tervezett első utcai futamot 2014-re kellett halasztani, így egy hétvége felszabadult a versenynaptárban.