Vágólapra másolva!
Több mint biztató esélyekkel várja a szezonzárót Sebastian Vettel, de a Red Bull rejtélyes generátorproblémái és a szeszélyes Sao Pauló-i időjárás még Fernando Alonso malmára is hajthatja az esővizet. A Brazil Nagydíj rendszerint izgalmas küzdelmet hoz, mivel a pálya rövid és nehéz.

Huszadjára fogják a csapatok kipakolni a versenyfelszerelésüket az idényben, amire korábban sohasem akadt példa, hiszen ennyire hosszan elnyúló szezon még nem volt a Forma-1 története során. Hosszú, kimerítő és fordulatos volt, de a legvégére is maradtak nyitott kérdések, kezdve a legfontosabbal, amely az év eleje óta lázban tartja a közönséget: ki lesz a világbajnok 2012-ben?

A választási lehetőség két főre csökkent: vagy Sebastian Vettelé, vagy az őt 13 ponttal követő Fernando Alonsóé lesz a korona, méghozzá harmadszorra. A sikerükhöz az alábbi végkimenetelek valamelyike kell Brazíliában:

A részletes elemzést, benne a világbajnoki párharc összes lehetséges, helyezésekre és pontokra lebontott kimenetele ebben az cikkünkben olvasható, de Vettel értelemszerűen bajnok, ha Alonso előtt ér célba, továbbá ha:

- az első 4 hely valamelyikén végez
- 5., 6. vagy 7., és Alonso nem nyer
- 8. vagy 9., és Alonso nem végez az első két hely valamelyikén
- 10. vagy nem szerez pontot, és Alonso nem végez az első három hely valamelyikén

Alonsónak mindenképpen dobogóra kell állnia, és arra is szüksége lesz, hogy a riválisának közbejöjjön valami. Ő a bajnok, ha:

- nyer, és Vettel legfeljebb 5.
- 2., és Vettel legfeljebb 8.
- 3., és Vettel legfeljebb 10.

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

Azt nem lehet állítani, hogy új helyzettel szembesül a két bajnokaspiráns, hiszen kétszer már mindketten elhódították a bajnoki címet. De míg Alonso számára ez nem friss élmény (2005-ben és 2006-ban végzett a tabella élén), és azóta kétszer is elbukott az utolsó akadályon, Vettel két éve megállíthatatlan, így Juan-Manuel Fangio és Michael Schumacher után ő lehet a harmadik ember a történelemben, aki egymás után három F1-es vb-címet szerez. Neki az hathat újdonságként, hogy toronymagas esélyekkel vág neki a döntő küzdelemnek, márpedig ilyen terhet még nem cipelt, elvégre 2010-ben szinte az esélytelenek nyugalmával indult csatába, tavaly pedig jóformán csak rajta múlt, hogy melyik versenyen biztosítja be a bajnoki címet.

Nem véletlen, hogy Alonso, aki állítása szerint egyre jobban képes megbirkózni a téttel, vetélytársát próbálja nyugtalanítani. "Mi jobban alszunk, mint a riválisaink - sokat nyerhetünk, viszont nincs sok vesztenivalónk. Náluk ez pont fordítva van. 2010-ben éppen ezzel ellentétes volt a helyzet, szóval remélem, most is annak a versenyzőnek kedvez majd az eredmény, aki lépéshátrányból kezdi meg a versenyt" - mondta. A Red Bullnál nem akarnak matekozni, ugyanolyan hozzáállással vágnak neki a következő versenynek, mint az összes eddiginek, és a Ferrari is igyekszik nem foglalkozni az általuk úgysem befolyásolható tényezőkkel. "Tudjuk, hogy nem lesz könnyű, mert (Vettel) kiválóan vezet, és nagyon gyors az autója. Ez azonban nem változtat a mi feladatunkon. A saját munkánkra kell koncentrálnunk" - jelentette ki Stefano Domenicali.

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

Technikailag a címvédő istállónak áll a zászló, de hiába erősebb az RB8, mint az F2012, sérülékenyebb is. A generátorok, a KERS és egyéb részegységek rendszeresen romlottak el a Red Bull autóiban, és a csapat Interlagosban valószínűleg kénytelen lesz újra a mumusává vált Magnetti Marelli-generátorok idei verzióját használni, amelyekkel már több probléma volt. Az USA Nagydíjon végül még a tavalyi specifikációt használták, ám egyrészt Mark Webberé így is befuccsolt, másrészt a régi készlet elfogyott. A csapat bevallottan aggódik, és a Renault szakembere, Rémi Taffin is arra utalt, hogy korábban egyszerűen érzelmi okokból nem merték az új generátorokat használni. "Ha valaki bemegy egy üzletbe, és ott két különböző áru van, az esze néha azt mondja, hogy az egyiket vegye meg, a szíve viszont azt, hogy a másikat" - mondta. Hogy tovább idegesítsük Christian Horneréket, Vettel váltója tavaly elromlott Brazíliában, igaz, így is második lett. A Red Bull számára vigasztaló lehet, hogy Austinban a Renault többi csapata - a Lotus, a Williams, a Caterham - már az új generátorral versenyzett, és nem akadt vele semmilyen gondjuk.

Sorsdöntő lehet, hogy a két bajnoki harcos autójában bírja-e a strapát a motor és a váltó. Vettel az idei futamokon kb. 165 kilométerrel többet vezetett, mint Alonso, vagyis utóbbi talán egy frissebb erőforrást kaphat a hétvégére a nyolcdarabos keretből. A váltók tekintetében nehezebb mérlegelni, mert nem tudni biztosan, hogy az öt nagydíjas ciklusban pontosan hol áll a két pilóta. Ha feltételezzük, hogy a szuzukai rajtbalesete után Alonso új egységet kapott, akkor bajban lehet, mivel így a váltója az élettartama vége felé járhat, viszont ha másképp ütemezett a Ferrari, nyugi van. Vettel gyaníthatóan Austinban kapott váltót, ha a Red Bull új egységet szerelt az autójába a monzai kiesés után.

A világbajnokság fináléjának megrendezésére mindenesetre aligha lehetne jobb helyszínt találni a Brazil Nagydíjnak otthont adó Interlagosnál.

Szamba az esőben

Kezdjük azzal, hogy a hangulat itt mindig remek. Az ütött-kopott lelátókon szenvedélyes nézők ülnek, és az sem szegi kedvüket, ha időnként elered az eső. Az időjárás bármikor megkeverheti a paklit az Atlanti-óceán partján fekvő Sao Paulóban, sőt a bajnoki címről is dönthet egy esetleges zuhé. Ezen a hétvégén sem zárható ki egy kiadós eső, amely jelentősen növelheti és elnyújthatja az izgalmakat - főleg akkor, ha a veszélyes vízátfolyások miatt esetleg előkerülnek a piros zászlók.

Forrás: FIA
Forrás: FIA

A 4,309 kilométer hosszú pálya a monacói után a legrövidebb a szezonban, ezért az átlagosnál is sűrűbb lehet a mezőny, ergo nagyobb az esély a sorrend változására. Az élbolyból elsősorban a McLarentől várható, hogy egyik vagy másik főszereplőnek bezavar a bajnoki csatában. "Austinban megmutattuk, hogy hihetetlenül gyors az autónk, főleg a versenytempó terén" - nyilatkozta Jenson Button.

Interlagos pályája régebben nem volt ennyire rövid, közel nyolc kilométeren át tekergett. 1973-ban debütált a Forma-1-ben, és 1990-ben kapta meg jelenlegi vonalvezetését, miközben egy időre átadta a helyét a riói Jacarepaguának a naptárban. Korából, valamint a komolyabb felújítások hiányából fakadóan elavultak az épületek, és az aszfalt minősége az egyik legrosszabb az idényben. Konkrétan a hepehupákkal van a gond, amelyek gyakran megtréfálják a csapatokat. James Allison, a Lotus technikai igazgatója hozzáteszi, hogy "a bukkanók magassága és elhelyezkedése évről évre változik". Az aszfaltburkolat azért összességében lényegesen jobb, mint több évvel ezelőtt volt.

Magaslati levegőn

A Brazil-felföld a keleti részén még a tengerpart közelében is több száz méteres magasságban húzódik, Sao Paulo környékén 800 méter körüli ez az érték. A ritkább levegő befolyásolja az autók viselkedését: a motorok gyengébben húznak, de cserébe kisebb terhelés éri a dugattyúkat, csökken az üzemanyag-fogyasztás, és a padlógázos szakaszok aránya is megnő egy kicsit, körönként 62 százalékra. Az erőforrások teljesítménye és fogyasztása hozzávetőleg nyolc százalékkal kisebb, mintha a tengerszint környékén lenne a pálya.

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

A terepviszonyok révén szintkülönbségek is vannak Interlagosban. A célegyenes végi Senna-S kombináció lejt, majd egy egyenes - amelyben a futamon a DRS zóna lesz - és a kifelé dőlő 4/5-ös számú balos után kicsit emelkedni kezd a pálya. A tempós, 200 km/h-val vett 6/7-es kanyart néhány lassabb, befelé dőlő követi egy kis süllyedékben, hogy a kör végén ismét felfelé vezessen az aszfaltcsík. "Nagyon fontos jól bevenni az utolsó kanyart, mert az emelkedővel induló célegyenesre vezet" - emeli ki Kimi Räikkönen. Ezen a ponton körülbelül 110 km/h-ra lassítanak le az autók, és a kigyorsításukat segíti, hogy a pilóták a KERS szinte teljes kapacitását itt lövik el egy körben.

A Brazil Nagydíj programja

Péntek:
13.00-14.30 - 1. szabadedzés
17.00-18.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
14.00-15.00 - 3. szabadedzés
17.00-18.00 - Időmérő

Vasárnap:
17.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A Pirelli újra a közepes keménységű és a kemény gumikat osztja ki használatra, plusz a pénteki edzésnapra mindegyik istállónak ad két garnitúrát a jövő évre szánt kemény keverékű abroncsból. A hazai viadalára készülő Bruno Senna elmondta, jogos a két legkeményebb gumi kiválasztása a gyártó részéről. "Interlagos keményen bánik az abroncsokkal, mivel több helyen oldalirányban terheli őket, ráadásul ezeken a helyeken többségében alacsony tempóról gyorsítunk ki" - nyilatkozta. "Néhány kanyart pedig padlógázzal veszünk, a DRS és a KERS használatával együtt, ami a hátsó gumikat nyúzza meg."

Búcsúk a szezonzárón

A csapatok többnyire csak abból a felszerelésből gazdálkodhatnak, amely eddig a rendelkezésükre állt, mert az idő szűke miatt nem tudnak fejleszteni az USA Nagydíj után. Újításból kevés, búcsúzkodásból viszont annál több lesz Brazíliában.

Forrás: Mercedes
Forrás: Mercedes

Másodjára is visszavonul a Forma-1-ből a sportág egyik legendás alakja, a hétszeres bajnok Michael Schumacher. Karrierje első fejezetének utolsó versenyét Interlagosban futotta, méghozzá igencsak emlékezetesen: a Q3-ban elromlott a Ferrarija, majd vasárnap néhány kör után egy defektet is kapva majdnem körhátrányba került, ennek ellenére végül a negyedik helyig masírozott előre. Egy hasonló eredmény most bravúr lenne a részéről, ismervén a Mercedes formáját. A csapat szeptember vége óta nem szerzett pontot, már teljes egészében a jövő évi felkészülésnek szentelik az edzésidőt.

A Mercedes ajándékba odaadja az egyik idei versenyautót Schumachernek, akit a szervezők ígérete szerint újra különleges módon fognak hivatalosan elbúcsúztatni, a részleteket azonban egyelőre titokban tartják. A német úgy véli, ez a hétvége kevésbé lesz számára megrázó, mint a 2006-os volt, mert nem áll harcban a bajnoki címért. "Ezúttal nagyobb figyelmet fordíthatok a búcsúra, és remélhetőleg jobban át tudom majd élni az érzést" - mondta. A helyére Lewis Hamilton érkezik jövőre, aki szeretné megnyerni az utolsó két futamát a McLarennel - ha sikerülne neki, elvehetné Kimi Räikkönentől a harmadik pozíciót a tabellán, és utolérné Vettelt a 2012-es győzelmek számában.

Forrás: McLaren
Forrás: McLaren

Utódja a Saubertől érkező Sergio Pérez lesz, és folytatva a láncot, őt a Force Indiától elhappolt Nico Hülkenberg követi. Feltételezhető, hogy a kisebb csapatoknál szintén lesznek változások jövőre a felállásban, de erre csak később derül fény.

A konstruktőri bajnokságban még nyitott a második hely, a McLarennek 14 pontot kellene ledolgoznia a Ferrarival szemben. A Sauber az ötödik helyen álló Mercedes ellen próbál egy utolsó rohamot indítani, bízva abban, hogy nem megoldhatatlan feladat a 12 pontos hátrány eltüntetése egyetlen hétvége alatt. A versenyzői tabellán is lehet mozgás, az előkelőbb pozíciókban az említett Räikkönen-Hamilton párbaj mellett a Webber-Button lehet még érdekes. Közöttük 4 pont van, és az egyéni ötödik helyért zajlik a harc.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!