Vágólapra másolva!
Reakciók az USA Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 1., P2: 1.): "Nagyon csúszós volt a pálya délelőtt, olyannak éreztem, mintha jégen vezetnék. Mindazonáltal sikerült felvennünk a ritmust. Délután akadt egy kisebb problémánk, ezért nem köröztünk annyit, mint amennyit akartunk, de megtettünk két jó etapot, ami hasznos lesz holnapra és vasárnapra. Úgy vélem, ma láttunk néhány meglepetést a tempót tekintve, holnap több minden kiderül. A pálya folyamatosan javulni fog. Jó, hogy az élen végzők között vagyunk, most pedig igyekszünk csiszolni az autón, hogy elintézzük, hogy itt is maradunk."

Mark Webber (P1: 5., P2: 2.): "Ez egy meglehetősen jó pálya, gyors, különösen az első szektora. A második és a harmadik szektor viszont jobban hasonlít a hagyományos pályákhoz. Eleinte nagyon csúszós volt az aszfalt, ami minden bizonnyal mindannyiunk számára bosszantó volt, de végül egész jól felgumizódott a pálya, és elkaptuk a fonalat. Ahogy az új helyszíneken lenni szokott, ki kellett találnunk, hogy mire fordítsunk több időt, és mire kevesebbet. A pályán szinte minden van, szóval ez jó."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 3., P2: 3.): "Nem meglepetés, hogy a Red Bullok a mezőny előtt végeztek: az utóbbi pár versenyen nekik volt a legjobb csomagjuk, ezért a mai eredmény logikus. Mi tudjuk, hogy mik az erősségeink - a csapatmunka és a megbízhatóság -, és kihozzuk belőlük a legtöbbet a küzdelemben. Úgy tűnik, a fejlesztéseink, amiket ide hoztunk, működnek, de még alaposan meg kell vizsgálnunk az adatokat a biztos válaszhoz. Ennek örülök, de az is igaz, hogy amíg mi apró lépéseket teszünk előre versenyről versenyre, addig a többiek is hasonlóképp tesznek, ezért a különbség köztünk nem változik. Hogy boldog lennék-e egy harmadik hellyel holnap délután? Biztos, de ez még csak a péntek volt, volt már olyan azelőtt, hogy ebben a pozícióban voltunk, aztán szombaton többen is elénk kerültek. A pálya? Kellemes meglepetés, még akkor is, ha már volt elképzelésünk, mi vár ránk a szimulátorból. Nagy kihívás, különösen az első szektor, ami nagyon gyors, itt nagyon lehet érezni a Forma-1-es autó gyorsulását. A pálya felülete nagyon sima, egyáltalán nem érdes: nagyon emlékeztet engem Portimaóra Portugáliában, ha esni fog, akkor olyan lesz, mintha üvegen mennénk."

Felipe Massa (P1: 6.,P2: 6.): "Ma minden energiánkat arra összpontosítottuk, hogy hozzászokjunk a pályához: sok kört tettünk meg, nagyrészt ez járt az eszünkben. Reggel a pálya koszos volt és nagyon csúszós: nem emlékszem, mikor vezettem olyan pályán, amin ennyire ne lett volna tapadás. Aztán javult a helyzet, egyre több önbizalmunk lett, és megtaláltuk a helyes íveket. Nagyon tetszik a pálya: élvezet itt vezetni, szerintem remek show-t láthatunk majd itt a hétvégén. A gumik? Kimondottan kemények. Fontos lesz kidolgozni, hogy miként tudjuk majd őket a kellő hőmérsékleten tartani, különösen az időmérőn."

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 2., P2: 4.): "Milyen remek volt ez a péntek! Nem számítottam rá, hogy ennyien lesznek a lelátókon, így még izgatottabban várom a szombatot és a vasárnapot. Ez a pálya teszteli a versenyzők tudását, nagyon nehéz összerakni rajta három tökéletes szektort. Én könnyebbnek találom az utolsó kettőt, mint a legelsőt, mert ott a sok lendületes kanyar jó beállításokat igényel az irányváltásokhoz, és ezt nehéz összeegyeztetni a lassabb rész által támasztott követelményekkel. Kívülről valószínűleg még izgalmasabb az 1-es kanyar, mint a pilótafülkében ülve, azonban ez nem jelenti azt, hogy könnyű feladatot jelent. Könnyen túlkormányzottá válhat az autó, és nehéz megtalálni ott a megfelelő ívet. Összességében jó napot zártunk. Délelőtt az volt a fő nehézségünk, hogy működésre bírjuk a gumikat a hűvös időben, de holnapig végrehajtunk néhány változtatást. Egyértelműen képesek lehetünk a javulásra."

Jenson Button (P1: 4., P2: 5.): "Délelőtt nagyon csúszós volt az aszfalt, ahogy az új pályákon lenni szokott, ráadásul nagyon hűvös is volt az idő. Délutánra azonban felmelegedett, így a második szabadedzésen jobban feltérképezhettük a pályát. Az 1-es kanyartól a 9-esig tartó rész lenyűgöző, magával visz a sodrása, főleg akkor, ha jól működik az autó. Az első forduló azonban szokatlan: nagyon széles a bejárata, hasonlóképp az indiai 3-as kanyarhoz. Az S-kanyarok kezdetét jelentő 3-as viszont fantasztikus, gyorsabb, mint a silverstone-i Becketts. Egy modern Forma-1-es pályán ritkaság ilyen kanyarkombinációkat találni. Imádom. Ugyanakkor nem gondolom, hogy egyszerű lesz az előzés, mert nehéz közel maradni a másik autóhoz. A pályán szórakoztató a vezetés, remélem, sikerült erős versenyt futnunk."

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 9., P2: 7.): "Nagyon tetszik az új Circuit of the Americas, remek munkát végeztek a vonalvezetésével. Kellemes fogadtatásba részesült a Forma-1 az USA-ban, látható volt, hogy mennyi szurkoló kijött a pályára már pénteken. A lelátók eléggé tömve voltak. Jól kezdtük a programunkat, az autót jobbnak éreztem, mint az előző versenyen. A körülmények cselesnek bizonyultak, főleg délelőtt, mivel hűvös volt az idő, és emiatt pengeélen táncoltunk a gumikkal."

Michael Schumacher (P1: 17., P2: 10.): "Kellemes érzés visszatérni az USA-ba, remélem, a rajongók is értékelik, hogy visszatért a Forma-1 ide. A pálya egész biztosan segíteni fog rámutatni, hogy mennyire látványos a sportágunk. Szép a vonalvezetés, és jó, hogy nagy kihívást jelent. Tegnap egy robogón felfedeztem a pályát, de ma teljesen másképp nézett ki az autóból, mert az alacsony üléspozíció korlátozza a látóteret. Azonban csak kevés időbe telik rájönni, hogyan kell vezetni, illetve mik a legnagyobb kihívások. A pálya még nyers, főleg az ideális íven túl, de megvan a potenciál a jó show-ra. Ami az ütemtervünket illeti, a második edzésen gondunk akadt a gumikkal egy defekt következtében, ami kissé hátrányosan hatott a programunkra. Holnap, valamint a vasárnapi futamon a tőlem telhető legjobbat fogom nyújtani."

Williams

Bruno Senna (P1: 22., P2: 8.): "Ez a pálya nagy kihívást jelent, ezért nagyszerű, hogy ma ilyen sok kört tehettünk meg rajta. Rendkívül gyors, és remek ritmusa is van, s bár egyelőre kicsit csúszós, a tapadás nőni fog. Az edzések nem voltak könnyűek, mert egyszerre kellett hozzászokni az autóhoz és a gumikhoz. Tovább kell igyekeznünk, hogy alaposabban megértsük az autónk viselkedését, és javítsunk rajta, hogy a hétvégén biztosan pontot tudjunk szerezni."

Pastor Maldonado (P1: 16., P2: 12.): "Ez a pálya tényleg jó, öröm vezetni rajta. Persze csúszott, különösen délelőtt a kemény gumikon, de a helyzet mindenkinek egyforma volt. Ma kicsit küszködtünk az autónkkal, ezt holnapig orvosolunk kell, hogy alaposan fel legyünk készülve."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 8., P2: 9.): "A pálya lendületes kanyarjai nagyon élvezetesek, imádok ott vezetni. Az első tréning arról szólt, hogy megismerkedjünk a helyszínnel, és várjuk, hogy javuljon az aszfalt tapadása. A második edzés elején megtettem egy több mint 20 körből álló etapot a kemény gumikon, majd közbejött egy kényszerszünet a kipufogó megrepedése miatt. A szerelők gyorsan megjavították az autót, így sikerült a közepes keménységű abroncsokon is pályára hajtanom. Be kell vallanom, hogy mindkét keveréken gondom van a gumik felmelegítésével, és az időmérő egyszerűen nem megy, ha tíz kör kell a gumik működéséhez. Próbálunk megoldást találni."

Sergio Pérez (P1: 10., P2: 14.): "Jó napunk volt abból a szempontból, hogy baj nélkül lebonyolítottuk a programunkat. A pálya lenyűgöző, főleg az első szektorát kedvelem. Hiszem, hogy egy nagyszerű versenyre kerül sor itt, én pedig alig várom, hogy egy csomó mexikói előtt versenyezhessek. Az autóm balanszával még nem vagyok megelégedve, ugyanakkor bízom benne, hogy tudunk javítani rajta."

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 14., P2: 11.): "Remek érzés vezetni ezen a pályán. Az egyes szektorok különbözők, tehát nagy próbatételt jelentenek. Mint minden új pályán, természetesen nem volt tapadás a nap kezdetén, ami nem kellemes érzés, de biztosan egyre szórakoztatóbb lesz a vezetés, ahogy nőni fog a tapadás. Délelőtt nagyon csúszkáltunk, délután azonban már kevésbé, viszont még így sem nyomhattuk tövig a gázt. Nehéz kitapogatni a határokat. Jelentős fejlődés várható mint az aszfalt állapotától, mind az autó beállításaitól, szóval érdekes lesz az időmérő."

Romain Grosjean (P1: 15., P2: 13.): "A leginkább említésre méltó tény ezen az aszfaltcsíkon a tapadás hiánya, borzasztó csúszós volt a felülete. A vonalvezetés nagyon szép, de még csak meg sem közelíthetjük a határokat vezetés közben, főleg a 7-estől 9á-es kanyarig terjedő részen, valamint a 19-es kanyarnál, ahol nehéz kiszámítani az autó viselkedését. Ami jó, hogy az autót tűrhetőnek éreztem a hosszú etapokon a kemény gumival, tehát ez jó kiindulási pont. A közepes keménységű abroncsokkal azonban még maradt tennivalónk. Holnap délelőtt még van lehetőségünk, és úgy gondolom, egész hétvégén javulni fog a pálya minsőge, ezért biztosan érdekes lesz a kvalifikáció."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 12., P2: 15.): "Az új pálya felnőtt az elvárásainkhoz, noha a tapadás hiánya kicsit elrontotta a szórakozásunkat, azonban biztos vagyok benne, hogy az aszfalt felgumizódásával és letisztulásával jobb lesz majd a helyzet. A tapadás délelőttől kezdve folyamatosan javult, igaz, nagyobbra számítottam. Úgy vélem, jövőre egy teljesen új aszfaltcsíkon találjuk majd magunkat, de szerintem már most vasárnap is jobb lehet minden. A csúszós körülmények miatt nehéz volt megérteni az autónk viselkedését. Az első edzésről sokat fejlődtünk a másodikra, de folytatnunk kell ugyanezt holnapra. A gumiknak sok idő kell, hogy bemelegedjenek, és ez az egyik legkomplikáltabb tényező, amire muszáj figyelnünk a felszerelésünkkel. Egyértelműen fontos lesz a holnap délutáni kvalifikáció."

Jean-Eric Vergne (P1: 13., P2: 16.): "Azt kell mondanom, hogy ez egy igazán szép aszfaltcsík, nagyon tetszik. Nagy kihívást jelent, és sok helyen kínál előzési lehetőséget, még DRS nélküli lehetőségeket is látok néhány kanyarnál, ami jót tesz a látványosságnak. Vezetési szempontból is kitűnő a pálya, egyetlen kanyart sem éreztem unalmasnak. Műszaki szempontból nehéz nap volt, mert délelőtt egyáltalán nem volt tapadás, de azt mondom, talán jobb helyzetben vagyunk, mint az előző nagydíjon. Láttunk néhány érdekes adatot ma, és biztos vagyok benne, hogy holnap megfelelő formában leszünk."

Force India

Nico Hülkenberg (P1: 7., P2: 17.): "Véleményem szerint a szervezők lenyűgöző pályát készítettek nekünk. Jó móka vezetni rajta, változatosak a kanyarjai, ami jó ritmust ad. A pályák új generációja közül ez az egyik kedvencem. A mai napunk simán alakult, noha sok adatot kell gyűjtenünk, hiszen nem támaszkodhattunk korábbi évekből származó információkra. Délelőtt ütőképesnek tűntünk, délután azonban inkább szenvedtünk, ezért muszáj javítanunk az autó tapadásán holnapig."

Paul di Resta (P1: 11., P2: 18.): "Tegnap azt mondta, hogy nehéz lesz munkára fogni a gumikat, és így is történt. Az aszfalt burkolata nagyon sima, ráadásul nem volt meleg idő sem, ami nem segített. Azonosítottunk több problémát, de még nem találtunk rá a legjobb irányra a beállításokkal, ezért keményen kell dolgoznunk, hogy javítsunk az autó vezethetőségén. A pálya vonalvezetése tartalmaz több szép kanyart, főleg az első szektorban, amelynek nagyszerű a lendülete. Sok kanyar kifelé dől, ami nehezíti a feladatunkat."

Marussia

Timo Glock (P1:20., P2: 22.): "Nagyon nehezen indult a hétvége, de ez mindenkire áll szerintem. Nagyon piszkos volt a pálya reggel, az első szabadedzésen csak arra vártunk, hogy mikor kerül már vállalható állapotba. A végén az autó viszonylag jól működött, de nagy forgalom alakult ki az utolsó körökben, és amikor az embernek lehűlnek a gumijai emiatt - és a ma reggel elég hűvös időben kezdtük a napot -, akkor már nem tud azokkal jó kört futni. Kicsit zavaros volt a második szabadedzés, az első 15 percben nagyon nehéz volt vezetni az autót, aztán a végére egész jó balanszt értünk el. Elég nehéz itt összerakni egy kört, és megtalálni a tapadást, emiatt sok autót láttunk lemenni a pályáról. Úgy fejeztük be a napot, hogy eléggé bízunk már az autóban, de meg kell vizsgálnunk az adatokat és az új fejlesztéseket, hogy rájöjjünk, hogyan léphetünk előre holnap. Annak fényében, hogy milyen kihívással találtuk szemben magunkat, eléggé elégedett vagyok azzal, ahogy a napot zártuk."

Charles Pic (P1: 18., P2: 22.): "Nagyon érdekes nap volt, először vezettünk a Circuit of the Americason. Nagyon hasonlított arra, amit a szimulátoros munka alatt láttunk, ez mindig nagyon növeli az önbizalmunkat. Nagyon tetszik, különösen az első szektorban izgalmas vezetni. Ma reggel annyira csúszós volt a pálya, hogy csak arra koncentráltunk, hogy megtanuljuk a vonalvezetését, és, hogy több tapadást találjunk, mindkettő kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy javítsunk a köridőn. Egyenletes javulást értünk el, jó érzés, hogy mindkét Caterhamet magunk mögött tudjuk. Ma délután sok munkánkba telt, hogy a gumikat munkára bírjuk, erre koncentráltunk a különböző üzemanyagszintekkel. Holnap tisztább képet kapunk majd, de az első itteni nappal eléggé elégedett vagyok."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 19., P2: 19.): "Az első szabadedzésen egy olyan pályán tettük meg az első kört, amelyen alighanem kisebb volt a tapadás, mint bárhol máshol, ahol valaha vezettem! Új helyszínről lévén szó erre számítani lehetett, de a vonalvezetés mindenképpen megfelelt a várakozásainknak - ez egy igazi, versenyzőknek való pálya, és ahogy javul az állapota, még tovább fog gyorsulni, lehetővé téve, hogy tényleg rendeltetésszerűen használjuk. A délelőtti edzésen leginkább az olyankor szokásos programunkkal foglalkoztunk, az alapbeállításokkal és az aerodinamikai feladatokkal foglalkozva, majd délután a gumikra koncentráltunk, és mindkét típusú gumin teljesítettünk hosszú etapokat. Még igyekeznünk kell növelni a tapadást, de a helyezésünk elfogadható, és a két edzésen szerzett információk alapján holnap tudunk majd gyorsulni."

Vitalij Petrov (P1: 20., P2: 21.): "Nagyon élvezem az USA-ban töltött időt! Most járok először Amerikában, és ahogy megérkeztem, elmentem sétálni Austinba, amelyről kiderült, hogy nagyszerű város, igazán menő. Az első edzésen el kellett végeznünk néhány apró változtatást a padlólemezen, így a balansz a korábbiakhoz képest tűrhető lesz. Délután próbáltuk ki először a közepes gumikat, aztán a hosszú etapok során rengeteg kört tettünk meg. Még mindenképpen dolgoznunk kell a gumik felmelegítésén, javítanunk kell az autón, de ezt holnapig megoldjuk, így akkor jobb napunk lehet."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 23., P2: 23.): "Ez egy gyönyörű, egyben technikás pálya. Mindenféle kanyarból van rajta, és muszáj önbizalommal telve vezetni, mivel több kanyar beláthatatlan. Az aszfalt még friss, ezért sokat csúszkálnak rajta az autók, de sokat javult a helyzet a nap folyamán. A fő gondunk a gumik üzemi hőmérsékletre melegítése, ami nem könnyíti meg a vezetést. Az alapvető beállítások azonban jók, csupán sok kilométert kell megtennünk, hogy holnap fejlődhessünk."

Narain Karthikeyan (P1: -, P2: 24.): "Szép az aszfaltcsík, sok rajta a gyors kanyar. Kedvelem az első szektor S-kanyarjait, melyek nagyon technikásak és nehezek. Nem könnyű megtanulni a pályát, de igyekeztem a tőlem telhető legjobbat nyújtani a rendelkezésemre álló korlátozott számú körben. Az első körökben elég alacsony volt a tapadás, és nem sikerült üzemi hőmérsékletre melegítenem a gumikat, ami megnehezítette a vezetést. Ahogy azonban egyre többet gyakoroltam, javult a helyzet, és az opciós (lágyabb) gumikra váltás is segített. Még sokat kell javulnunk, ám magabiztosan várom a holnapot."

Hua Ma-csing (P1: 24., P2: -): "Egy Forma-1-es autó vezetése mindig különleges, de egy új pályán ez nem csak izgalmas, hanem nagy felelősséggel is jár. Az új pálya azt jelentette, hogy sok munka várt ránk, mivel nem álltak rendelkezésünkre korábbi adatok és tapasztalatok, leszámítva a mérnökök szimulációinak eredményeit. A programunkban az szerepelt, hogy az első percektől fogva körözzünk, hogy dolgozzunk az alapvető beállításokon, valamint megtanuljuk a pályát. Délelőtt nehezek voltak a körülmények a nagyon koszos, csúszós és hideg pályából eredően, ami nehézzé tette a vezetést. A helyzet azonban körről körre javult, egyre jobbak lettek a köridőink, illetve az autónk is. Fontos volt sok adatot gyűjteni anélkül, hogy felesleges kockázatokat vállalnák. Noha még van mód a fejlődésre, elégedett a ma elvégzett munkánkkal."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!