Vágólapra másolva!
A BBC technikai szakértőjeként dolgozó korábbi F1-es mérnök, Gary Anderson úgy véli, az autó instabilitása a nagy végsebességről történő lassításokból származik, mert ilyenkor későn áll helyre a légáramlás az F2012 hátulján. A Ferrari elnöke azt akarja, hogy a csapat önerőből harcoljon a győzelemért az utolsó két versenyen.

Bár Fernando Alonso megelőzte Sebastian Vettelt Abu-dzabiban, a Ferrarinak maradhatott hiányérzete: a Red Bull pilótáját kizárták az időmérőről, s csak az utolsó helyről rajtolhatott el, Alonso pedig a verseny utolsó negyedében nagyon megközelítette a győztes Kimi Räikkönent, ezért akár három pontnál többet is faraghatott volna a hátrányából a tabellán. A végeredmény azt jelenti, hogy Vettel még így is tíz pontos előnyt birtokol Alonsóval szemben.

A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo újfent méltatta a spanyolt. "Fernando vasárnap a sokadik kiváló versenyét futotta az idényben, újra 120 százalékot nyújtott, a táv végéig harcolt a győzelemért" - jelentette ki. "Az, hogy a hatodik pozícióból indulva második lett úgy, hogy mindössze egyetlen autó kieséséből profitált, mutatja, hogy megint milyen minőséggel vezetett."

A csapatot ugyanakkor bosszanthatja, hogy - idén már nem először - gyenge hatékonysággal vetettek be fejlesztéseket, az újdonságok egy része megint nem az elvárásoknak megfelelően működött a pályán. Montezemolo szerint sürgősen változtatni kell ezen, hogy az utolsó két nagydíjon, az USA-ban és Brazíliában Alonso megszerezhesse a végső sikerhez szükséges pontokat.

"Tudni akarom, hogy a pályára vitt új elemeink miért csak részben javítottak az F2012 teljesítményén. Ez nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy Alonso a rajtrács legelőkelőbb helyeiért harcoljon, noha a mérnökeink másra számítottak" - mondta az elnök. "Egyértelmű, hogy többet kell nyújtanunk a hátralevő versenyeken. Pontosan ezt kértem (a csapatfőnök Stefano) Domenicalitól és az egész istállótól: tíz kulcsfontosságú nap van előttünk, ezalatt mindent meg kell tennünk, hogy olyan autóval érkezzünk Texasba, amellyel harcba lehet szállni a győzelemért."

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

"Mindazonáltal bizakodó maradok, hiszen bármi megtörténhet. Ez tőlünk függ. Ahogy az elmúlt tizenöt évben sokszor, újra a szezon végéig részesei vagyunk a bajnoki küzdelemnek, és láthattuk, hogy mennyi nehéz helyzetből is fordult a bajnokság állása."

Közben az egykori Jordan csapat technikai igazgatója, a BBC technikai szakértőjeként dolgozó Gary Anderson - aki nemrég a Mercedes szenvedésének okát is boncolgatta - előállt egy elmélettel, hogy mi lehet a Ferrari problémája. Szerinte a versenyzők azért panaszkodnak az autó farának instabilitására a kanyarok bejáratánál, mert a féktávokon nem áll helyre elég gyorsan a légáramlás a diffúzor és a hátsó szárny környékén, ami csökkenti a leszorítóerőt.

Az autók hátulja ugyanis - ahogy Anderson rámutat - nagy sebességnél fokozatosan lejjebb ereszkedik a növekvő leszorítóerő folytán, amitől a légáramlás idővel leválik a diffúzorról. Fékezéskor azonban az autó előre bólint, ezért megemelkedik a hátsó része, és fontos, hogy ilyenkor mihamarabb helyreálljon a korábbi áramlás, ismét bekapcsolva a leszorítóerő egyharmadát biztosító diffúzort. Anderson "99,99 százalékban" biztos benne, hogy ez nem történik meg az F2012 esetében, akár 2-3 tizedmásodperces késlekedés is lehet. Ami aztán negatívan befolyásolja a hátsó szárny működését is, hiszen a levegő nem azon a módon áramlik körülötte, amelyhez tervezték.

Anderson úgy véli, nyitott DRS-sel súlyosbodik a probléma, mert olyankor a diffúzor mellett ráadásul a hátsó szárny sem állít elő kellően nagy leszórítóerőt az egyenesek végén. Szerinte ez megmagyarázza a Ferrari szombati szenvedését is, mivel az időmérőn bármelyik egyenesben fel lehet nyitni a hátsó szárnyat, és természetesen érdemes is. "A futamon viszont csak a meghatározott zónában használható a DRS, és kizárólag akkor, ha valaki egy másodpercnél közelebb halad az előtte haladóhoz" - emlékeztet. "Szóval a versenyen azokban az egyenesekben, ahol nem elérhető a DRS, a diffúzor kikapcsolódik, a hátsó szárny azonban nem, ezért fékezéskor könnyebben áll helyre az áramlás."

Anderson azt tanácsolja a csapatnak, hogy "kevésbé agresszív" koncepciót alkalmazzanak a DRS-sel, amely egyébként általában az egyik legnagyobb végsebességhez segíti hozzá Alonsót és Felipe Massát a mezőnyben.

A Ferrari helyzetét ugyanakkor nehezíti, hogy a szélcsatornájuk által szolgáltatott adatok nem mindig helyesek, ezért csak fenntartásokkal támaszkodhatnak rájuk.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!