Vágólapra másolva!
Reakciók az Abu-Dzabi Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Lotus

Kimi Räikkönen (1): "Nagyon örülök a csapat és magam miatt egyaránt. Soha nem lehet tudni, mi történik majd a versenyen: a Safety Car-os periódusok eléggé megkavarták a paklit, de már nagyon, nagyon sokszor volt ehhez hasonló versenyem az idén. Ma tiszta volt előttünk a pálya, így kihasználhattuk a tempónkat. Talán a végén nem mi voltunk a leggyorsabbak, azonban elég gyors és egyenletes teljesítményt nyújtottunk a győzelemhez, ami remek a csapat számára. Volt néhány kemény futamunk a szezon második felében, így fantasztikus, hogy egy győzelemmel térhetünk vissza."

Romain Grosjean(-): "Nagyon örülök Kiminek, mivel erre a győzelemre vártunk, és ez hihetetlen eredmény az egész csapat számára. Ami engem illett, csalódott vagyok, mivel elég jól haladtam. Szoros csatába keveredtünk hárman egy sorban a 11-es kanyarnál, aztán Sergio (Pérez) lement a pályáról a 13-as kanyarnál, a 14-esben pedig a belső íven jött vissza, nekem pedig nem volt hova mennem. Mark (Webber) aztán megérkezett hátulról, és összeértünk, kár érte. A csapat számára remekül, számomra viszont szerencsétlenül alakult a mai nap."

Ferrari

Fernando Alonso(2.): "Elégedett vagyok a hétvége alakulásával. Igaz, hogy a pontversenyben közelebb is kerülhettünk volna az utolsó helyről rajtoló Sebastian (Vettelhez), de azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a teljesítményünket és a rajthelyünket tekintve még több pontot veszthettünk volna. Újra elmondom: az ő autójuk gyorsabb, de a mi csapatunk jobb. Mindenkinek a rendelkezésére álló fegyverrel kell harcolnia: nincs varázspálcánk, amivel a leggyorsabbá változtathatnánk az autónkat, de tökéletes csapatmunkával szembeszállhatunk velük. A szimuláció alapján a 4-6. helyre vártuk magunkat, ehhez képest másodikak lettünk: a versenyünk tehát több mint tökéletes volt, a rajttól a célig kihoztuk magunkból a maximumot. Persze néhány váratlan kiesést is láthattunk, valamint két esélykiegyenlítő időszakot, amelyekre számunkra kedvezőtlen időpontokban került sor - de ezek olyan tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni. Csak a saját versenyünkre kellett koncentráltunk, és ezt is tettük. Most Austinba utazunk, ez a pálya mindenki számára új lesz: a szimulátoron már kaptunk belőle ízelítőt, de az igazi pálya mindig más. Remélhetőleg képesek leszünk jó eredményt elérni, és a nézőknek is remek szórakozást nyújtunk az Egyesült Államokban, ebben a nagyon fontos országban. Ma úgy fekszem le aludni, hogy arra gondolok: a pohár félig tele van, nem pedig félig üres. Büszkének kell lennünk arra, amit elértünk, valamint a szerelők és a mérnökök munkájára is, akik megpróbáltak javítani az autón. A rajttól a célig folyamatosan küzdöttem: először (Pastor) Maldonadóval, majd Jenson (Buttonnal), a végén pedig megpróbáltam utolérni Kimi (Räikkönent). Egyetlen körben sem pihenhettem. Hogy ez volt-e az év legjobb versenye? Az még hátravan..."

Felipe Massa (7.): "Nehéz versenyem volt. Különösen a lágy gumikon küszködtem, jobban koptak, mint amire számítottunk. A pénteki hosszú etapomon sokkal jobbnak tűntek: meg kell értenünk, mi változott két nap alatt. A balansszal is voltak problémáim: a gyors kanyarokban alulkormányzott, a lassúakban túlkormányzott volt az autóm. A (Mark) Webberrel folytatott csatám volt a verseny döntő pillanata, mert fontos pillanatban veszítettem sok helyet. Kívülről próbált megelőzni, és összeértünk. Utána levágta a sikánt, és a pályán keresztbe haladva tért vissza. Megpördültem, miközben megpróbáltam elkerülni az ütközést. Kár érte, mert legalább (Kamui) Kobajasit meg tudtam volna előzni. Mindenesetre sikerült néhány pontot szereznem, ez a konstruktőri bajnokság szempontjából nagyon fontos, hiszen növeltük az előnyünket a McLarennel szemben. A következő futamon már én is megkapom azokat az újításokat, amelyeket itt Fernando autóján vetettük be. Remélhetőleg további fejlesztéseink is lesznek, melyek segítségével javíthatunk az autónk teljesítményén. A különböző pályák tulajdonságai befolyásolhatják az erőviszonyokat: itt a McLaren és a Lotus volt nagyon erős - persze a Red Bull mellett -, de ez nem jelenti azt, hogy máshol is ugyanez lesz a helyzet."

Red Bull

Sebastian Vettel(3.): "Jó versenyünk volt ma, nagy esélye volt a Ferrarinak és Fernandónak, de nem engedtük, hogy így legyen. Nagyon élveztem ma a versenyzést, jobban, mint bármit. Már az elején megsérült az első szárnyam, amikor Brunóval (Senna) koccantam, ami nem volt ideális, de képesek voltunk továbbmenni, és nem is vesztettünk túl sokat. Aztán a Safety Car periódus alatt talán nem figyeltem eléggé. Daniel lelassított, én a gumikat melegítettem, és meglepődtem. Jobbra kellett húzódnom, eltaláltam a DRS-táblát, ami megrongálta az első szárnyamat. A legrosszabb volt a 13. helyről kiállni, és megint a mezőny végéről rajtolni, újra kellett kezdenem az egészet, megelőzni mindenkit hátulról kezdve. Fantasztikus, hogy a végén harmadik lettem, és dobogón végeztem."

Mark Webber(-): "Igazából semmi sem jött össze ma nekünk. Szerintem erősek voltunk, de soha nem voltunk légüres térben, és itt nehéz boldogulni a forgalommal, láthattunk több balesetet is, amikor mások előzni próbáltak. Annál az incidensnél, ami a kiesésemhez vezetett, belülre próbáltam húzódni, amikor az előttem lévő autók ütköztek. Azt gondoltam, itt az esélyem, de aztán Grosjean belement az autómba, és véget ért a versenyem. Akármit próbáltunk ma, egyszerűen semmi sem működött."

McLaren

Jenson Button (4): "Gratulálok Kimi (Räikkönennek) - ő nem a szavak embere, de mindene a versenyzés. Megérdemelte a mai győzelmet. Számomra elég élvezetesen alakult a verseny. Részt vettem néhány jó csatában - Mark (Webberrel), Sebastian (Vettellel) és Pastor (Maldonadóval) -, amelyek különösen szórakoztatóak voltak. De sajnos az autó tempója nem volt olyan, hogy felvehessem a versenyt az élen állókkal. A kocsi egészen másnak tűnt, mint pénteken - egyszerűen nem találtam a tapadást, ami furcsa volt. A végén pedig nem tudtam feltartóztatni Sebastiant- frissebb lágy gumik voltak az autóján, így lehetetlen lett volna ugyanolyan tapadást elérnem a kigyorsításoknál a használtabb keményebb keveréken, mint amit neki sikerült az újabb lágyakon. Lewis kiesése azt jelentette, hogy újabb pontokat vesztettünk a Ferrarival szemben a konstruktőri világbajnokságban. Ez igazán kár, de még két nagy verseny vár ránk, ahol javíthatunk a mérlegen.

Lewis Hamilton(-): "Leírhatatlanul csalódott vagyok, egész hétvégén jó volt a tempóm, és úgy érzem, ma biztosan megszerezhettük volna a győzelmet. Az üzemanyagnyomással akadt gondom - nagyon hirtelen történt, épp jöttem ki egy kanyarból, az autó pedig egyszerűen meghalt alattam. Az egyetlen hibámat az egész hétvégén a második körben követtem el, amikor a fékek még nem melegedtek fel teljesen, és blokkoltam a kerekeket a 8-as kanyarba menet. Azután viszont minden remekül ment. Az autót egy álom volt vezetni - csak cirkáltam, és így is növeltem az előnyömet a többiekhez képest, ekkor jelentkezett a probléma. Mindenesetre Austinban és Sao Paolóban még lesz lehetőségünk. Remélem, visszatérhetünk az élre - szeretnék még egy vagy két győzelmet szerezni a Vodafone McLaren Mercedes számára a szezon vége előtt."

Williams

Pastor Maldonado(5.): "Elszalasztottuk a lehetőséget, hogy ma a dobogón végezzünk, miután az első Safety Car periódus után elromlott a KERS-ünk. Biztos, hogy több volt az autóban. Jó volt a tempónk, az elején közeledtem Kimihez (Räikkönen), de még így is sok pontot szereztünk ezen a remek versenyen. Nagyon motiváltnak érzem magam a csapatban. Most arra van szükségünk, hogy az élen tartsuk az autót, már nagyon várom az utolsó két versenyt."

Bruno Senna(9.): "Nagyon kemény hétvégén vagyunk túl, de a végén jól sült el. Jól rajtoltam, jó helyzetbe hoztam magam az egyes kanyarban, de aztán pár autó összeakadt előttem és megütöttek. Újra a nulláról kellett kezdenem, de higgadt maradtam. Sok esemény történt, de jó volt a tempónk, amikor kellett, és elég sok pontot szereztünk a csapatnak. Ezért vagyunk itt, soha nem adjuk fel. Jó érzésekkel, energikusan készülünk az utolsó két versenyre Austinban és Brazíliában."

Sauber

Kamui Kobajasi(6.): "Kemény verseny volt, igazán boldog vagyok, hogy ezt a nyolc pontot megszerezhettem a csapatnak. A konstruktőri világbajnokság ötödik helyéért folytatott harc nagyon izgalmas lesz a maradék két versenyen. Ma sajnos nem tudtam kihasználni teljesen az autóban rejlő potenciált. Gondunk volt a visszaváltásokkal, ezért nem tudtam rendesen feltölteni a KERS-t, így nem tudott akkora plusz teljesítményt adni. Ettől eltekintve a versenyem jól ment. Jól rajtoltam, a csapat jó munkát végzett az időzítésekkel, a stratégiával és a kerékcserével."

Sergio Perez(15.): "Nagyon jónak tűntünk a versenyen, úgy éreztem, talán még a dobogó is összejöhet. De aztán a kerékcserém után beragadtam Romain Grosjean és Paul di Resta mögé, és nem tudtam elmenni mellettük, mert nem voltunk elég gyorsak az egyenesekben. Sokat kellett kockáztatnom, hogy összejöjjön, aztán sajnos összeütköztem a Lotusszal és a versenyem véget ért. Igazán kár érte, mert a versenytempónk nagyon jó volt."

Force India

Paul di Resta (9.): "Elég hektikus versenyem volt, örülök, hogy sikerült néhány pontot szereznem. Nem igazán tudom, mi történt az első kanyarban - én jól indultam, és megelőztem Nico (Rosberget), de a kanyar kijáratánál egyből észrevettem, hogy defektet kaptam. Ezzel elég sok időt veszítettem, de az első Safety Car periódus után visszatértek az esélyeim. Megpróbáltuk újabb kiállás nélkül befejezni a futamot, és már az 5. helyen jártam, de amikor másodszorra is beküldték a Safety Cart, a csapat kihívott friss gumikért. A verseny utolsó szakaszában gyorsak voltunk, és sikerült megelőznöm a Toro Rossókat, de nem tudtam Senna elé kerülni. Kihasználta, hogy DRS-távolságra volt Massától, így nem tudtam megelőzni, és meg kellett elégednem a 9. hellyel."

Nico Hülkenberg (-): "Elég gyengén rajtoltam, és az első kanyarhoz is rossz ütemben érkeztem. Utána beszorultam a körülöttem lévő autók közé - azt hiszem, a csapattársam, egy Sauber és egy Williams volt körülöttem, és nem volt elég helyem. Próbáltam elkerülni az ütközést, de már túl késő volt. Összeértek az autónk, a versenyem pedig véget ért."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo(10.): "Jól kaptam el a rajtot, bár nem sokkal később el kellett kerülnöm egy balesetet. A kezdeti tempóm egész jó volt, és tudtam tartani (Michael) Schumachert, aki a keményebb gumikon volt, míg a legtöbb emberhez hasonlóan én a lágyabb keveréken, de nem tudtam elég közel kerülni, hogy megelőzzem. Aztán a második etapomban a keményebb gumikon nem sikerült elég hamar felvennünk a tempót, és egy kicsit szenvedtem a féktávokon. Amikor másodjára pályára küldték a Safety Cart, megint bejöttünk a bokszba, ami jó döntés volt - eredetileg egy kiállást terveztünk - új lágy gumikat kaptam, és a friss abroncsoknak köszönhetően a vége felé jobb tempót tudtam diktálni. Meglehetősen elégedett vagyok a tizedik hellyel, mivel nem számítottam pontszerzésre a verseny korai szakaszát nézve, de nem adtam fel, és egészen a végéig harcoltam. Az utolsó körökben Schumacher újra közelített hozzám, de sikerült feltartanom. Hogy mi volt (Sebastian) Vettellel mögöttem a Safety Car alatt? Belenéztem a visszapillantó tükreimbe, és láttam, hogy átgázol az egyik hungarocell táblán, de ötletem sincs, mi történhetett."

Jean-Eric Vergne (12.): "Egy hellyel a csapattársam mögül indultam a rajtrácson, és kettővel mögötte fejeztem be a versenyt. Csalódott vagyok a futam alakulásával. Jól kaptam el a rajtot, és némileg kihasználva mások problémáit, öt helyet javítottam, miután kialudtak a lámpák, a 17.-ről a 12. helyre jöttem fel az első kör végére. A bokszutcában úgy döntöttek, hogy az első kerékcserémre a tervezettnél előbb hívnak ki, amikor bejött a Safety Car, ami jó döntés volt. Mindenesetre a második Safety Car-os periódus már nem jött jól nekem, így a végén Daniel frissebb gumikon gyorsabb tempót diktált. A csapat számára jó, hogy szerzett egy újabb pontot egy nehéz hétvége végén."

Mercedes

Michael Schumacher (11.): "Sajnos ma is azt kell mondanunk, hogy balszerencsések voltunk. A futam végén defektet kaptam, újra ki kellett állnom a bokszba, így lecsúsztam a pontszerző helyekről. Természetesen ez is hozzátartozik a versenyzéshez, semmit nem tehetünk ellene, de mégis kár érte, mert jó tempót futottunk, és pontokat szerezhettünk volna. A verseny vége felé reménykedtem benne, hogy fel tudok zárkózni az első tíz helyezetthez, és jól is haladtam, de végül nem sikerült."

Nico Rosberg (-): "Ma versenyképesnek éreztem az autómat, ezért nagyon sajnálom, hogy nem tudtam befejezni a versenyt, pontokat szerezhettem volna. Sajnos már az első körben elszálltak az esélyeim, amikor össszeütköztem Romain (Grosjeannal), hiszen be kellett hajtanom a bokszba egy új orrkúpért. Ezután következett az a baleset, ami miatt fel kellett adnom a versenyt. Narain (Karthikeyan) azt mondta, elromlott a kormánya, ezért fékeznie kellett. A gyors kanyarban nem számítottam erre, és már nem volt időm reagálni - örülök, hogy mindketten jól vagyunk. Elővigyázatosságból megvizsgáltak az orvosi központban, de minden rendben van. Most már az utolsó két versenyre koncentrálok, remélem, jobb eredményekkel fejezhetjük be a szezont."

Caterham

Heikki Kovalainen (13.): "Jól sikerült a mai versenyem. Az indiai versenyen jónak éreztem a balanszot, és biztos vagyok benne, hogy a KERS-probléma nélkül ott is jobban teljesítettem volna. Itt ugyanez volt a helyzet - az autó jónak tűnt, ha egy kicsit gyorsabbak lettünk volna, akkor harcolhattunk volna az előttünk állókkal. Továbbra is dolgoznunk kell azokon az alkatrészeken, amelyeket erre a futamra hoztunk, hiszen ki kell belőlük hoznunk a maximumot. Most lesz erre három napunk, ezért számos okunk van arra, hogy optimistán várjuk az utolsó két versenyt. Ma viszonylag jól rajtoltam, és a tempóm sem volt rossz. Miután a gyorsabb autók megelőztek, a verseny nagy részében egyedül autóztam. A Safety Car miatt természetesen újra összesűrűsödött a mezőny, de mindegyik újraindításnál sikerült jól eljönnöm. Valószínűleg mindent kihoztam ma az autóból."

Vitalij Petrov (16.): "Elég jól rajtoltam, és Heikki mellett találtam magam. Ha mindketten ugyanakkor fékeztünk volna, valószínűleg ütközés lett volna a vége, ezért egy kicsit korábban fékeztem. Ettől kezdve a tapadással küszködtem - nem tudom, miért, de egyik etapban sem voltam elég gyors ahhoz, hogy az előttem lévőket támadhassam. A futam nagy részében alulkormányzott volt az autóm, ez eléggé hátráltatott. Csalódást keltő futam volt, különösen annak fényében, hogy Heikki tempója jó volt - néha megtörténik az ilyen. Péntek délután még jónak éreztem az autót, de tegnap és ma egyszerűen nem volt megfelelő a tapadás. Most lesz egy kis időnk ara, hogy kielemezzük ennek az okát, és visszatérjünk a helyes útra az austini futam előtt."

Marussia

Timo Glock(14.): "A tegnapi nehéz időmérő után a mai nap sokkal jobban sikerült számunkra, és a versenytempónk is jó volt. Sajnos az első körben Charles mögött voltam, és egy kicsit nekikoccantam hátulról, ami miatt vesztettem némi aero teljesítményt az első etapban. Megpróbáltam tartani az iramot Heikki (Kovalainennel), de az első szektorban egy kicsit gyorsabb volt, mivel én szenvedtem az alulkormányzottsággal, de legalább el tudtam húzni a mögöttem lévő (Vitalij) Petrovtól, és az egész versenyen magam mögött tudtam tartani. A kerékcserénk fantasztikusan sikerült, és a csúcssebességünk is nagyon jó volt a többiekhez képest: a középmezőnyből néhány srác egy ideig mögöttünk haladt, és bár sikerült megelőzniük minket, egy kicsit versenyezhettünk velük. A végén jót harcoltam Sergio Pérezzel az utolsó körben, és még DRS-sel sem tudott megelőzni. Jól végződött a hétvége, és most már a következő két versenyt várjuk."

Charles Pic (-): "Nagyon kemény, de izgalmas verseny volt a mai. Az első kör sok kihívást tartogatott, Timo (Glockkal) és a Caterhamekkel is meg kellett küzdenem, így az első néhány kanyar elég eseménydús volt. Sajnos túl szélesen fordultam, ezért visszaestem mögéjük. Ezután jót csatáztam Vitalij (Petrovval), és néhányszor közel kerültem ahhoz, hogy megelőzzem őt. A KERS miatt azonban előnyben volt, ezzel nem tudtunk mit kezdeni. A bokszkiállásunk sem volt tökéletes - kár érte, mert ellenkező esetben átugorhattuk volna őt. Összességében elégedett vagyok, mert élveztem, hogy az egyik Caterham ellen csatázhattam. Balszerencsés voltam, mert a futam végén motorhiba miatt ki kellett állnom. Összességében azt mondhatom, hogy pozitív hétvégén vagyunk túl. Most az utolsó két versenyre koncentrálunk. Mindkét pálya új lesz számomra, bár a következő természetesen mindenki más számára is - azt hiszen, ez izgalmassá teheti a hétvégét."

HRT

Pedro de la Rosa (17.): "Örülök, hogy célba értem, mert mindent beleadtam. De ma képtelenek voltunk olyan szinten teljesíteni, amin a riválisaink. Gondunk volt a rajtnál, amikor az egyik hátsó gumira való gumimelegítőn összekuszálódott egy madzag, emiatt a bokszból kellett indulnom nagyon hideg gumikkal. De a verseny alatt az autó jól ment, tökéletesen tartották magukat a gumik, kontroll alatt tartottuk a fékek és a motor hőmérsékletét. De még szükségünk van pár tizedre, hogy előre lépjünk, remélem, ezt meg tudjuk tenni a következő versenyeken. Nem azon fog múlni, hogy mennyit dolgozunk, vagy, hogy mekkora erőfeszítéseket teszünk."

Narain Karthikeyan (-): "Ma nem volt elég jó a tempónk, ezért arra koncentráltam, hogy egyenletes köridőket fussak, és, hogy megpróbáljak a lehető legtöbbet kihozni az autóból. De a 9-es kanyarban gondunk lett a hidraulikai nyomással, az autó kormányzása sziklakemény lett, ezért el kellett vennem a lábam a gázról. Sajnos Rosberg hátulról jött, és nem tudott elkerülni. Hihetetlen pech, de magunk mögött kell hagynunk, és már a két hét múlva következő USA Nagydíjra kell gondolnunk."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!