A csapatok már hónapok óta sötétben tapogatóztak a jövő évi nevezési díjakkal kapcsolatban, s bár az FIA végre tiszta vizet öntött a pohárba, szinte biztos, hogy ennek az érintettek - akik Abu-Dzabiban kapták meg a hivatalos értesítést - nem fognak örülni.
Az újonnan kiadott 2013-as Sportszabályzat 7. számú melléklete egyértelműen leírja, hogy hogyan kerülnek kiszámításra a jövő évi nevezési díjak, ami alapján egyes csapatok - például a Red Bull - az idei összeg tízszeresét is kifizethetik.
A jelenleg egységes 397 ezer dollár helyett ugyanis jövőre az 500 ezer dolláros alapdíj mellett a csapatoknak minden egyes megszerzett pont után 5000 - a konstruktőri vb-t megnyerő gárdának pedig 6000 - dollárt kell majd fizetnie. Ez természetesen az idei tabella alapján kerül meghatározásra. A pontos díjak ezért csak az évad végén derülnek ki, az Autosport azonban végzett egy gyors fejszámolást arról, hogy a tavalyi világbajnokság alapján hogy alakulnának az összegek.
Csapat | Kalkulált nevezési díj |
Red Bull (650 pont) | 4,400 millió $ |
McLaren (497 pont) | 2,985 millió $ |
Ferrari (375 pont) | 2,375 millió $ |
Mercedes (165 pont) | 1,325 millió $ |
Lotus (73 pont) | 865 ezer $ |
Force India (69 pont) | 845 ezer $ |
Sauber (44 pont) | 720 ezer $ |
Toro Rosso (41 pont) | 705 ezer $ |
Williams (5 pont) | 525 ezer $ |
Caterham (0 pont) | 500 ezer $ |
HRT (0 pont) | 500 ezer $ |
Marussia (0 pont) | 500 ezer $ |
Bár a Red Bull idén már nem szerezhet 650 pontot, ha megnyeri a konstruktőri vb-t - ami elég valószínű - így is biztos, hogy legalább a tavalyi összeg tízszerese körül fizet majd.
A díjak drasztikus emelkedése része az FIA törekvéseinek, miszerint egy átalakított kereskedelmi struktúra keretében jelentősen növelni szeretnék a sportból származó bevételeiket - a hírek szerint mintegy 40 millió dollárra. Ez könnyen összejöhet, hiszen a nevezési díjakból legkevesebb 16,3 millió dollár körüli összeg folyik majd be, és sajtóértesülések szerint közel állnak ahhoz, hogy megegyezzenek a kereskedelmi jogokat kezelő Bernie Ecclestone-nal, aki 24 millió dollárt fizetne nekik az új Concorde Agreement keretében.
A Sportszabályzat jelenleg nem mondja ki, hogy a csapatoknak pontosan mikor kell leadniuk a nevezésüket, a díjakat viszont november 30-ig kötelező befizetniük.
A hivatalos értesítés után nem sokkal a Red Bullt irányító Christian Horner elmondta, meglepetésként érte őket a hír, amely némileg ellentétes az F1 törekvéseivel. "Ez nem teljesen cseng össze a költségcsökkentés ötletével..." - mutatott rá, ugyanakkor hozzátette, hogy elfogadják a döntést. "Jean (Todt, FIA-elnök) nagyon részletesen elmagyarázta, miért kell megemelni a nevezési díjakat" - mondta. "Az újonnan bemutatott rendszer a jobban teljesítő csapatokat bünteti, de részben megértjük az e mögötti logikát, így elfogadjuk az FIA álláspontját."
Az FIA-nek eddig közvetlenül viszonylag csekély anyagi haszna volt a Forma-1-ből, mivel a kereskedelmi bevételek a sportág tulajdonosát, a tőlük független CVC Capital Partnerst illetik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!