Vágólapra másolva!
Reakciók a Koreai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 5., P2:1.): "Mindent egybevetve eléggé elégedettek lehetünk, de véleményem szerint szélsőségesen szorosnak látszik a mezőny. Nem vagyok elégedett a ma futott összes etapunkkal. Szerintem a pálya elég sokat változott reggel, jobb volt, mint vártuk. Reggel elég csúszós volt, de aztán kissé feljavult. Egy szó, mint száz, az autó rendben volt, most megnézzük, mint tehetünk a holnapért. Szerintem még javítanunk kell a teljesítményünkön, hogy beérjük a többieket."

Mark Webber (P1: 3., P2: 2.): "Elég jó programunk volt mára, szerintem mindkettőnknek sikerült a legtöbbet kihozni ebből. Meg fogjuk nézni, hogy ma éjjel a különböző területeken hol javíthatnánk. Ezek a pályák mindig kompromisszumot igényelnek: kell egy kis végsebesség az első szektorban, az utolsó viszont elég kanyargós - kicsit olyan, mint Budapest, oda kell némi leszorítóerő. Eddig minden jó, jó információkat gyűjtöttünk, a srácok pedig folytatják a munkát ma éjjel."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 2., P2: 3.): "Nehéz megmondani, hogy hol állunk a többiekhez képest, mert ma főleg magunkra figyeltünk. Délelőtt az autó beállításával kapcsolatos különböző ötletekkel foglalkoztunk, délután pedig a gumikkal. Holnapig várnunk kell, hogy tisztább képet kapjunk a helyzetről. A pálya jelentősen javult az első edzésről a másodikra, ami itt hatványozottan jellemző, mert itt alig rendeznek versenyeket, és délelőtt különösen poros volt az aszfalt. Reméljük, hogy holnapra javul a helyzet, mivel mindig sokkal szórakoztatóbb a vezetés, ha legalább egy kis tapadás van. A pálya legkeményebb része egyértelműen a harmadik szektor, amely időtartamban a legrövidebb, de szinte csak kanyarokból áll. A beállításokat főleg az autó harmadik szektorban tanúsított viselkedése határozza meg, a másik két szektorral könnyebb megbirkózni."

Felipe Massa (P1: 4., P2: 6.): "Szerintem a helyes úton kezdtük a hétvégét, de a lényeg az, hogy ezen az úton folytassuk vasárnap, amikor a leginkább számít. Úgy tűnik, az autónk jó ezen a pályán, ami reménykeltő, még ha csak a holnapi időmérőn derül is ki az igazság. A ma délutáni második edzésen látottak alapján egyértelműen nagy a lágy és a szuperlágy gumik közti különbség, de a jelek szerint mindkettővel boldogultunk alacsony és magas üzemanyagszinttel is. Most próbálunk a lehető legjobban felkészülni a kvalifikációra, ami valószínűleg nagyon szoros lesz. Akadnak kemény ellenfeleink, és mindent tökéletesen kell csinálnunk, ha fel akarjuk venni velük a versenyt."

McLaren

Jenson Button (P1: 10., P2: 4.): "Borzasztóan nehéz itt jó beállításokat találni. Még mindig nem vagyunk elég gyorsak, de a helyes irányba tartunk. Egész nap sokat haladtunk, bár a délelőtti edzés inkább az új alkatrészek teszteléséről szólt, mert meg kellett bizonyosodnunk arról, hogy minden megfelelően működik, így kevesebbet tudtunk foglalkozni a beállításokkal. Pillanatnyilag nem tűnik úgy, hogy elég gyorsak vagyunk a Red Bullhoz - az időmérőn nehéz lesz megverni őket -, versenybeállításokkal viszont erős tempót diktáltunk, és kiegyensúlyozottak is voltunk. Szerintem a pálya állapota mostantól nem fog sokat javulni - holnapra nem nullázódik le -, úgyhogy a beállításokon elvégzett változtatásaink ígéretesnek tűnnek. Még sok van a tarsolyunkban."

Lewis Hamilton (P1: 1., P2: 8.): "Ma kicsit küszködtem a beállításokkal. Az első és második szabadedzés között óriási volt a különbség, aminek egyelőre nem értjük egészen az okát. Délelőtt minden jól ment, de délutánra változtattunk egy-két dolgon, és sem a keményebb, sem a lágyabb gumikon nem sikerült elérnem jó időeredményt. Ezért most keményen kell igyekeznünk, hogy megtaláljuk a helyes irányt. A Red Bullok gyorsnak tűntek ugyan, de Jenson délután sem maradt le tőlük túlzottan. Ez örömteli. Holnapig megpróbálunk módosítani a balanszon, és ezzel remélhetőleg jobb formába lendülünk. Ahogy említettem, Jenson megmutatta, hogy az autónk alapvetően gyors; tehát nem kell mást tennünk, mint kiaknáznunk a tempóját. Ha sikerül javítanunk a balanszon, szerintem ütőképesek leszünk."

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 6., P2: 5.): "Mindkét edzéssel elégedett vagyok, ahogy számítottunk rá, az autónknak látszólag jól fekszik ez a pálya. Jól alakult a nap, ezért úgy gondolom, hogy holnap bekerülhetünk a legjobb tíz közé, és arra alapozva tervezhetjük meg a versenystratégiát. Végrehajtottunk néhány kisebb módosítást, semmi komolyat, továbbá megfelelően mentünk a hosszú etapokon. Természetesen még nem tudtam tanulmányozni a többi csapat köridőit, de igyekszünk előkelő eredményt elérni a hétvégén."

Nico Rosberg (P1: 7., P2: 7.): "Jó napot zártunk, javultunk a két gyakorlás során. Kipróbáltunk az autón néhány kisebb újítást, melyek szépen működtek, és úgy tűnik, erősebbek vagyunk itt, mint Szuzukában. Várom a holnapi napot, meglátjuk, hol állunk a többi autóhoz képest."

Force India

Nico Hülkenberg (P1: -, P2: 9.): "Elégedett vagyok a mai nappal. Tavaly nem vezettem itt, ezért az első néhány kört újra azzal töltöttem, hogy hozzászokjak a pályához, és belerázódjak a ritmusba. Elvégeztük a programunkat, lebonyolítottuk az összes tesztet, így minden adat a rendelkezésünkre áll a gumikról, amire csak ma este szükségünk lehet. Ami a balanszot illeti, meglehetősen kényelmesen érzem magam az autóban, ezért ígéretes helyzetben vagyunk, és felkészültünk holnapra."

Paul di Resta (P1: 9., P2: 13.): "Mindig nehéz messzemenő következtetéseket levonni a péntek alapján, de átrágtuk magunkat a különféle programjainkon, és megszereztük a rövid és hosszú etapokhoz szükséges adatokat. A hosszú etapokon ütőképesnek tűnünk, az egy mért körös tempónk viszont szerintem nem volt mérvadó, mert mindkét próbálkozásom alkalmával forgalomba kerültem, nem volt egy tiszta köröm sem. Azt hiszem, tűrhető elképzelésünk van arról, hogy hol állunk, de az utolsó szabadedzésig még sok dolgunk lesz."

Jules Bianchi (P1: 13., P2: -): "Ma találkoztam először a pályával, ezért az első néhány kör nem volt túl könnyű, mert igyekeztem minél hamarabb megtanulni. Mielőtt idejöttünk, rengeteg videót néztem végig a pályáról, de így is időbe telt, amíg felgyorsultam rajta. Élveztem az edzést, nagyon kellemes vezetni itt. A kör érdekes, mert mindenből van benne egy kicsi: kemény féktávokból, hosszú egyenesekből, gyors kanyarokból és lassú szakaszokból. Az autónk ma elég jónak tűnt, és etapról etapra csiszolni tudtam a beállításokon."

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 11., P2: 10.): "A pálya rendben van, bár néhol hepehupás. Ugyanakkor kicsit eltér más helyszínektől. Nehéz nyilatkoznom a kipufogóról, amíg le nem ültem a mérnökökkel adatelemzésre. Próbálunk fejleszteni az autón holnapra, mert nem volt könnyű vezetni és jó kört futni. Meglátjuk, hogy sikerül-e tökéletesen dolgoznunk, és ha sikerül, talán a legjobb öt közé kerülhetünk az időmérőn."

Romain Grosjean (P1: 8., P2: 11.): "Nem volt egyszerű nap, úgy gondolom, még akad feladatunk az autóval, hogy a legtöbbet hozzuk ki a gumikból. Éppen ezért fontos lesz a holnapi délelőtt. A pálya érdekes, de nem könnyű megtanulni. A legcselesebb része egyértelműen a 11-es és 12-es kanyar, nem könnyű pontosan bevenni őket, azonban összességében nem szörnyű. Ami pozitívum, hogy sok időt töltöttünk a pálya betanulásával, sok adatot szereztünk, így remélhetőleg sokat elemezhetünk éjszaka, és aztán javulni fog a teljesítményünk az időmérőre."

Williams

Bruno Senna (P1: -, P2: 12.): "Termékeny napom volt. Nem volt ideális, hogy kihagytam az első edzést, mivel nem ismerem a pályát, hiszen az előző két évben, amikor vezettem rajta, akadályozott az eső. De végül szerintem jó elképzelést alakítottunk ki a követendő irányvonalról, hogy miképp fejlődjünk. Szoros menet lesz, láthattuk a kevés benzinnel futott etapokból, hogy néhány autó gyorsabb a többinél. Ezért nekünk is javulnunk kell ezen a téren, de magabiztos vagyok, hogy a futamon előrébbről rajtolhatunk."

Pastor Maldonado (P1: 12., P2: 18.): "Nehéz nap volt, ami azt jelenti, hogy sok munkánk maradt az időmérő előttig. A pálya nagy kihívást ad, de délután az autóval is akadtak problémák, melyeket elemeznünk kell, hogy elintézzük a megoldásukat holnapra."

Valtteri Bottas (P1: 18., P2: -): "Beletelt pár körbe, mire elkaptam a fonalat ma. Ez egy új pálya számomra, ezért kezdetben csak tanultam a kanyarokat és a vonalvezetés érzését. A legjobb köröm az utolsó lett, mivel az előző két etapomban, amikor a legjobb állapotban voltak az abroncsok, nem hoztam ki mindent az autóból. Viszont újra kedvezően sikerült a gyakorlás nekem és a csapatnak, az összes tervezett tesztet elvégeztük, és hasznos adatokat gyűjtöttünk, amelyeket most kielemzünk, illetve tanulni fogunk belőlük."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 14., P2: 14.): "Hosszú programot bonyolítottunk le, de nem vagyok elégedett. Sok benzinnel nem tűnik rossznak az autó, viszont alacsony üzemanyagszintnél sokat szenvedek. Ki kell találnunk, hogy hogyan fejlődhetünk, és szerintem fogunk találni megoldást."

Sergio Pérez (P1: 15., P2: 15.): "Nekem elég jól ment az első tréning, de a másodikon időt vesztettem egy műszaki hiba következtében. Eltűnt a motor ereje és meg kellett állnom a pályán. Pont emiatt nem sikerült befejeznem a programomat, és egyik gumikeveréken sem tettem meg hosszabb etapot, úgyhogy korai lenne megmondani, hogy mire lehetünk képesek. Mindazonáltal bizakodóan tekintek a hétvége hátralevő részére."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne (P1: 17., P2: 16.): "Ma egyfajta évfordulóm volt, mivel Koreában kezdtem a pénteki szabadedzéseken vezetni a Toro Rossónál, és ma már sokkal jobban ment, mint egy éve, amikor csupán 5 kört tudtam megtenni a heves esőben. Nem mondom, hogy sokat gondoltam erre, hiszen sok munkánk akadt. Ez egy szép pálya, jól érzem magam rajta. A nap folyamán dolgoztunk az autó balanszán, amely ingadozott a túlkormányzottság és alulkormányzottság között, de hiszem, hogy a három óra során előreléptünk. Még több rejlik bennünk, ezért muszáj keményen dolgoznunk holnapig, aztán meglátjuk, mennyit léphetünk még előre a hétvége maradék részében."

Daniel Ricciardo (P1: 16., P2: 17.): "Fejlődtünk délelőttről délutánra, amikor elkezdtem a második szabadedzést a lágy gumikon, éreztem, hogy javult az autó balansza. A szuperlágyakon azonban forgalomba ütköztem az első két körömben, és mire tiszta lett a terep a harmadikra, már nem voltak a legjobb állapotban. Az opciós (puhább) abroncsokon futottam a hosszú etapot, és bár a tempó nem olyan volt, mint szerettük volna, nem maradtunk el tőle nagyon. Szóval mindent figyelembe véve pozitívum, hogy van elképzelésünk róla, hogy miképp léphetnénk előre holnapra, s miképp gyorsulhatnánk az időmérőre."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 19., P2: 19.): "Az első szabadedzés jól sikerült. Már az elejétől kezdve jónak tűnt az autó balansza, és innen csak tovább javult. Nyilvánvalóan nagyon csúszós volt az elején még a pálya, de elég gyorsan javult a tapadása. Jól működtek a kis változtatások, amiket az etapok között végrehajtottunk. A második szabadedzésen az első etapban lementem a pályáról, ettől kilazult néhány rögzítés a pilótafülkében. Ki kellett mennünk a bokszba, hogy ideiglenesen megjavítsuk az ülést a programunk közben. Addig a pontig a balansz nem tűnt olyan jónak, mint délelőtt, de amikor kimentünk a szuperlágy gumikkal, a balansz már ismét olyan volt, amilyennek szeretem. javítottunk a fékeken is az edzések alatt, tehát mindent egybevetve ez egy jó nap volt."

Vitalij Perov (P1: -, P2: 22.): "A második szabadedzés nem kezdődött olyan könnyen, mint ahogy szerettük volna, már a legelején azt éreztem, mintha jobb hátsó defektünk lenne. Lerövidítettük az etapot, és amikor visszamentem a bokszba, akkor derült ki, hogy tényleg defektünk volt, ezért megváltoztattuk az edzéstervet, hogy ne kelljen még egy szett lágy gumit elhasználni. Az első szuperlágy gumikon futott etapomban a balansz nem volt teljesen rendben, ezért elvégeztünk néhány mechanikai változtatást, amelyek tényleg javítottak a helyzeten a hosszú etapban. Elég gyorsan elhasználódnak a szuperlágy gumik, változtatnunk kellett emiatt a programunkon egy kicsit. Biztosan lejjebb mentek volna a köridőim, ha több időt tölthettünk volna a pályán, és ha többet mehettünk volna a két fajta gumikeverékkel. Ennek ellenére, mivel Heikki és Giedo is sok kört ment a lágy gumikkal, sok adattal dolgozhatunk, eléggel ahhoz, hogy holnap jó pozícióba kerüljünk."

Giedo van der Garde (P1: 22. P2: -): "Egy újabb nagyon hasznos edzés volt ez számomra, minél több időt töltök az autóban, annál kényelmesebben érzem magam benne. Ezen a reggelen hasonló programot teljesítettünk, mint Heikki, és eltekintve attól a kis hibától, hogy az első kerekek hamar elkezdtek szemcsésedni, elég jól haladtunk egy újabb olyan pályán, ami új nekem. Az első teli tankos etapom után elvégeztünk néhány mechanikai és aerodinamikai változtatást, és az autó azonnal jobban érződött. Ettől magabiztosabban, erősebben tudtam nyomni a gázt, de még mindig a tanulási fázisban vagyok, azt akarom csinálni, amit a csapat kér tőlem, nem a tőlem telhető legjobb köridőre törekszem. Legközelebb Indiában vezethetek majd az első szabadedzésen, már nagyon várom, hogy ott tovább fejlődjünk."

Marussia

Timo Glock (P1: 20., P2: 20.): "Nem volt könnyű első napunk Koreában. Úgy vélem, tűrhető tempót diktáltunk az első szabadedzésen, de már akkor is kissé problémás volt az autó viselkedése, amin a második edzésen sem tudtunk javítani. A mezőny többi tagja előrelépett, míg mi sajnos sem, ezért rá kell jönnünk, hogy miért nem tudtunk megszabadulni az autó eddig tapasztalt furcsa viselkedésétől. Alaposan szemügyre kell vennünk az adatokat és kibogozni őket, mert ez korlátozza a tempónkat. Nem lesz egyszerű megtalálni a problémát holnapra, azonban az autónak muszáj erősebbnek lennie holnap. Ez próbatétel számunkra."

Charles Pic (P1: 21., P2: 21.): "A délelőtti tréningen kedvező benyomásokat kaptam a pályáról. Hasznos munkát végeztünk az új padlólemezzel, összehasonlítottuk az adatokat a Szuzukában kapottakkal, miközben jómagam elkezdtem megtanulni a pályát és felvenni a tempót. Délután kevésbé éreztem jól magam a kormányzás miatt. Mivel valószínűtlen volt, hogy javítsunk ezen változtatás nélkül, nagyon nehézzé vált a vezetés, és úgy döntöttünk, hogy kicseréljük a kormányösszekötőt, ami időveszteséget okozott. A csere jótékonyan hatott az autóra, bár az még mindig nem olyan volt, mint szerettem volna. Rá kell jönnünk, hogy miért."

HRT

Narain Karthikeyan (P1: -, P2: 23.): "Mivel az első edzésen nem vettem részt, a legtöbbet kellett kihoznom a másodikból, hogy alkalmazkodjak a pályához. Vannak nagyon technikás részei, mint például a 11-es kanyar és a második szektor, ezért még többet kell gyakorolnunk, hogy jobban megismerjük. Holnap másfajta beállításokat fogunk kipróbálni, és remélem, hogy a harmadik edzésen hatékonyabban felkészülünk, hogy aztán az időmérőn mindent beleadhassunk."

Pedro de la Rosa (P1: 23., P2: 24.): "Ez egy szokásos pénteki edzésnap volt, a programunkban szereplő feladatokra koncentráltunk, valamint megismerkedtünk a pályával, ugyanis én még sohasem vezettem rajta. Roppant technikás az aszfaltcsík, muszáj alaposan megismerni. Délelőtt ez volt a cél, utána pedig fokozatosan javítottunk az autó beállításán. A második gyakorláson felszereltük az új szárnyat, illetve teszteltük mindkét gumikeveréket. Most az összegyűjtött adatok segítségével optimalizálnunk kell a beállításokat a holnapi kvalifikációra."

Dani Clos (P1: 24., P2: -): "Még nem versenyeztem itt, érdekes edzés volt. Az aszfalt nagyon koszos volt, főleg az edzés elején, nem nagyon tapadt. Sokat kivett belőlem a tréning, mert gyorsan kellett megtanulnom a pályát és egyben nagy mennyiségű visszajelzést kellett adnom a csapatnak. Elégedett vagyok, mert pozitív lett a végkifejlet és szép munkát végeztünk."