Vágólapra másolva!
Reakciók a Japán Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (1.): "Jó volt megfutni a kört az első etapomban (a Q3-ban), mielőtt előjöttek a sárga zászlók. Az autó balansza káprázatos volt, éreztem, hogy boldogulunk a pályával. Minden egyes időmérős szakaszban elég volt egyetlen etapot teljesítenünk, ami nem mindig sikerül. Roppant élvezetes az itteni vezetés, amikor az autó az igényeink szerint viselkedik, főleg kevés benzinnel és friss gumikon. Különleges érzés. Tegnap este nem voltam boldog, mert időt vesztettem az első szektorban, de rájöttem a hibámra, és a mai szabadedzéstől minden működött. Fogalmam sincs, hogy az előző években miért nem jött elő ez a hiba, ám ez is bizonyítja, hogy mindig tanulunk. A holnapi nap érdekes lesz, a pálya durván bánik az abroncsokkal. Dolgozunk, hogy ebben a pozícióban maradjunk."

Mark Webber (2.): "Tűrhető időmérő volt. Tudtuk, hogy a Q3-ban felpörögnek majd az események, de én mondom, ez a hely más, amikor kevés benzin és új gumik vannak az autón. Elégedett voltam az első kísérletemmel, leszámítva a hajtűt, azonban Sebastian pár tizeddel jobb volt, ütőképes kört rakott össze. Mindketten nagyon erősek voltunk a kvalifikáción, ami jó pozícióba helyez bennünket a versenyre. Kifizetődött a gyárban végzett kemény munka. A lényeg azonban a holnapi nap, akkor osztják a pontokat."

McLaren

Jenson Button (3/8.): "Jó időmérő volt, mindkét Q3-as körömet jónak éreztem. Sokat javítottunk az autón tegnap óta, amikor kipróbáltunk egy nagyon kevés leszorítóerőt termelő beállítást, hogy megkönnyítsük az előzést. Ezt ma kihagytuk, és sokkal elégedettebb voltam az autóval. A váltócseréért járó büntetésem azonban sajnos azt jelenti, hogy hátrébbról fogok indulni. Itt sohasem egyszerű előzni, még a DRS-sel sem, ezért meglepően hatott, hogy az idei évre lerövidítették a DRS zónát. Mindazonáltal imádok itt versenyezni. Holnap megjósolhatatlanok lesznek az események, mert sokan küszködtek a gumik szemcsésedésével és hólyagosodásával, a taktikák kiszámíthatatlanok lesznek. A bajnoki cím távol van tőlem, tudom, de nagyon szeretnék jól teljesíteni a japán közönség előtt. A győzelemért hajtok."

Lewis Hamilton (9.): "A mai időmérő egyike volt az idei legelkeserítőbbeknek. Őszintén szólva rossz irányba mentem a beállításokkal, és végül túlságosan alulkormányzottá vált az autó. Az időmérőig egész hétvégén pazar volt az autó, de délután már nem volt az, és ennek következtében nem tudtam mindent kihozni belőle. A remek munkát végző Jenson megmutatta, hogy az autó alapjában véve azért erős, és tegnap a hosszú etapon diktált tempónk sem volt rossz. Sohasem tudni, mi történik a holnapi versenyen. Kínkeserves lesz, de keményen fogok küzdeni a rendelkezésre álló beállításaimmal, és remélem, hogy a gumik megfelelő kezelésével képes leszek megelőzni néhány autót. Próbálok annyi pontot szerezni holnap, amennyit tudok."

Sauber

Kamui Kobajasi (4/3.): "Boldog vagyok, mert úgy gondolom, ma a maximumot értem el. Az utolsó körömben vesztettem némi időt a sárga zászlókkal, mert visszavettem a tempóból és kikapcsoltam a DRS-t. Köszönöm a csapatnak a nagy előrelépést az autóval péntek óta. Eleinte küszködtünk az új alkatrészekkel, de mostanra mindet belőttük. Jónéhány változtatást követően az autó újra gyors. A rajtpozíciómból lehet esélyem a dobogóért való harcra, egy álmom válna valóra, ha az első Forma-1-es dobogós eredményemet hazai közönség előtt szerezném. De először jól kell rajtolnom, utána pedig több szerencsémnek kell lennie, mint Spában, ahol az első sorból startoltam, viszont belekeveredtem egy balesetbe."

Sergio Pérez (6/5.): "Az utolsó Q3-as köröm nem lett tökéletes, de azért jó volt. Nagyon örülök, hogy a csapat szempontjából ennyire erős időmérőt zártunk ma. Kiváló munkát végeztünk, mert pénteken eleinte tényleg hiányzott a tempónk. Gyorsan és erőteljesen kapaszkodtunk fel, és bízom benne, hogy a holnapi versenyen harcolhatunk a dobogóért."

Ferrari

Fernando Alonso(7/6.): "Mit is mondhatnék? Legfeljebb amiatt mérgelődhetnék, hogy balszerencsém volt. A sárga zászlókat számomra a lehető legrosszabb pillanatban kezdték lengetni, éppen, amikor közeledtem a 14-es kanyarhoz. Addig nagyszerűen sikerült a köröm, és minden esélyem megvolt rá, hogy enyém legyen a nap negyedik legjobb ideje, amivel a 3. helyről rajtolhattam volna. A versenynek úgy teljesen más esélyekkel vágtam volna neki, de bele kell törődnünk, hogy így történt. Ma pechesek voltunk, holnap viszont talán mázlisták leszünk! Nagyon erős ellenfelekkel kell megküzdenünk, mint a Red Bull előttünk és a McLaren mögöttünk, úgyhogy muszáj lesz figyelnünk mindkét irányba. Nehéz vasárnapra számítok: az lesz a legfőbb dolgunk, hogy eljussunk a célig - a megbízhatóság kulcsfontosságú -, és minél több pontot kaparjunk össze. Tegnap óta megváltoztattunk egy-két részletet az autón, de a harmadik edzés után visszatértünk a korábbi beállításainkhoz, mert a módosítások nem tűntek meggyőzőnek. Őszintén sokkal bizakodóbb vagyok a versennyel kapcsolatban, mint ma voltam, hiszen a hosszú etapokon többnyire gyorsabbak vagyunk, mint egyetlen mért körben: reméljük, holnap is így lesz."

Felipe Massa(11/10.): "Szörnyen csalódott vagyok az időmérő miatt. A Q2-ben teljesített második mért körömig minden jól ment: az autóm nagyon gyors volt, és a balanszot is rendben találtam. De hirtelen, amikor megkaptam egy újabb garnitúra lágy gumit, az első kerekek már az első kanyarban sokkal gyengébben kezdtek tapadni, és a helyzet többé nem is javult. Újabb csapás, hogy mindössze 23 ezreddel csúsztam le a továbbjutásról. Bosszantó, hogy nem jön össze egy jó eredmény olyankor, amikor tudjuk, hogy az autónk képes lenne rá. Egy ilyen pályán kétségkívül nem lesz könnyű javítani, de mindent meg fogunk tenni, hogy sok pontot szerezzünk."

Lotus

Kimi Räikkönen (8/7.): "Megpördültem. Éppen egy jó körön voltam, ezért keményen nyomtam a gázt, de közben elvesztettem az irányítást az autóm hátulja felett. Kár érte, mert amúgy egész hétvégén most tűnt a legjobbnak. Ha holnap is ilyen jó lesz, biztosan előre tudunk lépegetni majd. Meglátjuk, mi történik."

Romain Grosjean (5/4.): "Tegnap mindkét edzés elég nehéz volt számunkra, ezért szép eredmény, hogy mindkét autónkkal bejutottunk a Q3-ba. Tudtuk, hogy az időmérő nagyon szoros lesz, és talán még egy hellyel előrébb is végezhettem volna, ha a köröm első szektora kicsit simábban alakul, az éllovasok azonban már túl gyorsak voltak. Pillanatnyilag a leszorítóerő hiányával küszködünk kissé, de ha holnapig elvégzünk néhány kisebb módosítást, és jó stratégiát is választunk, szerintem egész sok ponttal térhetünk haza."

Force India

Nico Hülkenberg (10/14.): "Pörgős volt az időmérő felvezetése, mert a srácok keményen dolgoztak, hogy megjavítsák az autómat a délelőtti balesetem után. Nem volt nagy a becsapódás, de a szöge szerencsétlen volt, ezért sokat kellett szerelni. Minden dicséret a fiúké, akik időben ki tudtak küldeni a pályára a Q1-ben, hogy mért kört futhassak. Kapásból jónak éreztem az autót, eljutottam vele a Q3-ig, ami a célunk volt. Stratégiai okokból, gumikímélés céljából ott már nem jegyeztem időt. Ez új lehetőségeket nyit meg holnapra a taktikában, különösen úgy, hogy öt rajthelyes büntetést kapok váltócsere miatt. Még így is van esélyem a pontszerzésre, ha beválik a haditervünk."

Paul di Resta (12/11.): "A forgalom megnehezítette az időmérőt, még a leggyorsabb Q2-es körömben is feltartottak kicsit a második szektorban. Állóra fékeztem az egyik kereket, s bár ezzel csupán fél tizedmásodpercet vesztettem, mindez mutatja, hogy milyen kevésen múlott a legjobb tízbe jutás. Úgy gondolom, a tegnap történtek fényében, amikor rengeteg időt vesztettem, elégedettek lehetünk a mai teljesítményünkkel. Visszakapaszkodtunk, közel kerültünk a legjobb tízhez, van esélyünk a pontszerzésre. Világos, hogy a gumikopás mindenki számára gondot jelent majd, de remélhetőleg a taktikával meg tudjuk szorongatni az előttünk lévőket. Vannak kérdőjelek a verseny előtt, mert nem köröztem sok benzinnel, azonban a másik autó révén vannak adataink."

Mercedes

Michael Schumacher (13./23): "Kár, hogy nem tudtunk többet kihozni a mai napból, miután a helyzetünk nem nézett ki túl rossznak ma délelőtt. Egyszerűen csak nem tudtuk összerakni az időmérőt. Bár azt is el kell mondanunk, hogy ismerve a pályán jellemző átlagsebességet, nem igazán reménykedtünk abban, hogy remek formát mutatunk majd itt. Talán be tudtam volna kerülni a Q3-ba, mert az adatok alapján két tizedet vesztettem a 11-es kanyarban a forgalom miatt, de nem igazán értettem, hogy Hamilton mit csinál előttem. Megspóroltam sok szett gumit, hogy a lehető legtöbbet kihozhassuk ebből a szituációból. Most várnunk kell, hogy mi fog történni holnap. Természetesen a lehető legjobb eredményre törekszem majd a rajtrács hátuljáról indulva."

Nico Rosberg (15/13.): "Eddig ez egy elég nehéz hétvége számunkra. a 15. hely a rajtrácson nem az, ahol lenni akarunk, bár nyerni fogok néhány helyet a büntetések miatt. Az idők nagyon közel voltak ma egymáshoz, csalódás, hogy nem tudtunk bekerülni a Q3-ba. Jobbnak tűnt a tempónk sok üzemanyaggal, ez remélhetőleg kifizetődik majd a versenyen, és előrébb jöhetek pár hellyel."

Williams

Pastor Maldonado (14.): "Keményen dolgoztunk, hogy versenyképesebbé tegyük az autót, de különböző okok miatt nem tudtunk mindent jól összehozni. Szükséges, hogy megpróbáljuk megérteni, miért, de holnap hosszú verseny vár ránk, ezért eléggé optimista vagyok. Nagyon kicsik a különbségek, a hosszú etapon mutatott tempónk úgy tűnt, bizakodásra adhat okot. Azért fogunk küzdeni, hogy szerezzünk néhány pontot."

Bruno Senna (18.): "Nagyon frusztráló volt az időmérő, mivel feltartottak az utolsó gyors körömben a Q1 végén, ezért nem tudtam olyan időt futni, amilyet akartam. Holnap azonban hosszú lesz a verseny, és bár ezen a pályán nehéz előzni, voltunk már ilyen helyzetben. A legjobbunkat fogjuk nyújtani, hogy szerezzünk pár pontot."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (16/15.): "Figyelmen kívül hagyva a rajtpozíciót, a délutáni időmérő remek móka volt. Nagyon élveztem a vezetést ezen a pályán kevés benzinnel és a legjobb állapotú gumikkal, egy új szett lággyal. Ma csupán egymással harcoltunk Jean-Erickel a Q2-ben, mert a többiek túlságosan lehagytak minket. Ez azonban nem keserít el, hiszen pozitívum, hogy tegnap óta javultunk, és holnapra tovább javulhatunk. Remélhetőleg ismét besurranhatunk a pontszerzők közé."

Jean-Eric Vergne (17/20.): "Nem igazán örülök a mai kvalifikációnak, mert egész hétvégén szenvedtünk az autó balanszának beállításával. Az időmérőn talán túlságosan mellélőttünk a beállításokkal, és rossz balansszal sok időt vesztünk a gyors kanyarokban. De a verseny remélhetőleg jobban alakul majd, gyakran így is szokott történni. Ami a galibát illeti (Bruno) Sennával, láttam, hogy nagyon gyorsan közelít felém, és sajnos a sikánnál ért utol, ahol nincs sok hely. Tudtam, hogy el kell őt engednem, ezért kívülre húzódtam, amennyire csak lehetett, még úgy is, hogy tudtam, ezáltal nem leszek a legjobb helyzetben a kanyar kijáratánál. Utána lelassított, ezért visszaelőztem az egyenesben, mivel máskülönben nem futottam volna normális időt."

Caterham

Heikki Kovalainen (19/17.): "Elégedett vagyok azzal, amit kihoztam ma az autóból. A második menetem előtt (Nico) Hülkenberget követtem a kivezető körömben, és nem sikerült megfelelőre feltornásznom a gumik hőmérsékletét, ezért a gyors körömben alulkormányzottságtól szenvedtem az első szektorban. A másik két szektor viszont többé-kevésbé olyan jóra sikerült, amennyire lehetett. Az autó vasárnapi tempója egész évben kiváló volt, tehát a célunk egy erős verseny teljesítése, és az, hogy olyan pozícióba kerüljünk, hogy előnyt kovácsoljunk belőle, ha történik valami előttünk. Nem aggódom a mögülem indulók miatt. A csapat mindent megtesz a fejlődés érdekében, én pedig mindent megteszek, hogy segítsek. Jómagam annyit tehetek, hogy amikor nem vagyunk annyira gyorsak, mint szeretnénk, olyan köröket futok, mint ma. Nem hibázok, mindent kipréselek az autóból, és a helyes irányba terelem a csapatot."

Vitalij Petrov (23/22.): "A harmadik edzésen észrevettük, hogy az autó nem működik annyira jól, mint tegnap a második edzésen, amikor egész tűrhető volt. Az adatok tanulmányozása során rájöttünk, hogy a gumik nem megfelelően melegednek fel, ezért végrehajtottunk néhány módosítást az időmérőre, és ez azonnal javított a beállításokon. Az első etapomban sokkal erősebbnek éreztem az autót, aztán a második etapomban már legalább hét tizedmásodperccel gyorsultam, de hibáztam a 14-es kanyarnál, amivel rengeteg időt vesztettem. Ennek dacára nem szomorít el a végeredményem. Heikki köre mutatja, hogy körülbelül hat tizedes előnyünk van körönként a mögöttünk lévőkkel szemben. Miközben ők is keményen dolgoznak, hogy utolérjenek bennünket, mi is keményen dolgozunk, hogy ellógjunk tőlük, illetve felvegyük a harcot az előttünk lévőkkel. A holnapi futam esélyt kínál nekünk erre, jó stratégiával és óvatos gumihasználattal szerintem tűrhető vasárnapunk lehet."

Marussia

Timo Glock (20/18.): "Minden jó, ha a vége jó, de a harmadik szabadedzésen nehezen indult a napom, csakúgy, mint Szingapúrban. Ezúttal a motor olajnyomásával volt probléma, nem tudtam sokat gyakorolni, amiért kár, hiszen finomhangolásra volt szükségünk az aszfalt hőmérsékletének változása miatt. A mi autónk eléggé érzékeny erre. Kicsit aggódtam az időmérőre készülve, mivel ismét vakon vágtunk neki, valamint a tempónk is visszaesett. A mérnökeimmel ügyesen kitaláltuk, hogy mit tegyünk, és szerintem az összes változtatásunk bevált. A második etapomban csak egy gyors kört jegyeztem, s bár hibáztam egy kicsit az első szektorban, az autó jól muzsikált. Boldoggá tesz, hogy az átélt nehézségek után az egyik Caterham elé kerültem. Meglátjuk, hogy a versenyen képesek leszünk-e többre is."

Charles Pic (22/21.): "Elégedett vagyok az időmérős körömmel, és azzal, hogy teljesítettük a célunkat az egyik Caterham megelőzésével. Szerintem még több rejlik az autóban, délután és este arra fogunk figyelni, hogy még többet kihozzunk belőle. Jelenleg úgy néz ki, hogy kevésbé vagyunk erősek, mint Szingapúrban, ezért időt szakítunk rá, hogy a futam előtt megnézzük, miképp léphetnénk előrébb holnapra."

HRT

Pedro de la Rosa (21/20.): "Úgy vágtam neki a napnak, hogy mindent beleadok. Örülök a végeredménynek. A csapat fantasztikus munkát végzett, jelentősen javultak a beállítások. Az időmérőn két jó kört raktam össze, a második még jobban, szinte tökéletesre sikerült, és holnap egy Caterham és egy Marussia elől rajtolhatunk, ami önmagában is siker, pláne egy ilyen pályán. Elégedettek lehetünk azzal, amit elértünk. Holnap mindent bele fogunk adni, a lényeg, hogy jó tempót diktáljunk, vigyázzunk a gumikra és jó helyen érjünk célba."

Narain Karthikeyan (24.): "Délelőtt nagyon jól ment az autó, az első körök fantasztikusak voltak, de kicsúsztam és kárt tettem az új padlólemezben, ezért át kellett váltanunk a régire. A kvalifikáción alig volt tapadáson, az utolsó körömben szélesre is vettem a 130R-t. Nem volt jó időmérőm, de az autó teljesítménye javult. Noha kemény futam lesz holnap, támadni fogunk, igyekszünk a lehető legjobb helyen célba érni."