Vágólapra másolva!
A Red Bull technikai igazgatója örülne neki, ha lazábbak lennének a szabályok, ugyanakkor elismeri, hogy akkor komoly költekezési roham kezdődne az élcsapatoknál.

Adrian Newey egyike a leginnovatívabb és legkreatívabb Forma-1-es tervezőknek, a dupla diffúzor 2009 végi betiltása óta szinte minden csapat az ő irányításával tervezett Red Bullokat próbálta másolni. A kék-sárga autók csodafegyverének az utóbbi időben a befújt diffúzor, a keskeny, kólásüveg-szerű hátsó rész és a talajhoz közel hajló első szárny számított. Előbbit idén betiltották, utóbbit viszont soha nem tudták rábizonyítani a csapatra, igaz, a Japán Nagydíjtól kezdve szigorítanak a mérési módszeren.

Newey szerint az utóbbi három évben a viszonylag állandó szabályok és az olyan új technológiák, mint az F-csatorna, a befújt diffúzor és a dupla DRS betiltása ahhoz vezetett, hogy egyre kisebb előnyt lehet egy-egy új alkatrésszel elérni. Idén hihetetlenül szoros lett a mezőny, Valenciában például az első 13 helyezettet a Q2-ben mindössze három tizedmásodperc választotta el egymástól. A Sauber, a Williams, a Lotus és a Force India is bármikor esélyes egy dobogós helyre, míg 2012 előtt ez alig fordult elő, jellemzően csak a két-három élcsapat harcolt az első három hely valamelyikéért.

"Szerintem kár, hogy ilyen szigorúak (a szabályok), nincs kétségem afelől, hogy ezek részben megfojtják a kreativitást. De ilyen világban élünk... Fantasztikus lenne, ha szabadabbak lennének a szabályok, mert akkor a csapatok mérete és a költségvetésük miatt óriási fegyverkezési verseny kezdődne, ami hatalmas fejlődést eredményezne az autók teljesítményében" - mondta Newey.

"A csapatok egyre kisebb és kisebb teljesítménynövekedésért hajlandóak gyártani alkatrészeket, így reagálnak a versenyhelyzetre. Ez arra vezethető vissza, hogy a szabályok megkötik a mérnökök kezét" - folytatta.

"Az idei évünk nagyrészt arról szólt, hogy megértsük a hatását a tavaly még sok hasznot hozó befújt diffúzor betiltásának. Ezt nem csak a kipufogó helyzetére értem, hanem a motorvezérlésre is. A télen sok ponton változtattunk az autón, rengeteget vesztettünk a teljesítményünkből, talán többet, mint mások, mivel mi már két éve használtuk a rendszert (a befújt diffúzort). Sok energiát fordítottunk arra, hogy megpróbáljuk stabilizálni az autót, miután elvesztettük a kipufogó-effektust. Szerintem a szezon közben körönként fél, de inkább közel egy másodpercet javultunk."

A szabályok 2013-ra is alig fognak megváltozni, a legközelebbi jelentős változtatás 2014-ben lép életbe. Newey elismerte, hogy a 2014-től bevezetésre kerülő kasztnira vonatkozó előírásokat még nem véglegesítették.