Vágólapra másolva!
Rengeteg vitatható manőver, pályaelhagyások, mégsem láttunk büntetést. Miközben Vettel és Alonso ismét mutatott egy csipetnyit a zsenialitásából, hátrébb Webber és Rosberg látványos pályaelhagyás után előzött.

Bár a Forma-1-es világbajnokság a világ legdrágább, legjobban szervezett, ugyanakkor egyik legjobban szabályozott sportja, a nézők évről évre azzal szembesülhetnek, hogy nem mindig tartják be egyformán a szabályokat. Nem akarunk összeesküvés-elméleteteket gyártani, de azt látni kell, hogy a szabályok elbírálása hétről hétre finoman változik. Jó példa erre a legutóbbi szingapúri verseny is, amelyen végig történtek ugyan furcsa előzések (néha a pályán kívül) és ütközések, az egészet alapvetően a kissé kaotikus rajt határozta meg. Hogy ott nem büntettek meg senkit, az kész csoda. Ennyi erővel azt is mondhatták volna: nem számít, mi van felfestve az aszfaltra, csak mindenki találjon el a négyes kanyarig, ahogy akar.

Bár a rajtnak elsősorban arról kellett volna szólnia, hogy ki szerzi meg a vezetést, ez valójában egy pillanatra sem volt kétséges. Lewis Hamilton úgy jött el, ahogy tanítják, és Pastor Maldonado sem ragadt be annyira, hogy hátulról bárki támadni tudja, az első kanyar után mégis bajba került. Sebastian Vettel ugyanis egy nem túl fényes rajtot követően okosan maga mögött tartotta a kicsit erőtlenül támadó Jenson Buttont, majd kegyetlenül kihasználta Maldonado bealvását. Vettelen ilyenkor látszik igazán, hogy zseni: egy kétes szituációból nem csupán győztesen jött ki, hanem kegyetlenül betámadta elmélázó társát is. Félelmetes, hogy milyen kis helyen tudott oldalt váltani Button és Maldonado között, és közben senkivel sem koccant össze. Maldonado csak annyit szúrt el, hogy hagyott maga mellett egy icipici helyet, és később kezdett kigyorsítani, ám Vettelnek ennyi éppen elég. A venezuelai bika ezzel azonban azt is elbukta, hogy a hármas kanyarba az ideális helyen fordulhasson, erre pedig Jenson csapott le magától értetődően. Hiába, a világbajnokok kíméletlenek...

Erre hátrébb jó példa volt Fernando Alonso is, aki felejthetően indult, így az első métereken még azért küzdött, hogy ne hagyja el a mögüle rajtoló Mark Webber és Romain Grosjean, sőt melléjük még csatlakozott a kiválóan rajtoló Michael Schumacher is. Volt olyan része a startnak, amikor ez a négy versenyző szinte teljesen együtt terelgette egymást a célegyenesben, de megint Alonso kerekedett felül, majd ő is egyből tovább támadott. Az ideális jobb oldalon fékezett egy rövidet, amivel nemcsak az említett hármast hagyta maga mögött, hanem kívülről egyből beesett Paul di Resta mellé. Elvileg - Maldonadóhoz hasonlóan - ő sem az ideális helyen volt a hármas kanyarban, de Alonso éppen azért zseniális az idén, mert ilyen helyzetekben egyszerűen képtelen veszíteni. A kolumbiaival ellentétben kívülről is ugyanúgy el tudott gyorsulni, mint di Resta az ideális íven, ezért a négyes kanyarhoz már úgy érkeztek meg, hogy ő volt előnyösebb helyzetben.


A szingapúri rajt legérdekesebb manőverei mögöttük bontakoztak ki, az említett Alonso-Webber-Grosjean-Schumacher négyesből ugyanis az első féktáv végére már előre kivált a spanyol, a helyére viszont megérkezett Nico Rosberg. Egy kanyarba négyen egyszerre? Ennek általában nincs jó vége, és most is lett belőle egy kis káosz. Grosjean jól befordult, okosan leterelve a pályáról Webbert, aki mellett még szélesebb nyomra ment Rosberg, miközben belül Schumacher vágta le a kanyart. Feleslegesen tette, hiszen Grosjean pont annyit helyet hagyott maga mellett, hogy akár két kerékkel a fehér vonalon belül is mehetett volna. Ehhez képest átugrotta a sikánt, de ezért nem büntethették meg, mert utána elvette a gázt, tehát láthatóan nem előnyszerzésre irányult a pályaelhagyása.

Ehhez képest Webber és Rosberg esete érdekesebb. Az ausztrál ugyan hivatkozhat arra, hogy őt Grosjean terelte le, de mondhatjuk, hogy ez a franciától még belefért (sőt ügyes volt), bár hasonlóért idén már büntettek - igaz, nem rajtnál. Azt azonban semmi nem indokolta, hogy Webber utána nem a fehér vonal mellett folytatta az útját, hanem nyílegyenesen tovább haladt a hármas kanyar felé. Ebből kifolyólag Rosbergnek sem volt más választása, csak éppen olyan mértékben eltávolodott a pályától, hogy az már zavaró volt. Ráadásul Webberrel ellentétben taposta is a gázt rendesen, így egyszerűen nem lehet azt mondani, hogy nem próbált előnyt szerezni. Mindketten versenytempóban tértek vissza a pályára, ami szintén a szabályosság határát súrolja, de ezt még valahogy elnézhetjük nekik. Viszont akkor is ott vannak a tények: az egyes kanyar féktávján Mark a 8-9., míg Nico egyértelműen a 10. helyen volt, a hármas-négyes kanyarhoz azonban már a 7. illetve 8. helyen érkezett meg, még ha Rosberget Grosjean végül vissza is előzte. A srácok tehát a sikán látványos átvágásával igenis pozíciót nyertek, amit büntetlenül elvileg nem lehetne megúszni.

Egy igen tisztelt magyar versenyigazgató szavaival élve: az ilyen esetekben abból kell kiindulni, hogy mi lenne, ha a fehér vonal helyén fal lenne. Hárman is átvágták a kanyart, mégsem lett belőle büntetés. Nem tudok másra gondolni: a sportbírók aludtak, vagy egyszerűen csak nem akarták észrevenni, hogy mi történt.

Forrás: Mercedes

Egyébként Nico Hülkenberg volt a jó példa arra, hogy Webber és Rosberg ugyanezt kulturáltan is megtehette volna, hiszen ő a lelassuló Schumacher mellé úgy esett be, hogy már neki is kicsit le kellett mennie a pályáról, rácsúszott a rázókőre és a műfűre, mégsem vágott át mindent egyenes vonalban, a legrövidebb úton. Nem is tudott jól kigyorsítani, vagyis ő szintén nem büntethető, mert láthatóan csak egy koccanást került el, és nem nyert vele semmit.

Egy érdekes manőver történt még a középső régiókban, aminek Felipe Massa lett az áldozata. A 18. helyről induló Vitalij Petrov ugyanis elég jól kapta el a rajtot, és valószínűleg a KERS-rendszert is lelkesen használta az autójában, így a célegyenes végére már a 14. helyről rajtoló Sergio Pérez mellé ért. Még nem volt teljesen mellette, de féktávon támadni tudta volna. Ekkor azonban Pérez valami furcsa okból durván rálegyezett Petrovra, így az is elkapta a kormányt, amivel el is vesztette a tapadását. Azt már sose tudjuk meg, hogy enélkül is lelassult-e volna, de így gyakorlatilag schumacheres módon, négy blokkoló kerékkel csúszott be a kanyarba, eltalálva szegény Massát, aki defektet kapott, ezért egyből a bokszban kezdhette a Szingapúri Nagydíjat. Ezt az esetet is érdemes lett volna vizsgálni, hiszen a mostanában egekig magasztalt Pérez manővere sem volt igazán korrekt, és Petrov féktáv kísérlete ugyancsak hajmeresztőnek tűnt.