Vágólapra másolva!
Reakciók az Olasz Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 6., P2: 1.): "A monzai pálya gyönyörű, és nagyszerű múltja van - ezt egyből láthatjuk, amint áthajtunk a kapukon. Természetesen a vezetés is elképesztő élmény itt, hihetetlen sebességeket érünk el, és ha sikerül elkapnunk a ritmust, akkor nagyszerű érzés teljesíteni a kört. Rendkívül gyors ez a pálya, ráadásul csalóka is: a vonalvezetés egyszerűnek tűnhet, de igazából hihetetlenül technikás. Az aszfalt nem egyenletes, így nagyon nehéz összehozni egy igazán jó kört. Igazából erről szólt a mai nap: megpróbáljuk tökéletesíteni a balanszot, és minél többet faragni a köridőkön. Rendkívül szoros a mezőny. Összességében eredményes napot zártunk, minden simán ment. Remélhetőleg nem vagyunk rossz helyzetben, bár bizonyos területen még javulnunk kell holnapig."

Jenson Button (P1: 2., P2: 2.): "Monza teljesen más, mint a többi pálya. Az egyenesben hihetetlenül gyorsak vagyunk - négy olyan pont van a pályán, ahol elérjük a 200 mérföld/órás (322 m/ó-s) sebességet. Örülök, hogy ma száraz pályán tudtunk körözni, sok hasznos információt gyűjtöttünk. Délután különböző beállításokat próbáltunk ki - néhánnyal elégedettek voltunk, a többivel kevésbé - de a harmadik szabadedzés előtt fogjuk eldönteni, végül melyik irányt válasszuk, és ennek megfelelően végezzük el a szükséges módosításokat. A köridőket elnézve látható, hogy néhány másik csapat is gyorsnak tűnik: nagyon közel vagyunk egymáshoz, így a verseny is érdekesnek ígérkezik."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 4., P2: 3.): "Ma szinte minden megtörtént, ami műszaki hiba bekövetkezhetett, és emiatt nem tudtunk mindent kipróbálni, amit akartunk. De az összes elromlott elem kicserélhető, és Felipének hála az összes szükséges információ a rendelkezésünkre áll az időmérőre és a versenyre. Bár a mai nap komplikált volt, pozitívan alakult: jó, hogy minden rossz ma történt, mert muszáj elkerülnünk a problémákat holnap és vasárnap. Optimista vagy a balanszot illetően, amelyen nem változtattunk a két edzés között. Arra számítok, hogy másfajta stratégiákat látunk majd a kvalifikáción, mivel úgy látszik, nagyon kicsi a különbség a közepes keménységű és a kemény abroncsok között. A futamon mindkettőt használnunk kell, szóval a végén ugyanott lyukadunk ki. Spához viszonyítva erősebb a tempónk. Talán kicsit nagyobb a leszorítóerőnk, s így időt nyerünk a két Lesmóban és a második sikánnál, bár emiatt veszítünk az első szektorban és a két hosszú egyenesben. Este kielemezzük a részleteket, és holnap igyekszünk javítani a csúcssebességünkön, ami ma talán a gyenge pontunk volt."

Felipe Massa (P1: 5, P2: 4.): "Nagyon pozitív nap volt, mert a legtöbbet hoztam ki a pályán tölthető időből, elvégezve az összes péntekre tervezett programot. Mindkét gumikeveréken sok kört tettem meg délelőtt és délután, beleértve egy hosszú etapot is, amely során az autó vezethetőségét értékeltük. Jelenleg úgy tűnik, nincs nagy eltérés a két gumikeverék teljesítménye között, amint azt láthattuk más pilóták köridőin is. Meglátjuk, hogyan alakul holnap, ahogy a pálya állapota javul, nőhet a különbség az abroncsok között. Ez fontos tényező lesz az időmérőn és a futamon. Elégedett vagyok a köridőimmel is, mivel mindkét tréningen tartottam az iramot a leggyorsabb autókkal. Próbálunk tovább javítani a beállításokon holnapra, önbizalommal várom a hétvége következő részét. Nagyon örülök, hogy itt lehetek Monzában a szurkolóink előtt, remélem, hogy ez a pozitív nap jó kezdés volt, hogy kiváló eredményt szerezzünk nekik!"

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 3., P2: 5.): "Egyértelműen jobban indult a hétvégénk, mint Spában. Sok kört futottunk, és úgy tűnik, magas és alacsony üzemanyagszinttel is gyorsak vagyunk. Mint mindig, most is nehéz megmondani, hogy állunk a többiekhez képest, de remélem, értékes pontokat szerezhetünk ezen a hétvégén. Nagyon élvezetes volt ezen a csodálatos pályán vezetni, szeretem az itt uralkodó, különleges hangulatot. Tegnap robogóval kimentem a régi pályához, nagyszerű látvány volt."

Michael Schumacher (P1: 1., P2: 10.): "Viszonylag elégedett vagyok a mai edzésekkel, hasznos munkát végeztünk, különösen a hosszú etapokon. Monzában egy különleges aerodinamikai csomagot használunk - a miénk jól működik, ezért úgy tűnik, jobb helyzetből várjuk a hétvégét, mint az előző néhány futamon. Az edzések közben is javultunk, ezért kíváncsian várom, hogy megnézzem a ma gyűjtött adatokat, és teljes képet kaphassak. Mindig jó érzés visszatérni Monzába, a szurkolók még mindig meleg fogadtatásban részesítenek. Ezt szeretném megköszönni nekik, és remélem, hogy holnap és vasárnapi futamon is jól fognak szórakozni."

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 7., P2: 6.): "Ez tűrhető nap volt. Kipróbáltunk néhány dolgot, közben nem akadt gondunk, és elégedett voltam az autónkkal. A hosszú etapos tempónk nem tűnt rossznak, és a nap leggyorsabb körétől sem maradtunk el túlzottan. Ezen a pályán nincs túl sok kanyar, de mivel ki leszorítóerőt használunk, a tapadás a féktávokon és a sikánokban nem túl jó. Nem egyszerű tökéletes kört futni itt, ám holnap talán javíthatunk; majd meglátjuk."

Jérome D'Ambrosio (P1: 15., P2: 12.): "Ez a nap alapvetően elég jól alakult, remek érzés volt visszaülni az autóba. Nem könnyű az utolsó pillanatban beugrani; rengeteg élményt kell befogadni, és egy ilyen pályán, mint Monza, ahol kicsi a leszorítóerő, elég nehéz ráérezni a határokra. Ettől függetlenül zsúfolt programot bonyolítottunk le, és rengeteg kört teljesítettünk, ami kezdetnek nem rossz. Nehéz megítélni, hogy hol állunk valójában, de a két szabadedzés között látványosan fejlődtünk. Remélem, holnap ismét előrelépünk, aztán meglátjuk, onnan mire leszünk képesek. Eddig jó."

Force India

Paul di Resta (P1: -, P2: 7.): "Átlagos pénteki napom volt, úgy tűnt, elég gyorsan jó formába lendültem. Hasznosnak bizonyult a szimulátorban végzett munka, az alapbeállításaink nem tértek el lényegesen attól, amire végül szükségünk volt. Minden etapban javult az autónk, rengeteg adatot szereztünk, így az időmérőn még jobbak lehetünk."

Nico Hülkenberg (P1: 12., P2: 8.): "Örülök, hogy végre száraz pályán, problémák nélkül zajlottak az edzések. El tudtuk végezni a tervezett programunkat, és néhány hosszabb etapot is futottunk. Összességében úgy tűnik, elég jó formában vagyunk, bár a beállításokkal még nem vagyok teljesen elégedett. Sokat tanultunk a gumikról, a közepes és a kemény keverék is jól működött. Ma még azt kell eldöntenünk, mekkora leszorítóerőt használunk a hétvégén."

Jules Bianchi (P1: 16., P2: -): "Nagyon elégedett vagyok a mai nappal. Jól éreztem magam az autóban, magabiztos voltam, így keményen hajthattam, és a tervezett program nagy részét sikerült elvégeznem. Az első etapomon nagy volt a forgalom, de a következő kettő jobban sikerült, így futottam néhány jó kört. A csapat kérésére különböző aerodinamikai beállításokat használtam, és az egyes etapok között sikerült javítanunk az autón. Pozitív érzésekkel zártam az edzést, és szeretném újra megköszönni a csapatnak, hogy vezethettem az autót."

Sauber

Sergio Pérez (P1: 8., P2: 9.): "Az első szabadedzés rendben zajlott, és a másodikon is majdnem teljesítettük az ütemtervet, de pár perccel a leintés előtt meg kellett állnom, miután a csapat behívott ellenőrzésre. Összességében úgy érzem, eddig kissé elmaradtunk a várakozásoktól. Sok időt vesztünk az egyenesekben. Muszáj jó kompromisszumot kötnünk az aerodinamikával és a beállításokkal. Egyértelműen a legjobb tíz közé kerülésért akarunk harcolni a holnapi kvalifikáción."

Kamui Kobajasi (P1: 14., P2: 16.): "Ez nehézkes nap volt. Nem gyakoroltam eleget ahhoz, hogy belőjük a beállításokat és a leszorítóerő szintjét. Délelőtt a szokásos feladatokat csináltuk meg, és még délután is megfelelően alakult az első etapom. Utána azonban eszközöltünk néhány módosítást, és ettől szörnyen rázkódni kezdett az autó. Az egyenesben is majdnem megpördültem. Bár azonosítottuk a problémát, nem tudtuk megoldani az edzésen. Úgy gondolom, holnapra sok munkánk maradt."

Red Bull

Mark Webber (P1: 9., P2: 11.): "Keményen dolgozunk, de a céltól még messze vagyunk. A mai edzésnapon a hosszú etapokon voltunk erősebbek. Általában sem mi szoktunk lenni a pénteki világbajnokok, úgyhogy majd holnap dolgozunk az ügyön. Az időmérő előtt gyakran nagy lépést tudunk tenni előre."

Sebastian Vettel (P1: 11., P2: 13.): "Szerintem összességében nem vagyunk olyan gyorsak, mint szeretnénk, úgyhogy még dolgoznunk kell. Azt hiszem, versenykörülmények között gyorsabbak vagyunk, de a tempónk összességében még nem az igazi. Átrágtuk magunkat a teljes programunkon, ezért rengeteg információnk van, amiből okulhatunk."

Williams

Pastor Maldonado (P1: 10., P2: 14.): "Eredményes nap volt, többféle konfigurációt kipróbáltunk, főleg a leszorítóerőt variáltuk. Mindent elvégeztünk, amit terveztünk. Még gyorsulni fogunk, holnap a javulásért fogunk dolgozni. Alig várom, hogy kiderüljön, mire vagyunk képesek."

Bruno Senna (P1: -, P2: 17.): "Nehéz edzés volt. Délelőtt nem vezettem, ezért délutánra sok tennivaló maradt. Kipróbáltunk különböző dolgokat, és úgy gondolom, jó nyomon járunk. Remélem, hogy az autó is jobb lesz holnap, valamint csiszolni fogunk néhány műszaki részleten az időmérő előtt."

Valtteri Bottas (P1: 13., P2: -): "Ma sokat tudtunk vezetni a száraz időben, ez jó volt. A pálya lenyűgöző, régi típusú, továbbá nagyon gyors. A délelőtti edzés eredményes volt, elvégeztük az összes tervezett tesztet."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 17., P2: 15.): "Monzába egy különleges, kis leszorítóerőt termelő felszereléssel érkezünk, ezért az autót kicsit másnak érezzük. Többet mozog, valamint nagyon nagy csúcssebességet érünk el vele, ezért nehezebb kielégítő balanszot elérni, mint más pályákon, ahol nagyobb a leszorítóerő. Emiatt változtatni kell a hozzáálláson. Szeretnénk gyorsabbá tenni az autót, és ha el is fogadjuk, hogy nem lesz tökéletes, hiszem, hogy van még hely a fejlődésre a hétvége további részében. Az edzések között végrehajtottunk néhány változtatást, de még nem kaptunk tiszta képet arról, hogy hol állunk. Kellemes látni ilyen sok embert a faenzai gyárunkból, akik támogatnak bennünket."

Jean-Eric Vergne (P1: 18., P2: 19.): "Először vezettem Forma-1-es autót Monzában, és határozottan gyorsnak éreztem! Hozzászoktam a vezetéshez a csökkentett leszorítóerővel, de még van némi munkánk, hogy javítsunk a teljesítményünkön. A csapat szép munkát végzett ma a sűrű tesztprogram kipipálásával, most az adatok tanulmányozása következik, hogy a legjobbá tegyük a beállításokat az időmérőre és a futamra. Növelte az élményt, hogy Monzában egy olasz csapatban, ekkora közönség előtt vezettem, melynek egy része a mi gyárunk munkatársai közül jött."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 19., P2: 18.): "Sokkal jobban alakult ez a pénteki nap, mint a korábbiak. Rögtön az ellenőrző körtől javult az autó balansza, itt egyértelműen versenyképesebbek vagyunk, mint bárhol Valencia óta. Nehéz megérteni, honnan jött a javulás. Az autó teljese más konfigurációban van, mint Spában, Magyarországon, Hockenheimben vagy Silverstone-ban, de ez nem magyarázza az eltérést az érzésben és a teljesítményben. Alaposabban meg kell értenünk, miért javultunk, és elintézni, hogy ez meglegyen az összes fajta pályán. Ez kellemes érzés mindenkinek. Spában nem volt elfogadható a teljesítményünk, ez világos, és mindig nehéz tisztán látni, amikor nem igazán értjük az ütőképesség hiányát. Itt újra megfelelő szinten van a teljesítményünk alapszintje, erre kell építenünk."

Vitalij Petrov (P1: 20, P2: 20.): "Úgy gondolom, helyes irányba tartunk, és sokkal jobb napot zártunk, mint egy hete, vagy az előző versenyeken ugyanekkor. Eltérő aerodinamikai konfigurációban köröztünk az autókkal, hogy minél több adatot gyűjtsünk, és nagyon jónak tűnnek a köridők. Ez sok munkát ad nekünk éjszakára, hogy felkészüljünk az időmérőre és a futamra. Szép látni, hogy ott vagyunk, ahol lenni akarunk. Az idei hullámhegyek és hullámvölgyek után nem akarok jósolni vasárnapra, vagy Szingapúrra, vagy akármelyik későbbi versenyre, azonban ha így folytatjuk, sokkal erősebbek leszünk. Ez kellemes érzés nekem és a csapatnak egyaránt, és remélhetőleg holnap is ugyanilyen lesz az időjárás, ami kedvezhet nekünk, hogy újra pozitív napot zárjunk."

Marussia

Timo Glock (P1: 22. P2: 21.): "Az a legfontosabb, hogy Monzában stabilak voltak az időjárási körülmények, mert ez a pálya nagyon különleges, ezért alapos felkészülésre volt szükségünk. Jól átrágtuk magunkat a programunkon, és kiértékeltük a hátsó szárnnyal kapcsolatos lehetséges választásokat. Sokat dolgoztunk rajta, hogy összehasonlítsuk a kanadai specifikációnkat az új alkatrészeinkkel, de úgy tűnik, az utóbbiak működtek jobban, ami bizonyítja, hogy a helyes irányba fejlesztünk. Az autónk összességében rendben volt, és eddig nem találkoztunk problémákkal a hosszú etapokon; az időeredményeink kiegyensúlyozottak voltak. Mindkét szabadedzéssel elégedett voltam. Egy kis finomhangolásra talán még szükségünk lesz, de mindent figyelembe véve jól kezdődött a hétvégénk. Meglátjuk, mire leszünk képesek innen."

Charles Pic (P1: 21., P2: 22.): "Ez nagyon mozgalmas volt számunkra, talán még a szokásosnál is mozgalmasabb, mert mindkét autó részvételével rendkívül kimerítő programot kellett teljesítenünk, hogy jó kiindulási alapot tudjunk szerezni. Délelőtt rengeteg dolgot kipróbáltunk, utána a szünetben volt időnk elemezni az információkat, ami segíthet kijelölni a helyes irányt. Erre a pályára nem könnyű beállítani az autót, mindenképpen kompromisszumokat kell kötni hozzá, de szerintem jó alapunk van. Még tovább kell dolgozunk mindazon, amit ma délután tanultunk, és igyekeznünk kell javítani az autónkon."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 23., P2: 23.): "Két zökkenőmentes tréningen vettünk részt, így kipróbálhattunk különböző aerodinamikai konfigurációkat, valamint elvégeztük a gumikeverékek összehasonlítását, illetve a vége felé tettünk egy hosszabb etapot a versenyre való felkészülés jegyében. Nem szembesültünk problémával, teljesítettük az összes kiírt tesztet. Holnapra még javíthatunk az autón, de az alapok jók a futamra."

Narain Karthikeyan (P1: -, P2: 24.): "Arra összpontosítottunk, hogy kipróbáljunk különböző beállításokat, és az autó mindegyikkel jól működött. Kár, hogy a vége előtt meg kellett állnunk a kipufogó hibája miatt. Elővigyázatosságból tettünk így, holnapra megoldjuk a problémát. A legjobb ma az volt, hogy hamar elkaptam a fonalat, és az autó jól teljesített."

Hua Ma-csing(P1: 24., P2: -): "Különleges élmény volt, és elégedett vagyok a teljesítményemmel. Az indulástól kezdve kényelmesen éreztem magam az autóban, jónak éreztem a munkát a csapattal, és teljesítettem a kitűzött célokat. Egy elég hosszú etappal nyitottunk a kemény gumikon, aztán változtattunk a beállításokon, ahogy hozzászoktam az F112-höz. Ez fontos lépés volt számomra, de a kínai motorsportnak is. Nálunk még gyerekcipőben jár a sportág, de hatalmas potenciál rejtőzik benne."