Vágólapra másolva!
A Twitterre telemetriai adatokat posztoló Lewis Hamilton esete nem egyedi a Forma-1-ben, régebben is előfordult, hogy egy csapat valamelyik tagja bizalmas információkat osztott meg illetéktelenekkel, akár szándékosan, akár figyelmetlenségből.

Az információ hatalom, ez a Forma-1-ben is így van. Aligha kell ecsetelni, hogy a csapatok miért őrzik hétpecsétes titokként az autójukra és a beállításokra vonatkozó részleteket, köztük a telemetriai adatokat is, melyek több száz paraméter változását ábrázolhatják egy-egy kör során. A grafikonokról például leolvasható, hogy a pálya adott pontján milyen volt a gázpedál állása, mekkora volt a motor fordulatszáma vagy hogy a DRS működött-e.

A Twitter lelkes híve, Lewis Hamilton a Belga Nagydíjon pont egy ilyen grafikont osztott meg a profilján azzal a céllal, hogy érzékeltesse, mekkora különbség volt az általa, illetve a csapattársa, Jenson Button által használt hátsó szárny teljesítménye között. Ezt egyesek úgy magyarázzák, hogy Hamilton szimplán meggondolatlanul cselekedett, miután sokkal lassabbnak bizonyult az időmérőn Buttonnál, míg mások úgy vélik, szándékosan keményebb stílusra váltott a szerződéshosszabbítása körüli huzavonában.

A McLaren természetesen leszedette a pilótával a Twitterre küldött képet, de hiába: ahogy várni lehetett, a világhálón hamar szétterjedt a lementett kép. Bár a laikusoknak egy ilyen papírlap nem több néhány kusza görbénél, és a rivális csapatok is csak vajmi kevés információt tudnak kinyerni belőle, azért nem teljesen haszontalan számukra. Egy mérnök az Autosport szakportálnak elismerte, "aranyat ért" nekik Hamilton magánakciója. Jelzi a csapatok érzékenységét a témában, hogy amikor tavaly valaki talált egy Mercedestől származó telemetriai lapot a monacói garázssorban, és eljuttatta azt az ismert technikai szakértőnek, Craig Scarborough-nak, az istálló őt utólag feltehetően megkérte, hogy az elemzéséből vegye ki a csapat nevét.

Forrás: Mercedes
A Mercedes telemetriája, amit véletlenül felejtettek a garázsban

Úgy tűnik, más sportágak képviselői sincsenek tisztában vele, hogy a modern technika veszélyeztetheti a szigorúan titkos információk biztonságban tartását: az NFL-ben szereplő Denver Broncos egyik védőjátékosa, D.J. Williams a nyáron szintén felelőtlenül rakott ki a Twitter-oldalára egy képet a csapat védelmének néhány felállásáról.

Mivel a Forma-1-ben is emberek dolgoznak, előfordul, hogy valaki valamiért nem tudja tartani a száját. Kimi Räikkönen például 2008-ban kifecsegte a Ferrari autóbemutatójának akkor még ismeretlen időpontját, mivel azt hitte, azt a csapata már nyilvánosságra hozta, és ugyanebben az évben derült ki róla, hogy kacérkodik a közeli visszavonulás gondolatával, mert már nem élvezi annyira az F1-et. Ezt egy barátjával közölte, aki azonnal rohant tájékoztatni róla a médiát. Kissé mulatságos bakit vétett a BAR Honda ügyvezető igazgatója 2005-ben: a feledékeny Nick Fry egy prezentáció anyagába belerakta a csapat nevét a tulajdonosváltást követően, holott az még nem is volt nyilvános.

Komolyabb elszólás fűződik az olasz versenyző, Nicola Larini nevéhez. A Ferrari 1994-ben igazolta le őt két futamra a hátsérülést szenvedett Jean Alesi helyére, és első bevetésén rögtön nagy port kavart egyik nyilatkozatával. A japán TI-Aida pályán rendezett Csendes-Óceáni Nagydíj szabadedzései után olasz újságírókkal közölte, hogy csapata egy kipörgésgátló-rendszert tesztelt - márpedig attól az évtől több elektronikus segédeszköz, köztük a kipörgésgátló használatát is betiltotta az FIA. Hogy Larini állítása igaz volt-e vagy sem, nem tudni, mindenesetre utóbb a Ferrari és ő maga is cáfolta a kipörgésgátló tesztelését.

Forrás: AFP
Nigel Stepney a vérét adta a Ferrariért: itt éppen Schumacher üti el a bokszban. Aztán kegyvesztett lett, és a kémbotrány főkolomposaként szerzett magának kétes hírnevet

A legismertebb adatmegosztási eset viszont kétségkívül a McLaren-féle kémbotrány 2007-ből. A Ferrari kirúgott csapatmenedzsere, Nigel Stepney 780 oldalnyi féltve őrzött dokumentumot adott át a csapat autójáról és a fejlesztések részleteiről a nagy rivális wokingi istállónál technikai igazgatóként dolgozó Mike Coughlannek, aki tragikomikus módon úgy bukott le, hogy az anyagot a feleségével, Trudival egy nyilvános brit nyomtatószalonban próbálta meg sokszorosíttatani. Úgy tűnik, az üzlet munkatársa véletlenül a Ferrarinak szurkolt, és azonnal értesítette a hatóságokat. Stepney azóta sem tért vissza a Forma-1-be, és Coughlan is csak idén kapott újra munkát a Williamsnél, a McLarent pedig kizárták a 2007-es konstruktőri világbajnokságból, valamint példátlanul nagy, százmillió eurós pénzbírsággal sújtották.

Az ügybe a McLaren pilótái is belekeveredtek: a nyomozás során megtalálták és terhelő bizonyítékként használták fel Fernando Alonso és Pedro de la Rosa email-váltását a Ferrari különleges, a gumik töltésére használt gázkeverékéről. Ráadásul úgy hírlett, a 2007-es Magyar Nagydíj időmérőjén kirobbant belviszály során Alonso mérgében megfenyegette a McLaren akkori főnökét, Ron Dennist, hogy kitálal a csapat birtokába jutott Ferrari-dokumentumokról. A Renault szingapúri ütközésbotrányát pedig, amelybe Flavio Briatore és Pat Symonds is belebukott, a kirúgása miatt dühöngő Nelsinho Piquet indította el, amikor elárulta, hogy felsőbb utasításra, szándékosan ment neki a falnak, így akarva elősegíteni Alonso győzelmét.

Forrás: AFP
Fernando Alonso tanúként jelent meg a kémügy tárgyalásán. Az ő egyik emailje is szerepet játszott a McLaren lebukásában

Amikor egy mérnök távozik a csapatától, rendszerint hónapokon át nem vállalhat munkát a konkurenciánál, nehogy esetleg magával vigyen értékes információkat a tervezett fejlesztésekkel kapcsolatban. Ez az úgynevezett "gardening leave" (kertészkedési időszak) azt persze nem akadályozza meg, hogy a szakemberek a fejükben tárolt műhelytitkokat és know-how-t se lopják át egyik helyről a másikra. Amikor például egy Phil Mackareth nevű mérnök 2007-ben átigazolt a McLarentől a Renault-hoz, 111 oldalnyi technikai dokumentációt is magával vitt, benne a McLaren titokzatos J-damperének, egy különleges lengécsillapítónak a terveivel..

A szabályos keretek között zajló kémkedés - az ellenfelek autóiról készült nagy felbontású fényképek tanulmányozása - folyamatosan jelen van a Forma-1-ben, és a Hamiltonéhoz hasonló melléfogások kellemes ajándékot jelentenek az adatsóvár mérnököknek a konkurenciánál. A McLaren másik pilótája, Jenson Button sem leplezi a Hamilton akciója miatti csalódottságát. "Nagyon keményen dolgoztunk, hogy fejlesszük az autónkat, és hogy bizalmasan megőrizzük az efféle dolgokat. Nem akartam a Twitteren viszontlátni az adainkat" - közölte.