Vágólapra másolva!
Reakciók a Belga Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Marussia

Charles Pic(P1: 17., P2: 1.): "Jó érzés ilyen hosszú szünet után visszatérni a pályára. Hoztunk néhány fejlesztést Spába, reméljük, előreléphetünk a segítségükkel. A tervek szerint ma teszteltük volna őket a pályán, de a körülmények mindenki számára bosszantóak voltak, az eső folyamatosan esett. Ez egyébként Spában nem szokatlan. Most a hátralévő két napra kell koncentrálnunk, az előrejelzések szerint ezek szárazak lesznek, így tisztább képet kaphatunk az új alkatrészeinkről. Az persze pozitívum, hogy az első helyen végeztem, jó volt ránézni az eredményekre. Persze tudom, hogy a szokatlan körülmények miatt alakult így, de akkor is jó látni."

Timo Glock (P1: 12., P2: 6.): "Olyan vizes volt a pálya, hogy nem sok hasznos munkát tudtunk végezni. Tapasztalatokat gyűjtöttünk az esőgumikról és az új alkatrészeinkről, de ennél többet nem tehettünk. Reménykedünk benne, hogy az előrejelzéseknek megfelelően a következő két nap száraz lesz, ez a fejlesztéseink miatt nagyon fontos lenne. Jó érzés volt visszatérni a pályára a nyári szünet után."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo(P1: 3., P2: 2.): "A délelőtti edzés egész jól alakult, és az autónk kezdettől fogva jónak tűnt. Ez valójában a többi esős hétvégén is így volt, az autó ilyen körülmények között rendszerint rögtön bizalmat kelt. Jó köridőket tudtunk kihozni belőle, és az eső ellenére jó érzés volt visszatérni erre a nagyszerű pályára."

Jean-Eric Vergne(P1: 4., P2: 8.): "Délelőtt, ahogy az az esőben lenni szokott, az autónk remekül ment az esőgumikon. Nem volt gondunk, és a köridőkkel sem Daniel esetében, sem az enyémben nem volt probléma. Délután azonban már túl hevesen zuhogott, semhogy bármi értelmeset tehettünk volna, ezért csak a legvégén mentünk ki a pályára, hogy gyakoroljuk a rajtolást a célegyenesben."

Force India

Paul di Resta(P1: 11., P2: 4.): Nem lehet sokat mondani erről a napról, mert az idő java részét azzal töltöttük, hogy vártunk a garázsban az eső elállására. Reggel voltak pillanatok, amikor alább hagyott, ezért meg tudtam tenni pár kört az esőgumikon, de nagyon trükkös volt, mivel a pályának volt néhány nagyon nedves része. Csak pár kört tettünk meg, hogy ellenőrizzük az autót, korlátozottak voltak a lehetőségeink a tanulásra. Együtt érzek a szurkolókkal, akik nem láttak ma túl sok akciót. Remélem, nem áztak meg nagyon."

Nico Hülkenberg(P1: 13., P2: 9.): "Ez egyike volt azoknak a spái napoknak, amikor a tipikus időjárást kapja itt az ember. Esett, amikor felkeltünk, és az eső egész napra velünk maradt. Hideg is volt, az autóban különösen. Csak korlátozott programot teljesítettünk, mert nem lett volna értelme kockáztatni egy ennyire nedves pályán. Úgy gondoljuk, hogy száraz idő lesz holnap, de legalább van némi tapasztalatunk és adatunk a nedves körülményekről. Itt soha nem lehet tudni, hogy milyen idő lesz."

Williams

Pastor Maldonado(P1: 2., P2: 5.): "Elég frusztráló nap volt, nem tudtunk túl sokat menni, de ez mindenkire igaz volt, most már csak a holnapra gondolunk. Úgy tűnik, nem fog esni, fel kell készülnünk erre, és a lehető legjobb munkát kell végeznünk.

Bruno Senna(P1: -, P2: 18.): Nem volt túl hasznos ez a nap a csapatnak, reggel és délután sem mentünk túl sokat. Elvégeztünk egy jó adag technikai jellegű munkát, hogy az autó készen álljon a holnapra és a versenyre. Nem vállaltunk kockázatot, mert nem volt rá szükség, de remélhetőleg holnap nem fog esni, és több kört megtehetünk majd, hogy felkészüljünk az időmérőre."

Valtteri Bottas(P1: 8., P2: -): Nagyon csúszós volt a pálya, nehezek voltak a körülmények. Rosszak voltak a látási viszonyok, amikor esett, és egy másik autó ment előttem, de még így is megtettünk egy jó adag kört, és sikerült néhányszor a rajtot is gyakorolni a bokszutcából indulva. Folytatom a tanulást, ha esni fog még a hétvégén, a csapatnak rendelkezésére fog állni néhány hasznos adat."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 1., P2: 7.): "Nagyon sajnálom a lelátón üldögélő nézőket. Az első edzésen megtettünk néhány kört, de délután szinte végig a garázsban maradtunk. Nem tanulhattunk volna semmit odakint, és ilyen körülmények között persze nagyon könnyű megrongálni az autókat. Nem sokat mondhatok, leszámítva, hogy üdv Spából: üdv a valóságban. Az öt hét alatt, amit Hawaiion és Tokióban töltöttem, egyetlen csepp esőt sem láttam!"

Sergio Pérez (P1: 6., P2: 10.): "Sajnos a körülmények ma nem tették lehetővé, hogy normálisan vezessünk a délutáni szabadedzésen. Ez nagy kár, mert a szurkolók igazán bátran kitartottak. Egyértelmű, hogy a spái közönség imádja a Forma-1-et, és ma cserbenhagytuk őket. Remélem, holnap és vasárnap majd feledtetni tudjuk ezt velük, és izgalmas show-val tudjuk megörvendeztetni őket."

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 7., P2: 11.): "Az intenzív eső ellenére azért megtudtunk néhány információt az autónk viselkedéséről. Adatokat gyűjtöttünk a rajtról, a balanszról és a gumik hőmérsékletéről, hiszen esőben is mindig tanulhatunk valamit. Nagyon nehéz időjárási körülmények között kellett köröznünk, de ha lassan vezettünk, nem volt veszélyes a pálya. Arra számítunk, hogy vasárnap száraz idő lesz. Ezért töltöttünk ma olyan kevés időt a pályán, nem akartunk kockáztatni."

Michael Schumacher (P1: 10., P2: 12.): "Az idei spái futam nagyon különleges számomra, ráadásul csütörtökön díszpolgárrá is avattak. Az időjárás miatt ma nem tudtunk komoly munkát végezni, mindkét edzésen túl sok eső esett. Bár nagyon óvatosan köröztünk, az aquaplaning sokszor megnehezítette a dolgunkat - nem tudtuk, mikor kell rá számítanunk, így nem lehetett normálisan vezetni. Ennek ellenére sikerült alapvető adatokat gyűjtenünk a spái pályáról, így tudjuk, hogy mire számíthatunk. A holnapi szabadedzés nagyon fontos lesz, hiszen addigra valószínűleg sokkal jobb idő lesz. Már várom, hogy holnap újra kihajtsak erre a gyönyörű pályára."

Caterham

Heikki Kovalainen(P1: 18., P2: 13.): "Nyilvánvalóan jó visszatérni a versenyzéshez, de kár, hogy ilyen időjárás mellett kellett kezdődnie a hétvégének. Spa hírhedt az időjárásáról, de emlékezetem szerint jó ideje nem láttam ilyen erős esőt. A mai nap után igazán nem tudok sokat mondani, mert a péntek nagy részét elmosta az eső. Úgy tűnik, hogy holnap száraz lesz az idő, szerintem több kört tudunk majd megtenni a harmadik szabadedzésen, de ennél a spái időjárásnál soha nem lehet tudni.

Vitalij Petrov(P1: 14., P2: 22.): "Először is, nagyon jó, hogy újrakezdődött a szezon, remek volt eljönni Spába, találkozni a csapattal és visszaülni az autóba. Annak ellenére, hogy az időjárás nagyon kedvezőtlen volt az első szabadedzésen, a tervezett körmennyiségnek elég jó százalékát teljesíteni tudtuk, az autó balansza jónak tűnt az első köröktől kezdve. A második szabadedzésen végig figyeltük az időjárást, és ahogy jósolták, az eső jobban esett, mint valaha, ezért úgy döntöttünk, hogy nem kockáztatunk azzal, hogy kimegyünk. Azt a stratégiai döntést hoztuk, hogy olyan melegben maradunk, amennyire csak lehetséges, a motorhome-ban, két pulóvert és két dzsekit viselve, olyan távol az esőtől, amennyire csak lehetséges."

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 15., P2: 14.): "Hihetetlenül sok eső esett - számos folyó szelte át a pályát, gyakori volt az aquaplaning, ezért nagyon kellett figyelnünk. Igazából nem nyertünk volna semmit azzal, ha keményebben hajtunk, ezért csak néhány ellenőrző kört tettünk meg, hiszen valamit mindig tanulhatunk. Megvizsgáltuk, hogyan működnek az új fejlesztéseink, és hogyan viselkednek a gumik az esőben. Holnap nagy kihívás vár ránk, de mindenki ugyanabban a hajóban evez - elnézést a szóviccért! Az eső lemosta a pályát, ezért a holnapi szabadedzést a megfelelő beállítások keresésével kell töltenünk. Ettől függetlenül nagyszerű volt visszatérni a pályára. Egy Forma-1-es autót még hóesésben is élvezetes lenne vezetni, így minden körömben nagyon jól szórakoztam."

Jenson Button (P1: 16., P2: 16.): "Megtettünk néhány ellenőrző kört, igazából ennyi volt az egész. A délelőtti edzésen kedvezőbb volt az időjárás, tudtunk néhány kört futni, délután viszont elképesztően vizes volt a pálya. Csak azért hajtottunk ki a le-és felvezető körökre, hogy a rajtot gyakoroljuk. A kör nagy részén nem volt különösen nehéz dolgunk, de a Kemmel egyenes közepén hirtelen vizesebb lesz a pálya. Itt másfajta aszfalt van, ami nem szárad fel olyan gyorsan. Ahogy elérkeztünk erre a pontra, éreztünk, hogy lelassul az autó, majd kipörögtek a kerekek. Remélhetőleg ennél rosszabb már nem lesz az időjárás, és holnap belekezdhetünk az igazi munkába. Egy ilyen hosszú szünet után csak arra vágyunk, hogy a pályára hajthassunk és kiélvezhessük a körözést."

Red Bull

Sebastian Vettel(P1: 9., P2: 15.): "Sajnálatos, hogy amikor ennyi víz áll a pályán, szeretnénk kimenni rá, de egyszerűen nem lehet. Ez a közönség számára is elszomorító - csúnya szél is fújt, nem lehetett kellemes a lelátókon ücsörögni. Holnap remélhetőleg száraz ruhában térhetnek vissza, és sütni fog a Nap. Az előrejelzések legalábbis ezt ígérik! Ilyen körülmények között képtelenség versenyezni, mert a gumik nem tudnak elvezetni ennyi vizet."

Mark Webber(P1: 5., P2: 19.): "Nagy kár volt ezért, mert mindannyian imádjuk Spát, és jó lett volna több kört teljesíteni, ilyen körülmények között azonban nem sokat lehet tanulni. Az első edzésen még gyűjtöttünk némi információt, de ha ilyen sok víz áll a pályán, nem lehet vezetni rajta. Így az időmérőt sem lehetne megrendezni, úgyhogy most nem tehetünk mást, pihenni kell küldenünk az autót, aztán holnap visszatérünk."

Lotus

Kimi Räikkönen(P1: 23., P2: 20.): "Nem tudok sokat elmondani a mai napról. Túl vizes volt a pálya, ezért nem volt értelme körözni, mivel a következő két napra jobb időt jósolnak. Már várom, hogy száraz pályán is vezethessem az autót. Kár, hogy az új fejlesztéseinket nem tudtuk kiértékelni - érdekes lett volna látni, hogyan működnek itt. Holnap új nap kezdődik, meglátjuk, mi történik."

Romain Grosjean (P1: 21., P2: 21.): "Kár, hogy a rendkívül vizes pálya miatt ilyen kevés kört tudtunk futni. Reméltem, hogy végre én is kipróbálhassam a híres "eszközt", de azt hiszem, erre még várnom kell. Holnap elvileg jobb lesz az idő, ezért sok dolgunk lesz, hiszen két nap munkáját kell egy edzésbe zsúfolnunk, majd utána rögtön az időmérő következik. Az E20 eddig az összes pályán erős volt, úgy gondolom, ez itt sem lesz másképp."

HRT

Pedro de la Rosa(P1: 19., P2: 23.): "Meglepett az a sok eső, ami elárasztotta a pályát a két szabadedzésen. Azt vártuk, hogy reggel lesz kevesebb eső, ezért ebből hoztuk ki a legtöbbet azzal, hogy csak ekkor mentünk ki. Csak pár kört teljesítettünk, hogy ellenőrizzük az autó és a rendszerei rendben működnek. Délután a rosszabb körülmények miatt úgy döntöttünk, hogy nem megyünk ki, mert semmi haszna nem lett volna. Már majdnem egy hónapja nem vezettem az autót, pozitívum, hogy már nem vagyok berozsdásodva, és benyomásokat szereztem a kocsiról. Holnapra lesz egy extra szett száraz gumink. Mivel ma nem tudtunk teljes erőbedobással tesztelni, holnap ez élvez majd prioritást."

Narain Karthikeyan(P1: -, P2: 24.): "Ma egy kört sem tudtam megtenni, mert a körülmények szörnyűek voltak. De ezekkel a dolgokkal nem lehet küzdeni, a legjobb, ha a holnapra koncentrálunk. Nem várunk esőt, ezért azon fogunk dolgozni, hogy behozzuk az elvesztegetett időt a legelejétől kezdve, és hogy benyomásokat szerezzünk az autóról. Intenzív edzés lesz, de már nagyon várom, hogy kigurulhassak a pályára."

Dani Clos(P1: 20., P2: -): "Újra lehetőséget kaptam arra, hogy az F112 volánja mögé üljek, és fantasztikus volt. Az edzés azonban nem volt egyszerű a körülmények miatt, amikkel szembe kellett néznünk. Nagyon nedves volt a pálya, a cél az volt, hogy megbizonyosodjunk az autó rendszereinek hibátlan állapotáról, és, hogy kiértékeljük a balanszt. Ebből a szempontból minden rendben ment, kényelmesen éreztem magam, nagyon elégedett vagyok az elvégzett munkával."