Vágólapra másolva!
A Forma-1 egész mezőnyét bosszantotta, hogy a nyári szünet utáni első edzésnapot elmosta az eső. A versenyzők zöme a lelátókon bőrig ázó közönségért aggódott.

Szinte az összes versenyző megemlékezett a pálya melletti lelátókon ázó nézőkről, miután a Belga Nagydíj első edzésnapján a zord időjárás miatt alig történt bármilyen akció. Délelőtt Felipe Massán kívül mindenki megtett legalább egy mért kört, délután azonban még hevesebben kezdett zuhogni, s mivel szombatra és vasárnapra már száraz időt jósolnak a meteorológusok, a csapatok szinte végig a garázs védelmében vesztegeltek. "Azon túl, hogy az időjárásjelentést dicsérjük, amely tényleg rendkívül pontos volt, nem igazán van mit mondani erről a napról" - ismerte el lakonikusan Giampaolo dall'Ara, a Sauber vezető versenymérnöke.

Hasonló szellemben nyilatkozott a mezőny tagjainak többsége is. "Nem tanulhattunk volna semmit odakint, és ilyen körülmények között persze nagyon könnyű megrongálni az autókat" - magyarázta Kamui Kobajasi, aki délelőtt mindenkinél gyorsabb volt. "Nem sokat mondhatok, leszámítva, hogy üdv Spából: üdv a valóságban. Az öt hét alatt, amit Hawaiion és Tokióban töltöttem, egyetlen csepp esőt sem láttam!"

Pedig a versenyzők már tűkön ültek, hogy az egyhónapos nyári szünet után végre ismét autóba ülhessenek. "Nagy kár volt ezért, mert mindannyian imádjuk Spát, és jó lett volna több kört teljesíteni" - ismerte el Mark Webber. "Az első edzésen még gyűjtöttünk némi információt, de ha ilyen sok víz áll a pályán, nem lehet vezetni rajta. Így az időmérőt sem lehetne megrendezni." A 300. nagydíjára készülő Michael Schumacher, aki egy alkalommal még a bokszbejáratot is csak az utolsó pillanatban vette észre a sűrű esőfüggőny mögött (s mivel a fehér vonalat átszelve fordult rá, utólag 2500 eurós pénzbírsággal sújtották), egyetértett kollégájával: "Bár nagyon óvatosan köröztünk, az aquaplaning sokszor megnehezítette a dolgunkat - nem tudtuk, mikor kell rá számítanunk, így nem lehetett normálisan vezetni."

Forrás: AFP

Még az esőgumik is csak másodpercenként 60 liter vizet képesek elvezetni, ezért a címvédő Sebastian Vettel emlékeztetett rá, hogy ilyen heves esőben fizikai képtelenség a pályán maradni az autóval. "Ez a közönség számára is elszomorító volt - csúnya szél is fújt, nem lehetett kellemes a lelátókon ücsörögni" - mondta. "Holnap remélhetőleg száraz ruhában térhetnek vissza, és sütni fog a Nap. Az előrejelzések legalábbis ezt ígérik!" Sergio Pérez ugyancsak a nézőket dicsérte, akik szerinte "bátran kitartottak" a mostoha körülmények között. "Egyértelmű, hogy a spái közönség imádja a Forma-1-et, és ma cserbenhagytuk őket" - vélte. "Remélem, hogy holnap és vasárnap majd feledtetni tudjuk ezt velük, és izgalmas show-val tudjuk megörvendeztetni őket."

Erre mindenképpen van esély, mert a csapatok ma jóformán semmilyen információt nem tudtak gyűjteni az autójukhoz, ezért a szombat délelőtti szabadedzés egyetlen órájába sűrítve kell majd bepótolniuk a lemaradást, ami megbolygathatja az erőviszonyokat. A Lotus például azért volt kénytelen ismét elállni dupla DRS-ének első éles bevetésétől, mert pénteken nem próbálhatta ki.

"Holnap nagy kihívás vár ránk, de mindenki ugyanabban a hajóban evez - elnézést a szóviccért!" - mondta Lewis Hamilton. "Az eső lemosta a pályát, ezért a harmadik szabadedzést a megfelelő beállítások keresésével kell majd töltenünk. Ettől függetlenül nagyszerű volt visszatérni a pályára. Egy Forma-1-es autót még hóesésben is élvezetes lenne vezetni, így minden egyes körben nagyon jól szórakoztam."

Forrás: AFP

A délutáni edzésen egészen az utolsó percig nem volt mért köre senkinek, és akkor is csak azért rontottak ki többen a pályára, hogy éljenek a rajtgyakorlás lehetőségével a célegyenesben. A mercedeses Nico Rosberg azon kevesek közé tartozott, akik a tréning közben is megtettek néhány kört. "Az intenzív eső ellenére azért megtudtunk néhány információt az autónk viselkedéséről" - jelentette ki. "Adatokat gyűjtöttünk a rajtról, a balanszról és a gumik hőmérsékletéről, hiszen esőben is mindig tanulhatunk valamit. Nagyon nehéz időjárási körülmények között kellett köröznünk, de ha lassan vezettünk, nem volt veszélyes a pálya."

Az edzés végén összesen tízen regisztráltak időeredményt, közülük pályafutása során először Charles Pic, a Marussia újonca volt a leggyorsabb.