Vágólapra másolva!
A Red Bullnak rengeteget köszönhetnek a Toro Rosso fiatal versenyzői, de a csapat kíméletlenül eltünteti őket a süllyesztőben, ha nem az elvárásai szerint teljesítenek. Az idén debütált versenyzőktől próbáltuk megtudni, milyen a hangulat a Forma-1 egyik legkeményebb kiképzőtáborában.

Felszabadult nevetésben tört ki a Toro Rosso két fiatal pilótája, miután az [origo] F1hírek kérdésére, hogy milyen viszonyban vannak a csapat legendásan szigorú és kíméletlen főnökével, Franz Tosttal, hangosan és egyszerre mondták ki: jóban. "De tényleg, nincsenek rajtunk sebek, vagy ilyesmi, szóval minden rendben" - tette hozzá Daniel Ricciardo, és újabb mosollyal villantotta meg a fogszabályozóját.

Felipe Massánál jobban csak nagyon kevesen izgulnak az átigazolási szezon miatt, de a Toro Rosso mindenkori pilótái biztosan közéjük tartoznak. Bár a Forma-1-ben valóban minden mozgásban van és rengeteg a változás, a Toro Rosso versenyzői alapjáraton érezhetik azt, hogy folyton átmeneti helyzetben vannak. A fiatal tehetségek kiképzőjének tekintett istállónál vagy arra készülnek, hogy továbblépjenek a világbajnok anyacsapathoz, a Red Bullhoz, vagy arra, hogy - mint egy valóságshow kiszavazásának a végén - összepakoljanak, és búcsút intsenek a Forma-1-nek.

Forrás: Red Bull
Móka és kacagás: az élet eleinte gondtalannak tűnik a Red Bull családban

A paddockba lépve a Red Bull és a Toro Rosso szimbiózisának a legelső jele a két csapat szervesen összenőtt motorhome-ja, ahol szabad az átjárás a két szárny között, és ahol ugyanúgy mindig kéznél van egy doboz Red Bull, bárhová fordulunk. A Toro Rossótól azonban eddig csak egy versenyzőnek sikerült átülni a nagyokhoz: Sebastian Vettelnek. A két csapatnál egyértelmű elvek mentén szelektálnak - világbajnokokat keresnek. És ezt nem győzik újra és újra tudatosítani a fiatalokban.

Fiatalok nagy csomaggal

Bár a tavaly menesztett Jaime Alguersuari tartja a Forma-1-ben legfiatalabban debütáló versenyző rekordját - 2009-ben 19 évesen dobták be a mélyvízbe a Magyar Nagydíjon -, a Toro Rosso idei párosa is megdöbbentően fiatal. A francia Jean-Eric Vergne egy-, az ausztrál Daniel Ricciardo kétéves volt, amikor Michael Schumacher 1991-ben bemutatkozott.

Ricciardo és Vergne eddigi autóversenyzői karrierjének a legnagyobb lehetőségét kapta meg a Toro Rosso-s ajánlattal, de azzal mind a ketten tisztában vannak, hogy az esély nagyon könnyen kicsúszhat a kezükből. Tost ugyanis nem sokat lelkizik, ha a pilóták menesztéséről van szó. Tavaly Sebastien Buemi és Jaime Alguersuari első kézből tapasztalhatta meg ezt. Tost a kirúgásukat egyszerűen azzal indokolta, hogy a két fiatal nem volt elég jó a Red Bullnak, márpedig - jelentette ki újra és újra a Toro Rosso-főnök - a faenzai istálló küldetése az, hogy a Red Bull igényeinek megfelelő, győzelemre és vb-címekre esélyes versenyzőt gyúrjon a fiatal tehetségekből. Tost szerint azonban sem Buemi, sem Alguersuari nem volt elég erős ehhez a feladathoz.

Forrás: Red Bull
A küzdelem épp a csapaton belül a legádázabb: a Toro Rossónál muszáj teljesíteni

Ezt persze ők egészen tavaly december közepéig, amikor megkapták a hidegzuhanyt, és egyik napról a másikra munka nélkül maradtak, másként gondolták. Sebastien Buemi például tavaly a Magyar Nagydíj előestéjén az [origo] F1hírek-nek még azt mondta, úgy érezte, hogy kihozta a maximumot az autójából, és ezt a csapatnak is látnia kellett. Igaz, kicsit már elkeseredettebben tette hozzá: nem tudja ugyan, hogy mik a Red Bull céljai vele, de biztos benne, hogy jó döntést fognak hozni. Ehhez képest szinte az utolsó pillanatban közölték velük telefonon, hogy mégsem tartanak igényt a munkájukra 2012-ben. Jaime Alguersuari szerint a csapat részéről alig két percet szántak a bejelentésre.

Elvárások sűrűjében

Vagyis a Toro Rosso újonc párosának fel van adva a lecke. Mégis, amikor a csapat felől érkező nyomásról kérdezzük őket, finoman hárítanak, és inkább a saját maguk által felállított mércékről beszélnek. "Persze rengeteg szó esik a nyomásról, teljesítenünk kell, le kell győznünk egymást, de nem hiszem, hogy a csapat felől érkező nyomás nagyobb lenne annál az elvárásnál, mint amit mi állítunk magunk elé. Végső soron én vagyok az, aki jó eredményeket akar elérni, ezért ha innen nézem, a csapat nyomása nem különösebben érezhető" - magyarázta Vergne. Ausztrál csapattársa pedig ugyanezt visszhangozta: "Jó dolog a csapat kedvében járni, és felnőni az elvárásaikhoz, de azt hiszem, az ő elvárásaik semmivel sem nagyobbak, mint a mieink saját magunkkal szemben. Saját magunknak okoznánk először csalódást, ha alulteljesítenénk". Ricciardo hozzátette, hogy a csapat mindenben támogatta őket idén, és megértették azt is, hogy nem mindig volt könnyű: "Soha nem éreztük azt, hogy elnyomnának az elvárásaikkal, sőt nagyon megértőek voltak, ami segített abban, hogy megőrizzük az önbizalmunkat".

Az ausztrál finom utalása arra, hogy nem mindig voltak könnyű helyzetben, annak is szól, hogy a csapat látványosan elakadt a fejlesztésekkel, és ezzel leszakadt a középmezőnyben, noha az egyik legerősebb szezonkezdetet tudhatta maga mögött, hiszen már az első futamokon mindkét versenyző pontot tudott szerezni. Talán ennek a küszködésnek tudható be, hogy Tostnak egyelőre egy rossz szava sincs a pilótáira, sőt kifejezetten dicsérte őket.

Forrás: Red Bull
Vergne a rajt előtt magába zárkózva, zenét hallgatva próbál koncentrálni: az első körökben minden reménye elszállhat, és sok esélyt ő sem fog kapni

A Red Bull-lojalitás viszont érdekes módon nem tolakszik az előtérbe, amikor arról kérdezzük őket, hogy kik azok a versenyzők, akikhez mérik magukat, ugyanis sem a kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, sem a másodvirágzását élő Mark Webber nem kerül szóba. Cserébe egészen lelkes laudációt adtak elő Fernando Alonsóról, inkább kevesebb, mint több sikerrel ügyelve arra, hogy ne bálványként, hanem vetélytársként viszonyuljanak hozzá. "Elképesztő teljesítményt nyújt idén. Persze már nem példaképként tekintünk a Forma-1-es pilótákra, mert most már a versenytársaink. De ha őszinte akarok lenni, azt kell mondanom, hogy rendkívüli, amit Fernando mutatott. Nagyon elégedett lennék magammal, ha képes lennék arra, amire ő. Jó lenne mindezt elérni majd egyszer, de látom azt is, hogy nagyon sok tapasztalatra van szükség az ilyen teljesítményhez. Szóval türelmesnek kell lennem, és minél többet meg kell értenem ebből a világból" - mondta Ricciardo.

Közös múlt, bizonytalan jövő

A Toro Rosso versenyzőinek előéletében közös pont a Red Bull junior programja, ahol mindannyian eltöltöttek több-kevesebb időt. A Red Bull felfedezettjei közül eddig tizenöten kerültek be a Forma-1-be, és a 2001 óta működő program már egy kétszeres világbajnokot is adott az autóversenyzésnek Sebastian Vettel személyében. "Megkönnyítette az életünket" - mondta a junior programról Jean-Eric Vergne, aki igazi red bullos nézőpontból értékeli az ott eltöltött időt: "Mindent előkészítettek nekünk, ezért a legnehezebb része az volt, hogy szállítsuk az eredményeket, mert nagyon is tisztában voltunk azzal, hogy mennyire jó a felszerelésünk, és milyen jó esélyeink vannak". "Egyszerűen nyernünk kellett" - foglalta össze aztán a lényeget Ricciardo. Az ausztrál hozzátette: "Talán kicsit nagyobb volt a nyomás rajtunk, de végső soron minden eszközünk megvolt ahhoz, hogy elvégezzük a feladatot. Így aztán tudtuk, hogy ha elég jók vagyunk, akkor tényleg meg tudjuk csinálni".

Forrás: Red Bull
A Toro Rosso oldalán a felirat egyértelművé teszi, hogy a Red Bull fiókcsapatáról van szó. A lényeg itt nem annyira a konstruktőri helyezés, mint inkább a vadászat a Vettel-utódra

Ezeknek az éveknek a sorsformáló erejét jól jelzi, hogy Buemi tavaly az [origo] F1hírek kérdésére azt mondta, nem tudja elképzelni az életet a Red Bull családon kívül. A menetrenddel azonban ő is tisztában volt: "Egy álom lenne a Red Bullnál versenyezni, de ehhez előbb a Toro Rossónál kell helyt állni" - mondta akkor a fiatal svájci versenyző, aki egy évvel később túl tudott lépni a korábbi sérelmeken.

A Franz Tost-féle kiképzést sokan komoly túlélőtáborként élik meg, a Toro Rosso-vezér filozófiája azonban illeszkedik a Forma-1-es környezet logikájába. "Egy versenyzőnek nehéz dolga lesz velem, ha nem összpontosít, és nem képes megtalálni a jobboldali pedált. Ennyire egyszerű. Keményen hajtunk, és minden tőlünk telhetőt megteszünk, de néha, amikor egy fiatal versenyző bekerül a Forma-1-be, azt gondolja, hogy mindent elért. De ez marhaság. Minden, amit előtte csináltak, óvodai játék volt. Ha a Forma-1-ben vagy, az év 365 napjában és a nap 24 órájában a munkádnak kell élned. Ha azt érzem, hogy egy versenyzőnk nem így tesz, akkor bajban van. És akkor velem is meggyűlik a baja, mert vagy profi, vagy mennie kell. Ilyen egyszerű" - fejtette ki filozófiájának lényegét egy interjúban Tost.

Míg Ricciardo és Vergne minden erejével azon van, hogy megkapaszkodjon a Forma-1-ben, addig Alguersuari és Buemi a visszatérésre készül. Talán kiderülhet, hogy van-e élet a Red Bullon túl is.