Vágólapra másolva!
Az olasz gyártó az [origo] F1hírek-nek elárulta, hogy miért nem akar újra gumiháborút a Forma-1-ben - arra az esetre pedig, ha mégis lenne, van egy furcsa ötletük. Csak a Bridgestone-tól tartanak.

Miután idén nem aratott osztatlan sikert a Pirelli gumik viselkedése, a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) irányító Jean Todt az elmúlt hetekben felvetette, hogy egy másik beszállító bevonásával fel kellene éleszteni a Forma-1-ben a gumiháborút. A versenyhelyzet révén a gyártók így rá lennének kényszerítve, hogy minél jobb gumikat készítsenek, a Pirelli sportprogramjának főnöke azonban nem lelkesedik az ötletért.

"Először látnunk kellene a szabályokat, hogy tudjuk, pontosan mit jelentene a gumiháború" - mondta Paul Hembery az [origo] F1hírek-nek a Hungaroringen. "Ha 100 millió eurót kell költenünk azért, hogy fél másodpercet gyorsuljunk, miközben nem is tudjuk bizonyítani, hogy miénk a jobb gumi, mert alapvetően a csapatokon múlik az autójuk teljesítménye, az teljesen értelmetlen. Erre már korábban láttunk példát."

"Az F1-ben gumiszállítóként csak úgy lehet szert tenni hírnévre, ha valaki csinál egy 'Indianapolist', vagyis megakadályoz egy versenyt. A gumiháború idején tulajdonképpen senki nem tudta, hogy melyik csapat melyik gyártó partnere, mert a pénzt olyan technológiákra pazarolták, amelyek a közönség számára láthatatlan módon fokozták a teljesítményt. És ha a közönség úgysem látja, fogalmunk sincs, mi értelme van. A pénzt körültekintően kell elkölteni, ügyelve az ár/érték arányra. S hogy ezt felmérhessük, először ismernünk kell a szabályokat, hogy tisztában legyünk vele, mennyit kell áldoznunk a versenyzésre."

Forrás: Ferrari

Hembery érdekes ötlettel állt elő, visszaemlékezve a MotoGP 2008-as idényére, amikor a Yamahánál Valentino Rossi Bridgestone, csapattársa, Jorge Lorenzo viszont Michelin gumikon versenyzett. A Repsol Honda motorosai mindketten Michelineken kezdték a szezont, de Dani Pedrosa 13 futam után Bridgestone-ra váltott, míg Nicky Hayden végig a Michelinnél maradt.

"A gumiháborúnak szerintem abban az egy esetben van értelme, ha a csapatokon belül az egyik autón ilyen, a másikon olyan gumikat kell használni. Ez jó móka lenne" - mondta Hembery. "A MotoGP-ben láttunk rá példát. Két gyártó volt, az egyikük vesztett, és kiszállt a sportból. Nyilván nem tetszett nekik a versengés. Nem emlékszem, melyik volt az (a Michelin - a szerk.), de azt tudom, hogy Valentino Rossi az egyik, a csapattársa pedig a másik gumikkal versenyzett. Valentino nyert, a másik el volt veszve."

Ennek a megoldásnak a Forma-1 üzleti modellje miatt nincs sok realitása. Hembery ugyanakkor hozzátette: nem érti, hogy miért a Michelin visszatéréséről beszél mindenki.

"Úgy értem, ha az elmúlt 13-14 év során volt a Forma-1-ben uralkodó és kiegyensúlyozottan teljesítő beszállító, az a Bridgestone" - vélte. "Szerintem ők mindenkinek kemény ellenfél lennének, aki részt akar venni az F1-ben. Ha a Bridgestone a visszatérés mellett döntene, na, akkor lenne ok aggodalomra. Mások jöttek-mentek, de közben kétségkívül a Bridgestone volt a legkiegyensúlyozottabb és legjobban teljesítő gyártó. Velük tényleg nagy csatát lehetne vívni."

Hembery azonban lehűtötte a kedélyeket, hangsúlyozva, hogy a Forma-1-ben legutóbb 2006-ban látott gumiháború felélesztésére valójában kicsi az esély.

"A csapatok közül, amelyekkel beszéltem erről, egyik sem akar gumiháborút" - mondta. "Úgy érzik, egy olyan területen kellene pénzt kidobni hozzá, amelyre nincs befolyásuk, s amely a közönség számára is korlátozott értékkel bír. Ráadásul ott vannak a biztonsággal kapcsolatos aggályok. Ahogy említettem, versenyhelyzetben a gyártóknak muszáj a biztonság határait feszegetniük, mert azzal lehet teljesítményt nyerni. Indianapolisban láttuk, hogy a gumiháború végül hova vezet. Nem hiszem, hogy ez jó lenne a gyártóknak, de a sportnak semmiképpen sem az."

A 2005-ös USA Nagydíjon a michelines autók nem álltak rajthoz, mert a gumijaik egy konstrukciós hiba miatt nem bírták a terhelést a pálya döntött kanyarjában. Az esetből nagy botrány kerekedett, miután a futamon csak hatan indultak el.

A gumiháború felélesztésének egyéb vonatkozásairól itt, az F+1 Blogban olvashat.