Vágólapra másolva!
Reakciók a Magyar Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton (1.): "Nagyon boldog vagyok! Eddig kiváló a hétvége. Miután Jenson megcsillantotta az autó tempóját az előző versenyen Hockenheimben, pompás, hogy ezúttal mi kaptuk el a fonalat Budapesten. Kemény délután volt, de minden egyes kört élveztem, és egészen káprázatos volt a közönség támogatása. Mindegyik szurkolónak üzenem, hogy 'köszönöm'. Beváltak a fejlesztéseink. Jenson és én is erősebb tempót akarunk, ez része a versenyzők természetének, de a Wokingban, illetve az itt, Budapesten dolgozó srácok lenyűgöző munkát végeztek. Most fantasztikusnak érzem az autót. Egész hétvégén finomhangoltuk a beállításokat. Higgyék el, amíg teljes erővel az autó fejlesztésére koncentrálunk és jó eredményeket érünk, bármit elérhetünk idén. Úgy érzem, a holnapi verseny különösen fontos lesz. Tényleg remélem, hogy sikerül jól rajtolnom, és utána az élen maradnom, miközben a gumikra is tudok majd vigyázni. Azt mondták nekem, hogy ez a McLaren történetének 150. pole pozíciója, ami fantasztikus eredmény. Rettentő büszkévé tesz, hogy hozzájárulhatok egy ilyen kiváló csapat sikereinek folytatásához, főleg azután, hogy mindössze tízévesen találkoztam először Ron (Denisszel, a McLaren Group és a McLaren Automotive elnökével). Jól emlékszem erre, azt mondtam neki, hogy egy napon az ő csapatának autóját fogom vezetni. És most itt tartok. Alig várom a holnapi futamot!"

Jenson Button (4.): "Az időmérőn sokkal elégedettebb voltam az autóval, mint a tegnapi és a ma délelőtti szabadedzéseken. Nyilvánvalóan nem vagyok annyira boldog, mint Lewis - aki nagyon jó munkát végzett, ezért gratulálok neki -, de összességében örülök. Kár, hogy a Q3 végén csak hajszállal maradtam el a harmadik helytől, mert a rajtrács páratlan oldala jóval tisztább, mint a páros oldal. A harmadik helyről indulva könnyebb lett volna elcsípni egy jó rajtot, de a negyedik hely sem rossz. Már a tegnapi edzések után is mondtam, hogy itt azon múlik a gyorsaság, hogy megtaláljuk-e a megfelelő balanszot. Ez a mai időmérőn is bebizonyosodott: az én autóm balansza nem volt teljesen rendben ma délután, ellentétben Lewisszal. Lewis teljesítménye mutatja meg, milyen tempóra képes valójában az autónk."

Lotus

Romain Grosjean (2.): "Nagyon szoros volt az időmérő, nehéz volt megjósolni, hol fogunk végezni, így fantasztikus, hogy az első sorból rajtolhatok. Egy nehéz hockenheimi hétvége után érkeztünk ide, és az igazat megvallva a tegnapi napunk sem indult túl jól. Keményen dolgoztunk, hogy mára javítsunk a helyzeten, és a délelőtti edzésen már sokkal jobbnak tűnt az autónk. Nagyon boldog vagyok a második rajthely miatt, egy kicsit meg is lepődtem. A mai munkát elvégeztük, meglátjuk, mire leszünk képesek holnap."

Kimi Räikkönen (5.): "Nem nyújtottunk rossz teljesítményt az időmérőn, de azért egy kicsit csalódott vagyok, hogy a döntő pillanatban nem tudtam gyorsabb lenni. Az autónk jónak tűnik, de nem tudtam egy kiemelkedő kört összerakni, amikor kellett volna. Meglátjuk, mi történik a holnapi futamon."

Red Bull

Sebastian Vettel (3.): "Nehéz időmérőnk volt. Nem úgy vágtunk neki, ahogy szerettünk volna, nem kaptuk el egyből a ritmust. Az elején több gumit használtunk el, mint amennyit akartunk, ezért csupán egyetlen szett friss keverék maradt a Q3-ra. Rendben volt a köröm, de nem éreztem olyannak az autót, mint a Q2 végén, ami meglepő. Tehát úgy látszik, hogy nem tartottuk a lépést a pálya fejlődési ütemével. Romain (Grosjeant) megfoghattuk volna, de Lewis más kategóriában vezetett. Tudjuk, hogy itt nehéz előzni, viszont bízunk a jó rajtban. A gumikezelés kulcsfontosságú lesz."

Mark Webber (11.): "Délelőtt elégedett voltam az autóval, gyors is voltam, de az utolsó szett lágy abroncs nem tetszett a Q2 végén. Kínlódtam, hogy jobb köridőt fussak, mint a biztonsági körömön, ami kissé bizarr. A mezőny jelenleg sűrű, és elkeserítő, hogy a 11. helyen végeztem. A tempónk elméletileg rendben lesz holnap."

Ferrari

Fernando Alonso (6.). "Nehéz időmérőre számítottunk, és így is történt. Legalább nyolc autó - a McLarenek, a Force Indiák, a Red Bullok és a Lotusok - volt ütőképes, ezért már a Q3-ba bejutást is nehéz volt elérni. De sikerrel jártunk, és az utolsó szakaszban sikerült kicsit javítani az autó vezethetőségén is a guminyomás és az első szárny módosításával. Nem futottunk tökéletes kört, az utolsó kanyarokban egy csomó tizedmásodpercet elszórtunk. Délelőtthöz képes megélénkült a szél, és ez szerintem mindenkit meglepetésként ért. Mindent figyelembe véve nem fintoroghatunk a hatodik hely miatt. Az előzés nem könnyű itt, de holnap talán esni fog, és tudjuk, hogy az mindent felboríthat. A gumik viselkedése is ismeretlen tényező, mert tegnap senki sem tudta kipróbálni őket hosszú etapokon. Borzasztó összeszedettnek kell lennünk, főleg a gumikezeléssel. Száraz pályán még nem vagyunk képesek harcolni a legelőkelőbb helyekért, ezzel tisztában vagyunk. A futamon gyakran javul a helyzet, ezért reméljük, hogy a legjobb négy vagy öt között tudunk célba érni. Elsősorban Mark (Webberre) figyelünk, aki a legközelebbi riválisunk az egyéni bajnokságban, és előle fogunk rajtolni. Meglátjuk, mi lesz a helyzet holnap este."

Felipe Massa (7.): "Nem volt egyszerű időmérője a csapatnak. Fernando és én is küszködtünk egy jó kör összerakásával, ami látható abból, hogy a Q2-ben gyorsabbak voltunk, mint a Q3-ban. Kár, mert a Q2-ben jó időt futottam, és további javulásra számítottam, de végül sajnos lassultam. Hirtelen csökkent a tapadás, túlkormányzottá vált az autó. Rá kell jönnünk, hogy miért alakult így. Holnap forróság lesz, de eshet is az eső, ezért bármilyen idő lesz, a legjobban kell megbirkóznunk vele. Muszáj alaposan tanulmányoznunk a kevés rendelkezésünkre álló adatot a gumik viselkedéséről. Azt látjuk, hogy a lágy keverék egyértelműen erősebben kopik, amit fokozhat a magasabb üzemanyagszint. Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok a holnapi hosszú versenyen, de szerintem még mindig harcban állunk a dobogóért folyó küzdelemben, még ha roppant kemények is az ellenfelek. A Hungaroringen számos fontos esemény történt a karrieremben, kezdve azzal, hogy 2008-ban egy biztos győzelemtől fosztott meg egy motorhiba, majd egy évvel később balesetet szenvedtem itt. Sok itteni ember közel áll hozzám és változatlanul támogat, ezért csalódott vagyok, mert ma délután egy szép eredménnyel akartam megajándékozni őket. Holnap megpróbáljuk bepótolni ezt!"

Williams

Pastor Maldonado (8.): "Egész jó teljesítményt nyújtottam az időmérőn, főleg a Q2-ben. A Q3-ban azonban kétszer is forgalomba keveredtem. Örülök, mert a csapat mindkét versenyzője szép munkát végzett, hogy közel kerüljünk az élbolyhoz, ami bíztató. Kemény verseny lesz, a pontszerzés az elsődleges célunk. A különbségek nagyon csekélyek, de mindketten a legjobb tízig jutottunk, ezután pedig még jobb pozícióba törünk a futamon. Meg van az autónk és az időmérős helyezésünk ahhoz, hogy holnap jó helyen érjünk célba."

Bruno Senna (9.): "Eddig szép a hétvége, igazán örülök, hogy idén először bekerültem a legjobb tíz közé (a kvalifikáción). A Q2 szélsőségesen szoros volt, de sikerült továbbjutnunk. A Q3-ban jobb kört is futhattam volna, azonban elégedett vagyok az eredménnyel, illetve azzal, hogy mindkét autónk ott volt a Q3-ban. Ez nagyszerű a csapat számára. Az autót következetesnek éreztem, és a tempónk bíztató hosszú etapon. Erős helyzetben vagyunk a verseny kezdetéhez, szóval innen igyekezni fogok, hogy értékes pontokat gyűjtsek."

Force India

Nico Hülkenberg (10.): "Örülök, hogy bekerültem a legjobb tíz közé, de a Q3-ban futott leggyorsabb körömmel nem vagyok elégedett. Túl keményen hajtottam, ezért hibáztam, koszosak lettek az abroncsaim és már nem tudtam ledolgozni a hátrányomat. Ez kicsit bosszantó, mert a Q2-ben futott köröm a hatodik helyre lett volna elég. Egy kicsit tehát csalódott vagyok, ugyanakkor megpróbálok a pozitívumokra koncentrálni: az egész edzés során versenyképesnek tűntünk. A versenyen is ugyanezt kell tennünk, a pontszerzés a célunk."

Paul di Resta (12.): "Úgy gondolom, ma több is volt az autónkban, de a Q2-ben nem tudtam megfelelő köridőt futni, amikor kellett volna. A legnehezebb feladat az volt, hogy elkerüljem a forgalmat. A kivezető körömön ezért nagyon keményen hajtottam, hogy jó pozícióba kerüljek, de ez túl sokat kivett a gumikból. Kár érte, mer a Q1-ben nagyon gyorsak voltunk, az autónk jól működik ezen a pályán. Így is futhatunk jó versenyt, de a hőség és a kevés előzési lehetőség miatt ez nem lesz egyszerű."

Mercedes

Nico Rosberg (13.): "Nehéz volt számunkra ez az időmérő, ki kell elemeznünk, hogy miért alakult így. Az időmérőn mindig kompromisszumot kell kötnünk: én most arra koncentráltam, hogy találjak egy jó beállítást a holnapi futamra, mert a gumikopás jobban érinthet minket, mint a többieket. Ennek ellenére csalódott vagyok, amiért két tizeddel lemaradtam a Q2-ről."

Michael Schumacher (17.): "Elég kemény és nehéz napunk volt. Világosan látszik, hogy a tempónk miatt nem tudtuk felvenni a harcot az élmezőnnyel. Valószínűleg futhattam volna jobb kört is, ha (Pastor) Maldonado nem viszi fel annyi port a pályára, de így sem hiszem, hogy bekerültem volna a Q3-ba. Nem hiszem, hogy ennél többet tehettünk volna. A ma délelőtti edzésen a hosszú etapokat gyakoroltuk, erre ugyanis tegnap nem volt lehetőségünk az eső miatt, de nem hiszem, hogy ezen múlt a teljesítményünk. El kell fogadnunk, hogy elég nagy a lemaradásunk. Tudtuk, hogy a pálya vonalvezetése és ez a hőmérséklet nem kedvez nekünk, de holnap megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni belőle."

Sauber

Sergio Pérez (14.): "Tulajdonképpen ennyi volt elérhető ma számunkra. Valamilyen okból kifolyólag egész hétvégén küszködünk az autó balanszával, illetve azzal, hogy megértsük a gumik viselkedését ezen a pályán. Úgy érzem, hogy az autóm balansza sokat javult a délelőtti edzés és a kvalifikáció között, a Q1 nem is tűnt rossznak, de később következetlenné vált az autó, és a Q2-ben nehéz volt összerakni egy tökéletes kört. Ezért nem jutottam tovább a Q3-ba."

Kamui Kobajasi (15.): "Nos, miután szenvedtünk az összes tréningen azóta, hogy idejöttünk, nem ért bennünket meglepetésként az időmérő végeredménye. Számomra egy csoda lett volna, ha ma bejutok a Q3-ba. Nem értjük, hogy miért nem tudjuk működésre bírni a gumikat ezen a pályán, és ez mindkét keverékre érvényes megállapítás. Nincs meg a szükséges tapadás velük. Talán a pályához van köze ennek a bukkanók, a por, vagy valami egyéb miatt. Egy újabb kemény verseny vár ránk, mert itt különösen nehéz előzni. Azonban biztosan nem adjuk fel, a tőlünk telhető legjobbat próbáljuk nyújtani holnap."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne (16.): "Úgy érzem, sikerült kihoznom az autóból, ami jelenleg benne van - nem hiszem, hogy sokkal gyorsabb lehettem volna. Száraz pályán javult a teljesítményünk, és kicsit közelebb kerültünk az előttünk lévőkhöz. Itt mindig nehéz előzni, de ezen a pályán több tényezőt figyelembe kell vennünk, például a gumikopást is. Délelőtt futottunk egy hosszú etapot, és úgy tűnt, elég jól bánunk az abroncsokkal. Az eddigi futamokon láthattuk, hogy a vasárnapi versenyen mindig kisebb a lemaradásunk, mint szombaton. Úgy tűnik, itt még jobban teljesítünk, holnap tehát remek versenyre számíthatunk."

Daniel Ricciardo(18.): "Csalódott vagyok, bosszant, hogy nem sikerült bejutnom a Q2-be - az idény során most először estem ki az első szakasz után, pedig jó lett volna, ha egyszer sem kerül rá sor. Az első köröm, amelyet a közepes keverékű gumin futottam, nem volt túl rossz, de nem voltam teljesen elégedett az autómmal, így elvégeztünk néhány változatást, mielőtt a lágy gumikon is pályára hajtottam. Rögtön úgy tűnt, hogy elég jó lett az autó, de amikor a célegyenesben haladtam, egy Lotus kihajtott elém a bokszból, és a köröm nagy részében ott is maradt. Kívülről talán nem tűnt úgy, mintha forgalomba kerültem volna, de ha valaki egy egész körön át néhány másodperccel előttem autózik, az hátrányosan érinti az embert, különösen az időmérőn. Ez tehát nem segített rajtam. Ami a stratégiát illeti, jó döntés volt, hogy csak egy szett lágy gumit használtunk el, hiszen bekerültünk volna a Q2-be, ha tiszta kört futhattam volna. Holnap megpróbálom feledtetni a csalódottságot."

Caterham

Heikki Kovalainen (19.): "Pozitív napunk volt. A harmadik szabadedzésen rögtön jobbnak tűnt a balansz, mint tegnap, és a tapadás is jobb volt, így elmondhatjuk, hogy előreléptünk. Az időmérőn kihoztam az autóból, amit lehetett. Nagyon elégedett vagyok az utolsó körömmel, nem hibáztam, és az autóm balanszával sem volt probléma. Már a holnapi futamra koncentrálunk, és mint mindig, most is keményen hajtunk. A záporok érdekessé tehetik a versenyt, de úgy gondolom, ki tudjuk hozni a legtöbbet a lehetőségeinkből."

Vitalij Petrov (20.): "Jól kezdődött a nap, mert a tegnap elvégzett változtatások javítottak az autónk kezelhetőségén. Úgy gondolom, az időmérőn tökéletes stratégiai döntést hoztunk, amikor kétszer hajtottunk ki lágy gumikon a pályára. Az első köröm jó volt, de a másodikban sajnos időt veszítettem a 11-es kanyarban, ez meg is látszott az eredményemen. Ennek ellenére elégedett vagyok az autónk beállításaival, és úgy érzem, sokat javultunk ezen a hétvégén. Holnap új nap kezdődik, szerintem jó versenyt futhatunk."

Marussia

Charles Pic (21.): "Összességében elégedett vagyok a mai időmérőmmel. Az első szett lágy abroncson nem volt könnyű vezetni, mert megváltoztattuk az első terelőlap beállításait, és ettől nagyon rázkódott az autóm. A második szetten sokkal elégedettebb voltam a balansszal, de nem tudtam tiszta kört futni. Különösen az első kanyarban akadályoztak, pont úgy, mint Hockenheimben. Ma nagyon meleg volt, és a verseny is nehéz lesz, de remélem javíthatunk a helyezésünkön - ez vasárnap gyakran megtörténik. Már várom a futamot."

Timo Glock (22.): "Nem volt túl jó ez az időmérő. A harmadik szabadedzés viszonylag jól sikerült, de a két edzés között nem a jó irányba változtattuk meg az autót. Az időmérőn idegesebben viselkedett az autóm fékezés közben és a kanyarok bejáratánál, tehát egyértelmű, hogy rossz döntést hoztunk. Az első etapomban futott legjobb körömben forgalomba kerültem, a második mért köröm pedig nem volt olyan jó: elkövettem néhány hibát az első kerekek blokkolása miatt, és az autó hátulja felett is elvesztettem az irányítást. Összességében tehát nem volt jó napunk."

HRT

Pedro de la Rosa (23.): "Szerintem jó időmérőnk volt. Boldog vagyok, mert lépésről lépésre fejlődünk. Ma sikerült 1:25 alá szorítanunk a köridőt, továbbá megoldottuk a gumik túlmelegedésének problémáját. Keményen nyomtuk a gázt, és célként ezt a köridőt fogalmaztuk meg. A Hungaroringet kedvelem, mert szép emlékeim vannak róla, de realistának kell maradnunk, illetve a holnapi futam is hosszú lesz. A pálya hasonlít a monacóihoz, tehát az előzés nem egyszerű. Jó autónk van, amely következetesen bánik a gumikkal, és ez lényeges. Muszáj motiváltan és koncentráltan nekivágnunk a versenynek, mert hosszú és kimerítő lesz a versenyzőknek a meleg miatt. Meglátjuk, mi fog történni."

Narain Karthikeyan (24.): "Délelőtt a legtöbbet hoztam ki az edzésből, egyenletesen vezettem. A magas hőmérséklet miatt kissé túlmelegedett az autó, ezért kisebb nyílásokat kellett vágnunk a karosszériába, amivel több egységnyi leszorítóerőt vesztettünk. Ezzel több tizedmásodpercet vesztettünk, azonban keményen dolgoztunk, és kielégítő, hogy mindent beleadtam. Sok munka vár ránk holnapra. A futam nehéz lesz, de készen állunk a kihívásra."