Vágólapra másolva!
Következik az a nagydíj, amely a csapatok kétharmada számára hazai versenynek számít. Ez már önmagában elég extra motivációt jelent, hát még az, hogy Silverstone különlegesnek számít a hagyományok miatt, ráadásul az itteni hétvége általában a szokásosnál tisztább képet ad az erőviszonyokról.

A jelek szerint most érkezett ahhoz a szakaszához a világbajnokság, amikor az eddig bámulatosan sűrű mezőny elkezdhet szétszakadozni. Noha legutóbb, Valenciában az időmérő középső felvonása másról árulkodott, hiszen példátlan módon 218 ezredes lemaradással már nem lehetett továbbjutni a Q2-ből, utána Sebastian Vettel elhúzott a többiektől, és a futamon a műszaki hibából eredő kieséséig magabiztosan állt az élen. A tabellán mégis Fernando Alonso lógott meg, hirtelen húsz pontos előnybe került, pedig a márciusi Malajziai Nagydíj óta senkinek nem vezetett 4 pontnál többel.

Mivel olyan pályák következnek, amelyeken a fékezési stabilitás, a kigyorsítási képességek és a végsebesség helyett az autók aerodinamikai hatékonysága válik kiemelten fontossá, fokozódhat a trend a mezőny hígulásában. A hétvégén Silverstone-ba, a Brit Nagydíj helyszínére látogat a Forma-1, ahol egymást érik a gyors kanyarok, tehát nem igazán lehet mellébeszélni az autók adottságait illetően.

Megannyi kiindulási alap van egy versenypálya létrehozására, Silverstone esetében egy II. világháborúban is használt katonai repülőtéren alakították ki az aszfaltcsíkot. 1950. május 13-án ez a helyszín adott otthont az első versenynek az F1 történetében, s valamilyen formában már akkor tartalmazta a később klasszikussá vált kanyarokat.

Forrás: Red Bull

A vonalvezetését később többször módosították, lassítókat, új íveket vittek bele, és két alkalommal komolyabb átalakítások is történtek rajta. 1991-ben beépítették a jelenlegi célegyenes utáni szakasz első változatát, köztük a mai Brooklands, Luffield és Woodcote kanyarokat (a mostani 6-os, 7-es, 8-as számjelzéssel), több kanyarra bontották a szélsebes Maggotts/Becketts/Chapel kombinációt (a 10-es és 14-es kanyar között), illetve az ív megtörésével lassabbá tették a Stowe és Club kanyarokat (a 15-ös, illetve a 16-17-18-as kanyart).

Úgy tűnt, hogy 2010-től új helyszínre költözik a Brit Nagydíj, méghozzá a nagyszabású projekttel modernizálni kívánt Doningtonba, ám hiába kötötték meg a hivatalos megállapodást is erről, a gazdasági válság lerombolta a Simon Gillett által irányított pálya terveit. Silverstone vezetői megtették a válaszlépést, és az új szerződésért cserébe ők is feltuningolták a pályát, amely így nyerte el jelenlegi, ám korántsem végleges arculatát. Áthelyezték a célegyenest, a vonalvezetésbe beiktatták a mostani 1-es és 5-ös kanyar közti részt, vadonatúj épületeket húztak fel a csapatok, a versenyirányítás, a sajtó munkatársai, valamint a nézők számára. A fejlesztéseknek még nincs vége, a tervek szerint hamarosan múzeumokat, szállodákat és egyéb szórakoztató létesítményeket építenek majd.

Új korszak kezdődött Silverstone életében, egyéni megítélés kérdése, hogy kinek melyik változata tetszik jobban. Az viszont a jövőben aligha fordulhat elő, hogy a sár miatt káosz alakul ki a parkolás körül, vagy a rajongók a kerítés alatt besurrannak a létesítménybe, aztán a verseny után a pályára özönlenek hazai kedvencüket éltetni, mint Nigel Mansellt 1992-ben. Ugyanakkor az is biztos, hogy így legalább 2027-ig a naptárban marad a Brit GP, melyet eddig minden Forma-1-es szezonban megrendeztek (nem mindig Silverstone-ban). Hasonlóval csak az Olasz GP büszkélkedhet.

Imádott kanyarok

A környezet változik, az viszont nem, hogy a versenyzőknek hatalmas élmény Silverstone-ban vezetni. "A Forma-1 a fejlődésről szól, és a jövő érdekében Silverstone is tanúbizonyságot tett az alkalmazkodóképességéről" - közölte Jenson Button. "Még mindig ez az egyik legnagyszerűbb versenypálya a világon." Michael Schumacher hozzátette: "Minden évben különleges élmény harcba szállni Silverstone-ban, az autóversenyzés otthonában. Rendre lenyűgöz a brit szurkolók tájékozottsága és lelkesedése. Pilótaként csodás megtapasztalni az ilyesfajta szenvedélyt a sportágunk iránt."

Forrás: Allianz

Még a szentimentális oldaláról kevésbé ismert Kimi Räikkönenből is előhozza az érzelmeket a pálya. "Nagyon gyors, magasra teszi a lécet a versenyzőknek. A kanyarok egymásba fonódnak, mindegyik gyors és lendületes" - mondta a finn. "Itt kezdődött a nemzetközi versenyzői karrierem, még 1999-ben és 2000-ben a Formula Renault-ban. Azóta imádok Silverstone-ban vezetni. Nem tudom, miért, de mindig nosztalgikus érzés fog el, ha idejövök."

A Brit Nagydíj programja

Péntek:
11.00-12.30 - 1. szabadedzés
15.00-16.30 - 2. szabadedzés
Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő
Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



"A pályán létfontosságú az autók megfelelő aerodinamikai beállítása, hogy jó legyen az irányváltási képességük. Silverstone-ban megvan a régebbi pályákra jellemző báj is, hogy az aszfalt nem tökéletes, néhol buckás" - mondta Giampaolo Dall'Ara, a Sauber vezető versenymérnöke. "Az egyenesek nem igazán hosszúak, ezért nagy leszorítóerőt használhatunk."

A lassú fordulókra kevésbé kell koncentrálni, a leglassabbat, a 4-es számú The Loop-ot is 85 km/ó-val veszik be az autók. Ilyen alacsonyra mindössze három másik kanyarban csökken a tempó, tehát a mechanikai tapadás szerepe háttérbe szorul, a felfüggesztést bátran feszesebbre lehet állítani.

Lehűtött kedélyek

A mérnökök munkáját megnehezíti az időjárás. "Elég gyakran élénken fúj a szél, ami felborítja a balanszot egyik napról a másikra, illetve egyik edzésről a másikra is" - magyarázta Timo Glock. A vezetést legnehezebbé tevő külső tényező azonban természetesen az eső, amely Nagy-Britanniáról lévén szó bármikor bekavarhat. Tavaly több tréninget és az időmérőt, négy éve a futamot áztatta el, és az idei hétvégére megint esőt jósolnak.

Forrás: Ferrari

A montreali és valenciai hőséget egy darabig el lehet felejteni, a hűvös, vagy a legalábbis nem meleg idő szinte borítékolható. Ez enyhíti a motorok terhelését, mivel a padlógázos szakaszok aránya egyébként magas: 66 százalék. A váltókra és fékekre viszont kifejezetten laza menet vár, sőt, mivel ritkán kell fékezni, inkább az a kemény feladat, hogy az optimális tartományban maradjon a fékek hőmérséklete. A lassításhoz a pálya több pontján nincs is szükség rájuk, elég a gázelvétel és a leváltás.

A gumikat alaposan megnyúzza a durva aszfaltfelület és a sodrós kanyarok tömkelege, az előző két nagydíjra jellemző hosszanti terhelést - amely a fékezések és kigyorsítások sűrű váltakozásából adódott - felváltja az oldalirányú. A Pirelli a lágy és a kemény keveréket viszi el Silverstone-ba, utóbbiból két szett kísérleti keveréket is az istállók rendelkezésére bocsát a pénteki edzésnapon.

Forrás: Lotus

A DRS zóna ugyanott lesz, ahol tavaly, vagyis az 5-ös és 6-os kanyar között. Egy éve a változékony időjárás ellenére itt került sor az egyik legkevesebb előzésre az idény során, a nyitható hátsó szárny tehát nem növeli annyira a támadók esélyét, mint máshol. Ennek részben az is az oka, hogy az ultragyors Maggotts/Becketts kombinációban nehéz a másik autó mögött maradni a szélárnyékban lecsökkent leszorítóerő mellett.

Otthon, édes otthon

A csapatok kétharmada hazai pályaként tekint Silverstone-ra, mivel nyolc alakulat (egyik) bázisa a közelben található: a Red Bull (Milton Keynes), a McLaren (Woking), a Lotus (Enstone), a Mercedes (Brackley), a Force India (Silverstone), a Williams (Grove), a Caterham és a Marussia (Banbury) főhadiszállása alig egy órán belül elérhető. Ám az otthoni környezet önmagában nem elegendő a sikerhez.

Forrás: Red Bull

A Red Bull valenciai formája kissé megdöbbentette a riválisokat, jól sült el az RB8 átfogó frissítése (új padlólemez, kipufogó, oldaldoboz, első szárny stb.). Valószínűleg ismét számolni kell Sebastian Vettellel és Mark Webberrel, akik 2009-ben, illetve 2010-ben már diadalmaskodtak a Brit Nagydíjon, és száraz körülmények között tavaly is uralták a pályát.

A gyors kanyarok megléte ugyanakkor több csapatnál optimistává varázsolja a hangulatot. Közéjük tartozik a McLaren és a Lotus, igaz, utóbbinál elismerik, hogy az időmérőn gondot okozhat nekik a hűvösebb időjárás, ugyanis az autójuk kifejezetten finoman bánik a gumikkal, ami adott esetben hátrány a felmelegítésüket illetően. Az élcsapatok közül a Mercedes az, amely sebezhetőnek tűnik a gyors kanyarokból álló pályákon.

A Ferrari Valenciában rakta fel az autójára a legújabb fejlesztési csomag egy részét, és a maranellóiak remélik, hogy az újítások bevetésének második fordulója ugyanolyan eredményes lesz, mint az előző hétvégén, amikor Fernando Alonso nyert.

Forrás: Lotus

A legutóbbi klasszikusan aerodinamikai erőmérőnek számító pályán, Barcelonában egy Williams győzött, ezért Pastor Maldonado és Bruno Senna egyaránt újfent bizakodó. A Sauber pilótái szintén azok. "Az autónk mindig erős volt a közepesen gyors és a gyors kanyarokban, sőt a C31 esetében a lassú kanyarokban nyújtott teljesítményen is javítottunk, így elvileg nem lehet problémánk az aszfaltcsík új részével sem" - nyilatkozta Kamui Kobajasi. A Sauber átépíti autója hátulját, egy új motorburkolatot is bevetnek.

Ezúttal a kiscsapatok mérnökei is kitettek magukért, a Caterhamnél például arra számítanak, hogy aktuális fejlesztéseikkel fél-egy másodperccel teszik gyorsabbá a CT-01-et - ezzel akár megelőzhetik az erősorrendben a Toro Rossót. Még a Marussia is egy rakás újítással készül: változtatnak a hátsó szárnyon, a kipufogón, a padlólemezen és az oldaldobozokon. John Booth csapatfőnök azt mondta, ez a csapat "első rendes szélcsatornában készült fejlesztési csomagja" az alkatrészek kisebb módosítása helyett.

Érdemes lesz figyelni rá, hogy a hétvégén nem a bokszutca szélére, hanem a közepére helyezik el az élcsapatokat, mert a lejtő miatt tavaly nem lehetett látni a bokszutca végi garázsokat a fő tribünről.