Vágólapra másolva!
Új rekordot állított fel egy kerékcserénél a McLaren Valenciában, de a bokszkiállás fontossága egyébként is egyre nő, hatalmas taktikai fegyver lett. A szerelőkre nehezedő nagy nyomás idén már rengeteg malőrhöz vezetett, igaz, régen is történtek vicces hibák a bokszutcában, pedig akkor még ráérősebb volt a helyzet. Elhagyott vagy fel sem szerelt kerekek, agyát üresbe kapcsoló versenyző, elvonszolt emelők - a legjobb bakik a bokszutcákból.

Aligha kell hangsúlyozni, hogy mennyire fontossá váltak a bokszkiállások a Forma-1 elmúlt évtizedeiben. Míg hajdan komoly problémára utalt, ha egy versenyzőnek a futam közben be kellett térnie a szerelőkhöz, az 1980-as évek közepe óta már taktikai fegyverré és előzési lehetőséggé nőtték ki magukat a tankolások és kerékcserék.

A tény, hogy sok pozíció sorsa a szervizállásban dőlhet el, rákényszerítette a csapatokat, hogy egyre hatékonyabb megoldásokat fejlesztettek ki a bokszkiállás meggyorsítására. Napjainkra elérték, hogy a kerékcserét 2-3 másodperc alatt el tudják végezni (hogy hogyan, arról itt olvasható részletes elemzés). A legtöbbet idén a McLaren bukta a bokszban, ugyanakkor az új technológiák - az oldalsó emelő, a nyalókát felváltó jelzőlámpa, a felnibe integrált kerékanya - átvételének köszönhetően legutóbb, Valenciában éppen ők állították be az új rekordot, amikor 2,32 másodperc alatt fejezték be Lewis Hamilton első kerékcseréjét.

Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni róla, hogy a versenyzők és a szerelők sem robotok. Időnként megtörhetnek a nyomás alatt, mert súlyos lelki terhet jelent számukra, hogy minden tizedmásodperc számít. A mostani szezonban különösen sokszor hibáztak, ám tévedés, hogy régebben, amikor ennyire még nem kellett kapkodni, lényegesen precízebben dolgoztak volna. Íme néhány elrettentő példa a múltból.

Forrás: AFP

Kerék nélkül

Meglehetősen gyakori például, hogy az egyik kereket nem tudják rendesen rögzíteni. Tulajdonképpen még az a jobbik eset, amikor sokat pepecselnek a visszahelyezésével, hiszen olyankor már nincs végképp mit tenni, ha az a kerék el is gurul. Nigel Mansell 1991-ben, Portugáliában gyakorlatilag így vesztette el a maradék esélyét a vb-címre, miután a jobbhátsó kerékanya még nem volt rögzítve Williamsén, amikor megkapta a kihajtási engedélyt. Pedig egészen addig az élen haladt. A kereket a bokszutca közepén végül felszerelték az autóra, amit jobb híján kézzel emeltek fel, de ezzel több szabályt is megszegtek, ezért Mansellt röviddel később fekete zászlóval kiintették a versenyből.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=dou5xf9q4YKHw1Rj


2009-ben, a Hungaroringen hasonló történt Fernando Alonsóval, akinek Renault-ján a jobb első kerék önállósította magát a szerelők hibájából. Mivel ez közvetlenül Henry Surtees halálát és Felipe Massa súlyos fejsérülését követően történt (mindkettejüket egy elszabaduló autóalkatrész találta fejbe, előbbit egy kerék, utóbbit egy rugó), a csapatot első fokon el is tiltották a következő versenytől, amiért nem biztonságosan engedték útjára az autót. Az ítéletet később pénzbírságra enyhítették.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=VFvbxDm4YRYqxE6i


Kevésbé volt látványos, amikor Michele Alboreto Minardijáról pattogott el a frissen felszerelt kerék 1994-ben, a San Marinó-i Nagydíjon. Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halálos, illetve Rubens Barrichello súlyos balesete miatt az egész hétvége gyászos hangulatban telt, és ezen csak még tovább rontott az újabb hiba, melynek következtében a Ferrari és a Lotus több vétlen szerelőjét kellett kórházi ápolásban részesíteni. 4 perc 29 másodpercnél figyeljék a magasra pattogó kereket.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=WVnYY4hEc5dmI16U


Könnyedén megelőzhetők az elszabaduló kerekek okozta bajok, ha fel sem rakják őket az autóra - nem szándékosan, de a Ferrari eljátszotta ezt 1999-ben, a kaotikus nürburgringi futamon. A hirtelen zuhogni kezdő esőben a szerelők egyszerűen elfelejtették előkészíteni a jobb hátsó gumit, és Eddie Irvine-nak közel fél percig kellett egy helyben rostokolnia, mire végeztek a művelettel. A szerelők fel-alá szaladgáltak, az elkószált kereket mégsem ők, hanem egy olasz újságíró találta meg a garázs egyik sarkában...

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=d7fqhZqceKUSnz1n


Csőtörések

Eddig olyan eseteket mutattunk be, amikor az autók elhagytak valamit. Most következzenek azok, amikor épp ellenkezőleg, olyasmit vittek magukkal, amit nem kellett volna. 1994 és 2009 között, a versenyek alatti tankolások időszakában az üzemanyag-utántöltő berendezés csövének elrántása valós veszélyt jelentett, amint azt Christijan Albers (2007, Francia GP), Felipe Massa (2008, Szingapúri GP), Jaime Alguersuari (2009, Szingapúri GP) és Heikki Kovalainen (2009, Brazil GP) a saját kárán tanulta meg. Ezek az esetek mind a nagy kapkodás miatti gondatlan kiengedésre vezethetők vissza.

Albers gázt adott, mielőtt a nyalókát felrántották volna. Ahogy a kommentátor, Ben Edwards megjegyezte, "üresbe kapcsolta az agyát".

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=dL8cOkHBHXnrX3GJ


Massa elrántotta a beragadt töltőcsövet, aztán türelmesen várakozott a bokszutca végén, amíg a szerelők utánarohantak, és nagy nehezen kiszedték az autójából. Ráadásul Kimi Räikkönen is időt vesztett, mert közvetlenül csapattársa után állt ki a bokszba, és a fejetlenségben csak késve tudták kiszolgálni. A belső kamerájából látszik, hogy nem zavartatta magát a hasra eső szerelő miatt: szép lassan begurult a helyére, miközben az illető dühösen csapkodta az aszfaltot, aztán felpattant.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=DlRFlY4WFlqCEJRp


Alguersuari figyelmetlenségből azelőtt indult el, hogy felemelték volna előtte a nyalókát. A tankolóberendezés kezelője hasra esett, de mivel sisakot és térdvédőt viselt, szerencsére nem történt komolyabb baja.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=0361e11UzbBBlPGC


Kovalainen magával cibálta az egész töltőcsövet, és megöntözte benzinnel a mögötte haladó Ferrarit, amely egy pillanatra lángra is kapott, ahogy az üzemanyag beterítette a forró részeit.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=UNOhYCuLWDJP6kVU


Jenson Button kis híján szintén hasonló incidensbe keveredett a 2006-os San Marinó-i Nagydíjon, a benzin is szétspriccelt, de szerencsére nem gyulladt ki. Cserébe viszont fizikailag is fájdalmas emléke maradt a versenyről, mert fejbe vágták a nyalókával, amit a kezelője hiába próbált újra betartani a BAR elé.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=FlGL7SCKW9gICAZN


De nemcsak a tankolócsövet, hanem a hátsó emelőt is el lehet rántani. 1995-ben, Barcelonában például Johnny Herbert csente el ezt a fontos eszközt a Benetton ügyetlen szerelőjétől. Senki sem sérült meg, és még a csapat akkori főnöke, Flavio Briatore is jót mulatott a jeleneten.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=vwFK3JSYgv00C65k


És végül következzen néhány ellenpélda, amikor a szerelők húzták a rövidebbet a versenyző hibája következtében. Az egyik kissé kilóg a sorból, mert Juan-Pablo Montoya azért ütötte el a Williams egyik tagját 2002-ben, Barcelonában, mert az rosszkor emelte fel a nyalókát.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=cwSVesvnZ5kD9USW


Gaston Mazzacane (2000, USA Nagydíj) és az élete első F1-es bokszkiállására érkező Kazuki Nakadzsima (2007, Brazil Nagydíj) viszont tényleg tartozik pár sörrel a munkatársainak, amiért megreptette őket.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=JSj6H7dA97e2FIcY

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=sXvVvsEgNUG7k2Sb