Vágólapra másolva!
Alonso sírt a dobogón, miután drámai körülmények között idei második győzelmét aratta az Európa Nagydíjon, és átvette a vezetést az összetettben, mert világbajnoki ellenfelei, Vettel és Hamilton kiestek. Räikkönen végzett mögötte, Schumacher óriási vágtában először tornázta fel magát a dobogóra visszatérése óta.

A Forma-1 egyik legunalmasabbnak tartott pályáján a szezon eddigi legmegrázóbb versenyét láthattuk, amikor Fernando Alonso a 11. helyről rajtolva megnyerte az Európa Nagydíjat, s ezzel 20 pontos előnyre tett szert az összetettben, mivel két legfőbb ellenfele, a sokáig magabiztosan vezető Sebastian Vettel és az utolsó pillanatokban Pastor Maldonadóval ütköző Lewis Hamilton kiesett. Alonso mellé a 2000-es évek közepét idézve Kimi Räikkönen és Michael Schumacher állhatott fel a pódiumra, aki 43 évesen a legidősebb dobogós lett Jack Brabham 3. helyezése óta az 1970-es Brit Nagydíjon.

Eleinte úgy tűnt, a valenciai verseny unalomba fullad, amikor Vettel a pole-t simán megőrizve azonnal meglépett az üldözőitől, s az 5. körben már 7,6 másodperccel vezetett Hamilton előtt. A történet azonban melodrámába fordult egy önmagában jelentéktelen mozzanat, Jean-Eric Vergne és Heikki Kovalainen ütközése miatt. Miután pályára küldték a Safety Cart, az éllovasok kiestek a szinkronból a gumikkal, míg Vettelt hajtásprobléma, Romain Grosjeant röviddel később generátorhiba kényszerítette a pálya szélére, a kopott gumikon védekező Hamiltont pedig egyetlen körrel a leintés előtt ütötte ki az előzésével próbálkozó Maldonado. A venezuelai idejéhez emiatt utólag hozzáadtak 20 másodpercet, ez azonban csak egy volt a sportfelügyelők által kiosztott számtalan büntetés közül.

Forrás: Javier Sorano/AFP

A venezuelai a pályán kívülről visszatérve öklelte fel a McLarent, de nem ismerte el, hogy ő hibázott. "Megpróbált leszorítani, egyáltalán nem hagyott nekem helyet" - mondta Hamiltonról. "Emiatt átpattogtam egy kerékvetőn, és nem tudtam elkerülni a balesetet. Fogalmam sincs, miért vezetett így. Nagyon agresszíven mozdult felém." Hamilton, aki előzőleg 12 másodpercet vesztett egy újabb elbaltázott bokszkiállás (konkrétan a McLaren új fejlesztésű oldalsó emelőjének hibája) miatt, később filozofikusan fogta fel a történteket. "Ilyen az élet" - mondta. "Meg kell birkózni a megpróbáltatásokkal. Ma úgyis messze voltunk a győzelemtől."


Vettelnek még keserűbb pirulát kellett lenyelnie, mert úgy tűnt, semmi nem fenyegeti a győzelmét, végül mégis 25 pontot bukott el, ami ebben a szoros világbajnokságban a szokásosnál is érzékenyebb veszteség. Amikor a 16. körben - Grosjeannal egyszerre, de három körrel Hamilton után - először állt ki új gumikért, 15 másodperc volt az előnye a Lotusszal szemben. Ezt a Safety Car megjelenéséig, a 29. körre már 20 másodperc fölé növelte, ám az újraindítás után elromlott alatta a Red Bull. "Megszűnt a hajtás, leállt a motor. Fogalmunk sincs, hogy miért" - mondta a szemlátomást dühös Vettel, aki kihajította a kormányt a pilótafülkéből, mielőtt kiszállt belőle.

A kiesése lehetőséget adott volna Grosjeannak, hogy a nyolcadik versenyen ő legyen a nyolcadik győztes, Alonso azonban épp Vettel drámája közben megelőzte a Lotust, elragadva tőle az első helyet. Grosjean a következő tíz körben egy másodpercen belüli távolságból üldözte a Ferrarit, amíg a 41. körben meg nem állt az autója, mert a motor üzemanyag-ellátása a generátor hibája miatt megszűnt. "Azt gondoltam, most megszerezhetem az első győzelmemet, hiszen gyorsabbnak tűntünk a Ferrarinál" - nyilatkozta Grosjean. "Csalódott vagyok, hogy nem nyílt lehetőségem az előzésre."

Forrás: Red Bull

Csapattársa balszerencséjéből Räikkönen profitált, aki előrelépett a 3. helyre, s a Lotus már pénteken látott hosszú etapos tempóját kihasználva az 55. körben megelőzte a lelassuló Hamiltont is. Így idén harmadszor állhatott fel a dobogóra, csalódottan mégis azt mondta, nem a 2. hely volt a célja. "A verseny végén mindenki küszködött a használt gumikon, de az enyémek még eléggé kitartottak ahhoz, hogy megelőzzem Hamiltont - a győzelemhez azonban nem voltam elég gyors" - ismerte el. "Jól rajtoltam, csak Maldonado feltartott, utána viszont szépen előretornáztam magam, és kemény csatákat tudtam vívni."

Schumacher egyike volt annak a négy versenyzőnek, aki a közepes keverékű Pirelliken rajtolt, de a stratégiája eleinte visszaütött, mert viszonylag korán kellett sort kerítenie első bokszkiállására, s utána csak a 15. helyen állt. Ráadásul a Safety Car is rosszkor jelent meg számára, mert röviddel előtte járt a bokszban, így a Mercedes nem hozta ki őt újra. Ezért az újraindítás után hiába volt ötödik, még egyszer kereket kellett cserélnie. A Mercedes stratégái ezúttal azonban tökéletesen gondolkodtak, s éppen úgy hívták ki a bokszba, hogy közvetlenül Mark Webber előtt térjen vissza a pályára. Ez döntőnek bizonyult, hiszen a fennmaradó 17 körben a Red Bull-lal a sarkában verekedte előre magát a 11. helyről, a friss gumikon sorban előzve meg az ellenfeleit. Végül profitált Grosjean kieséséből, valamint Hamilton és Maldonado ütközéséből is. "Eszembe sem jutott a dobogó" - mondta. "A verseny végén megkérdeztem a rádión a srácokat, hogy hányadik lettem, és amikor azt felelték, hogy harmadik, nem akartam elhinni nekik. Az ember egy ilyen zavaros futamon nem tudja követni, hogy éppen hol van."

A verseny után felmerült, hogy Schumachert megfoszthatják a helyezésétől, mert sárga zászlók hatálya alatt használta a DRS-t, amiért Vettelt egyszer már megbüntették. A Mercedest irányító Ross Brawn azonban elárulta, hogy a német már harminc méterrel a kérdéses zóna előtt lezárta a hátsó szárnyát, amire a rádión is utasították. A szabályok egyébként is csak azt írják elő, hogy ilyenkor lassítani kell, a DRS használatát nem tiltják.

Forrás: Rafa Rivas/AFP

Nico Rosberget, aki hat hellyel előrébb rajtolt, túl későn hívta ki második kerékcseréjére a Mercedes ahhoz, hogy csapattársa mögött maradjon, de az utolsó két körben így is öt helyet javított, és a 6. helyen ért célba. A leglátványosabb feltámadás mégis Webber nevéhez fűződik, aki a 19. helyről rajtolva lett negyedik, s ezzel megkaparintotta a 2. helyet a világbajnokságban, beférkőzve Alonso és Hamilton közé. "Ez egy újabb őrült nap volt. Mostanában nehéz kiszámítani, hogy mi fog történni vasárnap" - jelentette ki. "Talán ha elölről rajtoltam volna, nem alakult volna olyan tisztán a versenyem, mint így, hátulról."

Az utolsó körökben azok, akik legutóbb a Safety Car alatt cseréltek kereket, kiszolgáltatottá váltak az új gumikon nagyot hajrázó versenyzőkkel szemben, de Paul di Resta így is a 7. helyre váltotta egykiállásos stratégiáját, Nico Hülkenberg, akinek az autójában nem működött a KERS, pedig megtartotta az 5. helyet. Jenson Button az utolsó pillanatban előzte meg Sergio Pérezt, míg Maldonado letört első szárnnyal is behozta Williamsét a 10. helyre - igaz, ettől a sportfelügyelők utólag megfosztották.


Alonso a dobogó tetején meg sem próbálta eltitkolni az érzelmeit, és sírva hallgatta a spanyol himnuszt. Ferrarija előzőleg megállt a levezető körben, de néhány sportbíróval együtt már akkor elkezdte ünnepelni a sikerét. "Valószínűleg ez a legszebb győzelem, amit valaha arattam" - mondta. "Nem lehet szavakba önteni, hogy milyen érzés megnyerni a hazai versenyemet. Nagyon különleges. 2006-ban Barcelonában, s most itt, Valenciában is átélhettem ezt. A lelátók tele voltak spanyol zászlóval. A fociválogatottunk legutóbbi sikerei után most büszke vagyok rá, hogy spanyol lehetek."

A versenyről élőben készült tudósításunkat itt olvashatják. A vb-állás pedig itt tekinthető meg.

http://www.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_8_8.html