Vágólapra másolva!
Reakciók az Európa Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal. 

Ferrari

Fernando Alonso (1.): "Ez egy felejthetetlen nap számomra, nem találom a megfelelő szavakat az érzéseim kifejezésére! Hihetetlen érzéseket szabadít fel a győzelem a hazámban. Emlékszem még arra, amikor 2006-ban nyertem Barcelonában, és a mai győzelem is lenyűgöző Valenciában ezzel a fantasztikus csapattal, főleg úgy, hogy Spanyolország nehéz időszakot él. Kellemes, hogy a sport okot ad az embereknek az örömre, gondolok itt a fociválogatottra és (Rafael) Nadalra (teniszezőre). Nem tudom, miért állt meg az autó a levezető körön, de pont jókor történt az eset, mert a lelátók előtt történt, és együtt ünnepelhettem a szurkolókkal! A sport mindig emlékeztet rá, hogy a jó és rossz időszakok gyorsan válthatják egymást. Tegnap nem jutottunk be a Q3-ba, ma viszont győztünk. Ez mutatja, hogy sohasem szabad feladni a kockás zászlóig. Ez szép ajándék mindenkinek, aki messziről ideutazott, azoknak, akik talán még az autójukban is aludtak, akik itt maradtak a lelátókon ebben a szörnyű hőségben. A rajtnál nem volt könnyű javítani a pozíción. Próbáltam a lehető legkésőbb fékezni a 4-es kanyarnál, a külső íven maradtam, majd később sikerült előrébb verekednem magam. A Safety Car beküldése után kezdtem gondolni rá, hogy elérhető a dobogó. Megtámadtam (Romain) Grosjeant, és sikerült is megelőznöm, bár aggódtam, hogy esetleg megsérült az autóm, amikor összeért az övével. Két-három kanyarral később megállapítottam, hogy minden rendben van, megnyugodtam. (Sebastian) Vettel kiesése után, amikor az élre álltam, bíztunk benne, hogy a gumik kitartanak a célig. Folyamatosan beszéltem a mérnökömmel, aki szólt, hogy ugyanolyan tempót diktálok, mint az üldözőim. A végére nem sok maradt a gumikból, de a kanadai esettel ellentétben ezúttal a többiek számára is hasonló volt a helyzet. Érzelmes volt a dobogón állni Andrea Stellával (a versenymérnökömmel), mert ő Michael (Schumacherrel) és Kimi (Räikkönennel) is dolgozott együtt: neki a lehető legjobban sikerült az ünneplés, mivel teljesen váratlanul jött a győzelem a rajtpozíciónk után. A tegnapi napra visszagondolva, igazolást nyert, hogy még sok teendőnk van. Muszáj őszintének lennünk magunkhoz és a rajongóinkhoz. Mindent megteszünk, hogy megnyerjük a bajnokságot, de még nem a miénk a leggyorsabb autó. Keményen kell dolgoznunk, hogy minél előbb a miénk legyen az."

Felipe Massa (16.): "Mit mondhatnék, ma semmi sem alakult jól! A 8. körtől kezdve nem éreztem jónak az autó hátulját, és a verseny végén kiderítette a csapat, hogy keletkezett ott egy sérülés, amely megbolygatta a balanszot és a leszorítóerőt. A Force India támadása közben körönként egy másodpercet vesztettem! Nagyon szomorú vagyok, mert jó volt a tempóm, tartottam az iramot azzal a csoporttal, amelyikben Fernando is haladt. Utána bekövetkezett az ütközés (Kamui) Kobajasival, és akkor minden pontszerzése esélyem elillant. Az autó nagyon erősen ment ma, a legmagasabb szinten volt. Örülök Fernando sikerének, aki fantasztikus győzelmet aratott, de keserűséget is érzek, mert mindketten szép napot zárhattunk volna."

Lotus

Kimi Räikkönen (2.): "Ma nem volt meg a sebességünk, hogy a győzelemért harcolhassunk. A második hely rendben volt, de igazából győzni akartunk. Jól rajtolunk, de Pastor (Maldonado) feltartott az első jobbkanyarban, ezért vesztettem pár helyet, ezért akkor elég hátul voltam. Onnan jól visszakapaszkodtunk, elég keményeket csatáztunk többekkel - előztem, és engem is előztek. A Safety Car után nem tudtam elég gyorsan felmelegíteni a gumikat, és hibáztam is egy kicsit az újraindítás utáni körben. Képes voltam újra csatázni, amikor végre ismét meglett a versenytempóm. Ma szoros volt, de a futamgyőzelem nem volt elérhető közelségben."

Romain Grosjean (-): "Alapvetően az történt, hogy az autó elvesztette az erejét, és kikapcsolódott. Még a mérnökömet sem tudtam hívni, mert a rádióm is elment. Addig a pontig a versenyem szinte tökéletes volt, jó volt a tempónk és a stratégiánk is. Nem hinném, hogy messze lettünk volna az első győzelmünk megszerzésétől. Ami pozitív volt ezen a hétvégén az az, hogy az élen csatáztunk, és jó volt a tempónk. Sebastian (Vettel) nagyon erős volt, nem tudom, hogy utol tudtam volna-e érni. Amikor problémája lett, második voltam (Fernando) Alonso mögött, ekkor gondoltam, hogy akár a győzelemért is harcba szállhatunk, mert tudtuk, hogy a gumik nálunk kevésbé használódnak el, mint nála. Sajnos a sors másképp döntött."

Mercedes

Michael Schumacher (3.): "Aszta, a mai versenyen egy másodpercig sem gondoltam volna, hogy eljuthatok a dobogóig, úgyhogy micsoda fantasztikus eredmény ez! Végre sikerült! Különösen boldog vagyok, hogy ilyen hosszú várakozás után ennyire váratlanul ugorhattam fel a dobogóra. Szerintem ez volt a legfrappánsabb válasz, amit a munkánkban kételkedőknek adhattunk: gatyába ráztuk az autót, és visszavágtunk; soha nem adtuk fel, hiszen bármi megtörténhet. Nagy köszönet a csapatnak, és mindenkinek, aki hitt benne, hogy visszajuthatunk a dobogóra. Erről szól a csapatmunka. És külön köszönet a szerelőimnek és a mérnökeimnek, akik a rosszul alakuló versenyeink után fantasztikusan végezték a dolgukat a hétvégén. Nem hittem volna, hogy lesz esélyem a dobogóra kerülni - még a futam végén sem, mert az utolsó körök nagyon sűrűek voltak, és már elvesztettem a fonalat, hogy hányadik vagyok. Aztán amikor átszeltem a célvonalat, megkérdeztem a srácokat, hogy hol végeztem, amire azt felelték: 'A harmadik helyen - a dobogón!' Ez az olyan pillanatok egyike volt, amelyeket versenyzőként különösen lehet szeretni. Néhányszor már közel kerültünk ehhez, és külön öröm, hogy éppen egy ilyen látványos versenyen sikerült összehozni a stratégiának és a számtalan előzésnek köszönhetően, egy olyan pályán, ahol egyébként nehéz előzni."

Nico Rosberg (6.): "Ez tényleg nagyon izgalmas verseny volt. Az első néhány köröm borzasztóan sikerült, sok helyet vesztettem, aztán a Safety Car számomra éppen a legrosszabb pillanatban jelent meg. Az újraindítást követően azt hittem, nem is fogok pontot szerezni, mert az én autómon voltak a legrégebbi gumik, ezért nem is tapadtak, így nehezen tudtam védekezni. Eredetileg egykiállásos taktikát terveztünk, de át kellett állnunk kettőre, és a stratégáinknak hála friss gumijaink voltak, amikor már mindenki más küszködött. A 47. körben még 12. voltam, végül mégis a 6. helyen értem célba, vagyis a trükk egyértelműen bevált. A csapat közös eredményével egy ilyen kaotikus versenyen nagyon elégedettek vagyunk, hiszen mindkét autónk a legjobb hat között végzett. Michael dobogós helyezése nagyszerű eredmény, és én is örülök, hogy újabb kellemes pontokat gyűjtöttem."

Red Bull

Mark Webber (4.): "Nagyon boldog vagyok, a hétvége egészen idáig nagyon kemény volt. Mindazonáltal sosem lehet tudni, hogy mi fog történni. A verseny közepén nem voltam elégedettem, nem tudtam, hogy mi következik. Elöl volt egy kis kavarodás, de a stratégiánk bevált. Jól dolgoztunk ma, szereztünk pár értékes pontot. Őrül nap volt, de gyűjtöttem pontokat, szóval elégedett vagyok ezzel."

Sebastian Vettel (-): "Pillanatnyilag nem egyértelmű, hogy mi okozta a problémát. Megszűnt a hajtás, a motor leállt, semmit sem tehettem. Ennyi. Már nem lehet változtatni rajta. Erősek voltunk (a kiesésig), elégedett voltam az autóval és a tempóval. Nagyon gyorsak voltunk, mindent jónak éreztem. A Safety Cart követő újraindításnál eleinte minden rendben ment, de nem vagyunk biztosak benne, hogy mi okozta a hibát. Ki kell vizsgálnunk az esetet."

Force India

Nico Hülkenberg (5.): "A csapat és jómagam is kiváló eredményt jegyeztünk. Az 5. hely nagyszerű egy ilyen hosszú és nehéz verseny után. A kétkiállásos taktika remekül bevált, de az utolsó etapom nagyon elnyúlt, és kemény dió volt magam mögött tartani a frissebb gumikon érkező autókat az utolsó körökben. A futam kissé kaotikus volt időnként, de roppant szórakoztató, és pompás egy ilyen jó eredményt elérni a csapat számára. Volt egy kis szerencsénk néhány autó kiesésével, azonban megfelelő pozícióban tartózkodtunk ahhoz, hogy kihasználjuk az eseményeket. Nagyon boldog vagyok."

Paul di Resta (7.): "Agresszív utat választottunk az egykiállásos taktikával, csupán mi döntöttünk így. Természetesen ilyen esetben nem szívesen vesszük a Safety Car-os szakaszt, ami egyértelműen ártott a versenyemnek, emiatt vesztettem több pozíciót. Azonban nem szabad csalódottnak lennünk a hetedik hely miatt, hiszen nagyszerű, hogy újra mindkét autóval pontszerzők lettünk. Egészében nézve erős volt a versenytempónk, de a vége felé nehéz volt megőrizni a gumik teljesítményét. Az utolsó körökben sokat küzdöttem az autóval. Előttünk történt némi felfordulás, viszont ott voltunk a pontszerző helyeken, amikor számított."

McLaren

Jenson Button (8.): "Nagyon nehéz kiigazodni ezen a versenyen. Pocsékul rajtoltam, körbevettek az 1-es kanyarnál, és el kellett vennem a gázról a lábam, nehogy Fernando (Alonso) és én nekimenjünk a falnak a 2-es kanyarnál. Nem gondolom, hogy rosszul taktikáztunk - az autót jónak éreztem, folyamatosan javult a futamon -, de szerintem mások előnyösebb helyzetbe kerültek a stratégiával, amikor beküldték a Safety Cart. Ma nem volt szerencsénk. Gratulálok Fernandónak, remek munkát végzett. Remélhetőleg mi is végre tudjuk hajtani ezt a hazai nagydíjunkon két hét múlva!"

Lewis Hamilton (19.): "Gratulálok Fernandónak, ma kiváló munkát végzett, ahogy a 11. helyről előretört. Ma vesztettünk néhány pontot sajnos, azonban több másik versenyző is kiesett az élről, ezért ez nem a világ vége, csupán kissé nehezebbé tette a helyzetet. Ez egy rossz munkanap volt, de ilyen az autóversenyzés. Már előre tekintek a következő nagydíjra, a silverstone-i hazai versenyemre."

Sauber

Sergio Pérez (9.): "Nehéz volt a mai futam. Sok kockázatott vállaltunk a stratégiával, és óriási volt a gumikopás. Mondhatjuk, hogy két pont nem rossz a 15. helyről rajtolva, azonban még fontosabb, hogy javítsunk az időmérős tempónkon. Zsinórban másodszor lettem tizenötödik a rajtrácson, és sokkal többet érhetnék el, ha előrébbről indulnék."

Kamui Kobajasi (-): "Micsoda verseny volt a mai! Ugyanakkor én nagyon szomorú vagyok. Jól rajtoltam a hetedik helyről, rögtön javítottam két pozíciót, majd az első körben megelőztem Pastor Maldonadót. A negyedik helyen haladtam, minden bíztatónak tűnt. Utána azonban probléma támadt a balelső kerékkel a 14. kör végén megejtett első bokszkiállásomnál, és visszaestem a 11. helyre, de még mindig szép esélyem maradt. A 20. körben Kimi Räikkönent követtem, aki megelőzte Bruno Sennát, és én is bebújtam Senna mellé a belső ívre. A fal mellett haladtam, amikor összeértek az autóink, sehová sem tudtam lehúzódni. Az ütközés miatt be kellett mennem a depóba egy orrkúpcserére. Később, a Safety Cart követő újraindításnál Felipe Massával harcoltam egy pozícióért, de összeértünk, és az autó sérülése olyan súlyos volt, hogy nem tudtam tovább menni."

Williams

Pastor Maldonado (10.):" Ez egy szerencsétlen verseny volt nekünk, mert egy erős dobogós helyezésben reménykedtünk. A verseny elején küszködtünk, de a végén megelőztem Lewist (Hamilton), aztán ő keresztben visszatért elém. Átugrattam a rázókövön, de semmit sem tehettem, és ütköztünk. Épp egy remek kör után voltam egy remek versenyen. Jónak éreztem az autót és jó volt a tempónk."

Bruno Senna (11.): "Elég csalódott vagyok, mert jó volt a tempónk és helyes volt a stratégiánk. Nehéz lett volna, de nekünk működött. Azonban, miután időt vesztettem a defekttel és kaptam egy áthajtásos büntetést, nehéz lett volna a pontszerzés még egy ilyen versenyen is, mint a mai. Szerencsénk volt a Safety Car időzítsével, de az is pozitívum, hogy jól vigyáztunk a gumikra és versenyképesnek tűntünk. Most magunk mögött kell hagynunk ezt a hétvégét, és úgy tekinteni rá, mint amiből tanultunk."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (12.): "Csalódást keltő a végeredmény. Úgy gondolom, jól vezettem, és a csapat többet érdemelt volna. A helyezésemtől eltekintve igazán szép volt a futam, jól rajtoltam, hamar megelőztem több autót. A nyitó körben azonban keletkezett egy kis zűrzavar, és ahogy megpróbáltam megelőzni másokat a belső íven, (Sergio) Pérez körbeautózott engem. Az első etapom erős volt, tartottam az iramot a vetélytársainkkal, és a második etapom szintén jól sikerült. A Safety Car nem jött jól nekünk. A második kiállásomat követően keményen hajtottam a végéig. (Vitalij) Petrov lassan ment előttem, körbeautóztam, de védekezés közben túl szélesen fordult, ezért megpróbáltam arrébb húzódni. Úgy érzem, elég helyet hagytam neki, azonban így is ütköztünk, talán túl agresszív volt a manővere. Emiatt eltűnt az esélyem a pontszerzésre, ám voltak pozitívumok a versenyben, még ha ezek kívülről nem is látszanak."

Jean-Eric Vergne (-): "Nagy kár, hogy nem értem célba, mert az opciós (lágyabb) gumikon egyre javult a tempóm, miután az elsődleges keverékkel rajtoltam. Ez az első kiesésem a szezonban. Ami az ütközést illeti Heikki (Kovalainennel), úgy érzem, én jártam előrébb, és elkezdtem befordulni a kanyarba. Ütköztünk, az első szárnya eltalálta a hátsó kerekemet, melyet képtelenség volt lecserélni, ráadásul a padlólemez is erősen károsodott. Így nem tudtam továbbhaladni. Szerintem egyszerű versenybaleset volt."

Caterham

Vitalij Petrov (13.): "Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy a mai verseny alakult. Igazán jól rajtoltam, és pont Heikki mögött voltam az első kanyarban. Nagyon óvatos voltam itt, nem akartam hibát elkövetni, onnantól kezdve csak a gumikat óvtam és hallgattam a mérnököm instrukcióira. Köszönetet szeretnék mondani a fiúknak a fantasztikus munkájukért, amit a bokszkiállások során bemutattak, különösen akkor, amikor be kellett mennem egy új orrkúpért a verseny vége felé. Annak ellenére, hogy akkor a 10. helyen álltunk, nem vagyok biztos benne, hogy elérhető lett-e volna a pontszerzés ma, de igazán jó látni, hogy fejlődtünk itt. Tudjuk, hogy még jobbak lehetünk Silverstone-ban, van valami, amiért harcolhatunk, ez remek az egész csapat számára."

Heikki Kovalainen (14.): "Nem ez volt a legjobb rajtom idén, de tartottam a lépést (Mark) Webberrel és (Daniel) Ricciardóval az első pár körben. Sajnos hamar elromlott a KERS-em, és ez rányomta a bélyegét a tempómra az egész versenyen. Kétkiállásos stratégiára voksoltunk, az első etapomban óvtam a gumikat, amíg ki nem álltam. Jól ment a kerékcsere, jó volt a tempóm, de aztán Vergne olyan hibát vétette, amit egy újonc szokott elkövetni: belém jött, és be kellett jönnöm egy új orrkúpért. Onnantól kezdve már csak arra gondoltam, hogy végigmenjek, de öt vagy hat körrel a vége előtt a gumik teljesen elkoptak. Ennek ellenére a 13. és a 14. hely egy újabb kedvező eredmény a csapat számára. Nagyon jó hétvégénk volt itt, most már arra koncentrálhatunk, hogy még jobbak legyünk a következő versenyen, tehát pozitív hangulatban megyünk el innen."

Marussia

Charles Pic (15.): "Azok után, hogy tegnap nem voltam elégedett az időmérőn megszerzett rajthelyemmel, ma saját magam és az egész csapat miatt örülök annak, hogy a verseny így alakult. Szerintem kihoztuk a maximumot a stratégiánkból, és mindent sikerült a saját javunkra fordítani. Örömmel nyugtáztam, hogy javult a versenytempónk, és újra előreléptünk egy hellyel, a Caterhamek mögé. Jó hír, hogy a HRT-t sikerült magunk mögé utasítanunk, és a verseny ebben az értelemben élvezetes volt, mert elvégeztük a munkát, amiért jöttünk. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak a kemény munkáért a hétvégén, és különösen ma, amikor a lehető legjobb eredményt hoztuk össze. Az utóbbi időszak mindenki számára frusztráló volt, de most szerintem bizakodva várhatjuk a csapat két hét múlva következő hazai versenyét, s mivel akkor ismét két autónk lesz, remélhetőleg még jobban pörgethetjük majd a fejlesztéseket."

Timo Glock (Gyomorrontás miatt nem indult)

HRT

Pedro de la Rosa (17.): "Az igazság az, hogy mindent beleadtam a versenyen, teljesen kimerültem, de elégedett vagyok. Roppant hosszú futam volt, és a végén, egy csata kellős közepén elfogytak a hátsó gumijaim, és csak annyit tehettem, hogy eljutok a célig. Őszintén szólva az utolsó hét kör felőlem kimaradhatott volna. Ez egy tipikusan olyan verseny volt, amely a túlélésről szólt, ahol az abroncsokat legerősebben koptató autók számára rosszul alakultak a körülmények, bár tudtuk előre, hogy kemény menet lesz. A legjobb az, hogy megőriztük a jó ritmust, és a fékek kibírták a távot. Talán kicsit visszafogottabban kellett volna vezetnem, amikor (Charles) Pic mögöttem haladt, de inkább kockáztattam. Ha kibírják a gumik a strapát, remek, ha nem, az is remek. Elégedett vagyok, mert egész hétvégén jól szerepeltünk a szurkolóink előtt. Ők a legjobbat érdemlik meg, és úgy vélem, látják, hogy minden versenyen harcolunk és fejlődünk. Csak megköszönni tudom a támogatásukat."

Narain Karthikeyan (18.): "Jól startoltam, sikerült megtartanom a pozíciómat. Kemény harcolt vívtunk az első 15 körben. Az autónk kiválóan ment az egyenesekben, de a hátsó gumik kopása kihatott a teljesítményünkre. A bokszkiállásom után Pic mögé kerültem, és mivel nem volt könnyű vezetni az autót, nem tudtam utolérni őt. Mindazonáltal az elsődleges gumikeveréken jól sikerült az utolsó etapunk, azonban ezt sajnos megzavarta egy áthajtásos büntetés, ami a bokszutcai gyorshajtásom miatt kaptam. E nélkül talán jobb pozícióban értem volna célba, de az a lényeg, hogy eljutottunk a célig roppant bonyolult feltételek között."