Vágólapra másolva!
Reakciók a Európa Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.  

Red Bull

Sebastian Vettel (1.): "Azt hiszem, a Q1-hez és a Q2-höz képest, amikor nem voltam teljesen elégedett, nagyszerűen feltámadtunk. Az időmérőig jól alakult a hétvégénk, a Q1 előtt azonban megváltoztak a körülmények. Végül mégis sikerült összehoznunk a dolgot. Mindenki nagyon keményen dolgozott az autóhoz készített új alkatrészeken, amelyekről úgy tűnik, meghozták az előrelépést. Pedig, ahogy már láttuk, a fejlesztések bevetése nem mindig zökkenőmentes. Gyakran előfordul, hogy a csapatok pénteken kipróbálnak valamit, aztán a hétvégére visszatérnek az előző beállításokhoz. Ám most úgy tűnik, mi valóban előreléptünk, bár ezt igazán csak holnap tudjuk majd kipróbálni. Az elmúlt években jól mentünk itt, ez remélhetőleg most sem változik."

Mark Webber (18.): "Nem működött a DRS-em, ami úgy 1,3 másodpercet ér körönként, és ez megnehezítette a dolgomat. Ma keményen kellett küzdenem az autóval, egész nap csak négy kört tehettem meg, és ebből hármat az időmérőn. Az első etapban először mentem egy kört a keményebb keverékű gumival, aztán a lágyra váltottam, hátha azzal továbbjuthatok, mert nagyon szoros volt a küzdelem. A köridőm tulajdonképpen nem volt rossz, ha figyelembe vesszük, hogy nem működött a DRS, ez azonban nem jelent vigaszt. Holnap lesz dolgunk bőven. Bíztunk benne, hogy a Q2-re meg tudjuk javítani a DRS-t, de nem jutottunk tovább; holnapra biztosan sikerül rendbehoznunk."

McLaren

Lewis Hamilton (2.): "Szélsőségesen boldog vagyok, hogy az első sorból indulhatok. Látván, hogy egyes csapatok milyen nagyot fejlődtek az autóikkal erre a hétvégére, és még így is második vagyok, ez egy olyan meglepetés, amit szívesen fogadok. A tegnapi első szabadedzéstől kezdve küszködtünk kissé a beállításokkal és az első kerekek blokkolási hajlamával, így az időmérőre úgy mentünk ki, hogy csak egy viszonylag jó eredményt szeretnénk elérni, hogy annyira elölről rajtolhassunk, amennyire csak lehetséges. Így, ahogy már mondtam, azt, hogy sikerült elérni egy második rajthelyet, nagyon szívesen fogadtuk. Ettől függetlenül nehéz lesz kímélni a gumikat abban a forróságban, amire készülünk a versenyen. Éppen ezért ma este leülünk, és kielemezzük, és megértsük, hogy mit csináltam az elmúlt versenyeken, hogy biztosítsuk, hogy a gumijaim olyan sokáig tartsanak, amennyire csak lehetséges. Nagyon nehéz lesz az előzés, itt mindig az, de szerintem a gumik elhasználódása nagyobb probléma lesz mindenkinek. Csak arra fogok törekedni, hogy annyi pontot gyűjtsek, amennyit csak lehetséges. Ha ott tudnék végezni, ahol most állok - a 2. helyen - akkor az megszilárdítaná a világbajnoki cím megszerzésére vonatkozó esélyeimet. Bármi, ami ennél jobb - tehát a győzelem - csak a hab lenne a tortán."

Jenson Button (9.): "A csapat igazán keményen dolgozott, hogy kijavítsák azokat a problémákat, amelyek miatt az első kerekek blokkoltak a pénteki szabadedzéseken. Reggel éreztem, hogy sokat javultunk, ez igazán bíztató volt. Valahogy azonban az autóm nagyon másnak érződött a friss gumikon a Q3-ban, mint addig egész nap. az utolsó körömben a Q3-ban a balansz nagyon megváltozott - nagyon alulkormányozottá vált az autó - és amikor csak ráléptem a fékre, blokkoltak az első kerekeim. Nem tudom, hogy a pálya változott-e meg, de nem tudtam semmit sem tenni az ellen, hogy blokkoljanak. Tehát csalódás, hogy csak a kilencedik helyről indulhatok, mivel a korábbi versenyekből már tudjuk, hogy nehéz itt előzni. A kulcs az lesz, hogy helyes stratégiát válasszunk."

Williams

Pastor Maldonado (3.): "Keményen dolgoztunk, hogy megértsük az autót, de a lágy gumikon nyújtott teljesítményünkön még mindig van javítanivalónk. A csapat kiváló munkát végzett ma, a Williams egyre erősebb. Nem csupán a csapatnak, hanem a hazámnak is szép ez az eredmény, hiszen rengeteg venezuelai szurkoló van itt, amit kellemes látni. A stratégia fontos lesz holnap, mert nagyon meleg lesz, de mindenki egy cipőben jár. Nagyon várom, hogy a dobogóért küzdjek holnap."

Bruno Senna (14.): "Nem igazán örülök az időmérőn szerzett eredményemnek, mert nem raktam össze jól a szektorokat, amivel sok helyet vesztettem. Mindazonáltal jónak érzem az autót holnapra, szóval remélhetőleg erősebbek lehetünk a versenyen. Nagyon nehezek lesznek a feltételek a magas hőmérséklet miatt, de keményen fogunk hajtani, hogy szerezzünk néhány pontot."

Lotus

Romain Grosjean (4.): "Ma mindent kihoztunk az autóból, amit ki lehetett. A negyedik helyről jó lesz kezdeni a futamot, de természetesen az ember mindig többet akar és jobb akar lenni. Sebastian (Vettel) hihetetlen kört futott, ma nem verhettük meg. Javítottunk az időmérős teljesítményünkön, de még van hová javulni. A gumik elhasználódása fontosabb lesz, mint az elmúlt versenyen. Holnap 57 kört fogunk menni a forróságban vasárnap, meglátjuk, mit tehetünk egy jó verseny érdekében."

Kimi Räikkönen (5.): "Szoros volt az időmérő, különösen a Q2, remek dolog ötödiknek lenni a rajtrácson. Jónak éreztem az autót. Ha egy kicsit javítani tudtunk volna az utolsó körömön, akkor még pár hellyel előrébb lehetnénk, de még ez is fejlődés a legutóbbihoz képest, ezért nagyon elégedett vagyok. Találtunk pár dolgot a beállításoknál a délelőtti szabadedzésen, amelyektől könnyebb lett vezetni az autót. Már nagyon várom a holnapot. Általában jól megy az autó azokon a versenyeken, ahol forróság van, meglátjuk, mit tehetünk."

Mercedes

Nico Rosberg (6.): "Nagy lehetőség várt ránk az időmérőn, sajnos azonban nem lehetek elégedett a végkifejlettel. Végig gyorsak voltunk, de mielőtt megkezdtem volna az utolsó körömet, Lewis (Hamilton) lelassított az utolsó kanyarnál, ezért mögötte kellett megkezdenem a gyors kört, így lehetetlenné vált, hogy javítsak az időmön. Tudjuk, hogy cseles az utolsó szektor, és van is megállapodás, hogy megakadályozzuk az ilyesmit, ezért bosszantó, ami történt. Holnap érdekes verseny lesz a stratégia szemszögéből, remélem, lesz lehetőségem előrébb lépni néhány helyet."

Michael Schumacher (12.): "Milyen szoros időmérő! Természetesen nem vagyok különösebben elégedett, hogy nem jutottam tovább a Q2-ből, de ez egyértelműen rajtam múlt, hiszen nem raktam össze megfelelően a kört. Az első etapom mért körében túl agresszívan vettem a 12-es kanyart, majd utána félbe kellett szakítanom a következő kört, mert a gumik már nem voltak kellően jó állapotban a javításhoz. Később túlságosan óvatossá váltam a második etapomban, és erre ráfizettünk, mert nagyon kis különbség volt ma a köridők között. Ugyanakkor a rajtpozícióm új taktikai lehetőségeket nyit meg holnapra. Maradtak új garnitúra abroncsaim, ez pozitívum. Megpróbálunk mindent kihozni a helyzetemből."

Sauber

Kamui Kobajasi (7.): "Az autómmal és az eredménnyel is elégedett vagyok - a csapat remek munkát végzett. A köridők nagyon közel voltak egymáshoz. A legcsekélyebb hibával is a semmi közepén találhattuk magunkat. A köröm tűrhetően sikerült, szerintem a legjobb esetben is maximum egy tizedet préselhettem volna ki belőle még, többet nem. A Q3-ban mindenképpen érdemes volt beleadnunk, amit csak tudtunk, hiszen sikerült megelőznünk három autót. Igyekeztünk alkalmazkodni a magas hőmérséklethez, és szerintem elég jó munkát végeztünk ezen a téren. Az egyik célunk az volt, hogy előrelépjünk az időmérőn, amit ma elértünk. Most meg kell őriznünk a lendületünket és a teljesítményünket a versenyre is, de bízom benne, hogy sikerül."

Sergio Pérez (15.): "Természetesen csalódott vagyok az időmérő miatt, de minden okom megvan rá, hogy bízzak egy jó eredményben, hiszen a versenyre vonatkozóan elvégeztünk az autón néhány változtatást, amelyek ma délután nem váltak hasznunkra. Szerintem a hosszú etapokon segíteni fognak. A balansz számomra nem volt igazán jó az időmérőn, az autóm kicsit kiszámíthatatlanul viselkedett. Remélem, a versenyen a tempónk kiegyensúlyozott, a stratégiánk hatékony lesz. Rámenős hozzáállásra van szükségünk, de már bebizonyítottuk, hogy elboldogulunk egy ilyen helyzettel."

Force India

Nico Hülkenberg (8.): "Úgy vélem, összességében nagyszerű az eredmény a csapatnak, hogy mindkét autónk bejutott a Q3-ba, de talán többre számítottunk a 8. és 10. helynél, főleg az eddigi hétvégi teljesítményünk alapján. Nem gondolom, hogy a hőmérséklet növekedése segített rajtunk, mert az autó vezetését ma nehezebbnek éreztem, kissé ingerlékeny volt az autó. A holnap versenyt úgy várjuk, hogy közel vagyunk az élbolyhoz, és harcolni fogunk a körülöttünk lévőkkel, hogy megpróbáljunk szerezni néhány pontot."

Paul di Resta (10.): "Erősen szerepeltünk az időmérőn, de úgy érzem, hogy előrébb végezhettünk volna a rajtrácson, mivel nem raktam össze tökéletes kört a Q3-ban. A miénk volt a leggyorsabb autó a Q2-ben, és ha sikerül megismételnem az ott futott körömet a Q3-ban, több sorral előrébb kerülhetnék. Egy kicsit többet próbáltam meg kipréselni az autóból, de blokkoltak a kerekek, ezért időt vesztettem az utolsó szektorban. Igyekszem a pozitívumokra összpontosítani, mert mindegyik szakaszban erősek voltunk, az autót jól belőttük erre a pályára. Szerintem jó versenytempót diktálhatunk holnap."

Ferrari

Fernando Alonso (11.): "Természetesen mindig csalódottak vagyunk, amikor nem jutunk be a Q3-ba, ezt nincs értelme tagadni. Az eredmény hidegzuhany, mert többre számítottunk, és az autóban rejlő lehetőségek is nőttek, a Q2-ben például csak három tizeddel kaptunk ki a legjobbtól. Könnyű mondani, hogy a Q2-ben két lágy gumis próbálkozással továbbjutottunk volna, de akkor most talán azon sopánkodnánk, hogy nem maradt két szett lágy gumi a Q3-ra. Mindig könnyű utólag ítélkezni. Ugyanakkor az időmérő második szakaszában nem voltunk elég gyorsak a legjobb tízbe kerüléshez, így természetesen nehezebb lesz a verseny. A dobogó elérhetetlen távolságba került, és egyértelműen arra számíthatunk, hogy növekedni fog a hátrányunk (Lewis) Hamiltonhoz képest (a bajnokságban), mivel ő az első rajtsorban lesz. A futam nagyon hosszú lesz, és még melegebb lesz az idő, mint ma, így mindenkinek óvatosan kell bánnia majd a gumikkal. Reméljük, hogy a rajtrács tisztábbik fele segíteni fog benne, hogy gyorsan javítsak néhány pozíciót, és utána a legtöbbet kihozzam a megmaradt két szett friss lágy abroncsból. Ez jelenti a sovány vigaszt ezután a messze nem kedvező délutánt követően."

Felipe Massa (13.): "Szörnyen zavaró, hogy egy tizedmásodpercnél kisebb hátrány miatt szorultam ki a Q3-ból. Az időmérő roppant szoros volt, a versenyzők teljesítménye nagyon közel álltak egymáshoz: a Q2-ben három tizeddel maradtam el a legjobb időtől, mégis kiestem...Kár, mivel nagyon jónak éreztem az autót, folyamatosan kényelmesen éreztem magam benne. Végig képes voltam a lehető legjobban harcolni vele. A pozíciónk nem tükrözi a valóságot: ma megérdemeltünk volna egy helyet az első három rajtsor valamelyikében. Utólag nézve könnyű mondani, hogy amennyiben két szett lágy gumit használtunk volna a Q2-ben, akkor tovább jutottunk volna, azonban a lehető legjobb feltételekkel akartuk várni a Q3-at, és a Q1 azt mutatta, hogy a közepes keménységű gumikon is gyorsak voltunk. Holnap nagyon fontos szerepe lesz a stratégiának, ahogy már sok alkalommal láthattuk, legutóbb Kanadában, és amint észrevehettük, a hátrébbról indulóknak is lehet esélye az előkelő pozíciókra. Természetesen nem vagyunk elégedettek a mai nappal, de tudjuk, hogy jó az autó, és még mindig van megvan az esélyünk egy szép eredményre."

Caterham

Heikki Kovalainen (16.): "A mai eredmény az egész csapat kiváló munkájának gyümölcse. Délelőtt nem voltunk biztosak benne, hogy továbbjuthatunk-e a Q1-ből, de végül mindkét etapunk remekül sikerült. Ahogy melegedett az idő és javult a pálya, az autóm egyre jobbá vált, és az utolsó körben mindent kihoztam belőle a lágy gumikon. A Q2-ben kivártunk a végéig, hogy megnézzük, tudunk-e javítani a Q1-es időnkön, és bér ez nem volt lehetséges, sikerült elérnünk a célunkat, vagyis a Toro Rosso mindkét autójának legyőzését. Ez nyilvánvalóan pompás érzés. Úgy gondolom, a holnapi nap roppant érdekes lesz számunkra. Úgy látszik, van esélyünk a harcolni velük (a Toro Rossókkal), ami jelentős előrelépés lenne a csapatnak. Az utóbbi futamokon egyre jobban megközelítettük őket, és ezen a pályán a körülmények és a fejlesztéseink esélyt adtak nekünk, hogy elérjük célunkat, a középmezőnyhöz való csatlakozást. Ezt holnap kedvező eredményre kell váltanunk."

Vitalij Petrov (20.): "Ez szép nap volt a csapatnak, a fejlesztéseink segítettek előrelépni. Az első menetem jól alakult a közepes keménységű abroncsokkal, majd a lágyakkal is jól mentem, viszont elkövettem egy kis hibát, amivel több tizedmásodpercet buktam. Ezen a pályán egy kis időveszteség is több hellyel hátrébb vet a rajtrácson. Most ideje a versenyre koncentrálnunk, amelyen bármi megeshet. Szerintem a kulcskérdés, hogy miképp tartjuk a kordában a gumikopása. A hétvége eddigi részében elégedettek voltunk az autó teljesítményével hosszú etapon. Természetesen holnapig nem fogjuk tudni, hogy a legközelebbi vetélytársaink hogyan bánnak a gumikkal, ezért muszáj elintéznünk, hogy erősen teljesítsünk, amíg lehet. Célba kell érnünk, aztán meglátjuk, hol végzünk."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (17.): "Elég kemény délután volt. Tegnap gyenge volt a tempónk, ezért éjszaka sokat módosítottunk az autón, és sikerült csökkentenünk a lemaradásunkat valamennyire, de nem eléggé ahhoz, hogy harcban legyünk a szokásos ellenfeleinkkel. Úgy döntöttünk emiatt, hogy nem futunk második etapot a Q2-ben, így megspóroltunk néhány friss gumit holnapra. Hasznos információkra tettünk szert az éjszakai változtatásokról, és ezen az úton kell tovább haladnunk, próbálva többet gyorsulni. (Heikki) Kovalainen elém ugrása a Q2 végén? A pozíciómat tekintve ez nem annyira fontos, és ezzel a rajtrács tisztábbik oldalára kerültem, amely a kedvezőbb oldal."

Jean-Eric Vergne (18.): "Idáig nehezen alakult a hétvége, nem elég erős a teljesítményünk. Küszködöm azzal, hogy összerakjak egy jó kört, mivel nem érzem megfelelőnek a fékeket, így néha mind a négy kerekemet állóra fékeztem. Ezek a tényezők befolyásolták az időmérőmet, nem volt meg a tempóm a Q2-be jutáshoz. Pillanatnyilag nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy akarjuk, de egyszerűen muszáj tovább dolgoznunk, nem szabad csüggednünk. A tempónk gyakran erősebb a versenyen, mint a kvalifikáción, azonban nem vagyok biztos benne, hogy holnap is így történik majd."

HRT

Pedro de la Rosa (21.): "A mai időmérő pazar volt. A tegnapi balesetem után nem kellett sok idő, hogy újra gyors legyek, ezért megtapsolom a csapatot, hogy tegnap este megjavították az autót. Örülök, hogy közvetlen riválisaink előtt végeztünk, nem számítottam rá. Ami a holnapi futamot illeti, nem tudjuk, mi fog történni. Az összes új fékhűtő csatornánk, melyet erre a hétvégére elhoztunk, megsérült a tegnapi balesetben, ezért nem tudjuk használni őket. A maximumra törünk, de mint mindig, főleg hazai környezetben, mindent megteszünk, hogy a rajongóink büszkék legyenek ránk."

Narain Karthikeyan (22.): "Külön az időmérőre változtattunk a beállításokon, ami egyértelműen segített abban, hogy eddigi legjobb kvalifikációnkon legyünk túl. A Marussiák előtt vagyunk, ami nagyon lényeges, és hasonló időt jegyeztem, mint Pedro, tehát nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Remélem, hogy a lendület kitart a holnapi futamra, ahol figyelni fogunk a hőségre. Jobb pozícióban állunk, mint Kanadában, elméletileg jó teljesítményt nyújthatunk. Nagy önbizalommal várom a versenyt a mai nap után, bízom egy szép eredményben."

Marussia

Charles Pic (23.): "Nem lehetek boldog az időmérős pozícióm miatt, de úgy érzem, mindent megtettem, amit lehetett. Nem a szokásos módon bonyolítottuk le a hétvégét, azonban ilyen körülmények között csak annyit lehet tenni, hogy megpróbáljuk a legjobbat kihozni, és mi ezt tettük ma. Nyilvánvalóan nem tudjuk, mit tartogat a holnapi nap, de én keményen fogok dolgozni a mérnökökkel este, hogy megnézzük, találunk-e valamit, hogy némileg előrébb lépjünk a versenyen. Gyors felépülést kívánok Timo (Glocknak)."

Timo Glock (Gyomorrontás miatt nem indult)