Vágólapra másolva!
Reakciók az Európa Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal. 

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 2., P2: 1): "Ma kipróbáltunk az autón néhány új alkatrészt, de a köridők nem igazán tették lehetővé, hogy egyértelmű következtetést vonjunk le róluk. Fontos volt, hogy az edzéseink zavartalanul alakuljanak, és elégedett vagyok azzal, amit elértünk. Szerintem vasárnapig megint változni fognak a körülmények; ma kicsit hűvösebb volt, és ez számított. A csapatok között szoros a küzdelem, egyelőre nem világos, hogy vasárnap mi lesz a helyes stratégia. Holnap remélhetőleg előreléphetünk."

Mark Webber (P1: 3., P2: 9.): "Az autónk jól működik, de egyes területeken még fejlődhetnénk. A keményebb keverékű gumival elégedettebb voltam, mert a lágyakkal nem volt túl jó a balansz, ezt azonban holnapig még orvosolni fogjuk. Ami az autón elvégzett módosításokat illeti, majd vasárnap tudjuk meg, hogy beváltak-e. A pálya a rá kerülő gumitól kicsit gyorsulni fog, és valamivel melegebb is lesz, úgyhogy majd meglátjuk."

Force India

Nico Hülkenberg (P1: -, P2: 2.): "Csupán egyetlen tréningen vettem részt, mégis jól szerepeltem, sikerült sok munkát lezavarnunk délután. Kényelmesen érzem magam az autóban, mindkét gumikeverékkel jó etapokat futottunk. Szerintem a hétvége további részében a gumikezelés lesz a kulcstényező, ha az előrejelzéseknek megfelelően melegszik az idő. Biztosítanunk kell, hogy a továbbiakban is hasonló teljesítményt tudjunk nyújtani."

Paul di Resta (P1: 6., P2: 6.): "Délelőtt megfelelő alapbeállításokkal indítottunk, egész nap nem igazán változtattam rajtuk. Az egykörös tempónk erősnek látszik, csakúgy, mint a hosszú etapos, és a jelek szerint máris jól megértettük a gumikat. A mai tempónk alapján ütőképesnek tűnünk, ezért remélhetőleg a holnapi időmérőn harcolhatunk a legjobb tízbe jutásért."

Jules Bianchi (P1: 15, P2: -): "Jól zajlott a délelőtti gyakorlás, a csapat sokat tanult az első szárnyak aerodinamikai összevetéséből. Az első köreimben nem feszegettem a határokat, de később fokozatosan növeltem a tempót minden egyes etapban, és egyre nőtt az önbizalmam az autóban. A pálya eleinte nem volt tiszta, és bár később javult az állapota, egyúttal a gumijaim is koptak. Ez volt második alkalom, hogy használtam a közepes keveréket, és nagyon tetszett a teljesítményük."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 12., P2: 3.): "Nekem eléggé rendben volt a mai napom, leszámítva azt a hidraulikai problémát, ami megakadályozott abban, hogy hosszú etapokat fussak délután. Reggel kipróbáltunk pár teszt-alkatrészt. Ezek jól működtek, de ezért nem mentem gyors kört az első edzésen. Annak ellenére, hogy nem igazán volt idő a beállításokkal törődni, az autó jó volt, amikor feltettük a lágy gumikat. A gumikkal való bánásmód lesz a kulcs a hétvégén, de ez nem csak a vezetési stíluson múlik, hanem az autó beállításain is. Fontos lesz a versenyen, hogy ebből a szempontból minden rendben legyen, hogy ne következzen be túl hamar a gumik hirtelen teljesítményvesztése, de holnap elsősorban az időmérőre összpontosítunk majd. A rajtpozíció itt fontosabb, mint más pályákon, mert igazán nehéz előzni."

Sergio Pérez (P1: 13., P2: 16.): "A mai napom elég nehéz volt, mert nem voltam elégedett az autó balanszával. Alacsony üzemanyagszinttel sokat küszködtem, de több benzinnel jobb lett. Kamuinak és nekem különböző programunk volt ma, ezért most sok adatunk van, amit lehet elemezni és összehasonlítani. Szerintem találtunk ma valamit, ami segíthet holnap."

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 7., P2: 4.): "Meglehetősen jól dolgoztunk ma, de természetesen rengeteg adatot kell áttanulmányoznunk az időmérő előtt a megbeszélésünkön. A második edzés elején bajunk volt a kuplunggal, azonban később mindent helyrehoztunk. Tudjuk, hogy kemény dió lesz életben tartani a gumikat, főleg a hátsókat, de számítottunk erre. Meglátjuk, mit tudunk tenni holnap."

Nico Rosberg (P1: 9., P2: 10.): "Elégedett vagyok a mai tréningekkel, sok ismerettel gyarapodtunk magas és alacsony üzemanyagszint mellett is. Bár ma hűvösebb volt a vártnál, a körülmények miatt így is meleg volt, ugyanakkor hiszem, hogy sikerült jobban megértenünk a hátsó abroncsok viselkedését. Nehéz volt elkerülni, hogy állóra fékezzük az első kerekeket a féktávon. Várom a következő két napot, elvileg izgalmas lesz a futam vasárnap."

Williams

Bruno Senna (P1: -, P2: 5.): "Szép nap volt, lebonyolítottuk a tesztprogramunkat. Hasznos lett volna még több kilométert megtenni, de így is sok értékes adatot gyűjtöttünk. Közeledünk oda, ahol lenni akarunk, ezért elégedett vagyok a mai nappal."

Pastor Maldonado (P1: 1., P2: 13.): "Teljesítettük a teljes mai tesztprogramot. A nap elején nagyon nyers volt az aszfalt, ahogy vártuk, de folyamatosan nőtt a tapadása. Az autó következetesen ment, bár a rövidebb etapjainkon veszítettünk némi időt délután. Alaposabban meg kell értenünk a beállításokat, illetve muszáj rájönnünk, hogy miképp fog változni a pálya holnap. Az autó jól működik, de fejlődnünk kell."

Valtteri Bottas (P1: 16., P2: -): "Elég bonyolult volt délelőtt a helyzet, mivel a pálya koszos volt, és mivel Barcelonában vezettem utoljára az autót, fel kellett vennem a ritmust. Folyamatosan építkeztem, és végül begyűjtöttük az összes szükséges adatot az új aerodinamikai elemekről, amelyet kipróbáltunk. Ez volt a fő cél. A szél megnehezítette a dolgunkat, szóval a körülmények nem bizonyultak egyszerűnek, főleg úgy, hogy a falak közel vannak a pályához. A fő pozitívum a gumikkal való bánásmódunk, a harmadik etapomra is jó állapotban maradtak az abroncsok az első két etaphoz viszonyítva."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 5., P2: 7.): "Minden egybevetve ez egy pozitív nap volt, számos újítást kipróbáltunk az autón: néhány közülük jól működött, néhánynál még módosítások szükségesek, és akkor talán használhatjuk őket Silverstone-ban. Természetesen a gumikon is sokat dolgoztunk, úgy tűnik, jelenős a kopásuk itt. De ezzel kapcsolatban figyelembe kell vennünk, hogy a körülmények gyorsan változhatnak, ha beborul az ég. Ha teljesen tiszta, akkor a pálya hőmérséklete 4-5 fokkal is melegebb lehet, és ez megváltoztatja a gumik viselkedését. Most arra van szükségünk, hogy alaposan kielemezzük azokat az adatokat, amelyeket Felipével gyűjtöttünk, és aztán összerakjuk a beállítások és technikai megoldások legjobb kombinációját az időmérőre és a versenyre. Idén a pole pozíció kevésbé tűnik fontosnak, mint a múltban, és szerintem ez még egy olyan pályán is igaz, mint ez. Nyilvánvaló, hogy mindig fontos elöl lenni, de ez nem jelenti azt, hogy ha hátrébbról indul az ember, akkor nincs esélye nyerni. A bajnokság? Nem a ponttáblázat miatt vagyok itt, én csak a versenyekre gondolok. Ma Hamilton előttem van, a cél tehát az, hogy úgy hagyjuk el Valenciát, hogy előtte legyünk. Aztán Silverstone-ban talán Vettel lesz az első, így ott ő lesz a célpontunk."

Felipe Massa(P1: 14., P2 15.): "Nagyon sokat dolgoztunk azokon a fejlesztéseken, amiket idehoztunk, és most, hogy az adatok a kezünkben vannak, meg kell próbálnunk kiválasztani azokat az alkatrészeket, amelyek javíthatnak a teljesítményünkön már ettől a hétvégétől kezdve. Reggel főleg aerodinamikai összehasonlításokat végeztem, ezért nem a lehető legjobb módon használtam a gumikat és az autót. Délután sokkal jobban ment, elégedett voltam az autó balanszával a pályán. Kár, hogy elkövettem egy hibát az első gyors körömben a lágy gumikon, már rögtön a kör elején. A köröm - figyelembe véve azt is, hogy az elsők között váltottam az opciós gumira - egyértelműen sokkal jobb is lehetett volna, jelentősen előrébb végezhettem volna a végső időtáblázaton. Még mindig sok munka vár ránk, mert arra számítok, hogy néhány autó nagyon gyors lesz holnap délután, de még hosszú etapon sem túl rossz a helyzet: ugyan van egy kis teljesítményvesztése a gumiknak, de mindent egybevetve az idők jók voltak. A szél? Kellemetlenséget okozott, különösen a pálya azon pontjain, ahol könnyen blokkolhattak miatta az első kerekek."

Lotus

Romain Grosjean (P1: 11, P2: 8.): "Ma nem volt annyira meleg, mint vártuk, főleg a tegnapi idő után. Azonban az autót jónak éreztem, a hosszú etapokon erős tempót diktált. Még muszáj kipróbálnunk pár dolgot a beállításokkal, tehát elvileg gyorsulhatunk. A kvalifikáción jön a nehéz pillanat számunkra, mert ahogy láttuk, ott kell javulnunk, bár nem a világ vége (ha nem szereplünk jól), ugyanis a vasárnapi versenytempónkkal sokat léphetünk előre. A lényeg az, hogy az időmérőn úgy gyorsuljunk, hogy ne ártsunk a versenytempónknak."

Kimi Räikkönen (P1: 10., P2: 11.): "Megfelelőnek érzem az autót, nincs baj vele. Délelőtt bekavart a szél, de délutánra kedvezőbbé vált a helyzet. A második edzésen elég sokáig forgalomban haladtam a hosszú etapomon, szóval nem tudtam olyan gyorsan menni, mint amire az autó képes lett volna. De nincs gondunk ezen a téren. Az E20 erősségének mindig a versenytempó tűnik, bár természetesen igyekszünk az időmérőn is gyorsabbá válni. Meglátjuk, hogyan alakul a holnap délelőtt, megteszünk mindent, ami szükséges. Biztosan módosítunk az autón, de szerintem nagyjából rendben vagyunk."

McLaren

Jenson Button (P1: 4., P2: 12.): "Az autóm ma nem tűnt túl rossznak: azzal küszködtünk, hogy rendszeresen állóra fékeztük az első kerekeket, és a köridejeink még nem elég jók, de elvégeztünk néhány módosítást, aminek köszönhetően holnapig fejlődnünk kell. Sokat dolgoztunk azon, hogy megszabaduljunk a blokkolástól, egy-két változtatást azonban vissza fogunk csinálni, hogy visszatérjünk ahhoz, amit már tűrhetőnek ismerünk. És van egy pár olyan ötletünk is, ami érdekesnek ígérkezik. Szerintem egyetlen körben gyorsabbak vagyunk, mint amilyennek a tabella alapján tűnünk, de az autónkat az ocpiós (lágy) gumikon kicsit nehéz vezetni. Bízom benne, hogy a tervezett változtatások használni fognak - ám hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy az élen harcoljunk, az kérdéses, mert a mezőny rendkívül sűrű."

Lewis Hamilton (P1: 8., P2: 14.): "Ma nem volt ragyogó napunk - az igazat megvallva küszködtünk kicsit -, de bízom benne, hogy a holnapra elvégzett változtatások révén visszakerülhetünk a helyes kerékvágásba. Nem voltam teljesen elégedett az autómmal, mivel azonban realista vagyok, tudom, hogy nem jöhet össze mindig minden. Idén eddig többnyire tökéletesen eltaláltuk a balanszot az edzéseken, ma viszont nem voltak egészen helyesek a beállításaink. Ugyanakkor úgy érezzük, ismerjük a problémák okát, és tudjuk, hogyan oldhatjuk meg őket, ezért holnapra rendben kell lennünk. Nagyon bízom benne, hogy az időmérőig előrelépünk."

Caterham

Vitalij Petrov (P1: 20., P2: 17.): "Pozitívan zárult a péntekünk. Az első edzés nyers aszfalton kezdődött, tudtuk, hogy így lesz, de ez mindenkit ugyanúgy érint, ezért nekiláttunk a programunknak. Arra összpontosítottunk, hogy megfelelő legyen a balansz a növekvő tapadás mellett. A KERS vezérlésén is változtattunk, ami bevált, de talán jobban passzolna a konfiguráció egy olyan pályához, amely nem annyira fékezz-kigyorsít jellegű, mint Valencia. Éjszaka átnézzük ezt, és biztos vagyok benne, időben megtaláljuk a helyes megoldást a pályához a harmadik edzés előtt. A második tréningen végeztünk az ütemterv nagy részével, kevés és sok benzinnel is, mindkét gumitípussal mentünk, és az edzés vége előtt bekövetkező műszaki hibáig jónak éreztem az autót. Hoztunk ide néhány fejlesztést, melyekkel egyértelműen jobbnak éreztem a helyzetet, viszont a teljes csomag csak Silverstone-ra készül el. Ugyanakkor szép látni, hogy fejlesztjük az autót, és közeledünk az idei célunkhoz, ezért úgy gondolom, az időmérő és a futam egyaránt érdekes lesz számunkra."

Heikki Kovalainen (P1: 17., P2: 19.): "Elég jó péntekem volt, mindkét edzés a tervek szerint alakult. A másodikon egy újfajta első szárnyat használtunk, és az első benyomás alapján jól működött. Még korai megmondani, hogy mennyit hozott a konyhára, de kedvező jel, hogy beváltak a pályán a gyári előrejelzések. A következő versenyre még több újítással készülünk, bár úgy tűnik, a jelenlegiek is szép előrelépést biztosítanak."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 19., P2: 18.): "Elég piszkos volt a pálya a reggeli edzésen, szemét is volt rajta, oldalszél fújt, de délutánra letisztult. A szél néha hatással volt az autó viselkedésére, főleg, amikor hátszél fújt. Az autóról szólva, amikor időmérős beállítással mentünk, úgy tűnt, kicsit gyenge a teljesítménye. A hosszú etapomon a második szabadedzés végén, amikor több benzin volt az autóban, sokkal jobbnak éreztem. Éppen ezért kevés üzemanyaggal kell javítanunk az autó viselkedésén, és szerintem van is rá ötletünk, hogy hogyan tehetjük ezt meg. Most az összes adatot meg fogjuk nézni, és összerakunk egy tervet holnapra. Biztos vagyok benne, hogy pár hellyel előrébb jöhetünk holnap onnan, ahol most állunk."

Jean-Eric Vergne (P1: 18., P2: 20.): Már versenyeztem itt, pár éve a GP3-ban. Természetesen ez egy elég nehéz pálya egy Forma-1-es autó pilótafülkéjéből nézve, de már legalább volt elképzelésem arról, hogy mire számítsak. Sokat dolgoztunk a beállításokon, kipróbálunk dolgokat azzal a kipufogóval kapcsolatban, amelyet először Daniel próbált ki Montreálban. Általánosságban véve még szükségünk van egy kis sebességre és pár tized lefaragására a köridőből, mert nem vagyunk elég gyorsak. Szerintem csak pár helyen kell apró módosításokat végrehajtanunk, és javulhat a tempónk holnapra."

Marussia

Timo Glock (P1: 24, P2: 21.): "Elégedettnek kell lennem a mai munkával, ugyanis nem volt könnyű edzésnapom. Úgy látszik, hogy az elmúlt napokban összeszedtem egy gyomorrontást, és rosszul éreztem magam. Az autóban már jobban éreztem magam, és remélem, hogy helyrejöttem. Az autó jól teljesített a menetrendem során, szóval ez szép kezdés volt. A tervem az, hogy áttanulmányozzuk az adatokat, utána pedig sokat alszom, és készülök a következő napra."

Charles Pic (P1: 21., P2: 22.): "Nagyon érdekes napom volt, mert a szokásoshoz képest más programot bonyolítottam le. A mérnökeim átalakították az ütemtervet, hogy segítsük Timo gyógyulását, aminek következtében én végeztem el a versenyre való felkészülés javát. Ez hasznos volt számomra, és örülök ennek a módosított ütemtervnek. A végén látszólag jó irányt találtunk a beállításokkal, és mivel sok kört tettünk meg, rengeteg adatot fürkészhetünk át este. Úgy gondolom, miután ezt megtesszük, és ismét a szokásos mederbe kerülünk holnap, visszahozunk valamennyit a kanadai lemaradásunkból, és újra hozzáláthatunk lefaragni a hátrányunkat az előttünk lévőkhöz képest. Számomra jó volt a kezdés, örülök, hogy ezen a hétvégén többet érhetek el."

HRT

Narain Karthikeyan(P1: 23., P2: 23.): "A pálya délelőtt nagyon koszos volt, mert előzőleg nem használták, ezért csak a beállításokkal és az autó súlyelosztásával foglalkoztunk egy kicsit. Délután kipróbáltunk néhány egyéb dolgot, mivel a pálya addigra jobb állapotba került, de a lágy gumikat nem tudtuk időben felmelegíteni egyetlen mért körhöz, ezen tehát még dolgoznunk kell, hogy a holnapi időmérőn minél többet tudjunk kihozni belőlük. Ettől eltekintve jó napunk volt, és holnap erre építve kell megpróbálunk jól teljesíteni az időmérőn, amire már régóta szükségünk van."

Pedro de la Rosa(P1: 22., P2: 24.): "A délelőtti edzésen a féktávok jelentették a gyenge pontunkat, folyamatosan blokkoltuk az első és hátsó kerekeket is. Délután jelentősen előreléptünk, mivel elvégeztünk néhány módosítást, ami azonnal éreztette a hatását. Az edzés jól ment, de elkövettem egy hibát, és lecsúsztam a pályáról, így sajnos az egész első futómű megsérült. Az edzésemnek ezzel vége volt, ezért sem a lágy gumikat nem tudtuk kipróbálni, sem azt a sok más részletet, amit terveztünk, de inkább a pozitívumokra gondolok, vagyis arra, hogy előreléptünk az autóval. Én jól vagyok, és a szerelőim dolgoznak a javításon. Kiemelkedően ügyes profik, úgyhogy holnapra ismét minden készen fog állni ahhoz, hogy a hazai közönségünk előtt a legjobbunkat nyújthassuk."