Vágólapra másolva!
Míg az élen Fernando Alonso a tavalyi rajtjához hasonlóan nagyon akaratos volt, Lewis Hamilton a háttérben négyet előzött. Romain Grosjean a célegyenes végén több hibát is elkövetett, a két Mercedes viszont nagyszerűen helyezkedett a kavarodásban.

A Spanyol Nagydíj rajtja megmutatta, hogy ha az első kanyarig elég hosszú az út, nem vészesen nagy hátrány, ha valakinek a pálya koszosabb oldaláról kell rajtolnia. Bár az ideális helyeken Pastor Maldonado (1.) és Romain Grosjean (3.) állt, az egyes kanyarban az élen már Fernando Alonso volt, míg Grosjeant csapattársa, Kimi Räikkönen gyorsulta le lazán.

Bár a futam végkimenetele szempontjából nem számított, mégis kicsit meglepő volt, hogy Maldonado nem sokáig tudta megtartani vezető pozícióját.Az első helyről rajtolt, a pálya tisztább felén, ahol az ideális nyomvonal van. Elvileg minden mellette szólt, de volt két aggasztó tényező is. Az első és legfontosabb az, hogy mellőle a hazai pályán versenyző Fernando Alonso indult, aki ebben a környezetben bizony kockázatot is hajlandó volt vállalni azért, hogy kiszolgálja a hazai szurkolóit. Így volt ez tavaly is, amikor egy egészen elsöprő rajttal ugrotta át az egymással küzdő két Red Bullt. Maldonado azonban nemcsak ezért aggódhatott, hanem azért is, mert a rajt vonalától az egyes kanyarig nagy a távolság. Az ilyen pályákon a versenyzők sokkal többet tudják használni a KERS-t (amely az indulás utáni kb. első két másodpercben, 100 km/ó-s tempóig nem kapcsolható be), így egy jó rendszerrel és annak okos beosztásával akár pozíciókat is lehet nyerni.

Alonso remekül kapta el a rajtot, így Maldonado nem tudott behúzódni elé a belső ívre, pedig nagyon agresszíven védekezett, de még a szabályok adta határokon belül. Pont egy autónyi helyet hagyott maga mellett, ez azonban Alonsónak tökéletesen elég volt. A ferraris innentől már nyert helyzetben volt, hiszen a KERS segítségével odaért Maldonado mellé, és máris ő került a jobb pozícióba az első jobboshoz. Már ekkor látszott, hogy ezen a napon Maldonado nem fogja könnyen hagyni magát, hiszen még befordult a Ferrari mellé, ám a kétszeres világbajnok sem ma kezdte, így a balosban egyszerűen nem hagyott neki helyet.

Hátrébb a két Lotus közül érdekes módon Kimi Räikkönen indult jobban, annyira elkapta a rajtot, hogy egy pillanatig úgy tűnt, hogy Alonsót is támadni tudja. A finn az első két autó kakaskodását kikerülve bölcsen inkább a baloldalra húzódott, és befordult a harmadik helyre.

Grosjeannak már nem volt ilyen könnyű dolga, bár az egyenesben úgy tűnt, rossz rajtja miatt csak a csapattársát kell majd elengednie. Az egyenes végén azonban több hibát is elkövetett: nem húzódott ki eléggé jobbra, helyet hagyott Sergio Péreznek, és el is fékezte magát. Így aztán a kanyar kijáratnál már lassult, Pérez be tudott bújni mellé. Sajnos a kameraképeken pontosan nem látszik, hogy utána mi történt, de Pérez defektet kapott, míg mellette Grosjean lendületet vesztett. Ezt használta ki ügyesen a hatodik helyről rajtoló Nico Rosberg, aki egészen addig nem csinált semmi különöset, csak kivédte a kicsivel jobban induló Sebastian Vettel erőtlen támadását.

Michael Schumacher ennél a rajtnál is jól mozgott, noha az elindulása nem volt túl gyors. Utána viszont jól helyezkedett Vettel mögé, majd amikor látta, hogy a címvédő a csapattársával van elfoglalva, okosan kihúzódott mellé balra, az ideális ívre. Arra számíthatott, hogy itt rövidebbet tud fékezni, ami be is jött neki, olyannyira, hogy Rosberg mellé fordult be nagyobb lendülettel. Csak azért nem tudott bebújni Rosberg mellé, mert előtte Grosjean szenvedett, majd Pérez a defekt miatt pont az útjába sodródott ki, így egy pillanatra el kellett vennie a gázt.

Ha csak szimplán az első méterekből indulnánk ki, akkor a nap legjobb rajtjáért Jenson Button is eséllyel indulhatna, hiszen a tizedik helyről olyan jól startolt, hogy egyből elment a kilencedik Kamui Kobajasi mellett, majd balról Schumachert is betámadta. Button azonban a célegyenes végén, ki tudja miért, elbizonytalanodott, hamarabb lassulni kezdett a többieknél, így Kobajasi a féktávon bebújva simán visszavette a helyét. Button túl előzékeny volt, és akkora helyet hagyott maga mellett, amit a japán bolond lett volna veszni hagyni. Kobajasit amúgy is arról ismeri az Forma-1, hogy ahol egy egészen pici helyet meglát, oda be is szúr. Most sem okozott csalódást.

Fotó: Dimitar Dilkoff/AFP

A korábbi nagydíjak rajtjainál általában Felipe Massa nevét is elég sűrűn kellett emlegetni. A brazil most csupán a tizenhatodik helyről indult, de onnan is csak átlagosan, hiszen az első kanyarig csak egyet előzött, de utána már nem vette a kamera. Kár érte, mert az első körben feljött a tizenegyedik helyre.

A legjobb rajtot azonban kétségtelenül az időmérő edzést megnyerő, de aztán megbüntetett Lewis Hamilton produkálta. Igazából nem volt nehéz dolga, hiszen a mezőny legvégéről a sokkal lassabb, KERS nélküli autókkal kellett küzdenie, de azért mégis szép volt tőle, hogy már az egyes kanyarig előzött négyet.