Vágólapra másolva!
Reakciók a Spanyol Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Williams

Pastor Maldonado(1.): "Hihetetlen érzés az első futamgyőzelmemet aratni. Az autóm nagyon kiegyensúlyozottan ment, fantasztikus volt vezetni, és a tempónk végig jó maradt. (Fernando) Alonso keményen szorongatott, de kíméltük a gumikat, így a végén sikerült újra növelnem az előnyömet. A csapat egész évben keményen dolgozott, ez a győzelem őket illeti. Óriási megtiszteltetés, hogy én lehetek az első venezuelai, aki Forma-1-es versenyt nyer, a jövőben remélhetőleg még többet is fogok."

Bruno Senna(-): "Ez a hétvége összességében csalódás volt számomra. A verseny elején nehezen tudtam előzni, aztán (Michael) Schumacher a DRS-szel nagy lendületet vett mögöttem az egyenesben, és hátulról nekemjött. Előfordul néha, hogy ennyi balszerencse történik egy hétvégén, de pozitívum, hogy az autónk nagyon gyors volt, amint az Pastor győzelméből is látszik. Örülök a sikerének, amely komoly ösztönző erőt fog biztosítani a csapatnak is a következő versenyre."

Ferrari

Fernando Alonso (2.): "Olyan érzés ez a második hely, mint egy győzelem. Miután Szahírban majdnem egy perccel a győztes mögött futottunk be, ma leköröztük az egyik Red Bullt, és egészen a futam végéig harcban álltunk a győzelemért. Ráadásul sok pontot hoztunk a McLaren és a Red Bull versenyzőin, ami még jobbá teszi a hétvégi eredményünket. A második etap kulcsfontosságú volt: talán Maldonado egy kicsit korán állt ki a bokszba, mi pedig kint maradtunk a pályán, de az egyik sereghajtó egy egész körön át feltartott, részben azért, mert a célegyenes végén sárga zászlót lengettek. Hét körrel a verseny vége előtt hirtelen csökkent a hátsó gumik tapadása. Megkérdeztem a csapatot, hogy valami meghibásodott-e az autóban, mert a kezelhetősége minden különösebb ok nélkül, egyik pillanatról a másikra megváltozott. A Williams a futam végén is nagyon gyors volt, még szerencsénk is volt, hogy legalább a második helyet megtartottuk, mert Kimi (Räikkönen) folyamatosan zárkózott fel rám. Nagyon nehéz véleményt alkotni erről a bajnokságról, hiszen minden futamon más győztest láthattunk, és az élcsapatok formája futamról futamra változik. Nem végeztünk tökéletes munkát, amikor megterveztük az autót - még mindig sok dolgunk van -, de arra büszkék lehetünk, hogy a legtöbbet hoztuk ki a lehetőségeinkből. A legutóbbi két nagydíjon, Kínában és Bahreinben sokat szenvedtünk, ezért nagyszerű, hogy ismét dobogóra állhattunk. Ez a bajnokság további futamaira is önbizalmat ad nekünk. Továbbra is fejlesztenünk kell az autót, mert nagyon szoros a mezőny, és a legkisebb dolgok is döntő fontosságúak lehetnek."

Felipe Massa (15.): "A mai eredményemet befolyásolta a büntetésem, amit a 28. körben kellett letöltenem. Őszintén szólva úgy gondolom, semmi rosszat nem csináltam. Azt hiszem, részletesen meg kellene vizsgálni, mi történt - egy boly közepén köröztem, és senkit sem próbáltam megelőzni. Kár érte, mert egészen addig jól alakult a verseny, és a legjobb tíz között végezhettem volna. Egy bolyban autóztam a Red Bullokkal és a McLarenekkel, és képes voltam olyan tempót diktálni, mint ők. Az első köröm jól sikerült, sok helyet javítottam. Örülök, hogy Fernando egészen a futam végéig harcban állt a győzelemért - ez is mutatja, hogy az autónk teljesítménye egyértelműen javult. Még mindig nem a miénk a leggyorsabb autó, de legalább jó úton haladunk. Szeretnék gratulálni Pastornak, aki nagyon jó barátom. Az első F1-es győzelem csodálatos érzés, tudom, hogy érez most."

Lotus

Kimi Räikkönen (3.): "Nagyon jól rajtoltam, volt esélyem előzni a külső íven, de nem volt elég a sebességem hozzá, és véletlenül megnyomtam a fordulatszám-szabályzó gombját, amikor ötödik fokozatban voltam. Kicsit csalódott vagyok, mert ha minden összejött volna a verseny első felében, akkor nyerhettünk volna. Nem volt probléma az autó gyorsaságával, de olyan szoros a mezőny, hogy ha egy kis problémád is van, az sokba kerülhet. Az autónk képes rá, de mindennek a helyén kell lennie, hogy képesek legyünk felállni a dobogó legfelső fokára. Rendben volt az első etapom, de nem voltam olyan gyors, hogy tarthassam a lépést az előttem haladókkal. Kicseréltük a gumikat, és minden jónak tűnt, de addigra már túl messze voltunk. A végén még szükségünk lett volna pár körre, és akkor harcolhattunk volna a győzelemért. Nem vagyunk túl messze tőle, és eddig jó lépéseket tettünk a helyes irányba, az autó mindenhol erősnek tűnik."

Romain Grosjean (4.): "A rajtnál vesztettünk egy helyet, és egy darabot az első szárnyból is. Ma hűvösebb volt, ami nem feküdt nekünk annyira. Ennek ellenére nagyon elégedett vagyok a negyedik helyemmel, különösen, ha figyelembe vesszük azt, hogy tegnap ki kellett hagynom a harmadik szabadedzést. Mindkét autó erős pontszerző helyen végzett, ami remek a csapatnak. A verseny kezdete nehéz volt számomra, mert a sérült első szárnnyal nem tudtam eléggé munkára fogni az első tengelyt, de aztán végrehajtottunk pár változtatást, és a verseny végén már szárnyalt az autóm. Szerintem ma jó döntéseket hoztunk: ha felajánlották volna nekünk a hétvége előtt, hogy a harmadik és a negyedik helyen végezhetünk, elfogadtuk volna."

Sauber

Kamui Kobajasi (5.): "A csapat nagyszerű munkát végzett, és a fejlesztéseink nagyon jól működtek. Ami a tempót illeti, sokat léptünk előre a legutóbbi futam óta. Egyértelműen úgy gondolom, hogy dobogóra állhattam volna, ha nem lettem volna olyan balszerencsés a tegnapi időmérőn. Ha az ember kilencedikként rajtol, örülhet, ha ötödikként ér célba, de az autónkban több is volt. Forgalomba kerültem, és nem volt könnyű előzni. Az egyenesekben, a DRS segítségével sem sikerült, mert nem tudtam elég közel kerülni. Kockáztatnom kellett, és a kanyarokban kellett próbálkoznom. Az utolsó etapon eléggé elhasználtam a gumikat. A mezőny nagyon szoros - ha valaki az élre akar kerülni, mindent jól kell csinálnia a hétvégén - ez Pastornak sikerült is. Legutóbb tavaly Monacóban végeztem az ötödik helyen, és már nagyon várom, hogy visszatérhessek a hercegségbe."

Sergio Pérez (-): "Nagyon balszerencsések voltunk a rajtnál. Az első kanyarban sikerült megelőznöm Romain (Grosjeant), de utána eltalált hátulról, és az első kör után ki kellett állnom a bokszba. A mezőny hátuljáról nem igazán tudtunk előrejönni, később pedig a váltó hibája miatt ki kellett állnom. A lényeg, hogy véget ért ez a hétvége, és most már a következő versenyre koncentrálhatok. Monaco egy különleges verseny számomra."

Red Bull

Sebastian Vettel (6.): "Nehéz verseny volt, és kemény nap az "irodában". Nem vagyok teljesen elégedett, egy hellyel talán előrébb végezhettünk volna, de a végén azért jól felzárkóztunk. Ahogy a vége felé közeledett a verseny, egyre jobbak lettünk, jól szórakoztam, de amikor folyamatosan visszacsúszol, és előre kell jönnöd, az elég nehéz ügy. Nem tudom, mi volt a probléma akkor, amikor ki kellett cserélnünk az első szárnyat, nem voltam biztos benne, hogy megsérült-e, vagy beleragadt-e valami az autó elejébe - talán egy gumidarab, vagy valami más. Még mentem vele egy kört, de az nem volt helyes döntés, aztán úgy határoztunk, hogy bejövünk, és kicseréljük a biztonság kedvéért. Ettől vesztettünk egy kis időt, de meg kellett tennünk, utólag mondták, hogy a szárny bal első része sérült volt."

Mark Webber (11.): "Érdekes verseny volt egy nagyon nehéz első körrel. Nem tudom, hol sérült meg az első szárnyam, de ki kellett állnom egy új orrkúpért. Ezzel sok időt vesztettem, pár körrel azelőtt, hogy beindult volna a játszma. Ki kellett jönnünk a bokszba, és amikor kiesel a pozíciódból, onnantól kezdve itt nehéz a dolgod - vigyázni kell a gumikra, de ha utolérsz valakit, akkor a gumikat megölöd vele, ez tehát a tyúk és a tojás esete. Ha tovább nyomod a gázt, és megelőzöd őket, akkor hamarabb kell kiállnod a következő cserére, és be kell iktatnod egy be nem tervezett kiállást. Ez a tempó rejtélye, de láttam, hogy a McLarennek sem igazán ment jól, és Seb is csak faragta a távolságot."

Mercedes

Nico Rosberg (7.): "Nehéz napunk volt, nagyon furcsa volt ez a verseny. Nem tudtunk megfelelően bánni a gumikkal, ezért két helyet is veszítettem az utolsó etapomon, amely 26 hosszú körön át tartott. Az egyetlen pozitívum az, hogy Lewis (Hamiltont) sikerült magam mögött tartanom, és sikerült célba érnem a hetedik helyen. Ma ismét egy meglepő, de teljesen megérdemelt győzelmet láthattunk, ez jó hír a Forma-1 számára. Gratulálok Pastor (Maldonadónak) Frank (Williamsnek), és a régi csapatomnak! Várom már a két hét múlva sorra kerülő hazai versenyemet Monacóban, ahol néhány új fejlesztés is lesz az autónkon."

Michael Schumacher (-): "Nyilvánvalóan nem vagyok elégedett a futam kimenetelével, hiszen úgy gondolom, értékes pontokat szerezhettünk volna. Néha azonban megtörténik az ilyesmi, ilyen a versenyzés. A televíziós visszajátszásokból nehéz megítélni, de szerintem az történt, hogy Senna a jobb oldalra húzódva próbálta védeni a belső ívet, majd röviddel a féktáv előtt balra mozdult. Amikor ilyen szorosan haladunk egymás mögött a féktávon, nincs más lehetőség, mint hogy gyorsan reagáljunk, és megpróbáljuk elkerülni az ütközést, de ehhez már túl késő volt. Kár érte, de most már a következő futamra koncentrálok."

McLaren

Lewis Hamilton(8.): "Büszke vagyok a mai teljesítményemre és a csapatéra is. Nagyszerű munkát végeztek: a bokszkiállásokkal nagyot léptünk előre azok után, hogy az utóbbi időben nehézségeink voltak velük. Szerintem a mai eredmény összességében a legjobb volt, amit elérhettünk. Egyedül én próbálkoztam kétkiállásos stratégiával, és örülök, hogy bevált. Az emberek gyakran mondogatják, hogy agresszívan vezetek, de az utolsó etapom a kemény gumikon 31 körön át tartott, szóval szerintem bebizonyítottam, hogy tudok spórolni az abroncsokkal. Óriási kihívást jelentett hátulról előrekapaszkodni a mezőnyben, de a célvonalig egyetlen másodpercre sem adtam fel. A futam előtt azt ígértem, apait-anyait bele fogok adni, és így is tettem. Számomra erről szól a versenyzés. Ezen a napon a kármentés volt a cél. Távlatokban gondolkodva nem igazán panaszkodhatok, mert az idei szezonban elszenvedett nehézségek ellenére is csak nyolc ponttal vagyok lemaradva a világbajnokság éllovasától. A csapat rendkívül keményen igyekezett, és az autónk gyors. Amikor végre minden összejön, szerintem nagyszerű helyzetben leszünk - és erre már biztosan nem kell majd sokáig várnunk. Végül gratulálok Pastor (Maldonadónak) és a Williamsnek, ez fantasztikus eredmény számukra, és személyesen neki is nagy nap."

Jenson Button(9.): "Gratulálok Pastornak! Nagyszerűen vezetett, biztos vagyok benne, hogy ez az ő önbizalmának és a Williamsének is jót tesz majd. A Forma-1-es erőviszonyok jelenleg nagyon kuszák, ami szokatlan, de úgy tűnik, idén ez lesz a jellemző. Ami minket illet, én a délutánom nagy részét forgalomban töltöttem, és a verseny jó részében egy Sauber üldözött közvetlen közelről. Ma összességében nem voltunk elég gyorsak - ezt azonban nekem kell megoldanom valahogy. Olyan beállításokat kell találnom, amelyek jobban illenek hozzám, mert pillanatnyilag nagyon gyengének érzem a tapadást. Ettől függetlenül már várom a Monacói Nagydíjat, remélem, ott sokkal sikeresebb hétvégém lesz. Imádom azt a pályát, ott remélhetőleg jobb eredményt érhetünk el."

Force India

Nico Hülkenberg (10.): "Sokat dolgoztunk a mai verseny előtt, ezért örülök, hogy egy pont lett a jutalmunk. Fizikailag nagyon kemény verseny volt, egy pillanatig sem pihenhettem, mert a verseny második felében folyamatosan Mark Webbert láttam a tükreimben. Jót csatáztunk, és nagy volt rajtunk a nyomás, de szerencsére sikerült őt magam mögött tartanom. A rajthelyemet figyelembe véve jó eredmény a pontszerzés, nem hiszem, hogy sokkal többet kihozhattunk volna a futamból. A csapat nagyszerű munkát végzett a bokszkiállásoknál, elégedett vagyok a mai eredménnyel."

Paul di Resta (14.): "Csalódott vagyok, amiért nem sikerült előrébb végeznem, és nem harcolhattam a pontszerző helyekért, mert biztatóan kezdődött a versenyem. Később azonban pozíciókat vesztettem, ezért majd ki kell elemeznünk, miért nem voltunk olyan jók a kemény gumikon, mint amire számítottunk. A futam második felében a Toro Rossókkal vívtam a legnagyobb csatát, de ők a lágy gumikon köröztek, én pedig a keményen, ezért nem tudtam magam mögött tartani őket. Néha előfordul, hogy egy versenyen valamilyen okból semmi sem jön össze - igyekszünk túllépni ezen, és reméljük, Monacóban erősebben térhetünk vissza."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne(12.): "Nagyon jól rajtoltam, pár kör alatt egészen a tizedik helyig sikerült feljönnöm. Úgy döntöttünk, korán kiállunk a bokszba, hogy még néhány versenyzőt megelőzhessünk, ezért már a tizedik körben a bokszba hajtottam a 8. helyről. Di Resta mögé jöttem vissza, és egy kicsit beragadtam. Amikor a második kiállásom után ismét kemény gumikra váltottam, reméltem, hogy megelőzhetem Di Restát, de a bokszkiállásom nem sikerült túl jól, ezért nem működött a tervünk - továbbra is a Force India mögött voltam. A harmadik etapom végén ismét időt veszítettem, az utolsóban viszont gyorsabb voltam, mint az előttem haladó Daniel. Sok időbe telt, mire megelőztem. Ezután megpróbáltam utolérni Webbert és Hülkenberget, de a gumik nem voltak már túl jók. Összességében csalódott vagyok, mert elérhetőnek éreztem a pontszerzést, de különböző okok miatt nem ez sikerült."

Daniel Ricciardo (13.): "A rajtom nem sikerült túl jól, de a stratégiánknak köszönhetően néhány helyet előreléptünk. A futam bizonyos szakaszaiban elég erősek voltunk, de az utolsó etapon, amikor az új kemény gumikat használtam, már nem volt olyan jó a tempóm. Egészen a verseny végéig elég jól tudtam bánni a gumikkal, és viszonylag jó köröket futottam, de addigra már túl sok időt vesztettem. Egy ideig úgy tűnt, harcba szállhatunk a tizedik helyért, de végül nem így alakult. Elég hullámzó volt a teljesítményünk, de Bahreinhez képest mutattunk egy kis javulást."

Caterham

Heikki Kovalainen (16.): "Szerintem kihoztuk a legtöbbet az autóból ezen a délutánon. Jól rajtoltam, megelőztem Sennát, tartottam a lépést a második kiállásomig. Az első etapom a lágy gumikkal jó volt, és az utolsó kiállásig mindig a lágy gumikat választottuk, de talán az utolsó etap a keményekkel pár körrel hosszabb volt a kívánatosnál. Ez még így is egy erős verseny volt, megmutattuk, hogy erős a tempónk a vasárnapokon, több mint elég ahhoz, hogy könnyen elhúzzunk a mögöttünk lévő csapatoktól, de még nem elég ahhoz, hogy az egész versenyen képesek legyünk csatázni az előttünk lévő autókkal. Tudtuk, hogy ez a pálya az egyik lesz azok közül, amelyek nehezek lesznek számunkra. Most Monacóba megyünk, ami lehetőséget ad nekünk arra, hogy még jobb pozíciókért harcolhassunk. Tovább kell nyomunk a gázt, hogy csökkentsük a lemaradásunkat, az a cél, hogy egy újabb lépést tegyünk előre a következő versenyen."

Vitalij Petrov (17.): "Elégedett vagyok azzal, ahogy ma vezettem. Heikkihez hasonlóan úgy vélem, nem hozhattunk volna sokkal többet az autóból ma. Tegnap találtunk egy jó KERS beállítást az időmérőre, de ma ez nem működött az első és a második etapban, szerintem ekkor vesztettünk időt Heikkihez képest. Nagyobb volt a gumikopás mértéke, mint amit a pénteki szabadedzésen láttunk. Meg kell néznünk, hogy ez miért volt így, és ki kell javítanunk a jövőbeni versenyekre. Ettől eltekintve ez egyike volt azoknak a versenyeknek, amikor annyit hoztunk ki a versenyből, amennyi csak lehetséges volt. Most elmegyünk Monacóba, ahol a pálya vonalvezetése és az előzés nehézsége miatt jobb esélyünk lesz arra, hogy megközelítsük az előttünk lévőket a hétvége során."

Marussia

Timo Glock(18.): "Igazán jó rajtot vettem. Jó volt az első kör, kicsit csatáztam Lewisszal. Miután a pozíciók rendeződtek, csak megpróbáltam a gumikat életben tartani, ameddig csak lehetséges volt, és ismét küszködtünk a hátsó tengely stabilitásával. Körülbelül 80 százalékon tudok autózni jelenleg. Ez még mindig nem tökéletes, nincs meg a tempónk, vizsgálódnunk kell, és felülkerekedni a problémán Monacóig. Gratulálok Maldonadónak és a Williams csapatnak. Remek eredményt értek el a mai versenyen."

Charles Pic(-): "Nem rajtoltam jól ma. Onnantól kezdve jól dolgoztam a tempómon, és újra a HRT-k jó oldalára kerültem. Onnantól kezdve jól mentek a dolgok, de aztán a 26. körben hirtelen elment a hajtás, visszajöttem a bokszba, és ki kellett állnom a versenyből. Később láttuk, hogy a féltengellyel volt probléma, meg kell értenünk, hogy mi történt. Sok munka vár még ránk a következő két hétben, hogy felkészüljünk Monacóra, mivel nem olyan hétvégénk volt itt, amilyet reméltünk. Miután voltam tegnap Sir Frank Williams 70. születésnapi partiján, nagyon örülök, hogy ilyen eredményt ért el a csapata Pastor Maldonadóval. Magunkról szólva, mi már a következő versenyre tekintünk, és némi fejlődést várunk."

HRT

Pedro de la Rosa(19.): "Fantasztikus érzés hazai közönség előtt versenyezni, és célba érni. Nagyon örülök, mert pályafutásom során másodszor célba érem a hazai futamomon, ezzel nagyon elégedett vagyok. Igaz, hogy nem túl acélos ez a helyezés, de mindent beleadtunk, és megtettük, amit lehetett. Néhány körig a Marussiák előtt haladtunk, majd mögöttük, de összességében nem volt rossz a tempónk. Tudjuk, hogy továbbra is fejlődnünk kell, de jó úton haladunk. A verseny nehezebb volt, mint amire számítottunk. Négykiállásos stratégiát választottunk, és a verseny végére közel voltunk a határhoz, mert a gumik nagyon gyorsan koptak. Az első húsz kör nehéz volt: a lágy gumik szó szerint szétestek, a kemények azonban sokkal jobban működtek, és sikerült fenntartanunk egy jó ritmust. Ez lehetővé tette, hogy idei legjobb eredményünket érjük el a hazai szurkolóink előtt."

Narain Karthikeyan (-): "A rajtnál problémáim adódtak, mert kipörögtek a kerekeim, de ez nem befolyásolt túlságosan, és az első kanyarban máris odaértem Pedro mögé. A hétvége során most először vezettem teletankolt autóval, ezért az első etapon az volt a célom, hogy ehhez hozzászokjak. A második etapom nagyon jól sikerült, megközelítettem Pedrót, mielőtt kiálltunk volna lágy gumikért a bokszba. Ekkor azonban ismét balszerencsés voltam. Remélem, magam mögött tudom hagyni a spanyolországi versenyt, és Monacóban tiszta lappal indulhatok."