Vágólapra másolva!
A sportfelügyelők vizsgálatot indítottak ellene a Spanyol Nagydíj időmérője után, mert a Q3 végén túl kevés benzin maradt a McLaren tankjában. Egy szerelő hibázott.

Lewis Hamilton elvesztette a Spanyol Nagydíjra megszerzett pole pozícióját, mert a szabályokban előírtnál kevesebb benzin maradt az autójában, amikor befejezte az időmérőt.

Hamilton a levezető körében meg is állt a pálya szélén, de a néhány perccel későbbi hivatalos sajtótájékoztatón kikerülte a kérdést, hogy ennek mi volt az oka. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh ezzel egy időben a Sky Sportsnak úgy nyilatkozott, még nem tudják, mi okozta a problémát, de egy menet közben felmerülő műszaki hiba miatt kérték meg Hamiltont a rádión, hogy parkoljon le.

Néhány órával ezután elismerte, hogy azért tettek így, mert az autóban nem maradt elég benzin. "A garázsban történt egy technikai probléma, ami az autó teljesítményét nem érintette, és különben is akkor állíttattuk le, amikor 1,3 liter üzemanyag volt benne" - mondta Whitmarsh.

Hozzátette, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki ellenőrei eleget tudtak kiszivattyúzni a tankból a kötelező üzemanyagminta-vételhez - a Technikai Szabályzat 6.6.2-es cikkelye egy litert ír elő erre a célra -, ám Hamilton ellen így is vizsgálatot indítottak a Spanyol Nagydíj sportfelügyelői. A 2010-es Kanadai Nagydíj után ugyanis szabályban rögzítették, hogy ha egy autó nem tud önerőből visszatérni a parc fermébe, a csapatnak elfogadható magyarázatot kell adnia erre.

Amennyiben a sportfelügyelők "nem fogadják el, hogy ez nem a csapat vagy a versenyző hibájából történt, és úgy ítélik, szándékosan tették, hogy előnyhöz jussanak vele, megteszik a szükséges lépéseket." Mark Gallagher, a Cosworth tavaly lemondott igazgatója a Twitteren azt írta, a helyzet szerinte teljesen egyértelmű: "Az autóknak önerőből kell visszatérniük úgy, hogy legalább 1 liter benzin marad a tankjukban. Ha egy körhöz 2,5-2,7 literre van szükség, Hamilton tankjában a levezető körhöz és a mintához 3,5-3,7 liter benzinnek kellett volna lennie. Ennyit erről."

Forrás: McLaren

A szabálymódosítás oka éppen a McLaren volt, mert annak a két évvel ezelőtti versenynek az időmérőjén Hamiltont direkt kevés benzinnel küldték pályára, hogy a könnyebb autóval több esélye legyen megszerezni a pole pozíciót. Whitmarsh azonban ragaszkodik hozzá, hogy ezúttal valódi problémáról volt szó.

"Egy műszaki hiba idézte elő a helyzetet" - hangsúlyozta, azt azonban nem árulta el, hogy az üzemanyagtöltő berendezés romlott-e el. "Ezt nem az én tisztem eldönteni, hanem a sportfelügyelőké, de úgy gondolom, vis major történt."

Hamiltont ennek ellenére megfosztották a pole pozíciójától, és az időmérőről kizárva a rajtrács legvégére sorolták vissza, amivel Pastor Maldonado örökölte az első rajtkockát. Pedig a brit azt állította, ez az eredmény különösen nagy örömet szerzett neki.

A BBC úgy tudja, az üzemanyag-utántöltő kezelője a töltés gombja helyett a kiszivattyúzásét nyomta meg, s bár rájött a hibájára, a mérnökök addigra útnak engedték Hamiltont. A sportfelügyelői döntés megerősítette ezt, mondván: "A csapat egyik tagja túl kevés benzint töltött az autóba, amelynek ezért meg kellett állnia a pályán, hogy a mintavételhez elegendő üzemanyag maradjon a tankjában. Mivel a betöltött üzemanyag mennyiségét biztosítani teljes egészében a csapat felelőssége, a sportfelügyelők nem tudják vis majorként elfogadni a történteket."

A McLaren erre reagáló közleményében azt írta, beletörődik az ítéletbe, és mostantól arra koncentrál, hogy a versenyen minél több pontot szerezzen Hamiltonnal. A Williams legutóbb a 2010-es Brazil Nagydíjon, Nico Hülkenberg jóvoltából indulhatott az élről.