Vágólapra másolva!
Reakciók a Spanyol Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Jenson Button (P1: 4., P2: 1.): "Pozitív délutánt zártunk. Jó kört futottam a lágy gumikon, az autó is megfelelően működik, és úgy tűnik, a fejlesztéseink is beváltak. Ennek ellenére még mindig javulnunk kell bizonyos területeken. Úgy tűnik, a lágy gumikkal mindenki könnyebben boldogul: mivel ezek puhábbak, könnyebb őket felmelegíteni. Délután elértük, hogy a kemény gumik is jól működjenek, de az edzés vége felé már tudtuk belőlük kihozni a maximumot. Ha megoldjuk a kemény gumival kapcsolatos problémáinkat, és sikerül kihoznunk belőlük a megfelelő teljesítményt, szerintem versenyképesek lehetünk hétvégén. Sok gyors autó van, de azt hiszem, a miénk aerodinamikai szempontból erős. Csak arra kell ügyelnünk, hogy a gumik is megfelelően működjenek."

Lewis Hamilton (P1: 8., P2: 4.): "Máris jobbnak tűnik az autó, mint az előző futamon, sokat tudtunk javítani. Nagyon elégedett voltam a délután futott hosszú etapommal, pozitív következtetéseket vonhatunk le belőle. Ahogy Jenson bebizonyította, még lehet faragni a köridőből. Ma kicsit küszködtem a beállításokkal - nem volt következetes, ezért nehéz pontosan megmondani, hogyan javíthatnánk rajta. Kielemezzük az adatokat, hogy rájöjjünk, mik a legfőbb problémáink - biztos vagyok benne, hogy éjjel javíthatunk az autón. Mindenesetre úgy tűnik, jól működnek a fejlesztéseink, és a hosszú etapokon jó a tempónk. A srácok nagyszerű munkát végeztek a gyárban. Pozitív napon vagyunk túl, és képesek vagyunk felvenni a harcot."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 2., P2: 2.): "Nem volt olyan rossz ez a nap - sok adatot gyűjtöttünk, amit ki kell elemeznünk. Kipróbáltunk néhány új alkatrészt, ez Barcelonában nem szokatlan. Viszonylag elégedett vagyok: sok kört futottunk, és teljesítettük a tervezett programot. A szélnek is szerepe volt a mai edzések alakulásában: láthattuk, ahogy néhány autó elhagyta a pályát. Az aszfalt hőmérséklete itt nagyon magas lehet, ettől is megcsúszhat az autó. A tavalyihoz hasonlóak a körülmények, elég sok bokszkiállásra számíthatunk vasárnap."

Mark Webber (P1: 13., P2: 7.): "Kell egy kis idő, mire megtaláljuk a megfelelő balanszot. A második edzés végén láthattuk, hogy mindennek össze kell jönnie, ha jó köridőt akarunk elérni. Holnap több lehetőségünk lesz arra, hogy a rövid etapokon dolgozzunk. Kipróbáltunk néhány újítást az edzéseken - meglátjuk, Adrian (Newey) és a többiek mit eszelnek ki holnapra. Nem tudom, vasárnap hány kerékcserét láthatunk majd, de biztosan sokat. A lágy gumin jobb vezetni, de a stratégia itt is nagyon fontos lesz."

Mercedes

Nico Rosberg(P1: 14., P2: 3.): "Ma összességében minden jól ment, de azért a két szabadedzés után is maradtak kérdőjelek. A gumikkal való bánásmód ezen a hétvégén is komoly kihívásnak ígérkezik, az lesz a siker kulcsa. Este még rengeteg lehetőséget kell átgondolnunk, hogy megtaláljuk a helyes beállításokat a holnapi és vasárnapi körülményekhez."

Michael Schumacher(P1: 6., P2: 8.): "Ma bebizonyosodott, hogy érdemes volt tesztelnünk Mugellóban, ezért még mindig örülök, hogy adódott rá lehetőségünk. Most persze nagyon meleg volt, ezért a pálya eléggé csúszott, erre azonban számítottunk is. A hétvégével kapcsolatban tűrhető előérzetünk van mindazok alapján, amit az első két szabadedzésen láttunk, úgyhogy most alaposan elemezni fogjuk az adatokat, hogy kitaláljuk, hogyan érdemes nekivágnunk az időmérőnek és a versenynek."

Lotus

Kimi Räikkönen(P1: 9., P2: 5.): "Semmi gond nem volt ma az autóval, minden jónak érződött. Kipróbáltunk egy másik első szárnyat, de az autóból nem lehetett megmondani, hogy okozott-e különbséget; ezért nézik a csapat mérnökei az adatokat. Kényelmesen éreztem magam, szerintem a Mugellóban és a szélcsatornában elvégzett tesztprogrammal előrelépést értünk el. Majd holnap meglátjuk, hogy milyen tempóra képesek a többiek az időmérőn, mert akkor számít. Eddig mindenhol gyorsak voltunk, semmi ok nincs arra, hogy most miért ne lennénk azok ismét."

Romain Grosjean(P1: 7., P2: 6.): "Elég jól sikerült a mai nap. Az idő fantasztikus, az autó jónak érződik, a köridők ígéretesek: boldog ember vagyok. Mindkét fajta gumin erősnek jónak éreztem a balanszt, és hosszú etapokat is tudtunk menni, ami hasznos adatokkal szolgál a vasárnapra. Elégedett voltam az autó teljesítményével, még akkor is, amikor a gumik már az élettartamuk végéhez közelítettek, ez jó előjel a hétvégére. Természetesen nagyon szoros a mezőny, az időmérő érdekes lesz. Már alig várom a holnapot."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 3., P2: 9.): "Jól sikerült az első napunk. Úgy gondolom, a lágy gumikon futott leggyorsabb köröm lehetett volna kicsit jobb is, nem hajtottam elég keményen abban a körben. A hosszú etapokon a kemény és a lágy gumik is jól működtek. Ennek ellenére azt hiszem, az időmérőre javítanunk kellene az autó balanszán. Minden simán ment ma, és már várom a holnapi napot."

Sergio Pérez (P1: 15., P2: 12.): "Délelőtt nem volt jó az autó balansza, elég sokat kellett változtatnunk a délutáni edzésre. Jó irányba haladunk, hiszen tudtunk javulni, így eredményes napot zártunk. Úgy vettem észre, hogy a hosszú etapokon mindkét gumikeverék elég gyorsan kopott - meglátjuk, mit tehetünk ezen a téren."

Force India

Nico Hülkenberg(P1: 10. P2: 10.): "A tervek szerint végigmentünk a programunkon, a kezdeti eredmények eléggé bizalomgerjesztőnek tűnnek. Az volt a fő cél, hogy folytassuk az új alkatrészek működésének értelmezését. Mindkét edzésen ezekkel mentem, jól beállítottuk az autót a pályára. Változtattunk pár helyen az ebédszünet alatt, ezek javítottak pár dolgon, elégedett vagyok azzal, amit ma elértünk. Ahogy mindig, maradt elvégezni való munka, de a napi fő célunkat teljesítettük."

Paul di Resta(P1: -, P2: 15.): "Egy átlagos pénteki szabadedzésem volt, megpróbáltunk a gumik viselkedését gyorsan megismerni, és finomhangolást végeztünk az autó beállításán. Voltak új alkatrészek az autómon, amelyek úgy tűnt, hogy beváltak, de még túl korai megmondani, hogy hol tartunk, mert nem tudjuk, hogy a többiek mennyi üzemanyaggal mentek. Szerintem ez a hétvége is nagyon szoros lesz, ahogy a korábbi versenyeken láthattuk, még mindig sok dolgunk van, hogy megtaláljuk az optimumot."

Jules Bianchi(P1: 18., P2: -): "Ugyanazt az autót vezettem, amivel Bahreinben versenyeztünk, hogy a csapat egy az egyben összehasonlíthassa az új fejlesztésekkel, amiket ide hoztunk. Jól ment az edzés, 21 kört meg tudtam tenni a keményebb keverékű gumival, a programunk sok elemzésre váró adatot szolgáltatott az időmérő előtt."

Ferrari

Felipe Massa (P1: 12., P1: 11.): "Ez szörnyen forró nap volt, alaposan kikészítette a gumikat. Rengeteget foglalkoztunk a most kapott frissítéseinkkel, és az eredmények első ránézésre biztatónak tűnnek. Különösen délelőtt koncentráltunk a különböző konfigurációk összehasonlítására, míg délután elsősorban a beállításokkal és a gumik viselkedésével kísérleteztünk. A téli tesztekkel lehetetlen volt összehasonlítani a maiakat, mert az aszfalt most a magasabb hőmérséklet miatt teljesen más. Ezután igyekeznünk kell összeállítani a legjobban működő elemeket, hogy maximálisan ki tudjuk használni az autónkban rejlő lehetőségeket, és alaposan felkészüljünk az időmérőre meg a versenyre. Ha vasárnap is ilyen meleg lesz, a verseny még a szokásosnál is keményebbnek ígérkezik, főként a gumikopás terén."

Fernando Alonso(P1: 1., P2: 14.): "Kellemes érzés a hazai közönségem előtt versenyezni: attól a pillanattól kezdve éreztem a szurkolóim szeretetét, akik már a Ferrari rajongói is, hogy szerdán este megérkeztem ide. Nagyon zsúfolt programunk volt ma, rengeteg újdonságot ki kellett próbálnunk, és fontos volt, hogy alaposan átgondoljuk a következtetéseket. Az első benyomásaink pozitívak: némelyik alkatrész jól bevált, némelyik kevésbé, de összességében ugyanaz a tendencia körvonalazódott, mint a múlt héten, Mugellóban, vagyis a szélcsatornában nyert adatokat a pályán is megerősítettük. A körülmények ma egyértelműen mások voltak, mint a téli tesztek idején: sokkal melegebb van, ezért a tapadás is más, az aszfalt hőmérséklete a 45 fokot is elérte. Igyekeztünk ehhez igazítani a beállításokat is, de nem voltunk teljesen elégedettek; még sok munkánk van. Ez a péntek tulajdonképpen más volt, mint a többi, mert az időeredmények még kuszábbnak tűntek, mint az első négy versenyen. A gumik? Azok nem okoztak meglepetést, a téli teszteken és a szezon első részében teljesített kilométerek révén már jól ismerjük őket. A lágyak gyorsabbnak, a kemények tartósabbnak tűnnek, amiben nincs semmi új."

Williams

Pastor Maldonado(P1: 17. P2: 13.): "Teljesítettük a mai programunkat, a gumik jól működtek délután. Segített, hogy már elég sokat teszteltünk itt, de a pálya állapota eléggé különbözik a télitől, ezért időt kell szánnunk az adatok analizálására. Magabiztos vagyok, mert ez az a pálya, amelyiket szeretem."

Bruno Senna(P1: -, P2: 18.): "Ez egy jó délutáni edzés volt, sok kört teljesítettünk. Most le kell ülnünk, és átnézni az adatokat, hogy javíthassunk az autó beállításain a hosszú etapokra és a holnapi időmére is."

Valtteri Bottas(P1:5.,P2: -): "Ez volt az első olyan pálya a szezonban, amelyet már ismertem, ezért jó volt számomra, hogy csak a vezetésre koncentrálhattam a kezdetektől. Az autó jónak érződött, de délután még kell rajta dolgozni. Mindent egybevetve sok adatot gyűjtöttünk, produktív edzést zártunk, amelyet élveztem."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne(P1:11., P2: 16.): "Ezen a reggelen folytattuk a Mugellóban kezdett, aerodinamikán végzett munka kiértékelését. Délután főleg a versenytempónkkal voltunk elfoglalva, úgy érzem, találtunk néhány jó megoldást. Most már az időmérőre kell gondolnunk, és arra, hogy hogyan javíthatnánk még az autó balanszán, ami eddig nem tűnik túl rossznak. Kipróbáltam mindkét fajta gumikeveréket, ahogy vártunk, az opciós nagy előnyt jelent köridő szempontjából alacsony üzemanyagszinttel, az elsődlegesnek viszont hosszabb az élettartama. Érdekes lesz látni, hogy melyik lesz a legjobb gumistratégia. Az új alkatrészek? Nehéz megmondani, hogy mennyit jelentenek, mert a többi csapat is fejlesztett az autóján."

Daniel Ricciardo(P1: 16., P2:17.): "Többféle leszorítóerő-beállítást kipróbáltunk reggel, nem igazán győzött meg minket a tempónk. Ezért úgy döntöttünk, hogy néhány változtatást hajtunk végre az autó aerodinamikáján délutánra. Ez kissé javította az autót érzésem szerint, de még tovább kell dolgoznunk a beállításokon, találnunk kell valami pluszt ezen a területen, ha be akarunk kerülni a Q3-ba szombaton. Kevés ötletem van, hogy még mit tehetnénk, de vannak mérnökeink, akik valószínűleg kicsit okosabbak nálam, nekik biztosan van még mit előhúzniuk a kalapból."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: - , P2: 19.): "Átlagos pénteki napunk volt. A második edzés elején változtattunk pár dolgot a beállításokon, így jobb lett az autó balansza, és közelebb kerültünk a mai napra kitűzött cél eléréséhez. Ahogy az egész szezon során, a gumikkal való bánásmód itt is kulcsfontosságú lesz, különösen vasárnap. Miután mindkét keveréken megfigyeltem a gumikopás mértékét, azt kell mondanom, ezen még dolgozunk kell. Ha ez sikerül, akkor holnap és vasárnap is jók lehetünk."

Vitalij Petrov (P1: 19., P2: 20.): "Viszonylag elégedett vagyok a mai nappal, bár elég furcsa edzéseken vagyunk túl. Délelőtt csak a kemény gumin futottunk, és nem találtam meg azt a beállítást, amivel igazán jól működött volna az autó. Délután már nem volt alulkormányzott - ezt a problémát sikerült megoldanunk, de helyette túlkormányzott lett, ami korábban nem volt jellemző rá. Azt hiszem, elég sok csapat hasonló problémával küszködik. A bahreini futam és a mugellói teszt után nem számítottunk erre, de dolgozunk rajta, és biztos vagyok benne, hogy a harmadik szabadedzésre és az időmérőre megtaláljuk a megoldást."

Alexander Rossi (P1: 21., P2: -): "Nagyon elégedett vagyok a ma délelőtti edzés alakulásával. Végrehajtottuk a csapat által kitűzött programot, és gyorsan hozzászoktam a Forma-1-es autóhoz. Nem ez az első alkalom, hogy a csapattal dolgozom, a tavalyi fiatal versenyzők tesztjén is vezethettem egy napot Abu-Dhabiban. Egy versenyhétvége azonban teljesen más, mint egy teszt. Ma nem az volt a lényeg, hogy a lehető leggyorsabb kört fussam meg - akár hét-nyolc tizeddel is gyorsabb lehettem volna. Ma az volt a fő feladatom, hogy minél többet tanuljak: tiszta, pontos visszajelzést adjak a mérnököknek, és ne hibázzak. Ezt meg is tettem, tehát úgy gondolom, nem is sikerülhetett volna jobban ez a nap."

Marussia

Timo Glock(P1: 20, P2: 21.): "Őszintén szólva, két nagyon nehéz edzésünk volt ma, mert küszködtünk az autó balanszával. Mindkét fajta gumival nagyon idegesen viselkedett, kissé kiábrándító, hogy még mindig ezzel a problémával kell együtt élnünk. Most jól meg kell néznünk az adatokat, hogy kiderüljön, tudunk-e még javítani a helyzetünkön holnapra."

Charles Pic(P1: 22., P2: 22.): "Igazán elégedett vagyok a mai nappal. Nagy haladást értünk el mindkét edzésen, éreztem a fejlesztések hozadékát. Este szerintem még többet javíthatunk az autón holnapra, úgy érzem, jó lehet a hétvége hátralévő része. Jó rajtot vettünk."

HRT

Pedro de la Rosa(P1: 23., P2: 23.): "Ma volt a napja, hogy kipróbáljuk az új aero-csomagot, amit Barcelonába hoztunk, ezért sok rövid etapot teljesítettünk, hogy feltérképezzük az autó reakcióját a változtatásokra. Ez tanulságos volt, mert az autó jobb lett, de még nagyobb lépésre van szükségünk, különösen egy ilyen pályán, ahol sok a gyors kanyar, és javítani kell a balanszon. Még rengetet a tennivalónk, és sok adaton kell átrágnunk magunkat, hogy jobban megértsük, hogyan hozhatjuk ki a maximumot ezekből a fejlesztésekből."

Narain Karthikeyan(P1: -, P2: 24.): "Csalódott vagyok, amiért ma egyáltalán nem tudtam megtenni mért kört; semmiképpen nem szerettem volna így indítani ezt a barcelonai hétvégét. Holnap be kell hoznunk a lemaradásunkat, és délelőtt csak egy óránk lesz rá, hogy felkészítsük az autómat a délutáni időmérőre, ezért tényleg leszegett fejjel kell majd dolgoznunk. Remélhetőleg behozzuk a kiesett időt, és a javunkra fordítjuk a helyzetet."

Dani Clos(P1: 24., P2: -): "Örülök, hogy ma először kipróbálhattam az autót, még ha csak egy rövid ismerkedés erejéig is. Hihetetlen érzés volt kihajtani a pályára, és látni a spanyol közönséget, miközben egy spanyol csapat autóját vezettem Pedro csapattársaként. Most ültem először ebben az autóban, és nem éreztem magam teljesen kényelmesen benne, hiszen Narainre szabták, úgyhogy alkalmazkodnom kellett hozzá. Azért el tudtunk végezni némi aerodinamikai munkát, és több megoldást kipróbáltunk az autón, ezért boldog vagyok, hogy teljesítettem a csapat által rám bízott feladatokat."