Vágólapra másolva!
Reakciók a 2012-es Bahreini Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 4., P2: 1.): "Jól kezdődött a hétvégénk, s bár kellemes érzés volt ma a leggyorsabbnak lenni, tudjuk, hogy ez nem számít igazán. A legfontosabb az lesz, hogy javítsunk a versenytempónkon. Egyelőre tűrhetőnek tűnik, de még elemeznünk kell, hogy az ellenfeleinkhez képest mennyire vagyunk erősek magas üzemanyagszinttel, és a következtetéseket csak azután tudjuk majd levonni. A körülmények embert próbálóak odakint a pályán, a verseny a gumik szempontjából nehéz lesz."

Michael Schumacher (P1: 7., P2: 5.): "Ma jól indult a napunk, a hosszú etapjaink és az időeredményeink is kielégítőnek tűntek. A gyors körömet sajnos nem tudtam jól teljesíteni a forgalom miatt. Majd holnap és vasárnap meglátjuk, mi történik, mert a gumik nagyon hamar elkopnak. Igyekezni kell a határaikon belül maradni, ez lesz a legfőbb nehézség. Kíváncsian várjuk, hogy mire megyünk ezzel, de az biztos, hogy a hétvége nem kezdődött rosszul számunkra."

Red Bull

Mark Webber (P1: 8., P2: 2.): "Meglehetősen nehéz feladatunk volt ma a pályán, hogy mindent tökéletesen csináljunk. A gumik viselkedése mindenkit meglepett kissé, mert nagyon hamar romlott a tapadásuk, de ez mindenki esetében így volt. Van pár gyors autó, ugyanakkor nem tudjuk, ki mennyi benzinnel gyakorolt. Mindenesetre ismét szorosnak tűnik a helyzet. Az abroncsok nagy szerepet fognak játszani a vasárnapi futamon."

Sebastian Vettel (P1: 2., P2: 3.): "Sok kört megtettünk ma, ami jó. Úgy gondolom, a beállítások terén Kínában megkaptuk a kérdéseinkre a válaszokat, és ez segít bennünket itt. Meg fogjuk nézni, hol állunk az erősorrendben, mit csináltak a többiek. Nagyon meleg van, szóval a gumik kissé megsínylik ezt, de mindenki egy cipőben jár. Szerintem mások az esélyesek hétvégék, de mi saját magunkra összpontosítunk, keményen dolgozunk. Előre léptünk, azonban csak holnap derül ki, pontosan hol állunk."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 1. P2: 4.): "Igazi kihívás lesz, hogy a gumikra itt vigyázni tudjunk. Szélsőségesen forró a pálya felülete, hihetetlen energia megy keresztül a gumikon a fékezéseknél: a hőmérséklet egyre csak emelkedik, amíg azt nem érzi az ember, mintha egy jégpályán közlekedne. A gumik elhasználódása mindenkinek komoly probléma lesz, az egész hétvége arról fog szólni, hogy ki tud a legjobban vigyázni rájuk. Nagy szerepet játszott ma a szélirány is. Az egyik körben szembeszél van a négyes kanyarban, aztán a következőben hátszél, az azt követőben pedig oldalszél. Ez nagy különbségeket jelent a pályán. Azt hiszem, a legjobb körömet fél órával Rosberg győztes ideje után futottam meg, addigra a szél teljesen más irányból fújt. Általánosságban, a Mercedes gyorsnak tűnik. Ott vagyunk a közelükben, de holnap többet fogunk tudni. Mindent egybevetve egy kemény napon vagyunk túl: nehéz a kihívás, de mindenki egy cipőben jár."

Jenson Button(P1:5., P2: 6.): "Érdekes napot zártam, megpróbáltam megtalálni a balanszot mind a két fajta gumin. Az autó nagyon másképp viselkedett, mint az első három versenyen. Talán túl messzire mentünk el a balansszal, és vissza kéne lépni egyet, kicsit dolgoznunk kell ma este azon, hogy holnap jobb pozícióban legyünk. De bízom benne, hogy megoldjuk a gondokat a holnap előtt. Egész nap nem tűntek jónak a köridőim - egy körön a Mercedes és a Red Bull is nagyon gyorsnak látszik. Nagy a különbség az elejéhez képest pillanatnyilag, de nem gondolom, hogy ez a versenyen is így lesz. Azonban, ha az időket nem is vesszük figyelembe, akkor sem vagyok teljesen elégedett azzal az iránnyal, amelyet választottunk. Már elkezdtünk arról beszélgetni, hogy mit változtassunk holnapra, és máris születtek pozitív hozzászólások arról, hogy melyik irányba induljunk el. Mindnyájunknak nehéz lesz, arról fog szólni minden, hogy melyik gumit tudjuk munkára fogni."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 13., P2: 8.): "Hagyományosan jól szoktam menni ezen a pályán, amely azon kevesek egyike, ahol háromszor is nyertem. Ezért mindig öröm vezetni Szahírban, és ma ismét jól szórakoztam. A Bahreini Nagydíj első napja rendszerint nagyon nehéz, mert a pályaviszonyok a homok és a szél miatt nem a legjobbak. Ráadásul a pályát nagyon ritkán használják, ezért a pénteki eredményeket még nehezebb értelmezni, mint máshol. Így nem feltétlenül jó megoldás a mai tapasztalatokra hagyatkozni a beállításokkal, mivel észben kell tartani, hogy vasárnapig rengeteget változhatnak a körülmények. Minden tőlünk telhetőt megtettünk, hogy leellenőrizzük a gumik viselkedését: ugyanazokat használjuk itt, mint Sanghajban, a hőmérsékleti viszonyok azonban teljesen mások. Még sok dolgunk van, különösen az autó hátuljával, hogy növeljük a tapadást."

Felipe Massa(P1: 15., P2: 12.): "Ez nagyon forró nap volt, főleg a Pirelli gumik viselkedésének kiértékelésére koncentráltunk. A ma látottak alapján mindkét keverék gyorsan kopik, gyorsabban, mint máshol. Ez fontos feladat volt, különösen a versenyre való tekintettel, de az időmérő szempontjából is. Kétségtelen, hogy még sok munkánk van. A legfontosabb, hogy következetesen teljesítő autót rakjunk össze, és megpróbáljuk lassítani a gumikopást."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 16., P2: 7.): "Műszaki értelemben nem voltak problémáink, viszont szenvedünk a gumik hőmérséklete miatt. A rövid etapokon nem tűnnek rossznak a köridőink lágy gumikon, de még van teendőnk a kvalifikációig. A hosszú etapokon még többet kell javulnunk mindkét gumikeveréken, a lágyon és a közepes keménységűn is. Most kiértékeljük az adatokat, és megnézzük, mit csinálhatunk jobban holnap."

Sergio Pérez (P1: 11., P2: 10.): "Kedvező napon vagyok túl. Örülök, hogy jól sikerült a péntek, és nagyon elégedett vagyok az elvégzett munkánkkal. Sokat tanultunk, ügyesen kordában tartottuk a hátsó abroncsok kopását, amivel mindenki küszködik. Néhány beállításbeli problémát még ki kell irtanunk az időmérőre, de magabiztos vagyok."

Lotus

Romain Grosjean (P1: 10., P2: 9.): "A szezonban eddig széles tartományban mozgott a hőmérséklet a pályákon: Ausztráliában meglehetősen hideg volt, Malajziában forróság, Kínában pedig viszonylag hűvös. Itt Bahreinben újra forróság van. Ez a változatosság megnehezíti a csapatok feladatát, hogy megfelelően beállítsák az autót, mivel eltérő körülmények között dolgozunk, ezért sok időt töltünk bizonyos dolgok igazításával. Most már sokkal tisztább képünk van az autó viselkedéséről, ez remélhetőleg jó teljesítményt fog eredményezni az időmérőn. Úgy vélem, elégedettek lehetünk a mai munkánkkal, a teljes programot lezongoráztuk a tervek szerint, ráadásul elég sok kilométert megtettünk. Nagyot fejlődtünk ahhoz képest, hogy Kínában hol álltuk ilyenkor. Bíztatónak érzem a hosszú etapjainkat, és holnap keményen fogunk dolgozni, hogy a legjobb tempót érjük el egy mért körön."

Kimi Räikkönen (P1: 9., P2: 13.): "Ma jónak éreztem a lágy gumikat, de még rá kell jönnünk, hogy melyik gumifajta működik jobban hosszabb távon. Még túl korai bármilyen következtetést levonni, előbb meg kell néznünk az adatokat. Jelenleg nem tűnik úgy, hogy tetemes különbség lenne az abroncsok között. A pályaviszonyok az első edzés kezdetétől fogva meglepően jók voltak, és a másodikon sem éreztem jelentős változást. Éjszaka remélhetőleg nem élénkül meg a szél, és nem fog homokot fújni az aszfaltra. Érdekes lesz látni, hogy miképp alakul a gumikopás. A versenyzők tudnak tenni bizonyos dolgokat a mérséklése érdekében, de többet lehet elérni a beállítások variálásával. Remélem, hogy jó megoldást fogunk találni."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 20., P2: 11.): "A legfontosabb, hogy fejlődtünk a nap folyamán, miután az első edzés nem alakult jól. Nem tudtunk rendesen munkára bírni a gumikat, kipörögtek a kerekek az elsődleges keveréken, amitől túlmelegedtek az abroncsok, vagyis hiányzott a tapadás. Tudtuk, hogy mit kell tennünk, de az nem vált be a pályán. A második gyakorlás jobban ment, amit alátámaszt, hogy előrébb léptem a tabellán. Még lényegesebb, hogy most már erősebbnek érzem az autót. Még van hova javulnunk holnapig, akad pár lehetőségünk. Az első benyomások alapján kedvezőbbnek gondolom a lágyabb gumit, úgy tűnik, jobban bírja a melegebb körülményeket. Nem hiszem, hogy vasárnap bárki is egykiállásos taktikát fog választani. Kiemelt fontosságú lesz, hogy vigyázzunk a hátsó abroncsokra."

Jean-Eric Vergne (P1: 17., P2: 14.): "Roppant zsúfolt napom volt, csakúgy, mint a szerelőimnek. Délelőtt az autó korábbi, sanghaji változatával köröztünk, miközben Daniel kipróbálta az új változatot. Az övé jobban működött, ezért mi is átváltottunk arra a második edzésen. Ez egyértelmű javulást hozott, nagyon léptünk előre, noha holnapig még csiszolnunk kell a balanszon. Erős formában leszünk, ha még tovább fejlődünk a harmadik szabadedzésre. A gumik könnyen túlmelegedhetnek, ezért nagyon nehéz megfelelően bánni velük, és ez lesz az egyik legfontosabb tényező a versenyen."

Williams

Pastor Maldonado (P1: 12., P2: 15.): "Sűrű napunk volt, de teljesítettük az ütemtervet. Inkább a versenytempónkra összpontosítottunk. Boldog vagyok, mert összességében következetes az autó, nagyon várom a holnapi időmérőt."

Bruno Senna (P2: 18.): "Ez egy nehéz nap volt, a pályán kemény feltételek fogadtak minket. Mindazonáltal jó irányvonalat találtunk az autóval, a délutáni hosszú etapjainkon következetesnek látszottunk. Csak arra van szükségünk, hogy folyamatosan javuljunk és megtaláljuk az optimális beállításokat a futamra."

Valtteri Bottas (P1: 14.): "Igen meleg volt, de a páratartalom nem volt akkora, mint Malajziában. Begyűjtöttük a szükséges adatokat délelőtt, tehát termékeny edzést zártunk. Jó volt, hogy egy újabb számomra ismeretlen pályán tehettem meg további kilométereket, teljesítve néhány következetes menetet. Mindent egybevetve elégedett vagyok, úgy gondolom, vasárnap szép versenyt fogunk látni."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1:18., P2: 17.): Jó napot zártunk abból a szempontból, hogy sok kilométert tettünk meg, és sok adatot gyűjtöttünk. Reggel nem volt olyan poros a pálya, mint amitől tartottunk, tehát a tapadás rendben volt. Ez azt jelentette, hogy rendes képet kaptunk az elsődleges gumikeverékek elhasználódásáról az első szabadedzésen. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a forróság és a pálya természete miatt a gumikkal való bánásmód kritikus fontosságú lesz vasárnap. A hátsó tapadás az a terület, amire fokozottan figyelnünk kell, kipróbáltunk néhány beállítás-változtatást, hogy javítsunk rajta, de ez szerintem mindenkinek ugyanezzel a problémával kell szembenéznie."

Vitalij Petrov (P1: 19., P2: 16.): Ez egy jó nap volt nekünk. Elég szép mennyiségű kört teljesítettünk mindkét szabadedzésen, egész nap elégedett voltam az autóval. Nehéz lesz a gumikkal vasárnap, mindkét keverékkel, de kifejezetten jónak tűntünk az opciós gumival a gyors körön, és még sok dolgot kipróbálhatunk holnap, hogy a legtöbbet tudjuk kihozni a keményebb keverékből, tehát úgy tűnik, jól állunk. Világos, hogy a gumik elhasználódása lesz a fő beszédtéma vasárnap, úgy gondolom, sok kerékcserét láthatunk majd az egész mezőnyben. Ez nagyon meg fogja növelni a stratégiák és a bokszkiállások szerepét, akármi is fog történni, az biztos, hogy érdekes verseny lesz a rajongóknak."

Marussia

Timo Glock (P1: 22., P2: 19.): "Gyötrelmes napunk volt, főleg a második tréningen. Délelőtt nagyjából rendesen alakult a programunk, megvizsgáltuk az új alkatrészeket. Sokat foglalkoztunk az aerodinamikával, tehát sok adatot gyűjtöttünk az autóról. A második edzés nehéz volt az abroncsok miatt, nagyon hamar elhasználódtak, és ez kihatott az autó hátsó stabilitására a hosszú etapokon. Jelenleg még mindig kissé nehéz a vezetés, szóval csinálnunk kell valamit, hogy javuljon a helyzet. Összességében nem volt a legjobb a nyitány, az előző versenyeken szebben alakultak a péntekjeink. Este sok munka vár ránk, hogy fejlesszünk az autón holnapra."

Charles Pic (P1: 21., P2: 20.): "Ma a versenyre való felkészülésre koncentráltam, kielemeztük a gumikat különböző üzemanyagszintek mellett, valamint megnéztük, hogyan tudunk megbirkózni a fékek és a gumik kopásával. A programok szétválasztása révén sok adat került a birtokunkba, melyeket áttanulmányozunk este. Azonban úgy gondolom, a mezőnyben mindenkire hasonló kihívások várnak."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 23.,P2: 24.): "Elmondhatjuk, hogy elértük a célunkat a mai napon. Ez nem volt más, mint leellenőrizni azokat a változtatásokat, amelyeket azért vezettünk be, hogy az autó hűtése jól működjön. Ez megnyugtat minket, mert azt jelenti, hogy a hétvége hátralévő részének garanciákkal vághatunk neki. Kicsit küszködtünk a hátsó kerekek tapadásával, de szerintem mások is szembesültek ezzel. Ez a hőség és a pálya típusa miatt van így. A lágy és a közepes gumikat is teszteltük, a hosszú etapra kettéosztottuk a programot, Narain ment a közepeseken, én a lágyakon, hogy lefedjünk mindkét lehetőséget, és, hogy lássuk, melyik a jobb. A nap múlásával javítottunk a balanszon, elégedett vagyok vele, de holnap kicsit több időt kell szánnunk a finomhangolásra."

Narain Karthikeyan (P1: 24., P2: 22.): "Ma sokféle lehetőséget kipróbáltunk, hogy kíméljük a gumikat, mert nagyon meleg van és gyorsan elhasználódnak. Ezen dolgoztunk az első két szabadedzésen. A Pirelli abroncsaival végzett munkától eltekintve sok kört tettünk meg azért is, hogy lássuk, túlmelegedik-e az autó, eddig azonban jól működött. Holnap elvégzünk néhány kisebb változtatást, beállítjuk az autót a versenyre. Bár az időjárás kissé extrém, az autó jól reagált ma, remélhetőleg így lesz ez a hétvége hátralévő részében is."

Force India

Paul di Resta (P1: 3., P2: -): "A pálya eleinte nagyon nyers és koszos volt, de gyorsan haladtunk a programunkkal, elvégeztük a szokásos munkát a balansszal, a hűtés ellenőrzésével, és megízleltük a közepes és a lágy gumikat is. Nem kellett sok, hogy megtaláljuk az alapbeállításokat, holnap arra fogunk koncentrálni, hogy javítsunk a teljesítményünkön a lassú kanyarokban."

Nico Hülkenberg (P1: 6. P2: -): "Más megközelítést alkalmaztunk ma az első szabadedzésen, ügyeltünk arra, hogy mind a három gumiszettről gyűjtsünk adatokat a versenyre. Rendben zajlott a gyakorlás, az autó rögtön elég jónak érződött, de még el kell végeznünk a finomhangolását a harmadik szabadedzésen."