Vágólapra másolva!
Reakciók a Kínai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 3., P2: 1.): "Problémamentes napunk volt, elégedett vagyok az autó kezelhetőségével. Az autó balansza viszonylag jó volt, ez nyilvánvalóan sokat segített a jó köridő elérésében. Ami a csapatot illeti, idén bizonyos területeken sokkal erősebbek vagyunk, és sokkal jobb alapra építkezhetünk. Ennek ellenére még mindig nem tartunk ott, ahol ezzel az autóval lenni szeretnénk, de biztos vagyok benne, hogy oda is eljutunk. Most alaposan ki kell elemeznünk az adatokat, hogy megtudjuk, hogyan állunk valójában, de már nagyon várom a holnapi időmérőt."

Nico Rosberg (P1: 2., P2: 5.): "Most az a fontos, hogy az edzéseken sok különböző beállítást kipróbálva próbáljunk javítani a versenytempónkon. Jól indult ez a hétvége, sok érdekes dolgot tudtunk meg. A változékony időjárás miatt nagyon nehéz volt eldönteni, milyen beállításokat használjunk, ezért volt egy kis problémánk az első gumikkal. Ezt az alacsony hőmérséklet is okozhatta, ami a versenyig még könnyen megváltozhat, ezért nem aggódom túlságosan."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 1., P2: 2.): "Nagyszerű nap volt a mai - délután száraz maradt a pálya, úgyhogy sikeresen teljesítettük a programunkat. Még dolgoznunk kell a beállítások finomításán, de úgy tűnik, az új alkatrészeink beváltak: a srácok odahaza, a főhadiszálláson remek munkát végeztek. Ütőképesnek tűnünk, és ezen a hétvégén eddig különösen a hosszabb etapokra koncentráltam. Még fejlődnünk kell, de az autónk amúgy ígéretesen ment. A harmadik szabadedzés előtt kicserélik a sebességváltómat. Az időmérő szoros lesz - izgalmas csata következik, de remélem, minél előrébb fogunk végezni, mert a versenyen szerintem így is mindenképpen az élmezőnyben maradunk majd. Imádom, ha előzgetve kell feljebb kapaszkodni a mezőnyben."

Jenson Button(P1: 8., P2: 6.): "Ez kicsit zűrös nap volt számomra. Jó beállításokat szerettem volna találni, a hideg miatt azonban nehéz volt átlátni az autónk viselkedését, mert a gumik nem működtek tökéletesen. Holnap elvileg melegebbnek kell lennie - egyelőre nem értjük a gumik hőmérsékletének összefüggéseit, ezért nem tudunk velük a megfelelő tartományba kerülni. Ha változtatunk valamit a beállításokon, és ettől a gumik 5-10 fokkal melegebbek vagy hidegebbek lesznek, máris kifutunk belőle. Ezt a problémát meg kell oldanunk, de legalább rengeteg információt szereztünk az alacsony és magas üzemanyagszinttel teljesített etapok során. Ez nem volt könnyű nap, viszont legalább sok adatunk van, amit áttanulmányozva holnapig jobb irányt találhatunk."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 7., P2: 3.): "Szoros küzdelem zajlott az autók között. Még nem láttam mindent, de azt hiszem, összességében elégedettek lehetünk. Rengeteg dolgot kipróbáltunk ma, most át kell rágnunk magunkat az adatokon, hogy kiderítsük, melyek az optimális beállítások. Már az autóra ránézve is látszik, hogy nagy a különbség a Malajziában használt beállításainkhoz képest, a vezetési élmény alapján azonban nehéz megítélni a változást, mert ezen a pályán nincs összehasonlítási alapom. Itt hűvösebb van, mint az előző két verseny helyszínén; így kényelmesebben éreztem magam az autóban, de majd meglátjuk, így marad-e. Nehéz megmondani, hogy ütőképesek vagyunk-e. A McLaren minden helyzetben erősnek tűnik."

Mark Webber (P1: 6., P2: 4.): "A mai edzések az időjárást tekintve változatosan alakultak, de sikerült hasznos információkat gyűjtenünk. A slickeket már délelőtt ki tudtuk próbálni két zápor között, délután pedig elég sok rövid és hosszú etapot teljesítettünk, ezért gyorsan tanultunk, ami pénteken mindig fontos. Este sok adatot át kell tanulmányoznom, és holnap meg vasárnap még több támpontunk lesz. Egy olyan pályáról érkeztünk ebbe a hűvösbe, ahol 50 fokos volt az aszfalt, így itt jobb a tapadás, ami segít, de ettől függetlenül is úgy gondolom, hogy a helyes irányba haladunk."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 5., P2: 7.): "Volt néhány bajunk, amelyeket meg kell oldanunk, de összességében simán zajlottak a mai edzések. Időnként rosszak voltak a látási viszonyok, és ez nem segített abban, hogy megállapítsuk, hol csúszós a pálya és hol nem. Az autó balansza egyértelműen javult délután, és azt hiszem, rendben leszünk ezen a helyszínen. Természetesen még van módunk a fejlődésre a beállításokkal. A holnapi döntések meghozatalakor nem fordítunk sok figyelmet a mai pályaviszonyokra, mert arra számítunk, hogy melegebb lesz."

Sergio Pérez (P1: 4., P2: 11.): "Délelőtt jobb volt az autóm balansza, mint délután, a második edzéssel nem vagyok elégedett. Gondom volt a fékekkel, melyek nem úgy működtek, ahogy kellett volna, ezért túlságosan lecsökkent az első gumik hőmérséklete a hátsó egyenes végén, könnyen állóra fékeztem őket. Javítanunk kell a balanszon a kvalifikációra. Van némi házi feladatunk, de sok adatot gyűjtöttünk ma."

Force India

Paul di Resta (P2: 8.): "Korrekt volt a délutáni edzés, szépen indult a hétvégénk. Az alapvető beállítások a kezdettől fogva nagyon jók voltak, később csak finomítani kellett rajtuk. Ami az abroncsokat illeti, nagyjából hasonlók a közepes és a lágy gumik, és mindkettőről sikerült sok adatot gyűjtenem a hosszú etapokon."

Nico Hülkenberg (P1: 14., P2: 9.): "Az első edzés nagyon rövidre sikerült a változó időjárásból kifolyólag, de hasznos volt az a kevés körözés is, mert a végén megtehettem pár kört a közepes keménységű gumikkal. Utána simán alakult a második edzés szárazon, így teljesítettük az összes célunkat a hosszú etapokkal és a gumik kiértékelésével. Már kedvező benyomásaim vannak az autóról, jónak érzem, és elégedett vagyok a balanszával."

Jules Bianchi (P1: 20.): "Először vettem részt Forma-1-es szabadedzésen, először vezettem a sanghaji pályán, szóval elég sok mindent kellett tanulnom. A lehető legtöbb dolgot igyekeztünk kipróbálni, de az időjárás megnehezítette a helyzetünket, ezért nem tettünk meg sok kört. Az installációs kör után még helyeként nedves volt az aszfalt, majd újra esni kezdett az eső, ezért vártunk, hogy javuljanak a körülmények. Egy mért körre hajtottam ki az intermediate gumikon, mielőtt átváltottam a slickekre, viszont a pálya tapadása nagyon csekély volt, így nehéz volt feszegetni a határokat. Jó volt közösen dolgozni a csapattal, és az autóban töltött idő mindig értékes."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 11., P2: 10.): "Átlagos péntek volt. Az első edzésen főleg az új aerodinamikai elemeket vizsgáltuk, a másodikon pedig elvégeztük a szokásos gumitesztet. Mint mindig, igyekeztünk kideríteni, melyik keverék gyorsabb az időmérőn, illetve melyik tartósabb a hosszú etapokon. Felipe és jómagam megosztoztunk a feladatokon, délután a mérnökök munkája lesz, hogy kielemezzék az adatokat, és meghozzák a legjobb döntést holnapra a fejlesztésekkel és az abroncsokkal kapcsolatban. Délelőtt esett, ami némileg lelassította a programunkat, de összességében mindent befejeztünk a második edzésen. Egyértelműen nem elég jó a teljesítményünk, ezt próbáljuk pótolni holnapra. A balanszon és a tapadáson szintén igyekszünk javítani. Sok teendő vár ránk, ha erős időmérőt akarunk."

Felipe Massa (P1: 12., P2: 17.): "Nem lehet fantasztikusnak minősíteni a mai napot. Délelőtt kissé vizes volt a pálya, ezért nem gyakoroltunk annyit, amennyit szerettünk volna. Délutánra felszáradt, és sikerült elvégezünk a szokásos pénteki programunkat. Az első lágy gumis etapomban (Timo) Glock kicsúszott az 1-es kanyarnál, ezért be kellett mennem a bokszba, aminek következtében nem tudtam a legtöbbet kihozni abból a gumiszettből, nem tudtam lényegesen javítani a köridőmön. Biztos vagyok benne, hogy egyébként sokkal jobb kört futhattam volna. Ez picit bosszant, mert nem tudtam úgy használni a lágy gumikat, ahogy kellett volna. Az edzés végén sok benzinnel köröztünk, hogy csiszoljunk az autó balanszán."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 9., P2: 12.): "Az első edzés egy része kárba veszett az időjárás miatt, a nedves pályán kevés tiszta kört tudtunk futni. Délután jobb volt a helyzet, és a közepes gumikon elégedett voltam az autó balanszával. Úgy éreztem, nem sokat javult a teljesítményem, amikor a lágy gumikra váltottam. Ezt meg kell vizsgálnunk ma este - talán a pálya állapota nem kedvezett a lágy gumiknak. Összességében hasonló pozícióban vagyunk a többiekhez képest, mint az első két futamom, bár úgy érzem, itt ütőképesebbek lehetünk, mint Malajziában. Itt elégedettebb vagyok az autóval, ami remélhetőleg azt jelenti, hogy a legjobb tíz helyezés egyikéért harcolhatunk."

Jean-Eric Vergne (P1: 10., P2: 14.): "Ez a pálya is új volt számomra. Élvezetes volt, és azt hiszem, elég gyorsan megtanultam a vonalvezetését, bár a reggeli eső miatt kevesebb kört futhattam. Délután sokkal több időt töltöttünk a pályán, ez pozitívum. Más beállításokat használtam, mint Daniel, és azt hiszem, nagyon jó volt, hogy feloszlattuk a programot a két autó között. A mérnökök így rengeteg adatot tudnak átnézni ma este. Bár nem voltam teljesen elégedett az autóval, biztos vagyok benne, hogy holnap jobb lesz, és remek teljesítményt nyújthatunk."

Lotus

Kimi Räikkönen(P1: 24., P2: 13.): "Ritkán fordul elő, hogy a pénteki edzésen tökéletes az autó, most is vannak bizonyos területek, ahol javulnunk kell. Őszintén szólva az sem számít, ha pénteken az utolsó helyen végzünk, amennyiben a hétvége további részében gyorsak vagyunk. Most ki kell elemeznünk a megszerzett információt, és a szokásos dolgokon kell változtatnunk a javulás érdekében. Az a célunk, hogy jobb eredményeket érjünk el, mint az előző két hétvégén. Természetesen még kell dolgoznunk az autón. Ma különböző beállításokat próbáltunk ki, hogy meg tudjuk vizsgálni az ezekről szerzett információkat. Tudjuk, hogy néhány területen még javulnunk kell."

Romain Grosjean (P1: 17., P2: 15.): "Délelőtt szokatlan körülmények között kellett vezetnünk, és a délutáni edzés is elég nehéz volt. Nem tartunk ott, ahol szeretnénk, ennek részben a váratlanul alacsony hőmérséklet az oka. Megvizsgáljuk, mi változott a két hőségben futott verseny óta. Itt elég hideg van, és ez megváltoztatta az erőviszonyokat. A pozitívum az, hogy az autó viselkedésével elégedett vagyok: a beállításokon még dolgoznunk kell, de azt nem mondhatjuk, hogy sehol sem vagyunk. Biztos vagyok benne, hogy holnap tudunk javítani, és természetesen az időjárás is mindent megváltoztathat. Soha nem könnyű változékony körülmények mellett tanulni egy új pályát, de jó érzés volt autóba ülni és körözni. Ráadásul most rendesen kipróbálhattam az intermediate gumikat is. Jó érzés vezetni ezen a pályán, és annak is örülök, hogy viszonylag közel kerültem Kimihez, pedig neki nyilvánvalóan sokkal több tapasztalata van az ezen a pályán. Ma sokáig dolgozom majd a mérnökeimmel."

Williams

Pastor Maldonado (P1: 15., P2: 16.): "Kicsit zűrös volt a délelőtt a pályaviszonyok miatt. Még javítanunk kell az időmérős beállításokon, este ezen fogok dolgozni a mérnökeimmel. Végrehajtunk majd pár módosítást, de az autó erősebbnek tűnik versenytempóban."

Bruno Senna (P2: 18.): "A második gyakorlás termékeny volt számunkra. Nem ismertem túl jól a pályát, ezért sokat fejlődtem, ugyanakkor mindig folyamatosan tanulok. Holnap tovább fogunk fejlődni."

Valtteri Bottas (P1: 13.): "A pálya meglehetősen cseles volt ma. Még sohasem vezettem Forma-1-es autót vizes vagy nedves körülmények között, szóval ez új élmény volt számomra. Tetszett, jó móka volt. Bár korlátozottan tudtunk körözni, fontos volt, hogy teljesítettünk egy etapot száraz pályás gumin az edzés vége felé."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 16., P2: 19.): "Kissé cseles volt a nap, és nem tudom, hogy mennyit tanultunk. Délelőtt a körülmények miatt nem tanultunk sokat, bár jó volt néhány kilométert megtenni az intereken. Délután nehézségeim akadtak, hogy megfelelő tapadást találjak, de ezen még javíthatunk az este folyamán. Eléggé biztos vagyok benne, hogy holnapig sokkal többet kihozhatunk a felszerelésünkből. Meglátjuk, milyen pozícióban leszünk, amikor szombat délután komolyra fordul a helyzet."

Vitalij Petrov (P2: 20.): "Némileg szaggatott volt a délutáni edzésem, egy etapot valószínűleg elvesztettem az első felfüggesztés beállításainak korai módosítása miatt. Ennek ellenére nagyjából elégedett vagyok a tréning későbbi alakulásával. A gumikopás egyik keveréken sem tűnik vészesnek, és úgy gondolom, a mechanikai tapadás javításával tovább gyorsulhatunk. Ha éjszaka keményen dolgozunk, szerintem rendben leszünk holnap, illetve a vasárnapi versenyen."

Giedo van der Garde (P1: 19.): "Az első szabadedzés nem tartozott a könnyűek közé, de elégedett vagyok az elvégzett munkámmal. Kedvező visszajelzéseket kaptam a mérnököktől, tehát nem gondolom, hogy a mai pályaviszonyok mellett többet nyújthattam volna. Összességében jó volt az autó balansza. Rengeteget fejlődött az autó a lassú kanyarokból való kigyorsításoknál, valamint a féktávokon sokat javult a stabilitása, amióta legutóbb teszteltem Spanyolországban. Kellemes látni az autó fejlődését. Tudva, hogy a csapat frissítéseket hozott ide, egyértelmű, hogy keményen dolgozunk annak érdekében, hogy felvegyük a küzdelmet az előttünk lévőkkel. Örülök, hogy segíthettem ebben Kínában."

Marussia

Timo Glock (P1:18., P2:21.): "Összességében jó napunk volt, javult az autónk, és elégedett voltam a tempómmal. Sajnos egy problémát is tapasztaltunk, amit a jelek szerint egy operációs hiba okozott. Ez lehangoló, de legalább abban biztosak lehetünk, hogy nem az autóval volt gond. Az új fejlesztések ígéretesnek tűnnek, és az autó balanszával is elégedett voltam. Ahogy erre egy ilyen ütközés után számítani lehet, az autó megrongálódott, de ezek valójában csak karcolások, a kasztni rendben van. Hosszú éjszaka vár a szerelőkre. Bosszantóan végződött ez a nap, pedig ezt leszámítva problémamentes volt. Én jól vagyok. Először egy kicsit fájt a kezem, mert a kormányon hagytam, amikor eltaláltam a falat, de ez nem tartott sokáig."

Charles Pic (P1: 21.,P2: 23.): "A nap trükkös körülmények között, vizes pályán kezdődött, de sikerült befejeznünk a teljes aerodinamikai programunkat, ez fontos volt számunkra. Délután versenyszimulációs köröket futottunk, a nap végén pedig a Pirelli légy gumijait is kipróbáltuk. Összességében jónak mondható az eredmény. Számomra új ez a pálya, de Timo helyezése megmutatja, hogy többre is képesek lehetünk. Holnap tehát ez lesz a célunk."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 21., P2: 22.): "Az időjárás következtében furán alakult a délelőtti edzés, de ez mindenki számára így volt. Délután azonban jól sikerült a tréning, sikerült kipróbálnunk többféle beállítás-variációt, és a módosítások révén a lágy és a közepes gumikon is javult az autó balansza. Teljesítettük a kitűzött programot, de holnapra fejlődnünk kell. Határozottan érezzük az előrelépést a Malajziai Nagydíjhoz képest, egyre jobban dolgozik a csapat. Mindazonáltal sok munka vár még ránk."

Narain Karthikeyan (P1: 23., P2: 24.): "Az első szabadedzés időjárása nem volt kedvező, ezért egyetlen normális etapot sem futottunk. Délelőtt volt néhány problémám, de a délutáni tréningen, amelyen többfajta változtatást végrehajtottunk, rendben zajlott. Holnapra meg kell néznünk pár dolgot, főleg a fékkel kapcsolatban, azonban ettől eltekintve minden jól ment. Muszáj fejlődnünk, és ezt is fogjuk tenni. A holnapi gyakorlás hitelesebb képet fog adni arról, hogy hol állunk."