Vágólapra másolva!
A Lotus az idény harmadik F1-es versenye előtt óvást nyújtott be a Mercedes vitatott hátsó légterelője miatt, amit azonban a Kínai Nagydíj sportfelügyelői egyhangúlag szabályosnak minősítettek.

Az idei első két nagydíjon a riválisok csak szóban kifogásolták, hogy a Mercedes használja a vitatott hátsó szárnyát. Bár felmerült, hogy már Melbourne-ben óvni fognak ellene, ott, illetve Szepangban sem került sor hivatalos tiltakozásra, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) következetesen azt állította, hogy a megoldás szabályos.

A szárny egyik legnagyobb ellenzője a Lotus, amely állítólag új bizonyítékot talált a szabályossága ellen, ezért a Kínai Nagydíj előtt óvást is nyújtott be, letéve a kétezer eurós kauciót. Kifogásukat a Sportszabályzat 3.15-ös pontjára alapozzák, miszerint a DRS és a fékhűtő-csatornák kivételével "az autó minden olyan részének, amely befolyásolja az aerodinamikai teljesítményét, (...) mereven kell rögzítve lennie az autó teljes rugózott részéhez (a 'mereven rögzítve' azt jelenti, hogy nem lehet semmilyen szabadsága), és ahhoz képest mozdulatlannak kell maradnia." Csütörtök délutánra szerveztek egy találkozót a Lotus, a Mercedes és az FIA képviselői között a téma megvitatására.

Forrás: Mercedes

Amennyiben ezúttal szabálytalannak minősítették volna a Mercedes autóját, a csapatnak ki kellett volna cserélnie a hátsó szárnyat. A légterelőt a véglapokra vágott rések miatt támadják, mert azok a DRS aktív állapotában minden bizonnyal F-csatornához hasonló funkciót látnak el, egy különleges mechanizmussal csökkentve az első szárny légellenállását.

A Mercedes már régebben egyeztetett a megoldásról az FIA-val, ezért a csapatot irányító Ross Brawn nem érti, a többiek miért békétlenkednek. "Úgy gondolom, szomorú, hogy három versenyt követően még mindig ezen a témán lovaglunk. Nem változtattunk a rendszeren, az FIA álláspontja sem változott, és tudomásom szerint új az érvek sem merültek fel. Kérdem én, ha most óvni fognak (a szárny) ellen, miért nem tették meg ezt Ausztráliában? Azóta semmi új nem történt" - állította. "Természetesen van haszna a rendszernek, de ha jól hiszem, a Lotusnál azt mondták, két tizedmásodpercet érő újításokat hoznak ide. Szavamat adom, hogy a mi rendszerünk nem ér két tizedet, főleg nem a versenyen, amikor csak előzés közben használható."

A Kínai Nagydíj sportfelügyelői - Garry Connelly, Enzo Spano, Zhang Guojiang, valamint az őket tanácsadóként segítő Emanuele Pirro - csütörtökön meghallgatták a Lotus és a Mercedes két-két képviselőjét (James Allisont és Alan Permane-t, illetve Ross Brawnt és Geoff Willist), valamint az FIA technikai küldöttét, Jo Bauert. Az ismertetett bizonyítékok fényében végül egyhangúlag elutasították a Lotus óvását, hat pontba szedett részletes érvelés alapján szabályosnak ítélve a Mercedes által DDRS-nek vagy Dupla DRS-nek nevezett rendszert. Figyelembe vették, hogy az F-csatornát nem közvetlenül a versenyző, hanem a hátsó szárny felső terelőlapjának mozgása hozza működésbe, s hogy a DRS hatékonyságának javítása érdekében más csapatok is végeztek különféle aerodinamikai módosításokat az autóikon. Szerintük a Mercedes rendszere csak egy ezek közül. Mérlegelték továbbá, hogy a csapat előzőleg kikérte az FIA technikai bizottságának állásfoglalását a technológiáról, amelyhez zöld jelzést kapott.

A Lotusnál úgy döntöttek, nem fellebbeznek a sportfelügyelők ítélete ellen, az ügy ezért a részükről lezártnak tekinthető. A DDRS-t szintén nyíltan kifogásoló Red Bull azonban csütörtök estig nem reagált a döntésre.