Vágólapra másolva!
A több istálló által vitatott hátsó légterelőt a melbourne-i gépátvételen legálisnak ítélte az FIA, így várhatóan az egész mezőnyben el fog terjedni az F-csatornához hasonlóan működő szárny.

A Mercedes mérnökei kifejlesztettek egy érdekes hátsó szárnyat, melynek segítségével a leszorítóerő csökkenése nélkül is tovább növelhető az autó végsebessége. Sejtések szerint a DRS aktiválása kinyit két szűk, a szárnyvéglapon elhelyezett csatornát, és az azokon átáramló levegő eltereli a terelőlapról az áramlatokat, jelentősen csökkentve a légellenállást. A befújt levegő az autó orrkúpján lévő nyíláson keresztül jut a rendszerbe.

A teszteken már kipróbált megoldást gyanakodva figyelték a rivális csapatok, mert a működési elve hasonlít a 2010-ben elterjedt F-csatornához - a találmány akkori verzióját betiltották, mivel a versenyzők közvetlenül működtették a pilótafülkéből kis rések takargatásával, így balesetveszélyes volt, ráadásul mozgatható aerodinamikai eszköznek minősítette az FIA. Úgy tűnik, a Mercedes megoldása valójában nem a hátsó, hanem az első szárny légellenállását csökkenti a DRS aktiválásakor, kettős szerepet töltve be ezzel: egyfelől növeli a végsebességet, másfelől semlegesíti a hátsó szárny leszorítóerejének visszaeséséből származó túlkormányzottságot azokban a gyors kanyarokban, ahol az autó felcsapott hátsó terelőlappal száguldhat át.

Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke azonban hangsúlyozta, hogy nem az illegálissá vált F-csatornát hozták vissza. "Erről nem lehet vita. Különben is, mi az F-csatorna? Az emberek beszélnek róla, de valójában én sem tudom megfogalmazni, hogy mi az. Az FIA sem tudja. Szóval teljes mértékben rendben vagyunk, és úgy véljük, az FIA-nak sincs problémája" - mondta az Autosportnak a rutinos szakember, utalva arra, hogy a szabálykönyvekben valóban nem definiálják az F-csatorna fogalmát. "A rendszerünkben nincs kivetnivaló. Hogy mi vagyunk-e az elsők, akik rendelkeznek vele, nem tudom. De nem fogok részleteket elárulni róla."

Forrás: Mercedes

Az FIA az alapos vizsgálat után zöld utat adott a hátsó szárnynak, a Mercedes használhatja a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A szövetség képviseletében a technikai küldött, Charlie Whiting beszélt az ügyről. "Néhány csapat megkérdőjelezi a megoldást, mert úgy gondolják, az F-csatornát betiltották. Nos, ez nem így van" - emlékeztetett. "2010 végén mindegyik csapat használta a versenyzők által aktivált F-csatornát, de szabályváltoztatásokkal elértük, hogy a pilóták befolyásolhassák az autók aerodinamikájának működését. Ezzel eltüntettük az úgynevezett F-csatornák akkori verzióját."

"A TWG (az FIA Technikai Munkacsoportja) egyik tavalyi hosszú gyűlésén sokáig tárgyaltunk erről, hogy mindenki tisztában legyen vele. Úgy látszik, néhány csapat azzal a tudattal távozott, hogy teljesen betiltották az F-csatorna használatát, bármi is legyen az."

Whiting hozzátette, hogy a Mercedes találmánya azért szabályos, mert teljesen passzív, nem a versenyző hozza működésbe - igaz, ebbe bele lehetne kötni azzal, hogy a DRS-t ő kapcsolja be. A csapat a jóváhagyásnak köszönhetően előnybe kerülhet az egyenesekben, főleg az időmérőkön, amikor korlátlanul használható a DRS. Emellett úgy is dönthetnek, hogy a jobb kanyartempó érdekében növelik a leszorítóerőt , mivel az egyenesekben semlegesíthetik az alapból nagyobb légellenállásból fakadó hátrányt.

Valószínűleg ez a fajta hátsó szárny lesz az év műszaki slágere. A Red Bullt irányító Christian Horner közölte, csapatánál már folyamatban van a fejlesztés, bár elismerte: ők eredetileg nem gondoltak a rendszer alkalmazására. "Úgy gondolom, a szabályok célja az F-csatornák száműzése volt. Amennyiben valamelyik csapatnak egy ötletes megoldással sikerült megkerülnie a szabályt, akkor az FIA-n múlik, hogy elfogadje-e" - mondta Horner. "Ha találtak egy kerülőutat, a többi csapatnak is muszáj lesz követnie őket."