Vágólapra másolva!
Súlyos műszaki probléma miatt gyakorlatilag a teljes barcelonai tesztet kénytelen kihagyni a Lotus. A csapat azt állítja, hogy ki tudja javítani a hibát.

Gyorsan véget ért az első barcelonai tesztnap a Lotus számára: Romain Grosjean az autó szokatlan viselkedésére panaszkodott már néhány kör után, a csapat pedig gyorsan meg is találta a helyszínen javíthatatlan hibát. A Lotus úgy döntött, hogy azonnal összepakol és visszautazik a gyárba, így rengeteg értékes tesztkilométert veszítettek. Eredetileg azt tervezte az istálló, hogy a hibás E20-02 jelű kasztni helyett a két héttel ezelőtt, Jerezben sikerrel használt 01-es számút küldi el Barcelonába, de az Enstone-ban elvégzett vizsgálatok alapján ennél is jelentkezett volna a probléma.

"Mielőtt elindítottuk volna Barcelonába az E20-01-est, a néhány lefutott kör alapján elvégeztünk több szimulációt" - mondta James Allison, a Lotus technikai igazgatója. "Találtunk egy területet, amely még igényel egy kis munkát. Hasznosabb eredményt érhetünk el, ha a módosításokat Enstone-ban végezzük el mindkét autón, a hibát ki tudjuk javítani a jövő hétre."

Eric Boullier csapatfőnök szerint jó döntést hozott a Lotus. "Nehéz volt meghozni a barcelonai teszt kihagyásáról szóló döntést, de úgy érzem, így volt helyes" - fogalmazott Boullier. "Pozitív dolog, hogy legalább gyorsan azonosítottuk a problémát, és a tervezőirodánk már ki is dolgozta rá a megoldást. Ott leszünk a jövő héten Barcelonában, arra továbbra is építkezhetünk, hogy a jerezi teszten egyből gyors volt az autónk. Rengeteg munka áll előttünk, de Enstone-ban mindenki felkészült a kihívásra."

Forrás: Lotus

A Lotus közleményében egyetlen árva utalás sincs arra vonatkozóan, hogy pontosan mi lehet a baj, de az Autosport technikai szakértője, Gary Anderson megpróbálta elmagyarázni. Afelől szerinte kétség sem lehet, hogy nagyon komoly technikai krízisről van szó, ha a csapat a hazautazás mellett döntött.

"Az aerodinamikai terhelés a barcelonai pályán jóval nagyobb, mint Jerezben, ez magyarázhatja, hogy Jerezben miért nem jelentkezett a probléma" - áll az egykor a Jordan technikai igazgatójaként dolgozó Anderson elemzésében. "Azt mondanám, hogy inkább a motorrögzítéssel, és nem az első felfüggesztéssel van baj, utóbbit ugyanis a pályán is meg lehetne javítani. Az, hogy a Lotus visszautazott Enstone-ba, komoly problémára utal, amely akár azzal is járhat, hogy új alkatrészeket kell gyártaniuk."

"Elképzelhető, hogy a csapat az 1-es kasztnit használta a torziós és egyéb tesztekhez, míg a 2-essel teljesítette a töréstesztet. Reális eshetőség, hogy a hiba rejtve maradt az 1-es kasztniban. A motortartókat sokféle anyagból lehet elkészíteni, és az is igaz, hogy kontrollált körülmények között, a gyárban jobb javítani. Szélsőséges esetben viszont megeshet, hogy a hibát nem lehet elhárítani, és új kasztnit kell készíteni."

Anderson nem tervezési, hanem gyártási hibára gyanakszik, és jó döntésnek tartja, hogy a csapat visszalépett a barcelonai teszttől. "A motorspecifikáció és a rögzítési pontok nem változtak a Renault-motornál, úgyhogy kétlem, hogy tervezési hibáról lenne szó. Anyaghiba vagy valami hasonló lehet a háttérben, de ha például ragasztási probléma merült fel, az kis hibából óriásivá nőheti ki magát, mert ötven alkatrészt érinthet. Ha Romain azt mondta, furcsa az autó, akkor idővel csak romlott volna a helyzet."

Ha a Lotusnak végül teljesen új kasztnit kell készítenie, annak újra át kell mennie az FIA töréstesztjein, máskülönben nem vihető pályára. Ebben az esetben megfeszített munka áll a csapat előtt, ha ott akar lenni a melbourne-i szezonnyitón.