Vágólapra másolva!
Eric Boullier szerint Robert Kubica balesete volt a legfőbb oka annak, hogy a Renault 2011-es eredményei elmaradtak a várakozásoktól. A francia szeretne tanulni az idei szezon kudarcaiból.

A Renault nagy reményekkel vágott neki a 2011-es évnek, Robert Kubica februári ralibalesete miatt azonban már az idénykezdet előtt jelentősen csökkentek az esélyeik. Sérülései következtében a csapat első számú versenyzőjének a teljes szezont ki kellett hagynia, ami a csapatfőnök, Eric Boullier szerint hatalmas érvágást jelentett nekik.

"Robert balesete a sport szempontjából közvetlen veszteség volt - kihatott a tempónkra, és az egész csapat hangulatára is" - nyilatkozta az Autosportnak Boullier, aki szerint a lengyel kiesése még jobban hátráltatta őket, mint a radikális, ám a vártnál gyengébben teljesítő kipufogójuk. "Nem tudjuk, hogy pontosan mennyit veszítettünk vele. Talán az előrevezetett kipufogó fejlesztése is más irányba haladt volna, ha számíthatunk Robert véleményére."

A történtek ellenére a Renault nagyszerű formában kezdte az idényt, Ausztráliában Vitalij Petrov, Malajziában pedig a Kubica helyére szerződtetett Nick Heidfeld állhatott fel a dobogóra. "Úgy gondolom, a remek idénykezdet segített abban, hogy ne gondoljunk Robert hiányára és a balesetére" - vélekedett Boullier. "De a szélcsatornában kapott adatok alapján sajnos már akkor is tudtuk, hogy nincs minden rendben."

A csapatfőnök szerint a tavasszal bevetett fejlesztési csomagok semmilyen javulást nem hoztak, így az istálló májusra már komoly hátrányba került az élcsapatokhoz képest. "Utána elkezdődött a kavarodás a motorvezérlésekre vonatkozó szabályok körül" - magyarázta "Elkezdtünk dolgozni a hátravezetett kipufogón, de Silverstone-ban kiderült, hogy mégis marad minden a régiben. Ezek nem kifogások, hanem tények. Mind hozzájárult ahhoz, hogy egyre gyengébbek lettünk, és hátrányba kerültünk az ellenfeleinkhez képest."

Boullier úgy véli, az autó gyengélkedése mellett a stratégiai és versenyzői hibák is hozzájárultak ahhoz, hogy a Renault egyre ritkábban került a pontszerzők közé. A sikertelenség pedig a csapattagok hozzáállására is negatív hatása volt, ezért a csapat vezetősége úgy gondolta, változtatni kell - Boullier ezzel indokolja, hogy a Magyar Nagydíj után Heidfeldet Bruno Sennára cserélték.

"Az F1-ben a hangulat nagyon fontos tényező. Lényeges, hogy a csapat minden tagja, minden láncszeme motivált legyen, és élvezze, amit csinálna-" - magyarázta. "A rossz eredmények miatt csökken az ember motivációja, rosszabb lesz a hangulat. Ösztönösen kevésbé hajtanak, így nem nyújtják a legjobb formájukat."

Bár az eredmények Senna érkezésével sem javultak - a brazil nyolc futamon mindössze két pontot szerzett -, Boullier állítja: a hangulat tényleg pozitív irányba változott. A 2012-es idényre az akkor már Lotus néven induló istálló mindkét versenyzőjét lecseréli, a Forma-1-be két év után visszatérő Kimi Räikkönennel és a csapatnál 2009-ben debütáló, idei GP2-bajnok Romain Grosjeannal állnak rajthoz. Boullier természetesen arra számít, hogy sikeresebb szezonban lesz részük, azonban az idei sikertelenség előnyeit is hangsúlyozta.

"Ha Roberttel együtt eredményesebben fejlesztettük volna az autót, lehet, hogy a bajnokság legjobb három csapata között lehettünk volna" - jelentette ki. "Igazából viszont sok dologról lemaradtunk volna - lehet, hogy ez az év katasztrófának tűnt, de nagyszerű lehetőséget biztosított a tanulásra."