Vágólapra másolva!
2011 a szélsőségek éve volt a Forma-1-ben. A csapattársak között olykor óriási különbségek voltak, és még az éllovasok sem úszták meg súlyos bakik nélkül. Összegyűjtöttük a szezon legnagyobb bravúrjait és lebőgéseit.

Az év nyertesei:

Sebastian Vettel, Spanyol Nagydíj: egy kör alatt három előzés

Ebben az évben Vettel többször megmutatta, hogy számára csak a győzelem elfogadható. Egyik legnagyszerűbb produkcióját a Spanyol Nagydíjon mutatta be, amikor egy kerékcsere után egyetlen kör alatt három vetélytársát előzte meg. Nem veszíthetett sok időt, ezért Buttont kicsit kockázatosan, de nagyon határozottan kifékezte. Massával nem sok gondja akadt, a brazil elég mamlasz volt. Rosberget pedig a Red Bull gyengébb végsebessége ellenére is legyűrte a DRS-zónában.

Jenson Button, Kanadai Nagydíj: szenzációs győzelem a változó időjárási körülmények között

A kaotikus Kanadai Nagydíjon Jenson Button hat kiállás, több ütközés és egy áthajtásos büntetés után úgy tudott nyerni, hogy az utolsó körben előzte meg a nagy nyomás miatt hibázó Vettelt. Idén csak ő tudta hibára késztetni a világbajnokot.

Mark Webber, Kínai Nagydíj: a 18. helyről lett dobogós

Egy műszaki hiba és egy gyengén sikerült kör miatt Mark Webber nem jutott tovább a Kínai Nagydíj időmérőjének első köréből, mindössze a 18. helyet szerezte meg. Webber a versenyen rámutatott arra, hogy ez nem feltétlenül hátrány. A három friss lágy szettel a verseny felétől félelmetes tempót diktált. Végül a harmadik helyen intették le, de majdnem megelőzte az első helyről rajtoló csapattársát is.

Michael Schumacher, Belga Nagydíj: az első körben kilenc pozíciót javított

Schumacher számára az év legfontosabb futama a Belga Nagydíj volt, mivel itt ünnepelte, hogy 20 évvel ezelőtt kezdte F1-es versenyzői pályafutását. Ehhez képest a balul sikerült időmérő után (már a felvezető körben kiesett a kereke, és falnak csapódott) az utolsó helyről kellett felzárkóznia. Ez sikerült is neki, hiszen többek között szenzációs első körének köszönhetően (melynek során kilenc pozíciót javított) végül egészen az ötödik helyig tört előre.

Nico Rosberg, Monacói Nagydíj: hatalmas ütközést úszott meg

Az év egyik legnagyobb balesetét Sergio Pérez szenvedte el, aki Monacóban, az alagút utáni féktávon keresztbeállt, majd nekicsapódott a falnak. Kisebb sérülésekkel megúszta, de így is ki kellett hagynia futamokat. Nico Rosbergnek nagyobb szerencséje volt, hiszen ő is szinte ugyanazt a hibát követte el, de kevésbé lassult le. Ám ő a csodával határos módon elsuhant a szemben lévő fal mellett, így volt helye kicsúszni a lendületét. Ha eltalálja a falat, komolyabb baja is lehetett volna.

Az év vesztesei:

Felipe Massa: nem állt a dobogón, Alonso leiskolázta

A brazil 2008-ban hajszál híján megnyerte a világbajnoki címet, de az utolsó pillanatban Lewis Hamilton mégis letaszította a trónról. 2010-es hungaroringi balesete óta nem a régi, a féléves kihagyás után nem sikerült kiugró eredményeket produkálnia, főleg az idén nem. A 2011-es szezonban sosem állt a dobogón, sőt, legjobb helyezése az ötödik volt. Ehhez képest csapattársa, Fernando Alonso futamot nyert, és tízszer állt a dobogón. Alonso 258 pontot szerzett, Massa csak 118-at. A brazil ráadásul az év végén még buta hibákat is vétett, az Indiai Nagydíjon például kétszer is kitörte a futóművét, mert eltalálta a kerékvetőt. Összességében totális mélyrepülés volt a teljesítménye, csupán a Hamiltonnal szemben kialakult konfliktusa kaphatott nagyobb figyelmet.

Lewis Hamilton - Michael Schumacher csata, Olasz Nagydíj

Az idei év egyik legszebb csatája Schumacher és Hamilton monzai párbaja volt. A hétszeres világbajnok újra igazolta, hogy nem szabad leírni, hiszen 26 körön keresztül tartotta maga mögött a sokkal gyorsabb Hamiltont. Schumacher azt használta ki, hogy a Mercedes végsebessége jobb volt DRS nélkül, mint a McLarené DRS-szel, így Lewisnak nem volt egyszerű dolga. Kicsit átgondoltabb taktikával azonban már hamarabb is elmehetett volna a német mellett, amit jól példázott Jenson Button, aki mindössze egy körig küzdött kettőjükkel, aztán eltűnt a távolban.

Sebastian Vettel, Kínai Nagydíj: egy hibás stratégia miatt nem nyerhetett

A Red Bullnak sem sikerült az idén minden, ezt példázza a Kínai Nagydíj is. Sebastian Vettel magabiztosan vezetett, de a Red Bull úgy ítélte meg, hogy egy kerékcserével kevesebbel is versenyképes lehet. Lewis Hamilton azonban inkább még egyszer kiment a bokszba új gumikért, így a verseny végén gond nélkül utolérte, majd meg is előzte Vettelt. Bár a német versenytempója megvolt a győzelemhez, egy elhibázott taktikai döntés banális módon megfosztotta tőle.

Forrás: AFP
Vettel a hibás taktika miatt volt sokkal lassabb, mint Hamilton

Rubens Barrichello, Brazil Nagydíj: az év legrosszabb rajtja

Az év végén, a szezonzáró Brazil Nagydíjon Rubens Barrichello hazai pályán köszönhette meg szurkolóinak a 18 évi biztatást, illetve még egy utolsó kísérletet tehetett volna arra, hogy meggyőzze csapata vezetőit: jövőre is érdemes számolni vele. Rubens azonban eltaktikázta magát, az 1-es fokozat áttételét esőre számítva túl hosszúra állították be. Ennek megfelelően borzasztóan indult, de utána is csak a pálya közepén kóválygott, miközben kívül-belülről kerülgették a vetélytársak. Aki nem a célegyenesben húzott el mellette, az a Senna-sikánban alázta meg. A tizenkettedik pozícióból rajtoló brazil a hármas kanyar után már csak huszadik volt. Szebben is búcsúzhatott volna.

A háttérben érdemes figyelni Barrichellóra, akit mindenki lehagy

A Lotus Renault mélyrepülése

Már a szezon kezdete előtt elvesztették a legjobb versenyzőjüket, mivel Robert Kubica súlyos ralibalesetet szenvedett. Ezek után leigazolták Nick Heidfeldet, és bemutatták a forradalmi, előrevezetett kipufogóval szerelt autójukat. A szezon egész jól indult számukra - az első két futamon két dobogós helyezéssel - így már-már elhitték, hogy a nagyobb csapatok ellen is lehet esélyük. Ehhez képest az idény közben menesztették Nick Heidfeldet, aki úgy is csak 3 ponttal kapott ki Vitalij Petrovtól, hogy a szezon utolsó nyolc futamán rajthoz sem állt. A csapat a szezonzáró előtt beismerte, hogy a nagy technikai áttörésnek szánt kipufogó végzetes zsákutcának bizonyult, a lassúbb kanyarokhoz nem tudták jól beállítani az autót.

A túlmelegedő kipufogóval a Magyar Nagydíjon is problémájuk volt

A menedzsmentben is káosz kezdett kialakulni, hiszen Eric Boullier csapatfőnök még a tavasszal felkérte John Wickhamet egy hatékonysági tanulmány elkészítésére. A Renault csapatmenedzsere, Steve Nielsen erről csak utólag értesült, és a hír hallatán lemondott posztjáról. Wickhamet ezek után felkérték, hogy lépjen a helyére, de októberben ő is elhagyta a süllyedő hajót. Az év végére visszaestek a konstruktőri bajnokság ötödik helyére, mindössze négy ponttal előzve meg a Force Indiát. 73 pontjukból harmincat az első két versenyen szereztek.