Vágólapra másolva!
Hiába előzte meg őket a tabellán a Red Bull és a McLaren, a Forma-1 legpatinásabb csapataként a Ferrari extra bónuszt kap a sport kereskedelmi bevételeiből. Összesen 105 millió dollár jut rá, a Red Bullra tízmillióval kevesebb.

Az Autosport kiderítette, hogy továbbra is a világbajnoki címet legutóbb 2007-ben elhódító Ferrari kapja a legnagyobb szeletet a Forma-1 kereskedelmi bevételeinek tortájából. Bár a csapat idén csak harmadik lett a konstruktőri összetettben, becslések szerint 104,6 millió dollár lesz a része - a Red Bullénál tízmillióval, a McLarenénél húszmillióval több.

Az F1 teljes bevétele 2010-ben durván egymilliárd dollár volt, ebből a Concorde Agreementben foglaltaknak megfelelően 658 millió dollár jutott az istállóknak. Mivel a sport profitja az elmúlt időszakban évente öt százalékkal nőtt, az Autosport úgy számolt, hogy a csapatok között 2011 után kb. 691 millió dollárt fognak szétosztani.

Mégpedig a következő rendszerben. Először félreteszik az egész 2,5 százalékát - 17,3 millió dollárt - a Ferrarinak azon az alapon, hogy a hagyományaik és a népszerűségük révén az ő jelenlétük a legfontosabb a mezőnyben. Ezután az új alakulatoknak (a Hispaniának, a Lotusnak és a Virginnek) külön-külön járó 10-10 millió dollárt, majd a vb-győzteseknek (a Ferrarinak, a McLarennek, a Red Bullnak, a Mercedesnek, a Renault-nak és a Williamsnek) kiutalt, úgynevezett "B kategóriás" szeletet különítik el, ami a Ferrari esetében 16 millió dollárt jelent. A Scuderia tehát már akkor is kaszálna 33,3 milliót, ha a világbajnokságban nem szerezne egyetlen pontot sem.

A torta maradékát (620 millió dollárt) 50-50 százalékos arányban 1-es és 2-es hasábra szelik. Az elsőből egyforma nagyságú szelet jár minden olyan csapatnak, amely az utóbbi két szezonban bejutott a legjobb tíz közé a konstruktőri tabellán. Ez 31-31 millió dollárt ér a Red Bullnak, a Ferrarinak, a McLarennek, a Mercedesnek, a Renault-nak, a Force Indiának, a Saubernek, a Toro Rossónak, a Williamsnek és a Lotusnak. A másodikat pedig a legutóbbi szezon első tíz helyezettje között osztják szét ilyen arányban: 1.=19%, 2.=16%, 3.=13%, 4.=11%, 5.=10%, 6.=9%, 7.=7%, 8.=6%, 9.=5%, 10.=4%. Ebből a 310 millió dolláros alappal számolva 40,3 millió jut a Ferrarira.

Forrás: AFP

Amely így összesen 17,3+16+31+40,3, azaz összesen 104,6 millió dollárt kap a Forma-1 kereskedelmi bevételeiből. A Red Bull "B kategóriás" részesedése csupán 3,2 millió, viszont az 1-es hasábból 31 millió, a 2-es hasábból pedig 58,9 millió dollár jut rá, vagyis a teljes szelete 93,1 millió dollárt tesz ki. A McLarennek csak a történeti alapon kiosztott "B kategóriás" része nagyobb a Red Bullénál (4,2 millió), ezért 84,8 millió dollárral számolhat. Ezek természetesen a pénzdíjak - a szponzori szerződésekből befolyó összegeket nem tartalmazzák.

A Ferrari privilégiuma, bár kezdetben felháborodást váltott ki, ma már nem szúrja a riválisok szemét. "Jobb így, hogy a Ferrari itt van, mint ha nem lenne itt" - mondta a Red Bullt irányító Christian Horner. "A Ferrari és a Forma-1 egymás szinonimái, számunkra is összehasonlíthatatlanul nagyobb presztízse van a győzelemnek, mint ha nem lennének az ellenfeleink között. A történetük révén ők a legjelentősebb csapat, ezért érthető, hogy a többiekhez képest gazdasági téren is kicsit más feltételeket kapnak."

"Az elmúlt három évben legyőztük őket, úgyhogy ez számunkra nem probléma. A Ferrari örökségét el kell ismerni."

Ugyanezekkel az adatokkal számolva kiderül az is, hogy a Force India 6,2 millió dollárt nyert, amikor megszerezte a konstruktőri hatodik helyet, a Sauber viszont ugyanennyit vesztett. A Lotusnak 33,4 millió dollárt ért, hogy a szezon során kettővel több tizenharmadik helyezése volt, mint a Hispaniának, mert így az 1-es és a 2-es hasábból is jogosult lett a kifizetésekre. A mezőnyben egyedül a Williams rontott tavalyi eredményén, ők 12,4 millió dollárt buktak azzal, hogy a hatodikról visszacsúsztak a kilencedik pozícióba.