Vágólapra másolva!
Megtörtént, amitől az elmúlt hónapok fejleményei alapján sokan tartottak: a FOTA elkezdett darabjaira hullani. Elsőként két meghatározó csapat hagyta ott a költségkorlátozási egyezmény körül támadt nézeteltérés miatt.

Úgy tűnik, a csapatok szövetsége (FOTA) felbomlik, mert az istállók nem tudták tisztázni az önkéntes költségkorlátozási egyezménnyel, az RRA-val kapcsolatos nézeteltéréseiket. Az RRA a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, Max Mosley által indítványozott 45 millió eurós évenkénti költségplafon alternatívájaként született meg, a tervek szerint a csapatoknak néhány év alatt fokozatosan kellett volna a megadott keretek közé szorítaniuk a kiadásaikat.

Ezt mostanra részben meg is tették, nemrég azonban felmerült a gyanú, hogy a Red Bull nem tartotta magát a megállapodáshoz. Az alakulat ezt határozottan cáfolta. A pletykát az indította el, hogy egy könyvvizsgáló cég a FOTA megrendelésére átnézte az egyes csapatok gazdálkodását. Bár a vizsgálat célja hangsúlyozottan nem a konkrét kiadások ellenőrzése volt, hanem az, hogy az egységes rendszer kidolgozása érdekében fényt derítsen rá: az istállók milyen címen könyvelik el a különféle tételeket, a kiszivárgott információk szerint a Red Bullnál rendellenességeket találtak.

Az emiatt keletkezett feszültség olyannyira aláásta a csapatok közötti bizalmat, hogy az a FOTA felbomlásával fenyegetett, ezért egyesek - köztük a Mercedest irányító Ross Brawn - azt javasolták, hogy az RRA-t vegyék ki a szervezet illetékességi köréből. Noha a FOTA interlagosi ülése után úgy hírlett, ez meg is történt, az Autosport pénteki értesülései szerint a Red Bull és a Ferrari most kilépési szándékáról értesítette a FOTA titkárságát. Mivel a szervezet szabályai szerint ezt két hónappal előre kell bejelenteni, a két élcsapat február elején szállhat ki belőle. A FOTA-ban eddig mindegyik alakulat képviselve volt, leszámítva a Hispaniát, amelynek korábban azért szűnt meg a tagsága, mert nem fizetett tagdíjat.

A FOTA szétesése abból a szempontból különösen rosszkor jön, hogy a csapatoknak egységes fellépésre lenne szükségük Bernie Ecclestone-nal szemben, akivel most egyezkednek kereskedelmi bevételek elosztását is meghatározó Concorde Agreement új változatáról.

Az Autosport úgy tudja, a négy nagy istálló - a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes - képviselői a következő hetekben külön is leülnek majd tárgyalni egymással, hátha az utolsó utáni pillanatban sikerül megegyezniük az RRA feltételeiről, így a FOTA megmenekül.

A Ferrari péntek délután közleményben erősítette meg, hogy kilép a FOTA-ból, amit "nehéz döntésnek" nevezett. "A Ferrari továbbra is igyekszik együttműködni a többi csapattal, hogy a költségeket korlátozó RRA-t segítsen hatékonyabbá tenni" - írták. "Ehhez aerodinamikai téren szigorításokra, a teszteléssel kapcsolatban pedig kiigazításokra van szükség, valamint ki kell terjeszteni az egyezmény hatályát az olyan kulcsfontosságú területekre is, mint a motoroké."