Vágólapra másolva!
Reakciók a Brazil Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 3., P2.:1.): "Nagyon jónak éreztem ma az autót, magas, és alacsony üzemanyagszinttel is. Az új opciós keverékű gumik elhasználódása eléggé elfogadhatónak tűnik, az etapom végén is jó köröket futottam. Szerintem még mindig lehet fejlődni, erősnek tűnünk a hétvége hátralévő részére. Elég kényelmesen éreztem magam azokkal a beállításbéli változtatásokkal, amikkel délután megkezdtük az edzést, és a hosszú etapjaim is nagyon versenyképesnek tűntek. Soha nem lehet tudni, a Red Bull mit csinál, de szerintem ott vagyunk mi is, vagy majdnem ott. Erre a hétvégére Brazíliában egy speciális sisakfestést akartam alkotni és hordani Ayrton Senna sisakfestését felhasználva - megkérdeztem Aytron nővérét, Vivianét, hogy használhatom-e, és ő igennel felelt. Ez az én sisakfestésem az elején, és Ayrtoné a hátulján. Használtam a zöld csíkot, amit Aytron is tett a saját sisakján - speciálisan kellett megrendelnem. Ez egy nagyon különleges kiadás, nagy megtiszteltetés, hogy hordhatom, remélhetőleg gyűjtünk is egy kevés pénzt a Senna Alapítvány számára vele."

Jenson Button(P1: 2., P2.: 7.): "Az ezen a hétvégén használt kétféle gumikeverék közelebb vagy egymáshoz, mint vártuk. Jól működik az elsődleges, szerintem megértettük, hogy hol állunk vele, de az opcióssal egy kicsit küszködtem. Nem igazán találtam a balanszot sem kevés üzemanyaggal, sem a hosszú etapokon - egyszerűen nem működtek a beállításaim. Szerencsére ennek az okai közül párat tudunk, hogy mi volt, csak nem volt rá időnk, hogy kipróbáljuk ezeket a megoldásokat. de egész évben sikerült munkára fognunk a lágy gumikat, ezért magabiztos vagyok abban a tekintetben, hogy holnap itt is menni fog. Az előrejelzés szerint esni fog vasárnap. Itt soha nem tudhatod, hogy milyen lesz az időjárás, ezért egy kicsit kockázatos lenne teljes esőbeállítással menni. Ebből az okból kifolyólag nem gondolom, hogy az élen túl sokan állítanák be esőre az autóikat. A DRS zóna egy nagyon rövid egyenesben van, szerintem küszködni fogunk azzal, hogy itt előzni tudjunk, de ott van még a célegyenes is, ami valószínűleg a legjobb hely erre."

Red Bull

Sebastian Vettel(P1: 4., P2: 2.): "Úgy érzem, a nap folyamán végig javítani tudtunk az autón, de kétségtelenül tennünk kell még egy lépést előre. Ma nagy volt a hőség, és az aszfalt is csúszott, bár a következő két napra esőt jósolnak, úgyhogy a körülmények szerintem mindenképpen változni fognak. Mindannyian győzni érkeztünk ide, szép volna egy jó versennyel lezárni az évet, de még hosszú a hétvége, bármi megtörténhet. Nehéz ez a pálya, mindannyian szeretünk ide jönni, hiszen jó ez a verseny."

Mark Webber(P1: 1., P2: 3.): "A pálya nagyon meleg volt, nem úgy értem, hogy a levegő, hanem az aszfalt volt rendkívül forró, ráadásul magas a páratartalom is. És fúj a szél, ezért ma semmi nem könnyítette meg számunkra, hogy beállítsuk és kiegyensúlyozzuk az autót, de persze mindenki más is ugyanebben a cipőben járt. Szerintem jó napunk volt; sokféle keveréket kellett kipróbálnunk, mivel fel kellett készülnünk rá, hogy száraz pályán ez lesz az utolsó napunk, a továbbiakra ugyanis esőt ígérnek."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 6., P2: 4.): "Nem volt könnyű a mai nap, még mindig nem sikerült megtalálnunk a megfelelő balanszot. Most várnunk kell, és majd meglátjuk, hogy tudunk-e javítani a vezethetőségen, és ha igen, mennyire. Elsősorban az autó hátuljával nem vagyok elégedett. A motorhiba? Néha történik ilyesmi, de nem vesztettem túl sok időt miatta - kevesebbet, mint az Indiai Nagydíj pénteki edzésén. Meg kell várnunk, amíg a motor megérkezik Maranellóba, ahol a mérnökök szétszedik, hogy megfejtsék a probléma okát. Ez nem okoz gondot az időmérőre és a versenyre nézve, kicseréljük a motort. A mai nap alapján úgy gondolom, hogy száraz pályán a szokásosnál egy kicsit kevésbé vagyunk versenyképesek. Nem hiszem, hogy a Red Bullok és a McLarenek ellen harcolhatok, ráadásul a Mercedes is nagyon gyors - de bármi megtörténhet, mivel nagy az esélye annak, hogy esni fog. Ha választhatnék, akkor esős versenyre szavaznék, mert normál körülmények között csak arra számíthatunk, hogy az időmérőn ötödikek leszünk, a futamon pedig a dobogóért küzdhetünk."

Felipe Massa (P1: 5., P2: 6.): "Nagyon örülök, hogy a hazámban, Brazíliában versenyezhetek. Annak is örülök, hogy ez az utolsó futam egy olyan szezonban, amely a legkevésbé sem volt felemelő: ha tízes skálán kellene osztályoznom magam, azt hiszem, körülbelül ötöst érdemelnék. Hétfőtől teljes mértékben a 2012-es idényre koncentrálunk. Minden szempontból javulnunk kell, elsősorban az aerodinamika terén: a mai Forma-1-ben ennek a tervezési területnek van a legnagyobb hatása az autó teljesítményére. Semmilyen részletet nem szabad figyelmen kívül hagynunk, mert a kis dolgokon múlhat az, hogy tökéletes autót építünk-e. Ma lassabbak voltak a köridők, mint egy évvel ezelőtt: talán a Pirelli itteni gumijai keményebbek, mint a Bridgestone-ok, és a hőmérséklet is magasabb. Sok különböző beállítást próbáltunk ki, most mindent össze kell raknunk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk az időmérőre, és különösen a versenyre. Az eső? Minden lehetőségre fel kell készülnünk. Nincsenek új alkatrészeink, de remélem, jó munkát végezve nagyszerű eredménnyel fejezhetjük be a szezont. Fantasztikus lenne, ha dobogóra állhatnék, ez még nagyobb motivációt adna a következő szezonra."

Mercedes

Michael Schumacher(P1: 7., P2: 5.): "Ma kifejezetten jó napunk volt itt, Interlagosban, következetesen át tudtuk rágni magunkat a tervezett programunkon, még ha az aszfalt csúszós is volt. A köridők hagyományosan nagyon közel vannak egymáshoz ezen a pályán, úgyhogy meglátjuk, mire megyünk a holnapi időmérőn. A hétvége további részére esőt ígérnek, ezért lehetséges, hogy a szezon vége még tartogat meglepetéseket."

Nico Rosberg(P1: 10., P2: 8.): "Ma nagyon nehezek voltak a körülmények, mivel a pálya kissé csúszott. Az időeredményeink azonban jól alakultak, nem kerültünk túl messzire a leggyorsabbaktól. Az edzések során alacsony és magas üzemanyagszint mellett is sokat tanultunk. Mivel az előrejelzések esős időről szólnak, a holnapi eredményt nehéz megjósolni. Talán ha esik, könnyebben meglepetést okozhatunk az élcsapatoknak."

Force India

Adrian Sutil (P1: -, P2: 9.): "A délutáni meglehetősen jó edzés volt. A különféle keverékű gumik tesztelésére összpontosítottam, és igyekeztem megfelelő balanszot találni az autóhoz. A lágy gumikkal elégedett voltam: remekül tapadtak, az autó jól ment rajtuk. Szerintem a hosszú etapokon is ütőképeseknek tűntünk. A balansszal nem járunk túl messze attól, ahova el szeretnénk jutni vele, ezért bizakodva várom a holnapot."

Paul di Resta(P1: 9., P2: 10.): "Ma volt rá először lehetőségem, hogy alaposan megismerkedjek Interlagosszal, és azt kell mondanom, nagyon tetszik a pálya. A kör rövid, de kellemes ritmusa van, és elég technikás is. Ami a programunkat illeti, sok feladatot kellett elvégeznünk, mégis minden simán ment, és rengeteg adatot gyűjtöttünk. Olyannyira, hogy ebből a szempontból valószínűleg ez volt az egyik legjobb péntekünk - bár majd csak később derül ki, hogy az adatok mennyire lesznek használhatóak, ha esetleg megváltozik az időjárás."

Nico Hülkenberg(P1: 8., P2: -): "Ez igen jó edzés volt számomra. Sokszor kimehettem a pályára, és elég sokféle beállítási lehetőséget kipróbáltam az autón: aerodinamikaiakat éppúgy, mint a KERS különböző programjait. Szerencsém volt abban is, hogy rendelkezésemre állt a kemény keverékű tesztgumi, ezért arról és a szokásos közepes keverékűről egyaránt tanulhattam. Jó érzés volt visszaülni az autóba, hiszen a szuzukai szabadedzés óta nem vezettem. De gyorsan visszalendültem a ritmusba, és élveztem az edzést. A kör rövid, a terep azonban dimbes-dombos, és vannak benne nagyszerű kanyarok."

Renault

Vitalij Petrov(P1: -, P2: 11.): "Az első edzést érdekesnek találtam, valójában kifejezetten hasznos tapasztalat volt a bokszutcai irányítóközpontból nézni az edzést. Hozzásegített, hogy jobban megértsem, mit látnak a mérnökök, és mit kérnek a versenyzőtől, ezeket az ismereteket a jövőben én is fel tudom majd használni. A második edzésen nem adódtak műszaki problémáim, ezért azt hiszem, a szerelőim ügyes munkát végeztek, amikor megjavították a kuplungot a délelőtti hiba után. Tudjuk, hogy ez a pálya nem kedvez az autónknak, ami a köridőkből is látszik. Holnap nehéz dolgunk lesz az időmérőn, s bár keményen fogunk igyekezni, hogy bejussunk a Q3-ba, ez nem ígérkezik egyszerűnek. Ma küszködtünk a kigyorsításokkal és a túlkormányzottsággal, ezért arra koncentráltunk, hogy orvosoljuk ezeket a problémákat, mivel kétségkívül rontják a tempónkat."

Bruno Senna(P1: 14., P2: 12.): "Ez érdekes nap volt. A második edzésen lényegesen jobban teljesítettünk, mint az elsőn. Az időeredményeink sokkal közelebb kerültek a többiekéhez, mint délelőtt. Holnapra még javítanunk kell az autó balanszán. Ez létfontosságú lesz, hogy az időmérőn jól szerepeljünk, s ezzel vasárnapra is kedvező helyzetbe hozzuk magunkat."

Romain Grosjean(P1: 12., P2: -): "Már nagyon vártam, hogy délelőtt újra autóba ülhessek, és az élmény nem okozott csalódást. Imádtam minden percét. Ezt a pályát különösen kedvelem; fantasztikus régivágású hely, és a lelátók is tömve vannak. Technikai téren is tapasztaltunk érdekességeket, a csapat már a következő szezonra készül. Szeretnék minél több időt az autóban tölteni, mert imádok vezetni - oda vagyok ezért a munkáért."

Toro Rosso

Sébastien Buemi (P1: -, P2: 15.): "Mindent a 90 perces délutáni edzésen kellett elvégeznem. A csapat nagyszerű munkát végzett, megbízható autót adtak nekem, így problémák nélkül körözhettem. Ez azt jelentette, hogy sok kört futhattam: kipróbáltam a kísérleti gumikat, majd a közepes és a lágy gumikat is használtam. Hasznos etapokat futottam, elégedett vagyok a mai munkával. Még korai lenne megítélni a teljesítményünket, de körülbelül ugyanott vagyunk, mint az előző néhány futamon. Egy ilyen rövid pályán nagyon fontos, hogy mindent jól csináljunk, hiszen már egy tizedmásodperces különbség is nagy mértékben befolyásolhatja a rajtpozíciót."

Jean-Eric Vergne (P1: 18., P2: - ): "Élveztem azt a rövid időt, amit a Scuderia Toro Rosso csapatával tölthettem a péntek reggeli edzéseken. A fő célunk az volt, hogy minél több kört tegyek meg F1-es autóval, közben pedig a csapat szokásos programján is dolgoztunk. A mai edzés kezdete elég trükkös volt, hiszen nem ismertem a pályát, és először egy kicsit poros is volt az aszfalt. Maga a pálya nagyon élvezetes. Az első etapomat közepes gumikon teljesítettem, a következő kettőn pedig a Pirelli kísérleti kemény gumijait használtam. Jaimével együtt egy aerodinamikai programon dolgoztunk. Kis leszorítóerővel köröztem - ezt nehéznek találtam, hiszen egyértelmű volt, hogy nem elég nagy a tapadás. Ez azonban nem számít, mert a csapat értékes adatokat gyűjthetett. Remélem, ez segít nekik a jó eredmény elérésében ezen a hétvégén. Szeretném megköszönni nekik és a Red Bullnak ezt a lehetőséget."

Jaime Alguersuari (P1: 11., P2: 16.): "Különböző mértékű leszorítóerővel köröztünk a két edzésen, és a reggeli gyakorláson elégedettebb voltam az autó viselkedésével. Ennek ellenére még ki kell elemeznünk az adatokat, mielőtt eldöntjük, milyen beállításokkal folytatjuk. A mezőnynek az a része, ahova mi is tartozunk, nagyon hasonló teljesítmény nyújt ezen a pályán. Azt hiszem, egy kicsit jobb helyezést célozhatunk meg holnap, bár nehéz lesz ezt elérni. Azt hiszem, többé-kevésbé sikerült úgy beállítanunk az autót, ahogy szerettük volna. A közepes és lágy gumik között kisebb a különbség, mint a legtöbb idei versenyen, mivel az interlagosi pálya nagyon rövid. Számíthatunk rá, hogy a futamra megváltozik az időjárás - talán meg kellene kockáztatnunk, hogy vizes pályára való beállítást használunk a holnapi időmérőn."

Sauber

Sergio Pérez(P1: 17., P2: 13.): "Épp egy hosszú etapon voltam sok üzemanyaggal a lágy gumikon, amikor egy váltóprobléma megállított. Kár, hogy nem tudtam befejezni az etapomat. Alacsony üzemanyagszinttel az autó eléggé rendben volt a lágy gumikon. Azonban még mindig kell egy kicsit dolgoznunk az időmérős teljesítményünkön. A Force India erősnek tűnik itt, de a Renault-k és a Toro Rossók elérhetőnek tűnnek."

Kamui Kobajasi(P1:15., P2: 14.): "Sok kört tettem meg ma. A gumikopás elég jelentősnek tűnik mindkét keverékkel, ami elég kemény lehet a versenyen, ha ugyanilyen meleg lesz. De az esőre is van esély. Nem volt gond az autómmal, de még dolgozunk a balansz javításán, ami még nincs teljesen rendben."

Williams

Rubens Barrichello(P1:13., P2:18.): "Az autó jobbnak érződött reggel, mint délután, ezért holnap a szabadedzésen még dolgoznunk kell, hogy a lehető legjobb formában vágjunk majd neki az időmérőnek. Ettől eltekintve ez egy normális nap volt, minden a tervek szerint haladt."

Pastor Maldonado(P1: 16., P2.:17.): "Ez a pálya nagy élvezetet jelent!" Ma nem volt problémánk, dolgoztunk a tesztprogramunk menetrendje szerint, ami sok hosszú etapot jelentett különböző gumikon, ez pozitív. Ebből nyertünk néhány hasznos információt, amiket fel fogunk használni a versenyre történő felkészüléshez."

Lotus

Jarno Trulli (P1: -, P2: 19.) "Viszonylag elégedett vagyok a délutáni teljesítményemmel. Még egy kicsit dolgoznunk kell az autó balanszán, és azt hiszem, az új hátsó szárnyban is rejlenek még lehetőségek. Működik az új fejlesztés, remélhetőleg az időmérőn ismét olyan gyorsak leszünk, mint a legutóbbi futamokon. Ez a célunk holnapra, majd vasárnapra is."

Heikki Kovalainen (P1: 19., P2: 20.): "Jó napom volt ma. Az új hátsó szárnnyal előreléptünk: biztató a szezon végén ilyen fejlesztéseket látni. Sok kört futottam ma, és minden elvégzett változtatással sikerült lefaragnunk a köridőinkből mindkét gumikeveréken. Ma éjjel még keményen kell dolgoznunk, és akkor vasárnap jó helyzetben lehetünk."

Luiz Razia (P1: 20., P2: - ): "Nagyon elégedett vagyok a mai edzésemmel. Rendkívül büszke voltam, amikor ismét kihajthattam az interlagosi pályára, ezúttal egy F1-es autóval. Egy álmom vált valóra, szeretném az egész csapatnak megköszönni ezt a lehetőséget. Múlt héten, Abu-Dzabiban is jót teszteltem, ezért elég gyorsan hozzászoktam az autóhoz - azt hiszem, ez a köridőkből is látszott. Nagyon sűrű programunk volt, az új hátsó szárnyat is összehasonlítottuk az Abu-Dzabiban használt előző verzióval. Azonnal éreztem, hogy nagy előrelépést jelent. Örülök, hogy hozzájárulhattam a csapat fejlődéséhez, a szezon utolsó versenyén, ráadásul a szülőhazámban."

Virgin

Timo Glock (P1: 21., P2: 22.): "Mindkét mai edzésem átlagos volt. Egy kicsit küszködtem a gumikkal: a viselkedésük miatt nehéz volt kezelni őket, nem könnyű velük kvalifikációs kört futni. Összességében azonban rendben volt a mai nap, sikerült teljesítenünk a tervezett programot. Most az időjárásra kell figyelnünk, hogy eldönthessük, milyen irányba haladjunk tovább."

Jérome D'Ambrosio (P1: 22., P2: 21.): "Ez elég jó péntek volt. Keresztülrágtuk magunkat a programunkon, és elvégeztünk mindent, amit kellett, ez jó. Teljesítmény szempontjából az autónk nem olyan rossz, de egyelőre nem vagyok elégedett a balansszal, ezért holnapig még lesz dolgunk vele. Ezen a pályán szerintem nehéz megfelelő balanszot találni az autóhoz, mert úgy tűnik, mindenki túlkormányzottsággal küszködik. Nem egyszerű a helyzet, de holnapig még dolgozhatunk rajta, bár észben kell tartanunk, hogy az időjárás talán nem marad ilyen szép."