Vágólapra másolva!
A HRT-vel és a Sauberrel karöltve elutasították a többiek javaslatát, hogy jövőre is engedélyezzék a gázelvétel melletti befújást. Emiatt több csapat üzemanyagtankja túl nagy lehet.

A kipufogón keresztül gázelvételnél is nagy energiájú gázt áramoltató motorüzemmódok egész évben a figyelem középpontjában voltak, mivel a technikai fejlesztések egyik fő irányát képviselték, de egyes értelmezések szerint ellenkeztek a szabályokkal. A működési elvük ugyanis az, hogy legalább részben akkor is nyitva tartják a motor fojtószelepét, amikor a versenyző egy kanyarban elemeli a lábát a gázpedálról, s mivel a kiáramoltatott gázt a diffúzorba vezetik, növelve ezzel a leszorítóerőt, a fojtószelep tulajdonképpen mozgatható aerodinamikai eszközzé válik - az ilyenek használata pedig nem megengedett.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a szezon közepén megpróbálta betiltani a befújt diffúzorok használatát, ám a tilalmat mindössze egy verseny - a Brit Nagydíj - után kénytelen volt feloldani, mert egyes csapatok megbízhatósági okokra hivatkozva mentességet kértek alóla. A Renault-nál például azt állították, motorfék-üzemmódban azért kell nyitva tartaniuk a fojtószelepet, hogy hűtsék a kipufogó-szelepeket, míg a Mercedes-nél arra hivatkoztak, hogy a nyolc hengerből négyet ilyenkor is járatva egyenlítik ki a forgattyúházban uralkodó nyomást.

Az FIA ezért erre a szezonra nem bolygatta tovább a gázelvétel melletti befújás kérdését, 2012-re viszont azzal az elegánsnak tűnő húzással igyekezett áthidalni a problémát, hogy előírta: a kipufogókat hagyományos módon, azaz felfelé, a hátsó kerekek tengelye mögött kell kivezetni. Így megbízhatósági okokból mindenki nyitva tarthatná a fojtószelepet gázelvételnél is anélkül, hogy aerodinamikai előnyhöz jutna, hiszen a kipufogógáz nem a diffúzorba kerülne, amely annál nagyobb leszorítóerőt fejt ki, minél nagyobb sebességgel áramlik benne a gáz.

Ám több csapatnál attól tartottak, hogy valójában a felfelé kivezetett "periszkóp" kipufogókkal is növelhető a leszorítóerő, ezért az FIA nemrég úgy döntött, 2012-től tovább szigorítja a fojtószelepet gázelvételnél is nyitva tartó motorelektronikai programokra vonatkozó előírásokat. Ez megakadályozná az úgynevezett "forró befújást", amikor gázelvételnél nem csupán levegőt áramoltatnak ki a kipufogón át, hanem fecskendeznek a hengerekbe benzint is, mégpedig úgy késleltetve, hogy az csak a leömlőben robbanjon be.

Csakhogy mire ezt a döntést meghozták, a csapatok már abban a hiszemben tervezték meg a karosszéria bizonyos részeinek méreteit is meghatározó üzemanyagtartályt 2012-es autóikhoz, hogy használhatják majd a forró befújást, amely értelemszerűen növeli a fogyasztást. Ezért úgy hírlett, közös összefogással megpróbálják rávenni az FIA-t, hogy visszakozzon.

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

A kérésüket a többek között a csapatok képviselőit is tömörítő Formula One Commission (F1C) elé terjesztették a testület múlt heti ülésén, ahol azonban elutasították. Az Autosport értesülései szerint azért, mert hárman - a Ferrari, a Sauber és a Hispania - nem támogatták, holott az elfogadásához az istállók száz százalékos egyetértésére lett volna szükség. Ez nem különösebben meglepő, mivel a Hispania már idén is óvni akart a befújt diffúzorok használata miatt, a Sauber bevallottan nem fejlesztette kellőképpen a sajátját, a Ferrari pedig Silverstone-ban aratta egyetlen futamgyőzelmét, amikor a technológia éppen tiltott volt.

Az ügy ezután a csapatok műszaki igazgatóiból álló Technikai Munkacsoport (TWG) napirendjére került Abu-Dzabiban, ám a fenti három istálló ott is kitartott az álláspontja mellett. Ez azt jelenti, hogy jövőre valóban tiltólistára kerül a forró befújás, ezért egyes alakulatok autójának valószínűleg túl nagy lesz az üzemanyagtankja - hacsak nem tervezik át utólag -, ami több paraméterre, például a súlypontra és az aerodinamikára is kedvezőtlen hatással van.

"A szabályértelmezés tisztázása kicsit későn jött. Néhány csapat emiatt feleslegesen vesztegetett időt, pénzt és erőfeszítéseket valamire, de ez van, mindannyian egy cipőben járunk" - mondta a McLarent irányító Martin Whitmarsh még Indiában. "Most már muszáj előre tekintenünk."