Vágólapra másolva!
Reakciók az Abu-Dzabi Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 3., P2: 1.): "Igazán pozitívan alakult számomra ez a nap. Az autó jónak tűnik - a hosszú etapos tempónk nem rossz, és úgy néz ki, meglehetősen versenyképesek vagyunk. Sokkal jobbnak érzem az autót, mint az előző versenyen - szóval nagyon remélem, hogy ez a versenyhétvége további részében is így marad. A pálya állapota folyamatosan javult a nap folyamán, így a beállításokat is apránként változtattam. A gumik remekül viselkednek - az utolsó futamon nagyon erős kopást tapasztaltam, és nem volt meg a tempóm, úgyhogy most sokkal jobbnak tűnik a helyzet. Ez igazi pozitívum. Ha az ember problémák nélkül teljesíti a pénteki napot, az mindenképpen magabiztossággal tölti el a hétvége további részére."

Jenson Button(P1:1., P2: 2.): "Még mindig nem vagyok teljesen megelégedve a balansszal, bár bízom benne, hogy sikerül megbirkóznunk vele. Az autó tempója mindenesetre jó - Lewis kocsija nagyon gyors volt - és a hosszúetapos tempónk is nagyon erős. Próbálkoztam előzésekkel a hosszú etapomon, de még mindig úgy gondolom, hogy nehéz lesz megelőzni másokat a DRS zónákban. Úgyhogy szerintem a verseny alatt megszenvedünk majd a manőverekkel, ami azt jelenti, hogy fontos lesz a jó rajtpozíció megszerzése. Ez egy trükkös pálya, de délután és az este folyamán sikerült előrelépnünk."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 5.,P2:3.): "Ahogy Indiában is történt velem két hete, most, itt Abu-Dzabiban is egy kevés időt vesztettem: ott a motor miatt kellett megállnom a pálya szélén, most pedig egy pályán kívüli kiruccanás miatt. Nem mintha különösebb tapadási probléma lenne az 1-es kanyarban, de ha rámész a rázókőre fékezés közben, akkor valóban vesztesz némi tapadást. Ahogy én, és Vettel is mindketten ugyanott hagytuk el a pályát, abban sok hasonlóságot látok: holnap talán megpróbálunk egy kicsit jobban a pálya közel maradni a pálya közepéhez, anélkül, hogy annyira a határon autóznánk abban a kanyarban. Bosszús vagyok, hogy némi időt vesztettem, de mindenekelőtt elnézést kell kérnem a szerelőktől, akiknek plusz munkát fog jelenteni, hogy újra összerakják az autót. Megpróbálok azzal fizetni nekik, hogy egy jó kört futok majd a holnap esti időmérőn. Ma nem próbáltam ki semmi újat, főleg arra koncentráltunk, hogy összehasonlítsuk a kétféle leszorítőerő szintet, és hogy kiértékeljük a Pirelli új, 2012-es abroncsát. Ahogy általában, most is nehéz megmondani, hogy hol állunk bárki máshoz képest, mert pénteken mindig sok az ismeretlen tényező. Nem gondolom, hogy harcban leszek majd a pole pozícióért vagy a győzelemért, de az első benyomásaim azt mutatják, hogy talán egy kicsivel jobb formában vagyunk annál, mint amire számítottunk idefelé jövet. A pálya javult a második szabadedzésre, ami főleg az alacsonyabb hőmérsékletnek köszönhető: ebédidőben igazán forróság volt a pályán. A lágy gumikkal kimondottan kényelmesen éreztük magunkat, de a keményebbel sem tűntünk túl rossznak, mint ahogy az az elmúlt futamokon valóban látható volt.

Felipe Massa(P1: 6., P2: 4.): "Ez két jó szabadedzés volt számomra, de ez nem jelent sokat az időmérőre nézve. Két hete Indiában a leggyorsabb voltam péntek délután, aztán a dolgok úgy történtek, ahogy. Elég boldog vagyok azzal, ahogy az utóbbi két futamon kijött nekem a lépés a sebességem tekintetében. Nyilvánvalóan nem tudom ugyanezt elmondani a végeredményeket illetően, mert valami mindig történt velem a versenyeken: reménykedjünk benne, hogy ezúttal másképp történik. Biztos vagyok benne, hogy így lesz: az a fontos, hogy továbbra is jó munkát végezzünk, legyünk mindig gyorsak, és akkor a dolgok maguktól megoldódnak. A sisakfestésem? Ez tisztelgés Aytron Senna harmadik világbajnoki címének 20. évfordulója előtt, a sisak el lesz árverezve, hogy pénzt gyűjtsünk a nevét viselő alapítvány számára. Megtisztelő számomra, hogy tehetek valamit azokért a kezdeményezésekért, amiken dolgoznak. A vibráló első szárnyam? Őszintén szólva, amikor vezetek, nem vagyok tudatában ezeknek a dolgoknak, az autó mindig jól viselkedett, problémák nélkül."

Red Bull

Mark Webber (P1: 2., P2: 5.): "Úgy tűnik, az egyes kanyarban könnyű hibázni - ha az ember azt látja, hogy olyan versenyzők nem tudják bevenni, mint Alonso és Vettel akkor utána visszavesz egy kicsit. Összességében elég jó délutánon és estén vagyunk túl, sikerült megfutnunk az előre eltervezett köröket. Nem jósolok semmit, hiszen tudjuk, hogy vasárnap változhatnak a dolgok, de elég jók vagyunk, és elégedett vagyok az autóval."

Sebastian Vettel (P1: 4., P2: 6.): "Volt egy incidensem a második edzésen. Nem volt túl jelentős, de az első kanyar bejáratánál elvesztettem az irányítást az autó felett. Azt hiszem, egy kicsit szélesen fordultam be, túlságosan ráhajtottam a kerékvetőre. Elvesztettem az autó hátulját, utána pedig már nem tudtam megfogni. Szerencsés voltam, hogy az edzés végén ismét ki tudtam hajtani a pályára. Nem keletkezett túl nagy kár az autóban, az első szárnyat leszámítva. Ha csak érintjük a rázókövet abban a kanyarban, az rendben van, de én túlságosan ráhajtottam. Az autó teljesítményét elnézve, az élmezőny környékén vagyunk - de azt hiszem, holnap szoros lesz."

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 15., P2: 7.): "Viszonylag elégedett vagyok a mai két edzésen végzett munkánkkal, és ha figyelembe vesszük, hogy sikerült jól dolgoznunk az autóval, azt mondanám, pozitív nap volt. Természetesen megvannak a saját korlátaink, de a maximumot hoztuk ki a rendelkezésünkre álló lehetőségekből, és az autó jónak tűnt. Majd meglátjuk, mi jön ki ebből a munkából a hétvége folyamán, és talán szerezhetünk néhány pontot ezen a pályán, amely ma nagyon egyenletesnek tűnt."

Nico Rosberg (P1: 8., P2: 20.): "Pozitívan indult számomra a hétvége. Sikerült jó munkát végeznünk a beállítások terén, és a hosszú etapjaim is kedvezően alakultak. Főleg a versenytempónkra koncentráltunk, és rengeteg kört megtettem, így magabiztosan várom a holnapot. Ráadásul nagyon szórakoztató volt vezetni ezen a fantasztikus pályán, amit imádok."

Force India

Adrian Sutil (P1: 7., P2: 8.): "A pálya tapadása nagyon rossz volt, de az autó szempontjából találtunk egy jó kiindulási pontot. Elsősorban arra koncentráltunk, hogy a kis sebességű kanyarokban javítsunk a tapadáson, ami ezen a pályán kulcsfontosságú. Azon is sokat dolgoztunk, hogy megtaláljuk a szárnyak optimális beállítását, és eddig úgy tűnik, hogy sikerült jó megoldást találnunk. Ami a gumikat illeti, a második edzés nagy részében azon dolgoztunk, hogy a vasárnap este várható körülményeket szimuláljuk. Úgy tűnik, mindkét keverék jól működik, a gumikopás sem jelentős."

Paul di Resta (P1: 9., P2: 9.): "Azt hiszem, az eredményeket elnézve viszonylag elégedettek lehetünk a mai munkánkkal. Az első edzésen az autó hátulja nem tapadt rendesen, így nem volt könnyű megbízni benne. Az első kerekek is elég sokszor blokkoltak. A második edzésen azonban megoldottuk ezeket a problémákat, és elég közel jártunk ahhoz, hogy egy nagyszerű beállítást találjunk. Azt hiszem, holnap tovább fejlődhetünk, és javíthatunk az autó stabilitásán a lassabb kanyarokban, de összességében nem állunk rosszul."

Renault

Vitalij Petrov (P1: 13., P2: 13.): "Nehéz napunk volt ma, főleg a hátsó tapadást tekintve, és nagy a lemaradásunk. Éjszaka meg kell néznünk, hogyan tudunk javulni, és felzárkózni. Nyilvánvaló volt, hogy az első és a második edzés között sokat csökken a hőmérséklet. Nekünk, versenyzőknek mindig nagyon érdekes kihajtani a garázsból egy újabb etapra, mert a nap lemegy, és az utolsó körökben már sötét van. Nagyon jó lenne, ha holnap tudnánk javítani, és egy fokkal gyorsabb tempóra kapcsolni. Megpróbálunk a mainál egyenletesebb teljesítményt nyújtani."

Bruno Senna (P1: -, P2: 15.): "Bár ma csak egy edzésen vettem részt, sok kört tudtam futni. Úgy érzem, beigazolódtak a félelmeink, és jelenleg nem túl jó a tempónk. Keményen kell dolgoznunk, hogy holnap jobbak legyünk, meg kell vizsgálnunk, hogy hol javulhatunk. Nagyon nehéz lesz számunkra az időmérő edzés, de ki kell hoznunk belőle a legjobbat, és meg kell ragadnunk minden lehetőséget. Használtam a Pirelli kísérleti gumiját is: úgy tűnik, egy kicsit tovább bírja, mint a jelenlegi lágy gumi, érdekes volt őket összehasonlítani."

Romain Grosjean (P1:12., P2: -): "Most úgy érzem magam, mint egy gyerek karácsonykor. Először is, fantasztikus volt ismét F1-es autóba ülni, elképesztő érzés. Megpróbáltam körről-körre javulni. Különböző dolgokat próbáltunk ki az autóval úgy, hogy a csapat programját ne zavarjuk meg, hiszen ez a legfontosabb. Azt hiszem, találtunk pár jó ötletet a délutáni edzésre. Az autó balansza olyan volt, mint amire számítottunk. Tudjuk, hogy a lassú kanyarokban nem vagyunk túl jók, ezért kipróbáltunk pár megoldást. A közepes abroncsokon elég nehéz volt vezetni, a kísérleti lágyak pedig a gumikopás szempontjából jobbak voltak. Mindig nehéz megjósolni, mire számíthatunk, amikor egyik gumiról a másikra váltunk. Remélem, hogy a visszajelzéseimnek lesz egy kis haszna a hétvége hátralevő részében."

Sauber

Kamui Kobajasi (P1: 17., P2: 10.): "Elég nehéz összehasonlítani a két edzést, mert a pálya hőmérséklete tíz fokot változott. Ez azt is jelenti, hogy a holnapi harmadik szabadedzésen az időmérőre sem nagyon tudunk felkészülni, mert ismét jelentkezni fog ez a különbség a pálya hőmérsékletében. Mindenesetre az aszfalt elég csúszós volt. A gyors szakaszakon viszonylag jók vagyunk, a lassú kanyarokban azonban javulnunk kell a féktávon tapasztalt stabilitás tekintetében."

Sergio Pérez (P1: 16., P2: 11.): "Magabiztos vagyok a hétvégével kapcsolatban. Jó napunk volt, és sikerült végrehajtani a programunkat. Ennek ellenére nehéz megmondani, hogy hol állunk, mert nem tudjuk, hogy a többiek mit csináltak ma. Sokat tanultunk, és tovább fogunk dolgozni azért, hogy jól teljesítsünk a holnapi időmérőn. A hosszú etapokon az autó balanszán is megpróbálunk javítani."

Toro Rosso

Sébastien Buemi(P1: -, P2: 12.): "Számomra rövidebb volt a nap, mivel csak délután vezettem, de hamar újra hozzászoktam a pályához, és az eddigiekből kiindulva meglehetősen magabiztos vagyok a hétvége hátralévő részét illetően. Ugyanakkor egy kicsit lassabbnak tűntünk, mint az előző két versenyen, ami talán a pálya jellegének köszönhető. Ezért fontos lesz, hogy ma este, és aztán holnap reggel a pályán a lehető legtöbbet hozzuk ki az autóról gyűjtött adatokból. Szintén pozitívum, hogy mindhárom gumit kipróbáltuk, és sikerült jól megértenünk a lágy, illetve a közepes keverék működését, így nem látom okát, hogy vasárnap miért ne harcolhatnánk egy jó eredményért."

Jaime Alguersuari(P1: 10., P2: 14.): "Elégedett vagyok a mai nap alakulásával, rengeteg munkát elvégeztünk, a reggel néhány új alkatrész kiértékelésével, illetve a Pirelli harmadik keverékének kipróbálásával telt. Ez érdekes munkának bizonyult, mivel a kísérleti gumi nagyon gyorsnak tűnt. Az extra abroncsokkal számos kört megtettünk, és nem hiszem, hogy a köridőimnek nagy jelentőségük lenne, mivel sokszor kerültem forgalomba. Az autó balansza összességében jónak tűnik, és a hosszú etapjainkból az látszik, hogy a futamon versenyképesebbek lehetünk, mint az időmérőn, ami idén gyakran előfordult. Egy picivel talán lassabbak vagyunk, mint az előző versenyen, de nem nagy a különbség, és még mindig úgy érzem, hogy vasárnap pontokat szerezhetünk."

Jean-Eric Vergne (P1: 11., P2: -): "Olyan volt számomra, mintha ez lett volna életem első edzése, mivel Koreában egy hónappal ezelőtt elmosott minket az első. Azt hiszem, a csapat elégedett a munkámmal, mivel minden jól ment. Szerintem semmi rendkívüli nem történt, csak az, ami egy olyan versenyzőtől elvárható, aki jövőre az F-1-be szeretne kerülni. Ami engem illett, szerintem egy kicsit jobban is teljesíthettem volna, de ez a természetemből adódik, mivel úgy vélem, az, hogy valaki újonc, még nem ok arra, hogy ne nyerhessen azonnal. Bár tudom, hogy ez a hozzáállás, amit már a gokartos kezdetek óta vallok, nem alkalmazható az F-1-re a csapatok közti különbségek miatt. Meglepődtem, hogy milyen nagy volt a tapadás a lágy abroncsokon, amelyeket az edzés vége felé próbáltam ki, és nem sikerült rögtön gyors kört futnom, ami pedig elvárható lett volna ezekkel a gumikkal, úgyhogy emiatt egy kicsit csalódtam magamban. Összességében elég gyorsan elkezdtem érezni az autót a tavalyi teszt, és az idén a szimulátorban eltöltött idő után. Ma nem figyeltem a köridőkre, és összességében pozitívan zártam az edzést. Sokat tanultam, és ezt arra fogam használni, hogy Brazíliában már jobban teljesítsek, de előtte már nagyon várom a jövő heti tesztet itt, amikor egy világbajnok autót vezethetek majd."

Williams

Rubens Barrichello(P1: 24., P2: 16.): "A délelőtt folyamán egy kicsit visszavetett minket a motorral kapcsolatos probléma, így délután be kellett hoznunk a lemaradást. A csapat remek munkát végzett, amikor a két edzés között kicserélte a motorokat. Az, amelyiket a második edzésen használtunk, már jó pár kilométert megtett, mivel a szezon végéhez közeledünk, azonban jól működött."

Pastor Maldonado(P1: 14., P2: 17.): "Ma az egész tervezett programon sikerült végigmennünk. Ebben számomra az is benne volt, hogy a versenyre próbáljunk optimális beállítást találni a büntetésem miatt. Még vár ránk némi munka, hogy javítsunk a balanszon. Ha ez sikerül, egy kicsit javul majd a teljesítményünk is. A gumik jól tejesítenek, a kopás viszonylag alacsony, ami pozitívum."

Lotus

Heikki Kovalainen(P1: 18., P2: 19.): "Egyáltalán nem rossz a helyzet. Mindkét edzés elég simán ment, és egész nap folyamatosan javultunk. Úgy éreztem, hogy autó mindkét gumikeveréken jól működött - ennek a pályának nagyon jó a tapadása, és a lágy gumik kopása nem volt jelentős, ez tehát jónak tűnik vasárnapra nézve. A lényeg az, hogy most már jól sikerülnek a pénteki edzéseink, ami esélyt ad nekünk arra, hogy megfelelően beállítsuk az autót. Ez azt jelenti, hogy most már azon dolgozhatunk, hogy kihozzuk az autóból a maximumot szombaton és vasárnap. Ezt a legutóbbi futamokon is bebizonyítottuk."

Jarno Trulli (P1: 19., P2: 19.): "Jó pénteki napunk volt. Az autó balansza egész nap elég jónak tűnt, és minden etapban javultunk, tehát úgy gondolom, hogy a hétvége hátralévő részében rendben leszünk. Mindkét abroncs elég jól viselkedett itt - a lágyak nem használódtak el túl gyorsan, szerintem ez remek lehetőségeket biztosít számunkra a versenyen. Van egy kis teljesítménykülönbség a lágy és a közepes keverékek között, lehet, hogy ezzel tudunk majd valamit kezdeni az időmérőn - meglátjuk."

Virgin

Timo Glock (P1: 22., P2: 21.): "Reggel volt egy kis problémám. Az autómnak műszaki hibája volt, ezért egy kicsit többet kellett várnom arra, hogy a pályára hajtsak. Az első edzés így egy kicsit nehéz volt, az autó nem volt túl jó, és itt más beállításokra van szükségünk, mint amit a múltban használtunk. Ezért nem volt könnyű mindent kihozni az autóból. A végén rendszerellenőrzéseket is kellett végeznem, ez megnehezítette azt, hogy javítsak a köridőmön. Nem indult tehát tökéletesen a nap. A második edzésen már inkább a megszokott program szerint futottunk. Elvégeztünk pár változtatást a beállításokon, és úgy tűnik, jó irányba haladtunk, vezethetőbb lett az autó. Jó volt látni Robertet az autóban, azt hiszem, megérdemelte ezt a lehetőséget a WSR megnyerése után. Biztos vagyok benne, hogy nagyszerű nap volt ez számára."

Jérome D'Ambrosio(P1: -, P2: 22.): "Elég sűrű programom volt a második edzésen: megpróbáltunk minél több kört teljesíteni, információkat szerezni, valamint az autót beállítani. Az utolsó etap pozitív volt, szerintem jó irányba haladunk és a ma elvégzett munka biztosan segít abban, hogy holnap jobb napunk legyen."

Robert Wickens (P1: 23., P2: - ): "Nagyszerű volt ez a nap. Sok hasznos tapasztalatot szereztem, és úgy éreztem, minden jól ment. Már egy ideje a csapatnál vagyok, ezért jól éreztem magam, és körről-körre gyorsulni tudtam. Biztató volt ez az első edzés, megközelítettem Timót. Azt hiszem, elégedett lehetek a mai munkámmal. Alig várom, hogy visszaülhessek az autóba a jövő heti, fiatal versenyzők számára kiírt teszten."

Hispania

Vitantonio Liuzzzi(P1: 20., P2: 23.): "Jó volt újra autóba ülni, hiányzott ez az érzés a két hét szünetben, így minél hamarabb vissza akartam térni a volán mögé. A reggeli edzés egész jól alakult, sikerült teljesíteni az egész programunkat. A pálya tapadása nagyon gyenge volt, így sokat csúszkáltunk, de az autó balansza nem volt rossz, és sikerült némi hasznos adatot gyűjtenünk. A délután folyamán nem tudtuk végigcsinálni a programot egy elektronikai hiba miatt, ami sajnos egy időre a bokszban tartott minket. Az autó nem bizonyult olyan jónak, mint reggel, ennek a megértésén dolgoznunk kell. A pálya hőmérséklete délután lecsökkent, és ahogy a nap lement, sokat romlott a vezethetősége - rá kell jönnünk, hogy mindenkinél ugyanez-e a helyzet, vagy csak nálunk jelentkezik a probléma."

Daniel Ricciardo(P1: 21., P2: 24.): "Nem voltam különösebben elégedett az első, reggeli edzéssel, mivel kezdetben egy kicsit távol voltunk a beállításainktól, és attól, amit általában megszoktunk. Délutánra elvégeztünk néhány változtatást, de nem sikerült az az előrelépés, amit reméltünk, így holnap még egy kicsit többre lesz szükség. Ma este dolgoznunk kell, el kell végeznünk néhány módosítást, aztán pedig szorítunk, hogy holnap működjenek. Továbbra is pozitív vagyok, és szerintem még van mit kihoznunk az autóból. Remélhetőleg holnap reggel a harmadik szabadedzésen megkezdődik a fejlődésün, és így teljes magabiztossággal indulhatunk neki az időmérőnek."