Vágólapra másolva!
Az Emirátusok fővárosának pályája a versenyzők többségét a sivatagi hőségben is hidegen hagyja, de a naplemente és a glancos létesítmények látványos hátteret szolgáltatnak a nagydíjhoz.

A Forma-1 India után egy újabb egzotikus helyen üti fel a sátrát: Abu-Dzabiban, az Egyesült Arab Emírségek (UAE) kilencszázezer lakosú fővárosában. A prosperáló gazdaságot leplezetlen nyíltsággal hirdető felhőkarcolók valószerűtlenül éles kontrasztot képeznek a környező sivataghoz képest, amelyből kinőve szinte obszcén büszkeséggel törnek a Perzsa-öböl zavartalanul kék ege felé. Korántsem véletlenül: ezek az épületek adnak otthont az UAE kormányzati központjának, itt székel az uralkodócsalád, és itt állítják elő a hét emírség GDP-jének csaknem hatvan százalékát.

Abu-Dzabi versenypályája, a 2009-ben elkészült, természetesen Hermann Tilke által tervezett Yas Marina Circuit megfelel a helyi színvonalnak. Egy mesterséges szigeten, a Yas Islanden épült, s bár a mindent beborító portól semmi nem mentheti meg, így is a fényűzés netovábbjának számít az autósport berkein belül. A kiszolgálólétesítmények elsőrangúak, és a 499 szobás, 5389 leddel megvilágított, színváltós Yas Viceroy Hotel futurisztikus díszletet biztosít mögé - vagyis inkább fölé. "A pálya átvezet a szállodán. Nincs még egy hely, ahol elszáguldhatunk a saját szobánk alatt!" - jegyzi meg Sebastian Vettel.

Nem kevésbé látványos a tavaly novemberben átadott Ferrari World sem, a világ állítólag legnagyobb, kétszázezer négyzetméteres fedett vidámparkja, ahol a Formula Rossa fantázianevű hullámvasút csaknem Forma-1-es tempóval, 240 km/órára gyorsulva szállítja adrenalinlöketre vágyó utasait. A park tűzpiros tetejére festett, 65x48,5 méteres Ferrari-címer minden légi felvételen jól látható, így természetesen kitűnő reklám a maranellói cég számára. Igaz, győzelemhez még nem segítette őket: az eddigi két Abu-Dzabi Nagydíjat Vettel nyerte meg, s rajta kívül egyelőre pole pozíciót és leggyorsabb kört is csak Lewis Hamilton tudhat magáénak a mezőnyben.

Forrás: Ferrari
Forrás: Ferrari

A hullámvasút a Ferrari Vidámparkban

A bahreini verseny törlése miatt ez lesz az első alkalom az idén, hogy a Forma-1 ellátogat az arab világba, amelynek pedig számtalan szponzort köszönhet. Az Aabar Investmentsnek a Mercedes GP-ben, a Mubadala Development Companynek pedig a Ferrariban van részesedése - mindkettő abu-dzabi illetőségű, állami cég. Az sem véletlen, hogy a pletykák szerint Kimi Räikkönen visszatérését éppen a hétvégén jelentheti be a Williams, hiszen állítólag sikerült szponzori szerződést kötniük a Katari Nemzeti Bankkal.

Langyos lelkesedés

Noha azt mindenki hangsúlyozza, hogy Abu-Dzabiban tárt karokkal fogadják a Forma-1-et, maga a pálya nem vált ki különösebb érzelmeket a versenyzők többségéből. "Nem tartozik a legnagyobb kihívások közé, mivel az összes igazi kanyarját kettes vagy hármas fokozatban kell bevenni" - summázza Mark Webber azt, amit társainak zöme is gondol a Yas Marina Circuitről. "Viszont a nap mindig süt, a körülmények csodálatosak, úgyhogy van miért várni a versenyt." Talán Rubens Barrichello az egyetlen, aki ellent mer mondani a leginkább csak a létesítményeket méltató többségnek. A pálya szerinte "nagyon izgalmas a versenyzők számára. A 2-es és 3-as kanyar különleges, gyors kombinációt ad ki, míg az utolsó szakasz nehéz, lassú és technikás kanyarokból áll."

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

A pálya átvezet a futurisztikus Yas Hotel alatt

A Yas Marina egyike a tudathasadásos pályáknak: hátsó egyenese a maga 1140 méterével a második leghosszabb az egész Forma-1-ben, csupán harminc méterrel maradva el a sanghajitól, ugyanakkor tele van lassú, illetve közepes tempójú fordulókkal, és az utolsó tizenkét kanyarjából kilenc lényegében derékszögű. Ezért néhol olyan benyomást kelt, mintha a tervezője elvesztette volna a körzőjét, és csak a vonalzója maradt volna meg. Timo Glockot több különböző pályára emlékezteti: a hőmérsékleti viszonyok Szahírra, az aszfalt a Hungaroringre, az oldalterhelés Valenciára, a beállítások pedig az Interlagosra.

"Az első szektor tűrhetően gyors - aki szemből látja, ahogy a célegyenesről befordulunk az 1-es kanyarba, jó képet kap arról, hogy az F1-es autók milyen hirtelen irányváltásra képesek" - magyarázza Heikki Kovalainen. "Aztán a 2-es és 3-as kanyarban új lendületet veszünk, próbára téve az autóink aerodinamikai képességeit. Majd egy kis stop/start jellegű szakasz következik a 8-as kanyarhoz vezető hosszú egyenesig, amely az első előzési lehetőséget kínálja. Legközelebb a 11-esnél lehet előzni, utána azonban kicsit pepecselős rész jön, ahogy megkerüljük a hotelt. Biztos vagyok benne, hogy a szálloda lakóinak nagy élmény az autókat nézni vacsora közben, de az a sok lassú kanyar, ahol leginkább a kigyorsítások számítanak, a pilótafülkében ülve nem túl izgalmas."

Forrás: FIA
Forrás: FIA

Abban ugyanakkor még manapság is viszonylag különlegesnek számít a Yas Marina, hogy az óra járásával ellentétes forgásirányú. Csak négy másik ilyen pálya van: a török, a szingapúri, a koreai is a brazil. "Ez extra fizikai megterhelést jelent a versenyzők számára, bár külön edzésgyakorlatokat végeznek azért, hogy megbirkózzanak vele" - mondja a Virgin csapatfőnöke, John Booth.

Abu-Dzabiban eddig különösen nehéz volt előzni, de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) idén, akárcsak Indiában, két DRS-zónát jelölt ki a pályán: az elsőt a hosszú egyenes végén, 470 méterrel a 7-es kanyar kijárata után, a másodikat pedig egy ívelt szakaszon, a 10-es kanyar - egy gyors törés - csúcspontjával kezdődően. Ez a zóna annyiból szokatlan, hogy a mérési pontja és a kezdete között az autók padlógázzal száguldanak át.

Mire végeznek, lemegy a nap

A már említett tudathasadás miatt a csapatok a szokásos dilemmával találkoznak az optimális beállítások keresése során: a lassú kanyarokhoz nagy leszorítóerőre, a hosszú egyeneshez kis légellenállásra lenne szükség. "Ezért a pénteki munkának fontos része, hogy jól lőjük be a szintet" - erősíti meg James Key, a Sauber technikai igazgatója. A megoldás az arany középút: a Yas Marinán közepes leszorítóerőre hangolják be az autókat, és a hátsó futóművüket viszonylag lágyra veszik, mert ez hasznos a kemény kigyorsításoknál, hirtelen irányváltásból pedig, amikor hátrányos lenne, nincs sok.

Az Abu-Dzabi Nagydíj legnagyobb szenzációja természetesen az, hogy a verseny még világosban kezdődik, de sötétben ér véget, tehát magába foglalja a naplementét, kihagyhatatlan lehetőséggel ajándékozva meg a fotósokat. Bár az F1 egyetlen éjszakai versenyét Szingapúrban rendezik, a Yas Marinát bevilágító fénytechnika valójában még fejlettebb, mivel nem utcai, hanem állandó pályáról van szó. A folyamatosan változó fényviszonyok miatt, mondja Vettel, "különleges sisakrostéllyal kell versenyeznünk". Sőt, általában azt a trükköt alkalmazzák, hogy kívülről befelé haladva egyre világosabb fóliákat ragasztanak a rostélyra, s a futam közben a koszos rétegeket egymás után letépve fokozatosan eljutnak a világos rétegekig, ahogy besötétedik.

Forrás: Renault
Forrás: Renault

A naplemente látványos háttér a versenyhez

Annak, hogy a versenyt este rendezik, érdekes következményei vannak. Például az átlagosnál hosszabb padlógázos szakaszok miatt egyébként is komoly erőpróbának kitett motorok teljesítménye a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan folyamatosan nő - igaz, mivel a pálya lényegében tengerszinten fekszik, a magas légnyomás jóvoltából egyébként is erősebbek, mint például az Interlagosban. Közben az aszfalt is hűvösebb lesz, ami pedig lassítja a gumikopást.

Így viszont "több időbe telhet felmelegíteni a keményebb keverékű gumikat, ezért valószínűleg a lágyabbak fognak jobban működni" - teszi hozzá Pedro de la Rosa, a Pirelli tesztpilótája. "Azt gondolom, a versenyen inkább a lágy gumikat fogják előnyben részesíteni, bár a mostani autók már jóval nagyobb leszorítóerőt állítanak elő, mint amivel mi tesztelünk, ami megváltoztathatja a helyzetet."

A Pirelli a legutóbb Szuzukában használt közepes keveréket választotta az összes idei versenyen bevetett lágy mellé. A gumik frontján nem várható semmilyen dráma, mivel az olasz cég a Yas Marinát ismeri a legjobban az összes pálya közül: a csapatok egy évvel ezelőtt, a szezonzárót követően itt tesztelték először a gumijaikat, és a Pirelli többször járt Abu-Dzabiban a szezonra való felkészülése során. Januárban még fel is locsoltatták a pályát, hogy kipróbálják az esőgumijaikat.

A burkolat tapadása egyébként nő a hétvége folyamán, de mivel a szél folyamatosan visszafújja rá a sivatagi homokot, az aszfalt éjszaka újra koszos lesz, ezért az autóknak mindegyik nap elején le kell takarítaniuk. És az időmérő, illetve a verseny közben csökkenő hőmérséklet miatt "az autók balansza és a tapadás szintje folyamatosan változik az etapok során, így a hétvége egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy mindig ehhez igazodva állítsuk át a szárnyak szögét és a keréknyomást" - jegyzi meg Booth.

A Yas Marina jellegzetessége még a különleges kialakítású, a pálya alatt átvezető bokszkijárat. Maga a bokszutca egyébként rövid, úgyhogy a kiállások jellemzően csak 20-21 másodpercig tartanak.

Kísért a múlt

Alighanem mindenkit felesleges emlékeztetni rá, hogy Vettel egy évvel ezelőtt éppen itt, Abu-Dzabiban zsebelte be első vb-címét, holott a verseny előtt csak az összetett harmadik helyén állt Fernando Alonso és Mark Webber mögött, ráadásul a szezon során egyszer sem vezetett az összetettben. Ha ez eszébe jut, valószínűleg még gyorsabb, és második címének birtokában még felszabadultabb is lesz, Alonso és Webber számára viszont csüggesztő lehet a kellemetlen emlék.

Forrás: Red Bull
Forrás: Red Bull

Vettel tavaly az utolsó pillanatban lett világbajnok

Alonso a saját kárán tanulta meg, hogy a Yas Marinán milyen nehéz előzni, amikor a Ferrari által elkövetett stratégiai hiba miatt Vitalij Petrov Renault-jának hátsó szárnyát bámulva volt kénytelen lemondani világbajnoki álmairól. "Nem követtem el hibákat, nagyon jól vezettem" - idézi fel büszkén Petrov. "A vonalvezetéssel együtt ez azt eredményezte, hogy Fernando nem tudott megelőzni, pedig az autója sokkal gyorsabb volt az enyémnél. Nehéz lehetett elviselnie, hogy olyan sokáig be volt ragadva mögém, de az igazat megvallva nem volt túl bonyolult visszavernem a támadásait. Tudom, hogy ez így unalmasan hangzik!" A Ferrarinál mindenesetre fejek hullottak a baki miatt: a vezető versenymérnököt, Chris Dyert leváltották.

A Ferrari a két héttel ezelőtti Indiai Nagydíjon egy különösen hajlékony első vezetőszárnnyal keltett feltűnést, aminek azonban a technikai igazgató, Pat Fry szerint egy gyártási hiba volt az oka, mert a probléma csak Felipe Massa autóján jelentkezett, a papíron ugyanolyan aeroelemet használó csapattársáén nem. Alonso egyébként szinte egész évben erőn felül teljesít, a győzelemhez azonban Silverstone-t leszámítva ez is kevés volt számára - és valószínűtlen, hogy Abu-Dzabiban másként lesz.

Az Abu-Dzabi Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny



Valami hasonló lenne Webber feladata is, mert ő már többször elismerte, hogy amíg a rajtrácson nem jut eléggé előre, és már az első etapban lépéshátrányba kerül, esélye sincs Vettel ellen. Akinek, az egész Red Bull-lal együtt, igazi tét nélküli jutalomjáték a szezon utolsó két futama. Ha Webber nem szépít legalább egy győzelemmel, a vereség tudatát magával viszi a téli szünetre is, és jövőre még nehezebb dolga lesz.

A Mercedesnél folytatódik Michael Schumacher és Nico Rosberg küzdelme, amelyben legutóbb egyértelműen az előbbi nyert csatát, buldoghoz méltó kitartással zárkózva fel csapattársához a verseny alatt. A különbség ezzel ismét 5 pontra csökkent közöttük. A Renault immár fenyegetve érezheti magát a Force Indiától is, míg a Toro Rosso Indiában gyűjtött 4 pontjával utolérte a Saubert. A svájci istálló technikailag változatlan autóval érkezik Abu-Dzabiba, de azt reméli, hogy új mechanikai beállításokkal kísérletezve közelebb kerülhet valódi potenciáljához.

A Team Lotus pedig a pályán és azon kívül is egyre közelebb kerül a középmezőnyhöz: Kovalainent mind gyakrabban látjuk Williamsek, Sauberek, sőt, olykor Renault-k előtt. "Egész évben azt tapasztaltuk, hogy amikor be tudjuk melegíteni a gumikat, képesek vagyunk megszorongatni az előttünk lévőket, s bár ez az időmérőkön eddig nem igazán sikerült, olyan autót adtunk a versenyzőinknek, amelynek a futamon jó hasznát veszik" - mondja a Lotus technikai igazgatója, Mike Gascoyne.