Vágólapra másolva!
Az egész mezőnyben senki nem akadt, aki fanyalgott volna a pénteken felavatott Buddh International Circuit láttán. Olyan, akár a hullámvasút, sima az aszfaltja, és gyorsabb a vártnál.

Csütörtökön még arról szóltak a hírek, hogy az újságírók és a csapatok tagjai denevérekbe és patkányokba botlottak az utolsó pillanatban elkészült Buddh International Circuit kiszolgáló létesítményeiben, de a közeli termőföldek és a füvet hírből sem ismerő terep miatt hiába volt óriási a por a pénteki edzésnapon is, a versenyzők csak dicsérni tudták a pályát.

"Nagyon gyors és lendületes, a tapadás elképesztő, a bukóterek rendben vannak, a kerékvetők pedig talán jobbak, mint bármelyik másik pályán: kellemes biztonsági sávok, amelyekre nyugodtan ráhajthatunk" - summázott lelkesen Lewis Hamilton az első edzésnap után, annak ellenére, hogy máris három rajthelyes büntetéssel sújtották, mivel délelőtt nem vette figyelembe a dupla sárga zászlós jelzést.

A pálya vonalvezetése általános tetszést aratott. Bár az előzetes szimulációk csak 1:27 körüli időeredményeket jósoltak a hétvégére, Felipe Massa már az első napot 1:25.706-os köridővel zárta, ami 215,8 km/ó-s átlagsebességnek felel meg.

"Jó ez a pálya, remek kanyarokkal" - mondta Mark Webber. "Gyors jobb-bal kanyarok vannak rajta, és sok olyan, amit ötös sebességi fokozatban is be lehet venni. A 3-as kanyar különleges, mert nagyon lassú, és elég meredeken emelkedik. A 4-es sem egyszerű. Mindkettő nagy kihívást jelent, és a két gyors sikán is tetszik, élvezetes áthajtani rajtuk."

Igaz, az 5/6-os kombináció egész nap sok galibát okozott: ez volt a pálya baleseti gócpontja, ahol rengetegen elmérték a féktávot, és kicsúsztak a bukótérbe, vagy legjobb esetben is kénytelenek voltak átvágni a jobbos kanyart, óriási porfelhőt verve fel maguk mögött, s persze még több koszt hordva fel az aszfaltra.

A Buddh International Circuit egyik legfőbb jellegzetessége, hogy az aszfaltcsík szélessége változik, és bizonyos pontokon - például a hosszú hátsó egyenes végén, a 4-es kanyarnál - feltűnően kiszélesedik.

"Nagyon poros, de szórakoztató pályának tűnik, főleg a széles kanyarbejáratok miatt, ami különböző megoldásokra ad lehetőséget a versenyzőknek" - mondta a már világbajnokká koronázott Vettel, hozzátéve ugyanakkor, hogy "az ideális ív mellett poros a pálya, ami megtréfálhat minket, ezért vigyáznunk kell rá, hogy az íven maradjunk".

Abban éppen ezért sokan kételkednek, hogy a versenyen könnyű lesz előzni. A kanyarok kialakítása elvileg jó lehetőséget kínálna ehhez, mivel azonban a kifékezéshez le kell húzódni a tiszta ideális ívről a poros részre, a valóságban nehéz lehet kivitelezni egy támadást megcsúszás nélkül.

"Tetszik a pálya, még ha nagyon piszkos is. Ahogy lecsúszunk az ideális ívről, az olyan, mintha jégen vezetnénk: ez vasárnap az előzéseknél még gondokat okozhat majd, bár a helyzet addigra talán megváltozik" - vélte Fernando Alonso. "Nagyon jó, hogy a pálya egyes kanyarokban széles. Szerintem ez pozitív hatással lesz az izgalmakra, mert így többféle ív közül lehet választani, és az időmérő is fordulatosnak ígérkezik, mivel nagy az átlagsebesség, különösen az utolsó szektorban."

Forrás: Red Bull

A pályán nagy a szintkülönbség, olyannyira, hogy még néhány rövid szakaszon is látványosan hullámzik. Emiatt, mondta Vitalij Petrov, "néhány kanyar csúcspontja nem belátható, így nehéz eltalálni, hogy hol fékezzünk és hol kezdjünk el fordulni." Ilyen például a 2-es is. "Az nagyon nehéz: lejtőn érkezel meg hozzá, aztán az eget nézve haladsz felfelé, és csak nagyon későn látod meg a hajtűkanyart, közvetlenül az előtt, hogy odaérsz" - árulta el Nico Rosberg, aki egyébként "elképesztőnek" nevezte a Buddh International Circuitet.

A tapadást, ahogy Hamilton is említette, a por ellenére meglepően nagynak találták a csapatok. Jenson Button szerint a pálya emiatt "összességében sokkal gyorsabbnak tűnik, mint ahogy korábban gondoltuk", aminek az aszfalt szokatlan simasága lehet az egyik oka. Massa úgy véli, a Pirelli még túl óvatos is volt a gumiválasztással, mert a kemény keverék nem illik igazán a pályához - a két héttel ezelőtt, Koreában is bevetett szuperlágy alkalmasabb lett volna a lágy mellé.

A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery ugyanakkor azt mondta, a tapadás tökéletesen megfelelt a cég várakozásainak. "Nem könnyű pontosan felmérni a gumikopás ütemét, mert az aszfalt még tisztul, kezdetben ugyanis szörnyen poros volt" - magyarázta. "Ez a por jelentősen kihat a gumik teljesítményére, mivel a csúszkálás és a hátsó kerekek kipörgése miatt szemcsésedhetnek."

Külön problémát okozhatnak a környék kóbor kutyái is. A délelőtti szabadedzést meg kellett szakítani, miután a pályára tévedt egy eb, ami Bruno Senna szerint veszélyes. "Pontosan ugyanazt a kutyát láttam sétálni a paddock bejáratánál, amikor megérkeztem" - mondta Senna. "Ez azt mutatja, hogy senki nem törődött vele, de azért hihetetlen, hogy még a pályára is be tudott tévedni. Ezt felhozom majd a versenyzői eligazításon is."