Vágólapra másolva!
Jackie Stewart úgy gondolja, Dan Wheldon halálos Indycar-balesete után a Forma-1-nek is át kell gondolnia, hogyan javíthatnának a biztonságon. A legnagyobb veszélyt az érintkező kerekek jelentik.

A korábbi háromszoros világbajnok, Jackie Stewart szerint a Forma-1-nek is komoly következtetéseket kell levonnia Dan Wheldon két héttel ezelőtti, halálos balesete után. Bár a Forma-1-ben lényegesen kevesebb súlyos baleset történik, mint az Indycarban, Stewart szerint az F1 vezetősége sem dőlhet hátra, ugyanis egy végzetes ütközés lehetőségét soha nem szabad kizárni.

Stewart úgy gondolja, a legveszélyesebb helyzetek akkor alakulnak ki, mikor az egymás mögött haladó autók kerekei összeérnek. Ilyenkor ugyanis a hátul lévő autó a levegőbe emelkedik - és csak a szerencsén múlik, hogy nekiütközik-e valaminek. Az ex-világbajnok szerint a versenyzők hozzáállása miatt egyre gyakoribbak lehetnek az ilyen incidensek, ezért mindenképpen megoldást kellene találni a problémára.

"Őszintén szólva, szerintem az elmúlt két évben több ütközést láthattunk az F1-ben, mint valaha" - idézi az Autosport Stewartot, aki 1965 és 1973 között versenyzett a Forma-1-ben. "Ez azt jelenti, hogy a versenyzők úgy gondolják, a biztonság garantált. Mi annak idején mindig igyekeztünk elkerülni az ütközést, mert mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy mi történhet egy baleset esetén."

Stewart pályafutása alatt számos versenyzőtársa szenvedett halálos balesetet, szerinte azonban a jelenlegi mezőny - 17 évvel a legutóbbi végzetes ütközés után - nem veszi komolyan a veszélyeket. "Most hiába ütköznek, megússzák, ezért úgy gondolják, rendben van az, ha kockáztatnak" - magyarázta. "De ilyenkor hatalmas rizikót vállalnak: ha túl közel kerülnek a másik autóhoz, és az irányt változtat, annak végzetes következményei is lehetnek."

"Túl sokszor érintkeznek a kerekek, a versenyzők pedig azt gondolják, ez így rendben van, nem nagy ügy" - folytatta. "Pedig az, mert ha csak pár centimétert is tévednek, akkor olyan incidenseket láthatunk, mint Mark Webber balesete tavaly Valenciában. Ha pedig egy kerék lerepül az autóról, az eltalálhatja egy másik versenyző fejét, mint Henry Surtees esetében" - utalt az 1964-es világbajnok, John Surtees fiának egy 2009-es Forma-2-es futamon bekövetkező halálára.

Stewart már pályafutása alatt is komoly szerepet vállalt a Forma-1 biztonságának javításában, és visszavonulása óta is aktívan kampányol az új biztonsági intézkedések bevezetése mellett. Szerinte a jelenlegi versenyzőknek is keményebben fel kellene lépniük az ügy érdekében, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szakembereinek pedig komolyan kell venniük a pilóták tanácsait. "Még mindig úgy gondolom, hogy a versenyzők véleményét jobban figyelembe kellene vennie az irányító testületnek, elvégre a versenyzők azok, akik az autóban ülnek, és bizonyos dolgokhoz ők értenek jobban" - jelentette ki.