Vágólapra másolva!
Reakciók a Japán Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Jenson Button (P1: 1., P2: 1.): "Mindig jó móka Szuzukában vezetni, különösen egy ilyen gyors autóval. Ez lenyűgöző pálya - az első szektora egyszerűen fenomenális; nem lehet pihenni, szerintem még levegőt sem veszünk közben. Minden azon múlik, hogy jól összefűzzük a kanyarokat, és megtaláljuk azt a balanszot, amellyel megfelelő ritmusban tudunk átszáguldani rajtuk. És az autónk erősnek tűnik itt. A mai nap alapján nem tudom, hogy állunk, de kellemes érzés volt vezetni. Különféle üzemanyagszintekkel kísérleteztünk: az autónk sok benzinnel tűrhetően megy a gyors irányváltásokat követelő szakaszon, bár van még fejlődnivalónk, különösen a hosszú etapokon. Az a legfontosabb, hogy az autót alkalmassá tegyük a győzelemre. A sisakomon ezen a hétvégén a japán zászló látható, illetve a 'JB' és 'Jenson' feliratok az oldalán és a hátulján. Hasonlít ahhoz, amit Monacóban viseltem, és a verseny után el fogom árverezni azoknak a javára, akiket érintett a földrengés és a cunami itt Japánban."

Lewis Hamilton (P1: 2., P2: 8.): "Szuzukában fantasztikus vezetni, különösen ilyenkor, amikor ennyire szép az idő. A köridőket elnézve szerintem a Red Bull péntekenként általában kevesebb benzinnel megy a hosszú etapokon, mint mi - legalábbis sokszor így volt -, ezért a versenyen rendszerint közelebb vagyunk hozzájuk. Szerintem a tempónk a hosszú etapokon, különösen Jenson autójából kiindulva, jónak tűnik: van rá esélyünk, hogy ütőképesek legyünk. Egy-egy mért körben is gyorsak vagyunk. Valójában azt gondolom, a versenyen az lesz a legnagyobb kihívás, hogy kíméljük a gumikat, mert a kopás problémát fog jelenteni a csapatoknak. A második edzés után a sportfelügyelők belepillantottak az adataimba, hogy megnézzék, lassítottam-e, amikor (Tonio) Liuzzi leparkolta az autóját a 14-es kanyar kijáratánál - de kiderült, hogy rosszabb volt a részidőm, és nem használtam sem a DRS-t, sem a KERS-t, úgyhogy nem lesz gond."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 3., P2: 3.): "Délelőtt nem hibáztam nagyot, egyszerűen egy pillanatra nem koncentráltam 100 százalékosan, és itt sokszor egy kis hibáért is nagy árat kell fizetni. Lecsúsztam a pályáról, és hiába próbáltam lelassítani az autót, végül nekikoccantam a gumifalnak. Az ütközés nem volt nagy, de természetesen hagyott némi nyomot az autón. Így aztán nem volt tökéletes a napunk, egy kicsit kellett is változtatnunk a programunkon, de végül a délutánunk egészen jól alakult. A pálya nagyon trükkös az idei gumikkal, sokkal többet mocorog az autó, úgyhogy vasárnap érdekes versenyre van kilátás. A 130R kanyart nyitott DRS-szel messze nem olyan könnyű bevenni, mint korábban!"

Mark Webber (P1: 5., P2: 4.): "Ez egy nagyszerű pálya, igazán jó móka, itt aztán tényleg meg lehet küldeni az autókat, mindannyian nagyon élveztük. Ugyanakkor komoly kihívás is: van néhány trükkös kanyar, amelyek kifoghatnak rajtunk, miközben a határon autózunk. Sikerült sok hasznos információra szert tennünk, kipróbáltuk mindkét gumikeveréket és teljesítettünk néhány hosszabb menetet, szóval nem volt rossz a mai nap. Szerintem a KERS-szel nem lesz probléma, a DRS viszont kifoghat néhány emberen."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 4. P2: 2.): "Idén láttuk már, hogy az adott pályától függően minden csapatnak voltak jó napjai és - a Red Bull kivételével - hullámvölgyei is, ezért nem kell nagyon meglepődnünk azon, hogy jelenleg úgy tűnik, jobb munkát végeztünk itt, mint például Szingapúrban. Ma még csak péntek van, ez történt ott is, de aztán az időmérőn nem tudtunk jobb helyet elérni, csak az ötödiket. Nem gondolom, hogy a dolgok nagyon különböznének attól, ami két hete volt, különösen nem a mi autónk, ami lényegében változatlan. Reméljük, hogy képesek leszünk harcolni a McLarennel és a Red Bullal, de tudjuk, hogy ez nem lesz könnyű. Amit mondhatok, hogy a mai érzéseink kicsit több önbizalomra adnak okot, mint az elmúlt versenyeken. De azt is észben kell tartanunk, hogy a versenyek végkimenetele sokkal nyitottabb manapság, mint a múltban, amikor a végeredmény alig különbözött a rajtsorrendtől: a stratégia, a gumik elhasználódása és a DRS sokkal kiszámíthatatlanabbá és látványosabbá tette a küzdelmet. Itt például szerintem sokkal több előzést fogunk látni, mint régebben."

Felipe Massa (P1:7., P2:5.): "Mindent egybevetve ez egy jó nap volt: az év többi péntekével összehasonlítva az első benyomások jobbak. Az autó viszonylag jól viselkedett, de az is igaz, hogy holnap délutáning nem tudhatjuk biztosan, hogy hol állunk a többiekhez képest. Sokat dolgoztunk azon, hogy megtaláljuk a legjobb beállítást, fontos dolgokat tanultunk a hétvége hátralévő részére nézve. A gumik elhasználódása elég jelentősnek tűnik, ami a versenystratégiák terén nagyobb szabadságot ad: az autó helyes beállításának megtalálása nem lesz könnyű feladat. Talán harcolhatunk egy dobogós helyért, ami reális cél. Persze mindig a győzelemért akarok harcolni, de igaz, hogy a Red Bullnak jelentős előnye van, de továbbra is hinnünk kell magunkban, mert a versenyeken bármi megtörténhet."

Toro Rosso

Sébastien Buemi (P1: 8., P2: 10.): "Hosszú idő, talán a Magyar Nagydíj óta ez az első sima péntekünk, műszaki problémák, balesetek és eső nélkül. Ennek köszönhetően sok munkát el tudtunk végezni, az autó jónak tűnik és az új alkatrészek is jól működnek. Egy kicsit még korai lenne arról beszélni, hogy mire képes az autó, de például Szingapúrhoz képest sokkal jobban állunk: akkor a csoportunk végén kullogtunk, most viszont csak (Vitalij) Petrov van előttünk. Az autóhoz jobban passzolnak az ilyen típusú pályák, ennek ellenére jobb, ha nem bízzuk el magunkat, hanem megvárjuk, hogyan alakul az időmérő edzés - biztosan szoros meccs lesz. Mindenesetre bízom benne, hogy jó hétvégénk lehet. Sikerült kiismernünk a gumikat is, mindkettővel elég hosszú etapokat lehet megtenni, Jaime (Alguersuari) az opciós abroncsokat tesztelte, én pedig az elsődlegeseket, nagyon sok kört mentem a közepes keverékkel."

Jamie Alguersuari (P1: 6., P2: 11.): "Jó nap volt, jó munkát végeztünk, és úgy érzem, sikerült előrelépnünk. Remélem, hogy ezt holnap egy eredményes időmérő edzéssel tudjuk alátámasztani és olyan rajthelyeket tudunk szerezni, amelyekből indulva jó versenyt futhatunk. Az autónk egyértelműen jobban viselkedik az ilyen pályákon, mint a nagy leszorítóerőt igénylőkön, amilyen Szingapúr is volt. Jobb a tempónk és még vannak tartalékaink, szóval jelenleg egészen ígéretesnek tűnik a helyzetünk. A két gumikeverék között elég nagy a különbség, de ez a pálya amúgy is komoly kihívás elé állítja az abroncsokat. Emiatt nem lesz egyszerű megtalálni a megfelelő stratégiát, a verseny pedig sok izgalmat ígér."

Mercedes GP

Michael Schumacher (P1: 9., P2: 6.): "Elég tipikus két szabadedzés volt ma. Ahogy általában, most is a beállításokon dolgoztunk, amit szerettünk volna, azt nagyjából elértük, de tudjuk, hogy a pálya karakterisztikája nem passzol tökéletesen az autónkhoz, és vannak még területek, amiken dolgoznunk kell. Amit eddig láttam, abból arra következtetek, hogy az időmérőn abban a régióban találjuk majd magunkat, ahol mostanában lenni szoktunk, de nyilvánvaló, hogy mindent megteszünk azért, hogy javítsunk a pozíciónkon."

Nico Rosberg (P1: 16., P2: 7.): "Két kihívásokkal teli szabadedzésen vagyunk túl, azon dolgoztunk, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt magas és alacsony üzemanyagszinttel is. A második szabadedzés végén elégedett voltam azzal, amit tanultunk, szerintem minden a jó irányba tart a holnapi időmérő előtt."

Renault

Vitalij Petrov (P1: 10., P2: 9.): "Mindkét edzés egészen jól alakult számunkra, nem volt semmilyen jelentős műszaki problémánk, végre tudtuk hajtani a tervezett programot, pozitív irányba alakultak a dolgok. El kell még végeznünk néhány módosítást, hogy ütőképesebbé tegyük az autót, de az alapok jónak tűnnek. Reggel ki kellett cserélnünk a fogaslécet a kormányműben, de ez nem befolyásolta a programunkat, sikerült annyi kört teljesítenem, amennyit terveztünk. Ha holnap is így folytatjuk, jó pozícióba kerülhetünk a vasárnapi versenyre."

Bruno Senna (P1: 11., P2: 14.): "Jó volt újra Szuzukában vezetni, ez egy nagyszerű pálya. A nap folyamán az új, szűkebb karosszériaborítással foglalkoztunk és elvégeztünk több módosítást, hogy megtaláljuk a megfelelő balanszot. A legnagyobb problémát a túlkormányzottság okozta, főleg az 1-es kanyarban meglepetésszerűen jelentkező túlkormányzottság. Egy alkalommal meg is pördültem miatta, de az autó nem sérült meg, és az itteni kiváló sportbírók segítségével sikerült visszatérnem a pályára és folytatni tudtam a programomat. Még rengeteg tennivaló vár ránk, már ma el kell kezdenünk a munkát."

Force India

Adrian Sutil (P1: -, P2: 12.): "Szuzuka mindig mosolyt csal az arcomra, és délután nagyon élveztem a vezetést. A szokásos programot követtük: néhány rövid, több hosszú etapot teljesítettünk, és kipróbáltuk mindkét féle gumit. Azt találtuk, hogy mindkét keverék igen gyorsan kopik, különösen a ma tapasztalt magas aszfalthőmérséklet mellett. Az edzés elején alulkormányzottsággal küszködtem, mert az első gumik megadták magukat, úgyhogy ezt próbáltuk meg orvosolni. A nap végére előreléptünk, de holnapig még sok dolgunk lesz, hogy jobb balanszot találjunk."

Paul di Resta (P1: 14., P2: 15.): "Ma ismerkedhettem meg Szuzukával, úgyhogy az első edzés arról szólt számomra, hogy megtaláljam a ritmust a pályán. Mindig tudtam, hogy ez nagyon technikás kör, és még számos kanyarban nyerhetek majd időt, különösen az első szektorban. Ma elég szeles is volt az idő, délután még jobban, mint délelőtt, ez ide-oda dobálta az autót. A csapaton belül eltérő programot bonyolítottunk le, és a visszajelzések alapján úgy tűnik, a hétvége fennmaradó részében inkább az Adrian autójához választott irány lesz az előnyösebb. Egész nap küzdöttem az autóm farával, jórészt azért, mert a gumik gyorsan elkoptak - ez a közepes és a lágy gumikra is érvényes volt."

Nico Hülkenberg (P1: 12., P2: - ): "Ez eredményes edzés volt számomra. Hiánytalanul megtettük a tervezett etapokat, így hasznos adatokat szereztünk a gumikkal kapcsolatban, és kiértékeltük az új anyagú fékeket is. Ám ahogy az első szabadedzésen mindig, a pálya kezdetben nagyon nyers volt, és az autót nehéz volt vezetni, mert a balansz nem volt tökéletes, márpedig egy ilyen gyors pályán annak kellene lennie. Ami a gumikat illeti, a közepes keverékűek durván koptak, ez azonban javulni fog, ahogy az aszfalt felgumizódik. Ettől függetlenül mindkét edzésen kiderült, hogy ez a verseny az abroncsok szempontjából nem lesz egyszerű."

Sauber

Sergio Pérez (P1: 15., P2: 13.): "Ma tényleg jó programot bonyolítottunk le. Ez az első alkalom, hogy vezethetek itt, és a pálya igencsak nehéz. Kétségkívül javulhatok még, és ki kell hoznunk a maximumot az új aero-csomagunkból is. Az első gumik kopása jelentős volt, a balanszon majd állítanunk kell, hogy a versenyen ellensúlyozzuk ezt.

Kamui Kobajasi (P1: 13., P2: 16.): "A sok újdonság miatt, amit az autóhoz kaptunk, sűrű napunk volt ma, hogy mindent le tudjunk ellenőrizni, de szerencsére fennakadás nélkül lebonyolítottuk a programunkat. A köridőm értelemszerűen nem tűnik túl jónak, mert az új szett lágy gumikon megpördültem az egyik gyors kanyarban. Összességében úgy vélem, javíthatunk az autónk balanszán, és majd a tempónkon is, miután most áttanulmányozzuk, hogy a mai tapasztalatok alapján milyen megoldásokat érdemes használnunk."

Williams

Rubens Barrichello (P1: 17., P2: 18.): "Ma sajnos kevés időt tölthettem a pályán. Délelőtt egy defekt vágta rövidre az edzésemet, délután pedig egy kicsúszás. Az autóm a balesetet megelőzően nagyon lötyögősnek tűnt, úgyhogy most sokmindennek utána kell járnunk."

Pastor Maldonado (P1: 18., P2: 21.): "A délutáni edzésen egy motorhiba miatt kellett korán kiállnom. Most járok először Szuzukában, úgyhogy nagyon szükségem lenne a körökre. A holnap délelőtti szabadedzésen kell bepótolnunk a munkát."

Lotus

Heikki Kovalainen (P1: -, P2: 17.): "Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy a délutánom alakult. Az ilyen gyors pályákon az ember mindig egy kicsit hátrányban van, ha ki kell hagynia az első edzést, időbe telik hozzászokni a tempóhoz. Szerencsére az autó balansza szinte azonnal rendben volt, sikerült teljesítenünk a tervezett programot, szóval jól alakultak a dolgok. Úgy tűnik, a gumik jól viselkednek ezen a pályán, a hosszú etapokon a lágyabb keverék nagyjából az utolsó körig kitartott, szerintem máris sikerült jó beállításokat találnunk. Ez pedig csak jobb lesz, ahogy egyre több gumi kerül a pályára. Úgy gondolom, hogy a futamon jó eredményt érhetünk el, figyelembe véve a versenytempónkat és azt, hogy milyen jól tudjuk kezelni a gumik elhasználódását mindkét keverék esetében. Vasárnap minden kiderül!"

Karun Chandhok (P1: 20., P2: -): "Jó volt ismét pályára lépni, különösen Szuzukában, mivel korábban még nem vezettem itt, és már nagyon vártam, hogy kipróbálhassam. Beletelt egy kis időbe, amíg megtaláltam a helyes íveket, utána viszont elkezdtek kopni a gumik, így már nem tudtam javítani az eredményemen, pedig a pálya bizonyos részein folyamatosan gyorsultam. Egészen tisztességes mennyiségű kört tudtam megtenni és szerintem teljesítettem a rám bízott feladatot. Az autó egyértelműen gyorsabbnak tűnik, mint Németországban, ahol versenyeztem vele. A Szingapúrban bemutatott fejlesztéseinknek köszönhetően sikerült egy kicsivel előbbre lépnünk, a leintéskor egészen közel voltunk az egyik Williams-hez. Szerintem ezúttal is tudunk majd harcolni a versenyen, és remélhetőleg jó eredményt érünk el, akárcsak tavaly."

Jarno Trulli (P1: 19., P2: 23.): "A mai is egy amolyan elindulok-megállok nap volt számomra. Délelőtt próbáltam megszokni azt a szervokormányt, amelyet kimondottan erre a futamra szereltünk be az autóba, és jónak is tűnt, de mire elkezdtem volna rendesen nyomni a gázt, bejött egy műszaki hiba. Délutánra változtattunk néhány dolgon, amelyktől az autó egyértelműen jobbnak tűnt, de hiába tettük fel a lágyabb gumikat, ezúttal egy elektromos probléma miatt nem tudtam gyors köröket futni. Ennek ellenére úgy érzem, hogy az autó folyamatosan javul, és Heikki köridői alapján úgy vélem, hogy holnap minden rendben lesz."

Virgin

Timo Glock(P1:21.,P2:22.): "Nem volt problémamentes az első edzés, az autómnak volt egy kis vízszivárgása, ezért nem tudtam sokat menni. Ez egy kevés időnkbe került, a munkát át kellett ütemeznünk a második szabadedzésre, ezért délután elég sűrű programot teljesítettünk. Úgy gondolom, hogy tűrhető irányba tartunk, még akkor is, ha még javítanunk kell az autón. A csapat remek munkát végzett ma, a hibákat hamar kijavították. Meglátjuk, hogy mi lesz holnap."

Jerome D'Ambrosio(P1:22.,P2:20.): "Szerintem az első edzés simán zajlott. A második viszont elég zsúfolt volt, és még nem vagyok elégedett az autó balanszával, ezen még egy kicsit dolgoznunk kell. Biztos, hogy van hová fejlődni, ezért ma éjjel nekiállunk a munkának, és megpróbáljuk a legtöbbet kihozni abból, amink van. Nagyon élvezem itt a versenyzést - Szuzuka egy hihetetlen pálya."

Hispania

Daniel Ricciardo (P1: 23., P2: 22.): "Egészen jól alakult a napom, szerencsére jobban, mint Toniónak, akinek sajnos nagyon hamar ki kellett állnia. Nagyon boldog vagyok, hogy sikerült befejeznem mindkét edzést. Az autó nem tűnik rossznak, de még mindig eléggé el vagyunk maradva a legközelebbi ellenfeleink tempójától, nagyot kellene lépnünk előre, hogy csökkentsük a hátrányunkat. Nem igazán tudom, hol találhatnánk meg a hiányzó időt, a hiba talán részben a vezetési stílusomban van. Keményen kell dolgoznia az egész csapatnak, hogy csökkentsük a hátrányunkat, reméljük, hogy a futamra versenyképesek leszünk."

Vitantonio Liuzzi (P1: -, P2: 24.): "Sajnos a mai nap túl rövid volt ahhoz, hogy bármit is megtudjunk az autóról. Három kör után gondunk támadt a víznyomással, ezért meg kellett állnom kint a pályán. Két kör nem elég ahhoz, hogy véleményt alkossak az autóról, de legalább abban a két körben megfelelő volt a tempónk. Nagy kár a mai napért, mert ezen a pályán különösen fontos a kilométerek gyűjtése, hogy az ember fel tudja venni a ritmust. Egy ilyen rövid szabadedzés után biztosan nem lesz könnyű hétvégénk, holnap majd kiderül, hol tartunk."

Narain Karthikeyan (P1: 24., P2: -): "Mindig jó érzés, amikor beülhetek az autóba, még ha csak egy edzés erejéig is. Délelőtt elvégeztem a rám bízott feladatokat, gyűjtöttem a kilométereket, és próbáltam formába rázódni az Indiai GP előtt. Szuzukában sok a tempós kanyar, jó volt egy ilyen gyors pályán vezetni. Nagyon élveztem, és remélem, hogy sikerült elegendő adatot gyűjtenem a csapat számára."