Vágólapra másolva!
Bár a szezon előtt forradalmi áttörésként harangozták be, az előrevezetett kipufogót nehéz volt fejleszteni, a lassú pályákon pedig nem állította elő kellően nagy leszorítóerőt létrehozni - ez jelentős hátrányt jelentett a Renault technikai igazgatója szerint.

A Renault egy radikális megoldással vágott neki a 2011-es idénynek: a hagyományos, hátsó kivezetésű kipufogórendszer helyett egy új fejlesztésű, előrevezetett változatot vetettek be. Ez papíron előnyösnek tűnt, mert szinte a padlólemez teljes hossza mentén felgyorsította az autó alatt áramló levegőt, növelve ezzel a szívóhatást. A szezon elején még úgy tűnt, a kísérlet sikerrel járt, hiszen Ausztráliában Vitalij Petrov, Malajziában pedig Nick Heidfeld állhatott fel a dobogóra. A kezdeti jó eredmények után azonban folyamatosan romlott a csapat teljesítménye, amiben a technikai igazgató, James Allison szerint a kipufogónak is nagy szerepe volt.

"Amikor az előrevezetett kipufogó mellett döntöttem, nagyon izgalmasnak tűnt ez az elképzelés, és jobb teljesítményt tudtunk kihozni belőle, mint a hátravezetett verzióból" - idézi őt az Autosport. "Úgy tűnt, hogy a segítségével futamgyőzelmekre is lehet esélyünk" - tette hozzá, majd elárulta, miért vallott kudarcot az új rendszer.

"Először is, a fejlesztése nagyon nehéznek bizonyult. Meglehetősen jók voltunk a szezon elején, de később nagyon nehéz volt olyan mértékben növelni a teljesítményét, ahogy szerettük volna" - ismerte el. "Ráadásul elég trükkös volt - mindenre alaposan oda kellett figyelnünk, hogy megkapjuk a megfelelő mértékű leszorítóerőt. Néhány pályán azonban nem tudtunk olyan nagy leszorítóerőt kihozni belőle, mint vártuk."

Forrás: AFP

A szezon során nyilvánvalóvá vált, hogy a Renault a lassabb pályákon - például Monacóban és a Hungaroringen - nyújt gyengébb teljesítményt, ezért a Szingapúri Nagydíjra komoly fejlesztésekkel készültek, hogy a leszorító hiányát egyensúlyozzák. Az újítások azonban nem váltak be, az utcai pályán a Renault idei leggyengébb teljesítményét nyújtotta: Bruno Senna a 15., Petrov pedig csak a 17. helyen ért célba.

"Nem gondoltuk, hogy ilyen nehézségeink lesznek a 60 km/h és 100 km/h közötti kanyarokban. A szélcsatornában nem tudjuk pontosan szimulálni, hogy mi történik ennyire kis sebességnél"- magyarázta Allison.

A Renault a Német és a Magyar Nagydíj pénteki szabadedzésein tesztelte a hátsó kivezetésű kipufogót, de végül úgy döntöttek, hogy a szezon végéig kitartanak az előrevezetett verzió mellett. Allison szerint azonban a hátralévő öt pálya jobban kedvez az autójuknak - erre szükségük is van, ha meg szeretnék tartani az ötödik helyet a konstruktőri bajnokságban.

"A most következő pályákon újra pontokat kell szereznünk. A Force India már a nyakunkon van, jó eredményekre lesz szükségünk ahhoz, hogy elöl maradjunk" - jelentette ki Allison, majd elmondta, hogy a 2012-es autón már az év eleje óta dolgoznak. "Jövőre visszatérünk egy hagyományosabb autóhoz" - árulta el.