Vágólapra másolva!
Mivel a gumik hólyagosodása Monzában is problémát jelent, az FIA megerősítette, hogy kötelezővé teszi a Pirelli által javasolt maximális, 3,25 fokos kerékdőlést.

Miután a két héttel ezelőtt, Belgiumban történtek ellenére az Olasz Nagydíj pénteki edzésnapján is több csapat túllépte a Pirelli által ajánlott maximális kerékdőlést, jóllehet egyelőre csak kísérleti jelleggel, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, erre a hétvégére kötelezővé teszi a megadott értéket.

"A csapatmenedzserekkel folytatott csütörtöki megbeszélés nyomán megerősíthetem, hogy az időmérő után ellenőrizni fogjuk a kerékdőlési beállításokat, ezzel gondoskodunk róla, hogy mindenki tartsa magát a Pirelli javaslatához" - áll az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting által kiadott közleményben. "A megadott értéket túllépő autókat jelenteni fogjuk a sportfelügyelőknek a Technikai Szabályzat 2.3-as paragrafusának megsértése címén."

Ez a paragrafus azt mondja ki, hogy "a rendezvény sportfelügyelői kizárhatják a megítélésük szerint veszélyes konstrukciót tartalmazó autókat."

Belgiumban a Red Bull a Pirelli által előírt 4,0 fokos helyett 4,36 fokos kerékdőlést alkalmazott, amelytől már az időmérőn felhólyagosodott a gumik belső pereme Sebastian Vettel és Mark Webber autóján. Mivel a túlmelegedés miatt keletkező hólyagosodás a gyors egyenesekkel tűzdelt Monzában mindig gondokat okoz, az olasz gumiszállító itt 3,25 fokra csökkentette a javasolt értéket.

Pénteken ennek ellenére több autón jelentkezett hólyagosodás. Ennek egyrészt az volt az oka, hogy néhány csapat, mielőtt kötelezővé tették a fenti értéket, kísérletezett a meredekebb kerékdőléssel, másrészt az, hogy az autók kb. 30 kilométer/órával nagyobb végsebességet értek el, mint azt a Pirelli várta. Vitalij Petrov Renault-ját 347 kilométer/órával mérték be, míg az a 2009-es Toyota, amelyet a Pirelli tesztelésre használ, a Belga Nagydíj előtti monzai teszten az eltérő aerodinamikai konfiguráció és a DRS hiánya miatt csak 310 kilométer/órára gyorsult fel. Ennyivel nagyobb sebesség nagyjából 250-nel nagyobb percenkénti kerékfordulatszámot jelent, amelytől a gumik még tovább melegszenek - különösen a péntek délutáni szabadedzésen is tapasztalt, 40 fokos pályahőmérséklet mellett.

Forrás: Pirelli

A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery elismerte, hogy bizonyos fokú hólyagosodás Monzában elkerülhetetlen, de ez önmagában nem veszélyes, és a kisebb kerékdőléssel mérsékelhető. "Nagyon vegyes volt a kép. Egyesek jobban küszködtek ezzel a problémával, mint mások, míg voltak olyanok is, akiknél egyáltalán nem jelentkezett" - mondta az Autosportnak. "De nem tapasztaltunk semmi olyat, amit néhány másik helyszínen már ne láttunk volna, és semmi nem adott okot aggodalomra."

Hembery hozzátette, hogy a gumik tartósabbnak bizonyultak a vártnál: pénteken a közepes keverék akár 24, a lágy pedig 15 kört is kibírt némelyik autón. Ezen a téren az Autosport elemzése szerint annak ellenére a Ferrari van előnyben, hogy az egykörös tempója legalább 3-5 tizedmásodperccel elmarad a Red Bullétól és a McLarenétől, mert az ő autójuk kíméletesebben bánik a gumikkal, amelyek ezért a hosszabb etapok után is jobb állapotban voltak a vetélytársaikénál. Ennek köszönhetően a versenyen vagy több kört tehetnek meg egy szett Pirellivel, vagy nagyobb átlagtempót diktálhatnak egy ugyanolyan hosszúságú etapban, mint a Red Bull és a McLaren.

Noha péntek délután Vettel és Lewis Hamilton csaknem azonos köridőt ért el, az Autosport úgy tudja, a szabadedzéseken a Red Bull rendszerint 40, a McLaren viszont csak 25 kg benzinnel küldi pályára az autóit. Ez a súlykülönbség nagyjából fél másodpercet jelent körönként, vagyis a Red Bull az időmérőn ennyivel gyorsabb lehet a McLarennél. Ez azonban függhet az aszfalt hőmérsékletétől is, mert délelőtt, amikor hűvösebb volt, a gumijait hamarabb bemelegítő McLaren gyorsabbnak tűnt, ám a délutáni melegben a Red Bull javára billent a mérleg nyelve.